Kuopiossa tänään auton alle jäänyt 3-vuotias lapsi on kuollut
Surullista ja niin turhaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b96b8986-ecdc-45c6-87e2-e65cd3b022ef
Kuopion Puijonlaaksossa tapahtui liikenneonnettomuus tiistaina 14.7. iltapäivällä. Kerrostalon pihassa auton alle jäänyt 3-vuotias lapsi on kuollut.
Elvytystoimet aloitettiin heti paikalla ja niitä jatkettiin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, mutta lapsi menehtyi saamiinsa vammoihin.
Kaksi lasta oli hoitajansa kanssa ulkona lähestymässä kerrostalon piha-aluetta polkua pitkin, kun 3-vuotias lapsi juoksi edelle kerrostalon piha-alueelle.
Samaan aikaan keski-ikäinen mies oli peruuttamassa autoaan piha-alueella, jonne oli pysäköitynä myös muita ajoneuvoja. Lapsi juoksi pysäköityjen autojen välistä peruuttavan auton taakse jääden sen takarenkaan alle.
Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena. Tässä vaiheessa vaikuttaisi kuitenkin, että kyseessä on enemmänkin onnettomien yhteensattumien summa ja tapaturma.
Osallisille on järjestetty kriisiapua.
Kommentit (408)
Vanhempien asenteista se lähtee lastenkin toimiminen liikenteessä ja missä vain tilanteissa. Olen seurannut kummissani naapureiden lasten leikkejä taloyhtiössä. Pienet lapset suhaavat parkkipaikalla autojen seassa milloin juosten, milloin pallon perässä. Kerran olin tulossa kotiin ja kaksi lasta oli istumassa parkkiruudussani. Heille piti käydä erikseen sanomassa että tämä ei ole leikkipaikka vaan auton paikka.
Tuollalailla kun tottuu autojen seassa olemaan ei lapsikaan enää varo autoja vaan ilmeisesti kuvittelee että kaikki väistää ja mikään ei ole vaarallista. Kaiken vaaran lisäksi myös autot ovat vaaravyöhykkeellä kun lapset pyörivät niiden ympärillä. Naarmuja ja kolhuja saa aikaan pienikin lapsi.
Tässä ei tiedetä oliko hoitaja edes aikuinen. Itsekin olen vahtinut vieraiden lapsia 12v lähtien, omia sisaruksia varmaan jo 8-v. Näin jälkikäteen ajatellen melkoista.. Kun olin 16 niin hoidin säännöllisesti kolmea alle 1,5v..
Omia lapsia en olekaan sitten jättänyt hoitoon kuin päikkyyn ja mummoille. Mummoillekin ylivarmistaen kaiken, vaikka vahinkoja käy aina!
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei tiedetä oliko hoitaja edes aikuinen. Itsekin olen vahtinut vieraiden lapsia 12v lähtien, omia sisaruksia varmaan jo 8-v. Näin jälkikäteen ajatellen melkoista.. Kun olin 16 niin hoidin säännöllisesti kolmea alle 1,5v..
Omia lapsia en olekaan sitten jättänyt hoitoon kuin päikkyyn ja mummoille. Mummoillekin ylivarmistaen kaiken, vaikka vahinkoja käy aina!
"Tapauksen tutkinnanjohtaja Arto Elomaa vahvistaa tytön olleen siskonsa ja täysi-ikäisen hoitajan seurassa. Tyttö juoksi kerrostalon pihan parkkipaikalla peruuttamassa olleen henkilöauton alle."
Tämäkin olisi voitu välttää, jos julkisen sektorin lastenhoitajain palkkoja olisi vaikka valtionvelaksi korotettu +50%....
Ihmetyttää kun moni täällä hokee että "miksei 3v ollut rattaissa?!?"
Oikeastiko teidän 3v lapset istua nököttää tyytyväisinä RATTAISSA?!?
Meillä poika oli 1,5v kun kieltäytyi rattaisiin menemästä. Toki yritettiin itkupotkuraivareilla ja väkivalloin sitä sinne rattaisiin useasti tunkea, kun kuviteltiin että tuon ikäistä pitää kuljettaa rattaissa... eihän siitä mitään tullut, ja siitä lähtien on poika kävellyt tai pyöräillyt kauppaan. On nyt 2v9kk.
Ehkä meillä sitten on keskimääräistä liikkuvaisempi tapaus tuo lapsi, tai muiden lapset jotenkin super rauhallisia?
Tytär on nyt 9kk eikä hänkään viihdy rattaissa möllöttämässä, pitää olla liikettä ja toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti auton alle jäänyt oli poikalapsi.
Kuinka sairas päästään täytyy olla kirjoittaakseen näin.
Häpeän sinua, kuten toki myös vanhempasi tekevät.
Ei tuossa ole mitään sairasta. Naiset itse sallii täällä järkyttävän kirjoittelun tyttölapsista, ja puolustatte tyttöjen poistamista väestöstä. Sitten kun samaa iskee pojille vitsillä, se saa akat raivoamaan. Ei miehet koskaan puolustaisi tyttöä. Miehet itse pitää poikaa arvokkaana sukunimen takia, silti he tietoisesti haluavat änkeä tytöt arvottomana rooliin, joka heikentää heidän ihmisyyttään.
Huolehtikaa nyt ensin siitä, ettette itse levitä vihaa. Koko ajan naisten kimpussa täällä.
Ajattelutapasi on jäänyt sinne entis-aikoihin.
Myös on sairasta toivotella kuolemaa mihin ryhmittymään kuuluukaan. Se on halveksuntaa ja halveksunta ei ole koskaan hyvästä.Persut ovat sairaita, hyvä että sinäkin tiedostat sen.
Tule kirjoittamaan tämä sama: "Myös on sairasta toivotella kuolemaa mihin ryhmittymään kuuluukaan. Se on halveksuntaa ja halveksunta ei ole koskaan hyvästä." niihin ketjuihin joissa persut toivovat ulkomaalaisten kuolemaa.
Miksi alapeukut?
Nykyään näistä tehtäisiin melko varmasti lastensuojeluilmoitus.
Luotan lastenhoitajana itseeni. Päivähoidosta ja isovanhemmista ei ole kokemusta, koska olen hoitanut lapset kotona.
Päiväkodeista karkaa lapsia. Ja lapsia karkaa perhepäivähoitajilta. Perhepäivähoitajat saattavat laittaa hoitolapset pihalle valvomatta ja ovat itse sisällä tekemässä sitä ja tätä. Suomessa on sattunut useita lapsen tapaturmaan tai jopa lapsen kuolemaan johtavia onnettomuuksia, kun lapsi on karannut hoitopaikasta. Kuinka paljon päivähoidossa sattuu vähältä piti-tilanteita, joista ei edes kerrota lapsen vanhemmille?
En luota isovanhempiin lastenhoitajina ja siksi he eivät meidän lapsia hoida. Olen seurannut järkyttyneenä joittenkin isovanhempien touhuja. Lapsenlapset keikkuvat ajotaidottomien isovanhempien autoissa - ilman turvaistuimia ja turvavöitä. Ei sitä ennenkään turvaistuimia ja turvavöitä käytetty. Monelta vanhukselta pitäisi myös ottaa ajokortti heti pois! Isovanhemmat eivät osaa vahtia uimarannalla uimataidottomia lapsia. Tyypillinen näky on uimataidoton lapsi vedessä ja rannalla oleva isovanhempi. Kyseinen valvoja juoruaa kymmenien metrien päässä vedestä ja ilman näköyhteyttä lapseen. Pitää mennä veteen kädenmitan päähän lapsesta! Se, että joku sattuu olemaan isoäiti tai isoisä, ei tee kenestäkään luotettavaa ja turvallista lastenhoitajaa!
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen "kultainen" 80-luku ja se, että itse olen kahdesti mukulana jäänyt auton "alle". Ensimmäisen kerran kerrostalon pihalla, kun juoksin kulman takaa tulevan auton eteen ja paria vuotta myöhemmin pyörällä, suojatietä pitkin auton eteen.
Vissiin joku varjelus ollut päällä, koska molemmissa olisi voinut olla henki höllässä, etenkin kun ei tuohon aikaan mitään pyöräilykypäriä käytetty.
Kommenteiden tasosta voi päätellä kenellä on lapsia ja kenellä ei.
Hyvä se on päteä sieltä toiselta puolelta. Kun oma lapsi on 3v ikäinen, tulet huomaamaan että aina se kädestä pitäminen, komentaminen ja opettaminen ei auta. Lapset on nopeita liikkeissään.
Tämän lapsensa menettäneen äidin instagramista voi päätellä, että vanhemmat ovat menneet oikeuteen asian kanssa. Heräsi kyllä mielenkiinto onko syytettynä auton kuljettaja vai Lastenhoitaja? Toivon, että näistä kahdesta se on tuo lastenvahti, hänen vastuullaan lapset ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteiden tasosvoi päätellä kenellä on lapsia ja kenellä ei.
Hyvä se on päteä sieltä toiselta puolelta. Kun oma lapsi on 3v ikäinen, tulet huomaamaan että aina se kädestä pitäminen, komentaminen ja opettaminen ei auta. Lapset on nopeita liikkeissään.
Kuljrttaja. Hänen syy tämä oli.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä pointti tässä on se, että kyseessä ei ollut parkkipaikka! Jos kerros-, rivi, tai luhtitalojen PIHA-alueella lapsi jää auton alle, se on autoilijan kontolla.
Meidän kerrostalon pihalla on parkkipaikka, on oikein parkkiruudut. Mutta onko kerrostalojen pihat yksityisiä vai voiko niiden läpi kulkea ketä vaan. Meidän kerrostalon pihan läpi menee lapsia pyörillä täysillä, vaikka he eivät asu meidän kerrostalossa, heitä saattaa mennä pyörillä 100 päivän aikana, koska tämä kerrostalo on koulun lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin olisi voitu välttää, jos julkisen sektorin lastenhoitajain palkkoja olisi vaikka valtionvelaksi korotettu +50%....
Minun tuttavani on työtön ja hän on aina välillä palkkatuella tarhassa hoitamassa lapsia, mutta hyvä hoitaja mielestäni, hänellä on itselläänkin lapsia ja lähihoitajan koulutus.
Tuo palkkatuki on 6 kuukautta.
Kenen syy, jos vento vieras lapsi oikaisee omakotitalon pihan poikki ja joku peruuttaa juuri sillon, entä kerrostalojen ja rivitalojen pihat?
Minulla ei ole oikeasti tietoa miten nämä menee?
Täällä kaikki autoilijat tykkäävät ja jääviyttävät itsensä kun omalle kohdalle osuu. Ei voi mitään jos joku juoksee alle. Just..
Surullinen ja järkyttävä onnettomuus! Miksi autonkuljettaja on yksin syytteessä? Lapset ovat ulkoillessaan ja leikkiessään aikuisen vastuulla. AINA!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näistä tehtäisiin melko varmasti lastensuojeluilmoitus.
Luotan lastenhoitajana itseeni. Päivähoidosta ja isovanhemmista ei ole kokemusta, koska olen hoitanut lapset kotona.Päiväkodeista karkaa lapsia. Ja lapsia karkaa perhepäivähoitajilta. Perhepäivähoitajat saattavat laittaa hoitolapset pihalle valvomatta ja ovat itse sisällä tekemässä sitä ja tätä. Suomessa on sattunut useita lapsen tapaturmaan tai jopa lapsen kuolemaan johtavia onnettomuuksia, kun lapsi on karannut hoitopaikasta. Kuinka paljon päivähoidossa sattuu vähältä piti-tilanteita, joista ei edes kerrota lapsen vanhemmille?
En luota isovanhempiin lastenhoitajina ja siksi he eivät meidän lapsia hoida. Olen seurannut järkyttyneenä joittenkin isovanhempien touhuja. Lapsenlapset keikkuvat ajotaidottomien isovanhempien autoissa - ilman turvaistuimia ja turvavöitä. Ei sitä ennenkään turvaistuimia ja turvavöitä käytetty. Monelta vanhukselta pitäisi myös ottaa ajokortti heti pois! Isovanhemmat eivät osaa vahtia uimarannalla uimataidottomia lapsia. Tyypillinen näky on uimataidoton lapsi vedessä ja rannalla oleva isovanhempi. Kyseinen valvoja juoruaa kymmenien metrien päässä vedestä ja ilman näköyhteyttä lapseen. Pitää mennä veteen kädenmitan päähän lapsesta! Se, että joku sattuu olemaan isoäiti tai isoisä, ei tee kenestäkään luotettavaa ja turvallista lastenhoitajaa!
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen vanhemmat eivät hoida lapsiamme ollenkaan. Anoppi on suhtautunut erittäin omistushaluisesti lapsiimme. Anoppi on mm. painostanut leikki-ikäisiä lapsia yöksi anoppilaan. Meidän vanhempien olisi tullut poistua paikalta, jotta anoppi saa hoitaa lasta niin kuin itse haluaa. Tätä emme tietenkään hyväksyneet. En anna lapsia appivanhemmille hoitoon, koska en pidä heistä ihmisinä. On kurja sanoa näin, mutta tämä on totuus. Appivanhemmat hyväksyvät kuritusväkivallan käytön "kasvatusmenetelmänä". Anoppi on myös jäänyt kiinni useita kertoja, kun on tuputtanut ruoka-aineallergiselle lapselle kiellettyjä ruokia, yleensä salaa meiltä vanhemmilta.