Kuopiossa tänään auton alle jäänyt 3-vuotias lapsi on kuollut
Surullista ja niin turhaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b96b8986-ecdc-45c6-87e2-e65cd3b022ef
Kuopion Puijonlaaksossa tapahtui liikenneonnettomuus tiistaina 14.7. iltapäivällä. Kerrostalon pihassa auton alle jäänyt 3-vuotias lapsi on kuollut.
Elvytystoimet aloitettiin heti paikalla ja niitä jatkettiin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, mutta lapsi menehtyi saamiinsa vammoihin.
Kaksi lasta oli hoitajansa kanssa ulkona lähestymässä kerrostalon piha-aluetta polkua pitkin, kun 3-vuotias lapsi juoksi edelle kerrostalon piha-alueelle.
Samaan aikaan keski-ikäinen mies oli peruuttamassa autoaan piha-alueella, jonne oli pysäköitynä myös muita ajoneuvoja. Lapsi juoksi pysäköityjen autojen välistä peruuttavan auton taakse jääden sen takarenkaan alle.
Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena. Tässä vaiheessa vaikuttaisi kuitenkin, että kyseessä on enemmänkin onnettomien yhteensattumien summa ja tapaturma.
Osallisille on järjestetty kriisiapua.
Kommentit (408)
Ikävä juttu, lasten kanssa ei voi koskaan olla liian varovainen. No, eiköhän hoitaja ja autonkuljettaja soimaa itseään jo riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset juoksee kuin päättömät kanat vanhempiensa seurassakin, vanhemmat olettaa että muut aina väistää juoksevaa taaperoa kaupoilla, pyöräteillä, keskustassa. Mutta surullinen tapaus. (sivusta vaan)
"Nykylapset"? Kyllä lapset on juosseet ihan aina . Lapset ovat vikkeliä, niin ennen, kuin nytkin. Ennen lapset joivat lipeää, nykyään juoksevat auton alle. Aina lapset ovat olleet vaarassa ja nimenomaan sen takia, että ovat vikkeliä ja vahtiminen on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakara juoksee auton alle ja syytteeseen kaksi ihmistä. Oma moka mitäs juoksit pitäisi olla ainoa oikea ratkaisu asiassa.
Ei kolmevuotias ymmärrä! Jos ymmärtäisi, ei hoitajaakaan tarvittaisi.
Ei kolmevuotiaan kuuluisi lainkaan juoksennella vapaana eli ymmärrystä uupuu aikuisiltakin. Koittakaa vaikka vähän edes kasvattaa niitä lapsianne.
Kyseessä on 3-vuotias eli kehitys iässä.
Tämän ikäisenä älykkyysosamäärä on niin pieni, ettei toitottaminen auta yhtään mitään.Missään kohtaa ei kehotettukaan toitottamaan, vaan kasvattamaan. Jos lapsi osaa tehdä jotakin, niin lapsi osaa myös olla tekemättä samaa asiaa, jos se sille sanotaan tai toiminta lapselta muuten estetään. Kukaan ei varmaan anna yksivuotiaalle saksilla leikkivälle mukulalle vain sanallisia kieltoja, että lopeta vaan sakset otetaan häneltä pois. Samoin päättömänä juoksentelu pitäisi estää toiminnalla.
Sakset ei saa olla pienen lapsen saatavilla.
Eikä muutkaan vaarat.
Vierailija kirjoitti:
Hankin itse ajokortin melko myöhään, 30-vuotiaana. Sitä ennen kuljin paljon pyörällä ja kävellen, ja monesti ärsytti, kun autoilija ei aina väistänyt pihassa tai lähtiessään parkista. Nyt vasta kortin saaneena huomaan, miten autosta ei todellakaan näe kaikkia kulmia, vaikka kuinka päätä kääntäisi ja hitaasti etenisi. Eli muistakaa kävelijät jne myös tämä!
Jos et näe niin täytyy pysäyttää auto ja nousta tähystämään auton viereen tai katolle. et voi ulkoistaa ongelmiasi. Toki vahinkoja sattuu, mutta et voi väittää, että on mahdottomia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti auton alle jäänyt oli poikalapsi.
Kuinka sairas päästään täytyy olla kirjoittaakseen näin.
Häpeän sinua, kuten toki myös vanhempasi tekevät.
Ei tuossa ole mitään sairasta. Naiset itse sallii täällä järkyttävän kirjoittelun tyttölapsista, ja puolustatte tyttöjen poistamista väestöstä. Sitten kun samaa iskee pojille vitsillä, se saa akat raivoamaan. Ei miehet koskaan puolustaisi tyttöä. Miehet itse pitää poikaa arvokkaana sukunimen takia, silti he tietoisesti haluavat änkeä tytöt arvottomana rooliin, joka heikentää heidän ihmisyyttään.
Huolehtikaa nyt ensin siitä, ettette itse levitä vihaa. Koko ajan naisten kimpussa täällä.
Ajattelutapasi on jäänyt sinne entis-aikoihin.
Myös on sairasta toivotella kuolemaa mihin ryhmittymään kuuluukaan. Se on halveksuntaa ja halveksunta ei ole koskaan hyvästä.
Persut ovat sairaita, hyvä että sinäkin tiedostat sen.
Tule kirjoittamaan tämä sama: "Myös on sairasta toivotella kuolemaa mihin ryhmittymään kuuluukaan. Se on halveksuntaa ja halveksunta ei ole koskaan hyvästä." niihin ketjuihin joissa persut toivovat ulkomaalaisten kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa :( Paljon voimia vanhemmille ja hoitajalle. Itse oon vuosia sitten ajanut vahingossa koiranpennun yli, vieläkin nousee kyyneleet silmiin kun ajattelen sitä. Voin vain kuvitella miltä tuolta kuskilta tuntuu...
Haleja nyt sinulle koiranpennunyliajaja, olet se oikea uhri tässä.
No yritin vain tuoda esille sen että ei tuolla kuskillakaan varmasti tule helppoa olemaan, joutuu elämään tuon kanssa. Ei muuta.[/quote
Ihan totta kyllä,, henki se on joka elämällä.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt perheellä on edessä 3-vuotiaan hautajaiset... ihan järkyttävää... osanotot... :(
Olet tekopyhä hyvesignaloija.
Tämäkin keskustelu taas todisti, että kaikki paitsi latinankieliset foorumit pitäisi kieltää lailla.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tästä tuomitaan ketään. Todella surullinen onnettomuus.
Ei minua ainakaan sureta yhtään. Maailma on kersoja täynnä. Noloa itkeä yhden kuolleen kakaran perään.
Oijoi, kun olis ollut lapsella valjaat ;(
Zinc
Pitäisi määrätä pakollisiksi, etenkin valvojille, niin olisivat aina pakostikin silmällä pidon alaisena..
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tapaus :( Mä olen ottanut alle kouluikäisiä sukulaislapsia yleensä vain yhden kerrallaan hoitooni. Jos otan kaksi, sitten ollaan koko aika sisällä eikä mennä ollenkaan ulos. Kolme voin ottaa sitten, kun kaikki ovat yli 10 v.
Olet ilmeisesti täti tms. Jos olisit isoäiti, et voisi toimia noin. Isoäitinä sinun olisi otettava kaikki lastenlapset kerralla hoitoon, vaikka ne kaikki olisivat alle kouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi näitä pahanolon kommentteja!!
Osanotto lapsen menettäneille. Pahinta mitä voi kohdalle sattua :(
On satoja tuhansia pahempia asioita kuin yhden ylimääräisen kersan kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi oppii kävelemään, heti seuraavaksi se pitäisi opettaa varomaan autoja.
Siis jo ENNEN kuin se oppii juoksemaan!Esimerkiksi Kiinassa, liikenteessä vallitsee ns. ”Viidakon lait” eli aina ja poikkeuksetta pienempi väistää isompaansa.
Vaikka kuulostaa alkukantaiselta, homma toimii.
Liikennekuolleisuuten ei tosin näytä auttavan sen enempää kuin naula päähän. Mutta ehkä sitä haitkin.
Kyllä noita läheltä piti -tilanteita on itselläkin ollut. Just viime viikolla tilanne, josta jäi tärinät päälle. Lähdin lähdin pihasta yksittäiseltä vierasparkkipaikalta ja just ennen ku starttasin auton, huomasin toisesta talosta tulevan äidin (?) ja noin 5 -vuotiaan lapsen potkulaudalla. Tein u-käännöksen pihassa ja kuikuilin joka suuntaan koko ajan, kun mielessä oli se potkulautaileva lapsi. Ei näkynyt missään.
Arvelinkin, että menevät piha-alueelta pois lautailemaan, kun pihasta lähti alamäki tielle varsinaisen parkkipaikkan läpi. Ajelin max 5 km/h alamäkeä tielle päin. Oikealla puolella oli pensasaita ennen tuota varsinaista parkkipaikkaa. Missään ei näkynyt äitiä tai lasta. Kävi mielessä, että kuinka houkutteleva tuo alamäki on lapselle potkulaudan kanssa, mutta koska niin vaarallinen, niin äiti ei varmuudella anna siinä lautailla.
Yhtäkkiä kuului äidin huuto VARO, jostakin vasemmalta (äitiä ei näkynyt lainkaan) ja sivusilmällä näin kuinka sen hemmetin pensasaidan takaa tulee lautansa kanssa vauhdilla se lapsi.... Onneksi oli ikkuna auki, sillä luulen, että reagoin siihen huutoon ja jarrut pohjaan, sillä huolimatta kääntyilevästä päästäni, en sitä lasta nähnyt. Auto pysähtyi ja lapsi viuhahti auton keulan ohitse noin 20 cm etäisyydeltä.
Juma, mitkä tärinät tuli. En edes osannut jäädä "huutamaan" äidille, kun piru vieköön parkkipaikat EI ole lautailualuetta.
Ei ollut eka kerta, kun parkkialueella mukulat lautailee etenkin jos on alaspäin viettävä..... Pitäkää nyt hemmetti niille lapsille saarna siitä, että autoalueilla ei LAUTAILLA.
Muutaman kerran kesässä saa joitain lapsia (eivät edes asu taloyhtiössämme, vaan ihan vieraita) komentaa poistumaan taloyhtiömme parkkialueelta.
Juoksevaa lasta ei välttämättä havaitse, saati sitten laudan kanssa eteentulevia....
Ja miksi näin päättelet? Miksi kuvittelet, että isoäidit hoitaisivat alle kouluikäisiä lastenlapsia? Tai kouluikäisiä lastenlapsia? On paljon isovanhempia, jotka eivät hoida ikinä lastenlapsia! Usein tämä on nimenomaan lapsen vanhempien päätös eli lapsen äiti ja isä eivät luota isovanhempiin - monista eri syistä.
Minä olen hoitanut itse lapsemme. Ei ole tarvinnut isovanhempien vaivautua ja puuttua lastenhoitoon! En edes antaisi lapsiamme hoitoon henkilölle, johon en luota tippaakaaan! Anoppi olisi täysin epäluotettava lastenhoitaja. Anopin lukuisat pilleripurkit lojuvat pitkin pöytiä. Anoppi säilyttää keittiön lukitsemattomassa alakaapissa syövyttäviä pesuaineita. Sähköhella on unohtunut monta kertaa päälle. On suoranainen ihme, kun anoppi ei ole polttanut koko taloa! Anopille sattuu epämääräisiä kotitapaturmia tämän tästä. Anoppila ei ole turvallinen paikka lapsille.
Moni lapsiperhe ei vie ikinä lapsiaan mummoloihin "hoitoon". Kyläily perheen kanssa mummoloissa on ihan eri asia kuin "hoitaminen". Me käymme anoppilassa harvoin edes kylässä. Kyläily tapahtuu niin, että olen äitinä koko ajan paikalla. En siis jätä lapsiamme hetkeksikään appivanhempien valvottavaksi. Appivanhemmat eivät ole vastuussa lapsistamme hetkeäkään ja tämä ei ole "lasten hoitamista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tapaus :( Mä olen ottanut alle kouluikäisiä sukulaislapsia yleensä vain yhden kerrallaan hoitooni. Jos otan kaksi, sitten ollaan koko aika sisällä eikä mennä ollenkaan ulos. Kolme voin ottaa sitten, kun kaikki ovat yli 10 v.
vallinen ympäristö lapsell.
Olet ilmeisesti täti tms. Jos olisit isoäiti, et voisi toimia noin. Isoäitinä sinun olisi otettava kaikki lastenlapset kerralla hoitoon, vaikka ne kaikki olisivat alle kouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon kokoista näe peruuttaessa jos tulee autojen välistä.
Tämän vuoksi peruutan aina parkkiruutuihin. Näin on helpompi lähteä esim. kaupan pihasta, kun voi lähteä suoraan ajamaan eteenpäin, niin näkee jos edessä on ihmisiä. Voihan sitä toki sattua siihen ruutuun peruuttaessakin, mutta pidän sitä epätodennäköisempänä, kun ei peruuta kulkuväylälle, vaan ruutuun.
Sama. Tosin ehkä vielä enemmän teen tuon puhtaasti itsekkäistä syistä, koska haluan nopeuttaa/sujuvoittaa arkeani. Ruutuun kun on paljon iisimpää peruttaa kuin siitä pois eli.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi näin päättelet? Miksi kuvittelet, että isoäidit hoitaisivat alle kouluikäisiä lastenlapsia? Tai kouluikäisiä lastenlapsia? On paljon isovanhempia, jotka eivät hoida ikinä lastenlapsia! Usein tämä on nimenomaan lapsen vanhempien päätös eli lapsen äiti ja isä eivät luota isovanhempiin - monista eri syistä.
Minä olen hoitanut itse lapsemme. Ei ole tarvinnut isovanhempien vaivautua ja puuttua lastenhoitoon! En edes antaisi lapsiamme hoitoon henkilölle, johon en luota tippaakaaan! Anoppi olisi täysin epäluotettava lastenhoitaja. Anopin lukuisat pilleripurkit lojuvat pitkin pöytiä. Anoppi säilyttää keittiön lukitsemattomassa alakaapissa syövyttäviä pesuaineita. Sähköhella on unohtunut monta kertaa päälle. On suoranainen ihme, kun anoppi ei ole polttanut koko taloa! Anopille sattuu epämääräisiä kotitapaturmia tämän tästä. Anoppila ei ole turvallinen paikka lapsille.
Moni lapsiperhe ei vie ikinä lapsiaan mummoloihin "hoitoon". Kyläily perheen kanssa mummoloissa on ihan eri asia kuin "hoitaminen". Me käymme anoppilassa harvoin edes kylässä. Kyläily tapahtuu niin, että olen äitinä koko ajan paikalla. En siis jätä lapsiamme hetkeksikään appivanhempien valvottavaksi. Appivanhemmat eivät ole vastuussa lapsistamme hetkeäkään ja tämä ei ole "lasten hoitamista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vallinen ympäristö lapsell.
Vähän ohis mutta kyllä se, että lapsenlapsia ei hoideta koskaan, johtuu enemmän isovanhemmista itsestään.
Meillä kahdet itsekkäät boomer isovanhemmat, he aikanaan hoidatti omat lapsensa omilla vanhemmillan eli olin käytännössä aina mummolassa.
Kun saivat sitten itse lapsenlapsia niin kovaan ääneen kummatkin ilmoitti että jokainen hoitakoon omansa ja he on jo lapsensa hoitaneet, emme aio auttaa missään mitenkään, emme edes erikoistilanteissa.
Kertaakaan eivät ole hoitaneet eivätkö pidä juuri yhteyttäkään tai halua tavata lapsenlapsia. Toisia nähtiin viimeksi 2v sitten ja toisia 5v sitten.
Sellaista isovanhemman rakkautta... kummatkin haluaa elää ”vain itselleen” niinkuin oma äitini suoraan sanoi.
Ei kaikilla isovanhemmilla ole lastenhoitostressiä.
Mitä jos lopeteltaisiin tästä aiheesta jo pikkuhiljaa.