Puolisoni haluaa pitää raha-asiansa yksityisasianaan
Ei siis halua minun tietävän tarkasti välttämättä mitään kuten paljonko palkkaa saa tai muita rahoja paljonko käyttää rahaa mihinkin. Normaalia?
Kommentit (122)
Ex naisen tulot ei selvinny koskaan ja kohta selviskin että se valehteli käyvänsä töissä.
Sen työtä oli erillaiset petokset ja tukien huijaukset. Mm sossu vuokraili sille jatkuvasti asuntoja kun eihän kukaan voi ilman asuntoa olla eikä hän edes asunu niissä vaan asui luonani.
Vuokrarahat sai joka kk tililleen ja otti ne omaan käyttöön. 3kk-6kk välein sai aina häädön mutta silti sossu aina anto rahat uuteen takuuvuokraan että pääsee uuteen asuntoon. useita ja useita kertoja.
Tämä selvisi vasta jälkeenpäin itselle. Tai tämäkin ja paljon muuta.
Jos joku ei kerro rehellisesti ja suoraa niin kierrän kaukaa.
Jos ei voi luottaa niin ei ole suhdettakaan koska suhde perustuu luottamukseen.
Omat rahat, tiedetään toistemme raha-asiat, yhteiset menot 50-50.
Ollaan sitouduttu niihin menoihin, niihin on rahat löydyttävä joka kk. Hankintoja tehdään siltä pohjalta että keskustelussa selviää ottaako toinen osaa ja kuinka paljon. Näistä lähtökohdista...ei mun oikeastaan tarvitsisi tietää mitä mies tienaa.
Näistä lähtökohdista... työpaikan vaihtaminen ja palkan muutokset on oma asia, kunhan hoitaa sen menojen puolikkaan verran yhteiselle tilille. Autoa voi vaihtaa vapaasti, mutta jos sen oman autonsa menee myymään, niin vaihtoehtoisena kuljetuspalveluna on bussi, ei puolison auton vapaa käyttöoikeus.
Kumpikin tietää, että okt voi tulla milloin vain jokin kalliimpi yllätys johon sitä puskuria on löydyttävä. Tässä kohtaa luottamusta toki lisää se että tiedämme toistemme puskureiden suuruuden.
Lähtökohta on, että kumpikin tulee omillaan toimeen ja parisuhde on vain postitiivinen lisä. Disclaimer: lapsen kotihoito on väliaikainenr ratkaisu jolloin työssäkäyvä kantaa taloudellisen vastuun.
Pidä sinä sitten seksi-asiat yksityisasioinasi.
me olemme olleet yhdessä 27 vuotta. Jo suhteen alussa sovimme, miten jaamme laskut ja kulut ja sovimme siitä, että isommat hankinnat maksamme puoliksi. En tiedä, paljonko mieheni ansaitsee tai kuinka paljon hänellä on rahaa tilillään. Ja sama myös toisinpäin, hän ei tiedä minun tuloistani. Tämä järjestely on sopinut meille toistaiseksi emmekä ole riidelleet raha-asioista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhteisiä hankintoja, kuten lapsi, niin sitten pitäisi kyllä avoimesti kertoa.
Jos on yhteisiä sopimuksia kuten vuokrasopimus, niin on tiedettävä toisenkin taloustilanne, muuten voi itsekin joutua luottotiedottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pidä sinä sitten seksi-asiat yksityisasioinasi.
Pönttö
Olen sinkkuaikoina mitoittanut talouteeni siten, että elän itseni näköistä elämää niillä resursseilla, joita mulla on. Mies on tehnyt samoin. Miksi tämä muuttuisi sen vuoksi, että rakastuimme ja muutimme yhteen? Yhteisistä asioista, kuten asunto tms on sovittu 50/50 periaatteella.
En ymmärrä ajatusta, että miehen tai minun pitäisi muuttaa tapojamme. Mies on alkanut sinkkuaikana harrastaa aika kallista juttua, jonka myötä on pari reissua vuodessa. Nytkö niistä pitäisi luopua, jotta minä saisin jotain kalliimpaa, kuten jonkun uuden harrastuksen?
Lisäksi oma pienituloisuuteni johtuu siitä, että arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin rahaa. Nytkö minun pitäisi alkaa tehdä enemmän töitä, jotta toisin suhteeseen enemmän rahaa matkoihin ja muuhun, mihin mulla ei juuri ole rahaa?
Lisäksi pidän tärkeänä, että elämäni ei romahda, jos suhde ei jatkukaan. Senkään vuoksi en halua muuttaa itselleni hyväksi näkemääni elintapaa kovin paljon.
En tiedä mieheni perinnöistä tai sijoituksista tai edes tarkkaa palkkaa, ei ne mulle kuulu. Hän kyllä kustantaa mulle matkoja tms. jos niin haluamme. Mä olen paljon kotona, joten voin tehdä hänelle kivoja juttuja kuten leipoa ja tehdä hyvää ruokaa. Kurjia juttuja kuten siivoamista ja muuta teemme yhdessä.
Ei pienituloinen yleensä yksin pystyisi kuitenkaan maksamaan isoa asuntolainaa yksin. Jos tulee vaikka kuolema se isovelkainen asunto tietenkin myydään. Eihän kotona lapsia hoitavakaan paljon lainoja maksele, kyllä se on yleensä se suurituloisempi joka hoitaa asuntolainan. Tätyyhän lapsiperheenkin ostaa asunto vaikka ei ne tulot ole tasan eurolleen samat. Elämä on kokonaan riski. Perheasunnot pienatlossa esim. Espoossa vaatii kahta tulonsaajaa. Mutta eihän ne tulot tarvitse tasan mennä. Harvoin Suomessa vaimo ja mies tienaa ihan saman.
Nyt ymmärrän nuorempia ettei tuollaiseen parisuhteeseen kukaan uskalla synnyttää yhtään lasta. Vaipatkin laskettava exelillä. Mites sitten kun tuleekin yllätys keskosvauva. Pannaanko sairaalalasku puoliksi. Jorsvissakaan ei voi parkkeerata ilmaiseksi. Onko vauva sarakkeessa debit vai credit. ?Onko se satunnaisten menojen sarakkeessa. ? Taitaa olla rakkaus ja seksi kaukana noin laskelmoivista kämppäkavereista, ei tule mitään vauvoja. Halvempaa on tehdä aina abortti. Jutut on kuin köyhillä opiskelijoilla,
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän nuorempia ettei tuollaiseen parisuhteeseen kukaan uskalla synnyttää yhtään lasta. Vaipatkin laskettava exelillä. Mites sitten kun tuleekin yllätys keskosvauva. Pannaanko sairaalalasku puoliksi. Jorsvissakaan ei voi parkkeerata ilmaiseksi. Onko vauva sarakkeessa debit vai credit. ?Onko se satunnaisten menojen sarakkeessa. ? Taitaa olla rakkaus ja seksi kaukana noin laskelmoivista kämppäkavereista, ei tule mitään vauvoja. Halvempaa on tehdä aina abortti. Jutut on kuin köyhillä opiskelijoilla,
Ei tule yllätysvauvoja, mutta ei tule myös onnettomia rouvia, jotka roikkuvat surkeassa suhteessaan pettävän miehen kanssa, kun ei ole ikinä omia rahoja ollut ja penskatkin pitää elättää.
Minulla ja miehelläni on erilainen lähtökohta rahan ja talouden suhteen. Minulla on luottotiedot kunnossa, osakesijoituksia ja varallisuutta, toki on asunlalainaakin. Miehelläni on merkittävästi velkaa ulosotossa eikä palkkatuloja lainkaan.
On parempi, että hoidan vain omat raha-asiani. En oma-aloitteisesti mainosta tulojani miehelleni enkä salaile mitään, mutta kyllä hän suunnilleen on perillä, mitä tienaan ja paljonko maksan asumiskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkuaikoina mitoittanut talouteeni siten, että elän itseni näköistä elämää niillä resursseilla, joita mulla on. Mies on tehnyt samoin. Miksi tämä muuttuisi sen vuoksi, että rakastuimme ja muutimme yhteen? Yhteisistä asioista, kuten asunto tms on sovittu 50/50 periaatteella.
En ymmärrä ajatusta, että miehen tai minun pitäisi muuttaa tapojamme. Mies on alkanut sinkkuaikana harrastaa aika kallista juttua, jonka myötä on pari reissua vuodessa. Nytkö niistä pitäisi luopua, jotta minä saisin jotain kalliimpaa, kuten jonkun uuden harrastuksen?
Lisäksi oma pienituloisuuteni johtuu siitä, että arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin rahaa. Nytkö minun pitäisi alkaa tehdä enemmän töitä, jotta toisin suhteeseen enemmän rahaa matkoihin ja muuhun, mihin mulla ei juuri ole rahaa?
Lisäksi pidän tärkeänä, että elämäni ei romahda, jos suhde ei jatkukaan. Senkään vuoksi en halua muuttaa itselleni hyväksi näkemääni elintapaa kovin paljon.
En tiedä mieheni perinnöistä tai sijoituksista tai edes tarkkaa palkkaa, ei ne mulle kuulu. Hän kyllä kustantaa mulle matkoja tms. jos niin haluamme. Mä olen paljon kotona, joten voin tehdä hänelle kivoja juttuja kuten leipoa ja tehdä hyvää ruokaa. Kurjia juttuja kuten siivoamista ja muuta teemme yhdessä.
Ei olekaan tarkoitus tietää pennilleen toisen tilisaldoa, vaan olla tietoinen puolison kulutustottumuksista ja tuloista suunnilleen, niin ettei tule mitään velkaylläreitä. Ei kukaan normaali ihminen jaksa toisen tiliä jatkuvasti kyttäillä. Tässä ketjussa on kyse ihmisistä jotka haluavat salata rahatilanteensa kokonaan. Onhan se nyt ihan tajuton red flag.
Vierailija kirjoitti:
Keskosvauvasta ei tule sairaalalaskua, kokemusta on!
Mieheni tilille tulee joka kuukausi vähän yli 1 000 000 e. Se katoaa salaperäisesti alle viikossa.
Pitääkö olla huolissaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään vauvoja vahingossakaan, niin säilyy just ne rakkaus ja seksikin siinä suhteessa ihan ennallaan.
Jos mies onkin surkeapalkkainen tai työtön ja otatte yhteisen lainan. Aijai kuka maksaa kaiken ?
Vierailija kirjoitti:
Oli ainoastaan kyse siitä onko okei että puoliso salaa rahatilanteensa kokonaan. Ilmeisesti sulle ois ihan ookoo.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tilille tulee joka kuukausi vähän yli 1 000 000 e. Se katoaa salaperäisesti alle viikossa.
Pitääkö olla huolissaan?
En huolehtisi, riittää että tiedät että näin tapahtuu ja voit tehdä, valveutuneena, päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on erilainen lähtökohta rahan ja talouden suhteen. Minulla on luottotiedot kunnossa, osakesijoituksia ja varallisuutta, toki on asunlalainaakin. Miehelläni on merkittävästi velkaa ulosotossa eikä palkkatuloja lainkaan.
On parempi, että hoidan vain omat raha-asiani. En oma-aloitteisesti mainosta tulojani miehelleni enkä salaile mitään, mutta kyllä hän suunnilleen on perillä, mitä tienaan ja paljonko maksan asumiskuluja.
No näinhän se kuuluu mennäkin, että molemmat tiedätte minkälaisella veneellä toinen soutaa.
Jos teillä ei oo yhteisiä lapsia, niin minusta sun ei tarvitse edes toisen raha-asioista tietää. Riittää, että se toinen maksaa kotivakuutuksesta, sähköstä ja vuokrasta puolet. Jos lapsia, niin kaikki hänen juttunsa.