Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni haluaa pitää raha-asiansa yksityisasianaan

Vierailija
14.07.2020 |

Ei siis halua minun tietävän tarkasti välttämättä mitään kuten paljonko palkkaa saa tai muita rahoja paljonko käyttää rahaa mihinkin. Normaalia?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaa yhteiset menot niinkuin on sovittu, niin tottahan puoliso / kumppani voi hoitaa loput raha-asiansa juuri niinkuin haluaa.

Ei ole mitään sääntöä eikä velvollisuutta kertoa omista rahoistaan ja menoistaan toisella.

Kukaan ei omista kumppaniaan, ei edes avioliitossa.

Jos on yhteistä omaisuutta ja/tai lainoja (esim. asunto tai mökki) niin kyllä sen puolison rahankäyttö kuuluu toisellekin osapuolelle. Nimittäin jos puoliso menee salaa ylivelkaantumaan ja velat menevät perintään niin yhteinen omaisuus voi mennä pakkohuutokauppaan. Voi lähteä asunto, mökki tai auto alta.

Totta.

Vierailija
82/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme olleet yhdessä 15 vuotta, enkä mä edes tiedä mieheni palkkaakaan.

Ei ole muuten tarvinnut ikinä rahasta riidellä...eikä paljon muustakaan😁

Sama täällä! KUNNES, kävi ilmi ettei meinaa pystyä maksamaan erästä kallista laskua, jonka oli siihen asti yleensä omasta palkastaan hoitanut. Yhtäkkiä sanoo ettei tiedä mistä ne rahat saisi. Oli järkyttävää kun alkoi minulta niitä rahoja penäämään, kun kuitenkin itse keskituloinen ja mies noh, kovatuloinen ollut tähän asti. Paljon salannut minulta asioita ja salaa edelleen. Kyllä haisee ja pahasti tämä keissi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen toisen työstä suunnilleen hahmottaa tulotason useimmiten. Jos siis on työelämässä. Minusta normaalia ettei tarvitse toistensa raha-asioita tietää. Yhteiset hankinnat on sitten yhteisiä, jokainen sopii kuten parhaaksi näkee.

Mielestäni on todella epänormaalia jos ei tiedä aika tarkkaan puolison palkkaa ja menoja.

Vierailija
84/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen toisen työstä suunnilleen hahmottaa tulotason useimmiten. Jos siis on työelämässä. Minusta normaalia ettei tarvitse toistensa raha-asioita tietää. Yhteiset hankinnat on sitten yhteisiä, jokainen sopii kuten parhaaksi näkee.

Mielestäni on todella epänormaalia jos ei tiedä aika tarkkaan puolison palkkaa ja menoja.

Olen siis elänyt 25 vuotta epänormaalissa suhteessa!

Vierailija
85/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työstä hahmottaa palkkatason, mutta tuloja voi olla muitakin kuin palkkatulot. Mulla noin 40% tuloistani on pääomatuloja (osinkoja sekä vuokratuloja). 

Vierailija
86/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut aina näin. 12 vuotta on oltu naimisissa. Molemmilla on omat rahat ja ne on yksityisasia, ei kysellä mihin niitä käyttää tms. Molemmat maksaa toki talouden menoista sovitun osansa. En voisi sietää että joku kyyläisi rahankäyttöäni, eikä varmaan mieskään sellaista haluaisi. Itse tienaan, itse käytän kuten tahdon, enkä selittele.

Miten olette saaneet sovittua yhteisistä menoista niin, että se on tasapuolista? 50/50 ei ole ainakaan musta tasapuolinen silloin, jos tulotaso eri.

Meillä yhteiset asumis, ruoka, ym. menot puoliksi. Extrat, kuten ravintolat, ulkomaanmatkat, ulkoiluvälineet, auto, ym. maksaa isomman osan paremmintienaava. Hyvin on toiminut 30 vuotta.

Vierailija
87/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miehen tuloja enkä menoja, mies ei tiedä minun tulojani tai menojani. Toistemme omaisuudesta meillä on vahva aavistus (mies on käynyt kesämökilläni, minä hänen metsässään), mutta en pystyisi tekemään veroilmoitustaan. Yhdessä emme omista mitään. Silti olemme pystyneet elämään kohtalaisen mukavaa yhteistä elämää 3 lapsen kanssa kohta 25 vuotta. Kumpikaan ei koe, että toinen yrittää hyötyä suhteesta.

Vierailija
88/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän mieheni palkan suunnilleen, mutta en seuraa mitenkään hänen menojaan. Rahasta puhutaan yhteisten hankintojen yhteydessä justiinin noin, että mitä on kumpikin valmis laittamaan. Jos toinen haluaa esim. kalliimman matkan,  niin maksaa sitten vähän enemmän. Aika paljon ostetaan myös yhteistä taloustililtä, minne on vuosien aikana kertynyt säästäjö.

Mä ostan kalliimpaa ruokaa ja juomaa (olen nirsompi) koska haluan sitä,mies tulis toimeen vaatimattomammin. Mies ostelee elektroniikkaa, jota mä kyllä huoletta käytän. Kumpikin tuhlaa siis tavalllaan, mutta siitä hyötyy toinenkin.

Tulot on vaihdellut molemmilla vuosien varrella, mutta kun on tehty selkeä budjetti menoista, ei sillä ole ollut väliä eikä rahasta ole tarvinnut riidellä.

Vierailija
89/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan lasten isä ei koskaan kertonut palkkaansa. Myöhemmin kävikin ilmi että joutuu aina ulosottoon, jos ei muuten olisi selvinnyt niin lapset kertoivat noukkiessaan postin lattialta...

Vierailija
90/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu varmaan tilanteesta. Itseä ei kiinnosta mieheni tulot tippaakaan eikä häntäkään minun, emme niitä siis tiedä. Ainoastaan sijoituksista joskus puhutaan, kun kumpikin tykkää ostamisesta ja voittamisesta. Ei niissäkään keskusteluissa kuitenkaan sinänsä rahasta puhuta. Minulle aloituksen tilanne olisi siis normaalia enkä edes kyselisi sen enempiä.

Mitä merkitystä toisen rahoilla on suhteessa muutenkaan? Kunhan tulotasot on silleensä samassa linjassa, ettei kumpikaan joudu tinkimään elintasosta ja -tottumuksista toisen vuoksi (jos on esim tottunut reissaamaan tai syömään ulkona ja semmoista). Koska kumpikin tietenkin maksaa aina oman osansa, niin kurja juttu jos yhteiset suunnitelmat ei koskaan onnistu liian erilaisen tulotason vuoksi.

Vierailija
91/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi vakavasti kimppaan sellaisen ihmisen kanssa joka salailee tulojaan. Niin kauan kun asutaan erillään eikä olla perhettä perustamassa, taloja ostelemassa yms, niin toisen tuloilla ei ole väliä.  Mutta talo, lapset, autot sun muut lainat siihen, niin haluan kyllä tietää millaisen kumppanin kanssa olen noinkin suuriin taloudellisiin hankkeisiin ryhtymässä, ne kun voi huonossa jamassa kaatua omaan niskaan. Huono merkki silloin jos toinen salailee tulojaan ja menojaan, ei ole puhtaat jauhot pussissa.

Vierailija
92/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi vakavasti kimppaan sellaisen ihmisen kanssa joka salailee tulojaan. Niin kauan kun asutaan erillään eikä olla perhettä perustamassa, taloja ostelemassa yms, niin toisen tuloilla ei ole väliä.  Mutta talo, lapset, autot sun muut lainat siihen, niin haluan kyllä tietää millaisen kumppanin kanssa olen noinkin suuriin taloudellisiin hankkeisiin ryhtymässä, ne kun voi huonossa jamassa kaatua omaan niskaan. Huono merkki silloin jos toinen salailee tulojaan ja menojaan, ei ole puhtaat jauhot pussissa.

Ei kaikilla ole tarvetta omistaa asioita yhdessä. Esim meillä asunto on mun ja  auto on miehen. Yhteisiä lainojakaan ei ole. Mulla ei ole lainoja lainkaan, miehen mahdollisista lainoista en tiedä. Eikä mua kiinnostakaan tietää. Avioehto meillä tietenkin on, koska mulla oli varallisuutta jo ennen avioliittoa. 

Vierailija
93/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on salaillut tilitietojaan vuosia. Vasta hieman ennen naimisiinmenoa suostui näyttämään tiliotteen. Siellä oli kymmeniätuhansia lojumassa ja osakkeissa (oli juuri käyttänyt n. 40 000 euroa yhteen asiaan).

Olemme olleet naimisissa nyt neljä vuotta, yhdessä kymmenen ja edelleenkään ei näytä nettipankkia minulle. Tiedän kuitenkin suunnilleen summan, koska nykyisin hän puhuu avoimemmin esim. ennakkoperinnöstä, tuloista, sijoituksista ja muista sellaisista.

Suhteen alussa hän pimitti varallisuuttaan ja minä en 19-vuotiaana maalaisena ihmetellyt, miten parikymppisellä on Helsingissä hyvällä alueella varaa asua kolmiossa. Piti kuulemma varmistaa, etten ole "gold digger". Olikin perintörahoilla ostetut asunto ja auto... :)

Vierailija
94/122 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tiennyt, kunnes pankissa yhteisessä lainapapereissa oli miehen vuositulot. Järkytyin, mutta ei se elämää mitenkään muuttanut. Mies maksaa lainaa kuitenkin yksin vaikka se on molempien nimissä. Itse halusi toimia näin.

Siis olitte jo kirjoittamassa lainapapereita, mutta ette olleet sanallakaan keskustelleet, miten paljon vuositulonne ovat? Taidat olla pikkuisen rikas, jos tuollainen "pikkuasia" ei kiinnosta. 

Omat tuloni tiedän toki, mutta en miehen. Mies halusi lainan molempien nimiin ja siellä papereissa vasta näin miehen vuositulot. Kertoi jo etukäteen että maksaa lainan yksin, joten minun ei tarvitse huolehtia mistään maksuista, nimi paperiin vaan.

No jos joskus joudut tilanteeseen jossa joudut myös käytännössä vastaamaan omasta laina-osuudestasi omilla tuloillasi, niin pystytkö siihen? Eli onko se mitoitettu sun maksukyvyn mukaan?

No aika varovainen meininki, jos pariskuntana jos asuntoa ostetaan, ostetaan sen mukaan että se pienituloisempikin pystyisi yksin lyhentämään lainan. Ei useimmat näin tee. Tilapäisiin talousongelmiin saa pankista laitettua kyllä niin, että maksaa lainasta vain korot. Jos taas menee puolison kanssa lusikat jakoon tai pysyvästi maksukyky muuttuu, asunnon voi aina myydä ja maksaa lainat sillä pois.

Samaa mieltä. Ihan älytöntä, jos meidänkin pitäisi sulloa viisihenkinen perhe kerrostalokaksioon vain siksi, että toinen puoliso sattuu olemaan pienituloinen. Ja mitenkäs ne perheet joissa vaan toinen käy töissä? Ne ei varmaan voi ostaa edes yksiötä, kun ei sillä kotihoidontuella paljon lainanpuolikkaita maksella.

Pitää elää sitä elintasoa, jossa paremmintienaavan puolison kuolema tai ero ei vaikuta lasten elämään mitenkään. Eli jos huonompituloisella ei ole varaa lapsiin, niin niitä ei hankita kokonaista laumaa.

Mitä hittoa, miksi pitäisi? Kyllähän elämässä voi tulla kriisejä joissa elintasoa pitää laskea. Vaikka molemmat olisi hyvätuloisia, niin voi tulla sairautta tai työttömyyttä. Joskus molemmille samaan aikaan. Sinustako oikeasti kukaan ei saisi elää parempaa elintasoa kuin toimeentulotukiasiakkaat, koska lapset menee rikki siitä jos perhe muuttaa kerrostaloon ja Audi vaihtuu bussikorttiin?

Vierailija
95/122 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tiennyt, kunnes pankissa yhteisessä lainapapereissa oli miehen vuositulot. Järkytyin, mutta ei se elämää mitenkään muuttanut. Mies maksaa lainaa kuitenkin yksin vaikka se on molempien nimissä. Itse halusi toimia näin.

Siis olitte jo kirjoittamassa lainapapereita, mutta ette olleet sanallakaan keskustelleet, miten paljon vuositulonne ovat? Taidat olla pikkuisen rikas, jos tuollainen "pikkuasia" ei kiinnosta. 

Omat tuloni tiedän toki, mutta en miehen. Mies halusi lainan molempien nimiin ja siellä papereissa vasta näin miehen vuositulot. Kertoi jo etukäteen että maksaa lainan yksin, joten minun ei tarvitse huolehtia mistään maksuista, nimi paperiin vaan.

No jos joskus joudut tilanteeseen jossa joudut myös käytännössä vastaamaan omasta laina-osuudestasi omilla tuloillasi, niin pystytkö siihen? Eli onko se mitoitettu sun maksukyvyn mukaan?

No aika varovainen meininki, jos pariskuntana jos asuntoa ostetaan, ostetaan sen mukaan että se pienituloisempikin pystyisi yksin lyhentämään lainan. Ei useimmat näin tee. Tilapäisiin talousongelmiin saa pankista laitettua kyllä niin, että maksaa lainasta vain korot. Jos taas menee puolison kanssa lusikat jakoon tai pysyvästi maksukyky muuttuu, asunnon voi aina myydä ja maksaa lainat sillä pois.

Samaa mieltä. Ihan älytöntä, jos meidänkin pitäisi sulloa viisihenkinen perhe kerrostalokaksioon vain siksi, että toinen puoliso sattuu olemaan pienituloinen. Ja mitenkäs ne perheet joissa vaan toinen käy töissä? Ne ei varmaan voi ostaa edes yksiötä, kun ei sillä kotihoidontuella paljon lainanpuolikkaita maksella.

Pitää elää sitä elintasoa, jossa paremmintienaavan puolison kuolema tai ero ei vaikuta lasten elämään mitenkään. Eli jos huonompituloisella ei ole varaa lapsiin, niin niitä ei hankita kokonaista laumaa.

Eipä kaikilla ole älyä ajatella noin pitkälle. Yllättävän monet ei huomioi edes sitä mahdollisuutta että voivat jäädä työttömiksi...jos talous siinä kohtaa kusee, niin oma vika.

Vierailija
96/122 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu yhdessä 20 v, enkä ikinä ole tiennyt paljonko mies tienaa.

Kun haettiin nykyinen laina, kysyttiin lainatarjous ja sen mukaan ostettiin.

Olemme avanneet yhteisen tilin, josta menee laina, yhtiövastike, sähkö, vakuutukset ja ruokaraha, kumpikin laittaa tilille 1500 e kk.

Itse sain ennakkoperinnön muutama vuosi sitten.

Ei minulla ollut rahalle käyttöä, lyhensin lainaa koko summalla.

Velka tippui n 30%.

Nyt olen lomautuksella ja mies sanoi ei minun tarvitse laittaa niin paljoa, hän maksaa velan. Vielä on rahat riittäneet.

Vierailija
97/122 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edes kyseenalaistanut miksi sinun pitää allekirjoittaa ne lainapaperit? Hullun rohkea olet ollut, kun käskystä vaan olet ottanut lainan myös omiin nimiisi. Itse en olisi tuohon ikinä suosutunut.

Vierailija
98/122 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksän kanssa ei juteltu raha-asioista juuri lainkaan. Itsellä on ihan hyvät tulot ja tiesin eksän asemasta, että myös hänellä on ihan hyvät tulot. Maksettiin kaikki aina puoliksi. Seurusteltiin muutama vuosi, kun sain tietää hänen palkkansa, joka oli samaa tasoa kuin oma palkkani. 

Vierailija
99/122 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh. Itselle avioliitto on myös taloudellinen liitto, jo pienenä ihmettelin miten ihmeessä naimisissa olevilla voi olla omat rahat. Meillä kaikki raha on yhteistä. Mutta mikä sopii kenelle..

Mulle on ollut taas ihan selvä että jokaisella aikuisella pitää olla omat rahat, mun vanhemmilla oli aina omat rahat ja tilit eikä rahoista riidelty, pysyivät naimisissa isän kuolemaan saakka, yli 40v. vaikka joidenkin mielestä ilmeisesti ei oltu niin tosissaan suhteessa kun ei yhteistä tiliäkään hommattu. Toki ei ollut mitään älyttömiä lainojakaan vaan rahat riitti mukavaan elämään vaikkeivät mitään ökytuloisia olleet.

Vierailija
100/122 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella omituiselta että oikein "tarkkaan" pitäisi tietää. Saako kumpikaan osapuoli missään vaiheessa tehdä mitään ostoksia tai lounastaa ilman että tarvitsee ilmoittaa asiasta tai oikein pyytää lupa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi