Puolisoni haluaa pitää raha-asiansa yksityisasianaan
Ei siis halua minun tietävän tarkasti välttämättä mitään kuten paljonko palkkaa saa tai muita rahoja paljonko käyttää rahaa mihinkin. Normaalia?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina näin. 12 vuotta on oltu naimisissa. Molemmilla on omat rahat ja ne on yksityisasia, ei kysellä mihin niitä käyttää tms. Molemmat maksaa toki talouden menoista sovitun osansa. En voisi sietää että joku kyyläisi rahankäyttöäni, eikä varmaan mieskään sellaista haluaisi. Itse tienaan, itse käytän kuten tahdon, enkä selittele.
Miten olette saaneet sovittua yhteisistä menoista niin, että se on tasapuolista? 50/50 ei ole ainakaan musta tasapuolinen silloin, jos tulotaso eri.
Joo ei ole. Itse tienaan yli tuplasti sen mitä mies, joten maksan asumisen kulut ja peruslaskut joka kuukausi. Mies ostaa ruoat ja taloustarvikkeet pääosin, viikonloppuisin osin minäkin. Matkat ja muut vastaavat maksan yleensä minä. Molemmat maksaa itse omaan autoon, ostoksiin, harrastuksiin jne liittyvät kulut.
Meillä ei ole tästä koskaan ollut mitään erimielisyyttä, mikä ehkä osin johtuu siitä että tienaan sen verran hyvin että rahasta ei ole tiukkaa. Jos täytyisi penniä venyttää niin sitten toki voisi haluta tarkemmin nähdä mihin sitä rahaa itse kullakin kuluu.
No mutta sinähän tiedät mitä miehesi tienaa! Eri tilanne kuin ap:lla.
Jos olette ap aviossa,niin kai teillä on sitten avioehto, jossa todetaan, ettei teillä ole avio-oikeutta toistenne omaisuuteen, joka on kertynyt jo ennen liittoa sekä liiton aikana hankittuun ja perittyyn. Jos näin on, niin ymmärrän jollakin tasolla puolisosi peittelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiennyt, kunnes pankissa yhteisessä lainapapereissa oli miehen vuositulot. Järkytyin, mutta ei se elämää mitenkään muuttanut. Mies maksaa lainaa kuitenkin yksin vaikka se on molempien nimissä. Itse halusi toimia näin.
Siis olitte jo kirjoittamassa lainapapereita, mutta ette olleet sanallakaan keskustelleet, miten paljon vuositulonne ovat? Taidat olla pikkuisen rikas, jos tuollainen "pikkuasia" ei kiinnosta.
Omat tuloni tiedän toki, mutta en miehen. Mies halusi lainan molempien nimiin ja siellä papereissa vasta näin miehen vuositulot. Kertoi jo etukäteen että maksaa lainan yksin, joten minun ei tarvitse huolehtia mistään maksuista, nimi paperiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina näin. 12 vuotta on oltu naimisissa. Molemmilla on omat rahat ja ne on yksityisasia, ei kysellä mihin niitä käyttää tms. Molemmat maksaa toki talouden menoista sovitun osansa. En voisi sietää että joku kyyläisi rahankäyttöäni, eikä varmaan mieskään sellaista haluaisi. Itse tienaan, itse käytän kuten tahdon, enkä selittele.
Miten olette saaneet sovittua yhteisistä menoista niin, että se on tasapuolista? 50/50 ei ole ainakaan musta tasapuolinen silloin, jos tulotaso eri.
Joo ei ole. Itse tienaan yli tuplasti sen mitä mies, joten maksan asumisen kulut ja peruslaskut joka kuukausi. Mies ostaa ruoat ja taloustarvikkeet pääosin, viikonloppuisin osin minäkin. Matkat ja muut vastaavat maksan yleensä minä. Molemmat maksaa itse omaan autoon, ostoksiin, harrastuksiin jne liittyvät kulut.
Meillä ei ole tästä koskaan ollut mitään erimielisyyttä, mikä ehkä osin johtuu siitä että tienaan sen verran hyvin että rahasta ei ole tiukkaa. Jos täytyisi penniä venyttää niin sitten toki voisi haluta tarkemmin nähdä mihin sitä rahaa itse kullakin kuluu.
Eli kuitenkin tiedätte suunnilleen toistenne tulotason.
Kyllähän sen toisen työstä suunnilleen hahmottaa tulotason useimmiten. Jos siis on työelämässä. Minusta normaalia ettei tarvitse toistensa raha-asioita tietää. Yhteiset hankinnat on sitten yhteisiä, jokainen sopii kuten parhaaksi näkee.
kyllä mun mielestä yhdessä asuessa molempien tulot kuuluvat molemmille. ei tietenkään tartte pilkuntarkalleen kertoa paljon säästössä yms, mutta kyllä tulotason tulee olla tiedossa. eipä kovin kiva ois monen vuoden yhdessäolon jälkeen saada tietää et toinen onkin salassa tuhlannu kaikki säästöt peliriippuvuuden takia esimerkiksi näin kärjistetysti.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiennyt, kunnes pankissa yhteisessä lainapapereissa oli miehen vuositulot. Järkytyin, mutta ei se elämää mitenkään muuttanut. Mies maksaa lainaa kuitenkin yksin vaikka se on molempien nimissä. Itse halusi toimia näin.
Meillä myös nämä molempien tulot tuli esiin siinä vaiheessa kun talo haluttiin ostaa. En ollut tarkoituksella koskaan puhunut mistään kuukausituloista tms, mies kyllä tiesi ammattien perusteella että tienaan enemmän mutta ei kuinka paljon enemmän. Sitten kun rupesin näyttämään kiinnostavia taloja niin mies ihmetteli, että onko meillä oikeasti tuohon varaa? Hän oli ajatellut että tienaan ehkä 4000-5000 euroa kuussa, mutta se summa alkaakin 8:lla.
- 15
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olitte jo kirjoittamassa lainapapereita, mutta ette olleet sanallakaan keskustelleet, miten paljon vuositulonne ovat? Taidat olla pikkuisen rikas, jos tuollainen "pikkuasia" ei kiinnosta.
Omat tuloni tiedän toki, mutta en miehen. Mies halusi lainan molempien nimiin ja siellä papereissa vasta näin miehen vuositulot. Kertoi jo etukäteen että maksaa lainan yksin, joten minun ei tarvitse huolehtia mistään maksuista, nimi paperiin vaan.
No jos joskus joudut tilanteeseen jossa joudut myös käytännössä vastaamaan omasta laina-osuudestasi omilla tuloillasi, niin pystytkö siihen? Eli onko se mitoitettu sun maksukyvyn mukaan?
No tietenkin toisen raha-asioista täytyy avioiitossa olla jonkunlainen käsitys! Ei niitä tilisaldoja tarvi joka päivä pilkulleen ilmottaa, mutta jos on vaikka todella velkaantunut niin vaikuttaahan se puolisonkin elämään.
Kyttääminen on ihan eri juttu kuin olla tietoinen siitä missä taloudelliseti mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos joskus joudut tilanteeseen jossa joudut myös käytännössä vastaamaan omasta laina-osuudestasi omilla tuloillasi, niin pystytkö siihen? Eli onko se mitoitettu sun maksukyvyn mukaan?
Ei tietenkään ole mitoitettu omien tulojeni mukaan, koska laina on yhteinen. Sitten täytyy ryhtyä toimenpiteisiin. Näin tuskin kuitenkaan käy.
Huono merkki jo puoliso on salaileva.
Suomessa palkkatiedot pidetään usein yksityisinä, niistä ei juurikaan puhuta.
Silti ihmettelen, että jos on tarkoitus jakaa toisen kanssa elämä, talo ja lapset, miksi ei raha-asioistakin voi puhua avoimesti? Mikä ei tietenkään tarkoita sitä että kytätään tai että joutuisi tekemään selkoa ostoksistaan.
Jos joskus tulee työttömyyttä, sairautta, ero tai kuolema, asiat olisi selkeämpiä kun niistä tietäisi, kun voitaisiin puhua, olla avoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika varovainen meininki, jos pariskuntana jos asuntoa ostetaan, ostetaan sen mukaan että se pienituloisempikin pystyisi yksin lyhentämään lainan. Ei useimmat näin tee. Tilapäisiin talousongelmiin saa pankista laitettua kyllä niin, että maksaa lainasta vain korot. Jos taas menee puolison kanssa lusikat jakoon tai pysyvästi maksukyky muuttuu, asunnon voi aina myydä ja maksaa lainat sillä pois.
En mäkään halua kertoa hyvin tienaavalle miehelle omia raha-asioitani. Olen reilu hänen suhteen, eikä hän ole kustantanut mulle mitään. Ongelmana on hänen holtiton rahankäyttö. Kaikki menee mitä tulee ja ulosotossa on paaaaaaljon.
Vinkuu minulle aika-ajoin, kuinka pitäs lainata. En enää lainaa ja hän saa raivareita.
Miksi kumppanin pitäisi tietää raha-asiat, jos en hoida niitä huonosti, eikä olla mitään isompaa yhdessä ostamassa.. esim. asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole mitoitettu omien tulojeni mukaan, koska laina on yhteinen. Sitten täytyy ryhtyä toimenpiteisiin. Näin tuskin kuitenkaan käy.
Tarkoitin, että onko se puolikas siitä sun maksukykysi rajoissa? Jos ei, olet harvinaisen tyhmä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se minusta on täysin reilu, jos elintaso on sellainen että molemmilla on siihen varaa. Sitten jos hyvätuloinen vaatii pienituloisia elämään yli varojensa niin on eri juttu.
Minä en osaisi perustaa perhettä ja hankkia yhteisiä lapsia/ taloa jos en tietäisi suunnilleen mikä kummankin taloudellinen tilanne on. Mahtavaa laittaa vaikka nimi yhteisiin lainapapereihin eikä tiedä yhtään onko toisella realistisesti mahdollisuutta maksaa osuuttaan lainasta. Tai hommataan lapsi mutta ei tietoa miten toisen käy jos vaikka kuolen synnytykseen ym eli selviäisikö taloudesta jne.
Olen maanviljelijä perheestä jossa ruokapöytäkeskustelun aihe saattoi olla esimerkiksi se että joku perheestä oli käynyt kysymässä tarjouksia määräaikaissijoituksille ja mitä korkoja olisi mahdollista saada jne. Eli jo ala-aste ikäisenä tiesin suunnilleen millaisia säästöjä perheessä oli. Olin myös mukana tekemässä veroilmoitusta eli näin mihin raha menee/mistä tulee kun laskin tarkistuslaskennan menokuiteille ja Tulokuiteille. Eli jo lapsuudesta olen tottunut että perheen kesken rahasta voi puhua suoraan.
Mies hoitaa meillä pörssisijoitukset. Minä pääosin muut. Minä hoidan kaikkien laskujen maksut, veroilmoitukset ym. Kun toinen meistä vaihtaa työpaikkaa niin yhdessä mietitään mikä olisi kohtuullinen palkkapyyntö jne. Me ollaan Oy perhe ab. Me tehdään yhdessä hommia meidän perheen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että onko se puolikas siitä sun maksukykysi rajoissa? Jos ei, olet harvinaisen tyhmä ollut.
Ei ole ja en ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa palkkatiedot pidetään usein yksityisinä, niistä ei juurikaan puhuta.
Silti ihmettelen, että jos on tarkoitus jakaa toisen kanssa elämä, talo ja lapset, miksi ei raha-asioistakin voi puhua avoimesti? Mikä ei tietenkään tarkoita sitä että kytätään tai että joutuisi tekemään selkoa ostoksistaan.
Jos joskus tulee työttömyyttä, sairautta, ero tai kuolema, asiat olisi selkeämpiä kun niistä tietäisi, kun voitaisiin puhua, olla avoimia.
Me päädyimme tähän siksi, että meillä on tosi erilaiset kiinnostuksen ja siten rahankäytön kohteet, ja meinasi vähän alkuunsa tulla molemmin puolin "protkotusta" toisen rahankäytöstä. Mies naureskeli lievän pilkallisesti esim. minun kosmetiikka- tai käsilaukkuostosteni hintaa, tai sitä että laitoin pelitietokoneesesen merkittävän summan rahaa. Miehellä oli myös menoja, jotka oli minusta melkoisen järjettömiä varsinkin ottaen huomioon että hän on nippa nappa keskituloinen. Todettiin sitten aika alussa jo, että vältytään riidoilta jos ei puututa toistemme rahankäyttöön ollenkaan.