Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vanhalta työnantajalta saada uuden työtodistuksen

Vierailija
14.07.2020 |

jossa myöhäisempi työsuhteen päättymispäivä? 14 päivän irtisanomisaika oli, mutta sovittiin, ettei tarvitse tulla työpaikalle tuona aikana. Kelalle voisi auttaa tuo.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärtänyt yhtään mitään...

Vierailija
42/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole sitten lopputilistä palkkalaskelmaa? Siitähän pitäisi näkyä myös pidetyt lomapäivät ja kyllä palkanmaksukausikin. 

Palkkalaskelma on edellisvuoden joulukuulta eli ei auta tuohon asiaan. Pidin talviloman loppujoulukuun talvilomaa ja löysin toisen työpaikan talviloman aikana eli sen takia en ollut yhtäkään päivää töissä tammikuun aikana. Irtisanoin itseni täten talviloman viimeisenä päivänä

Talviloma- tai muutkaan lomapäivät eivät koskaan näy palkkalaskelmassa, ja talvilomasta ei makseta erikseen lomarahoja, ne on sisällytetty jo edelliskesän lomarahoihin.

Onpa kummallinen systeemi, jos lomapäivät eivät näy palkkalaskelmassa. Eikös ihan lakikin velvoita ne sinne laittamaan. Eihän sitä muuten voi tarkistaa, onko lomat laskettu oikein. 

Lomakorvausprosentti kerrottu sopimuksessa ja lasketaan keskiarvona vuoden palkanmaksukuukausista. Mutta tuo paikka on muutenkin kummallinen, koska sairaspäivärahaakaan eivät maksa. Kun kerran kysyin asiasta, väittivät, ettei heillä rahaa maksaa sitä osa-aikaisille ja neuvoivat vaihtamaan sopimuksen kokoaikaiseksi.

No höpö, höpö. Ei kukaan työnantaja niin tyhmä ole, että tuollaista sanoisi tai edes tekisi. Laitontahan se on jättää sairaskorvaukset osalta maksamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän irtisanomisaika voi olla tuota 14 päivää lyhyempi, sehän on työntekijän etu, jos ei tarvitse olla niin pitkään.

Vierailija
44/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kuitenkin asia niin, että kela perimässä 1,5 vuotta sitten maksettuja tukia takaisin. Eli en näe muuta vaihtoehtoa kuin kysyä huomenna työnantajalta voisiko jonkilaisen dokumentin kirjoittaa, jossa vähintään selitettäisiin 14 päivän irtisanomisaika ellei pysty päättymispäivää muuttamaan. Ja tämä on TE-toimiston ohjeen mukaan siis. Pakko ainakin kysyä, asiasta vanhalta työnantajalta, sillä muuten joudun maksamaan tuon 500 euroa. Kaksi viikkoa voisi auttaa asiaa, sillä mahdollisesti pienenisi summa noin puolela.

Ei irtisanomisajalla ole mitään merkitystä tukien maksun kannalta. Oletkohan nyt ymmärtänyt ihan oikein saamasi ohjeet? Ja mitä tukia edes sait, kun sanoit olleesi 4 vuotta töissä?

Olin töissä 4 vuoden ajan viime vuoden tammikuuhun asti. Maksoivat soviteltua päivärahaa, koska olin osa-aikatyössä ja maksoivat siis tammikuultakin, mutta myöhemmin tuli päätös virheellisestä päätöksestä.

Mille päivämäärälle työsuhteesi on merkitty päättyneeksi? Siihen päivämäärään saakka olet oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Sen jälkeen joudut karenssiin, koska irtisanoit itse itsesi. Siksi ovat perimässä tukia takaisin. 

Vierailija
45/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kuitenkin asia niin, että kela perimässä 1,5 vuotta sitten maksettuja tukia takaisin. Eli en näe muuta vaihtoehtoa kuin kysyä huomenna työnantajalta voisiko jonkilaisen dokumentin kirjoittaa, jossa vähintään selitettäisiin 14 päivän irtisanomisaika ellei pysty päättymispäivää muuttamaan. Ja tämä on TE-toimiston ohjeen mukaan siis. Pakko ainakin kysyä, asiasta vanhalta työnantajalta, sillä muuten joudun maksamaan tuon 500 euroa. Kaksi viikkoa voisi auttaa asiaa, sillä mahdollisesti pienenisi summa noin puolela.

Ei irtisanomisajalla ole mitään merkitystä tukien maksun kannalta. Oletkohan nyt ymmärtänyt ihan oikein saamasi ohjeet? Ja mitä tukia edes sait, kun sanoit olleesi 4 vuotta töissä?

TE-toimiston virkailija tosiaan tänään soitti asiasta pyysi minua toimittamaan työtodistuksen, koska heillä ei sitä vielä ole. Hän kysyi onko todistuksessa päättymispäivänä sama päivä, jonka viime vuonna ilmoitin TE-toimistoon. Vastasin kyllä, mutta sitten kerroin, että minulla oli 14 päivän irtisanomisaika, joka kuitenkin sovittiin työnantajan kanssa niin, ettei minun tarvitse tulla irtisanomisajaksi enää työpaikalle eli otin irtisanomisajan lomapäivistä, jotka siihen mennessä kertyneet. Sitten työvoimistovirkailija puhelimessa kysyi voisinko olla yhteydessä tähän työnantajaan ja pyytää häneltä dokumenttia, jossa lukisi nämä asiat, jotka sovimme. Kysyin eikö riittäisi että lähettäisin työsopimuksen, josta näkee 14 päivän irtisanomisajan, hän sanoi, ettei se varmaan auta vaan voisi auttaa jos olisi todistuksessa eri päättymispäivä.

Miten tuon muuten ymmärtäisi kuin, että minun yritettävä saada vanha työnantaja muuttamaan päättymispäivää todistuksessa?

Vierailija
46/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole sitten lopputilistä palkkalaskelmaa? Siitähän pitäisi näkyä myös pidetyt lomapäivät ja kyllä palkanmaksukausikin. 

Palkkalaskelma on edellisvuoden joulukuulta eli ei auta tuohon asiaan. Pidin talviloman loppujoulukuun talvilomaa ja löysin toisen työpaikan talviloman aikana eli sen takia en ollut yhtäkään päivää töissä tammikuun aikana. Irtisanoin itseni täten talviloman viimeisenä päivänä

Talviloma- tai muutkaan lomapäivät eivät koskaan näy palkkalaskelmassa, ja talvilomasta ei makseta erikseen lomarahoja, ne on sisällytetty jo edelliskesän lomarahoihin.

Onpa kummallinen systeemi, jos lomapäivät eivät näy palkkalaskelmassa. Eikös ihan lakikin velvoita ne sinne laittamaan. Eihän sitä muuten voi tarkistaa, onko lomat laskettu oikein. 

Lomakorvausprosentti kerrottu sopimuksessa ja lasketaan keskiarvona vuoden palkanmaksukuukausista. Mutta tuo paikka on muutenkin kummallinen, koska sairaspäivärahaakaan eivät maksa. Kun kerran kysyin asiasta, väittivät, ettei heillä rahaa maksaa sitä osa-aikaisille ja neuvoivat vaihtamaan sopimuksen kokoaikaiseksi.

No höpö, höpö. Ei kukaan työnantaja niin tyhmä ole, että tuollaista sanoisi tai edes tekisi. Laitontahan se on jättää sairaskorvaukset osalta maksamatta. 

Niin on työsuojelupiirinkin mielestä, kun asiasta kysyin, mutta eivät he voi asialle mitään. Etenkään, kun en kuulunut liittoon, olin heikoilla. Ja liittoon minun ei kannattanut liittyä, koska palkka niin matala provision vuoksi, etten saisi liiton rahoja. Joten en voinut muuta kuin toivoa, etten sairastu kovin usein. Sitten vielä työnantaja kehtasi ehdottaa, että voin yrittää tehdä sisään sairasloman tunnit niin en rahallisesti jäisi niin tappiolle! Ja tämän kaltaisia työpaikkoja on varmasti muitakin puhelinmyynnissä.

Vierailija
47/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on työsuojelupiirinkin mielestä, kun asiasta kysyin, mutta eivät he voi asialle mitään. Etenkään, kun en kuulunut liittoon, olin heikoilla. Ja liittoon minun ei kannattanut liittyä, koska palkka niin matala provision vuoksi, etten saisi liiton rahoja. Joten en voinut muuta kuin toivoa, etten sairastu kovin usein. Sitten vielä työnantaja kehtasi ehdottaa, että voin yrittää tehdä sisään sairasloman tunnit niin en rahallisesti jäisi niin tappiolle! Ja tämän kaltaisia työpaikkoja on varmasti muitakin puhelinmyynnissä.

Ja sinä kiltisti olit orjatyössä 4 vuotta. Huvinsa kullakin. 

Vierailija
48/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston virkailija tosiaan tänään soitti asiasta pyysi minua toimittamaan työtodistuksen, koska heillä ei sitä vielä ole. Hän kysyi onko todistuksessa päättymispäivänä sama päivä, jonka viime vuonna ilmoitin TE-toimistoon. Vastasin kyllä, mutta sitten kerroin, että minulla oli 14 päivän irtisanomisaika, joka kuitenkin sovittiin työnantajan kanssa niin, ettei minun tarvitse tulla irtisanomisajaksi enää työpaikalle eli otin irtisanomisajan lomapäivistä, jotka siihen mennessä kertyneet. Sitten työvoimistovirkailija puhelimessa kysyi voisinko olla yhteydessä tähän työnantajaan ja pyytää häneltä dokumenttia, jossa lukisi nämä asiat, jotka sovimme. Kysyin eikö riittäisi että lähettäisin työsopimuksen, josta näkee 14 päivän irtisanomisajan, hän sanoi, ettei se varmaan auta vaan voisi auttaa jos olisi todistuksessa eri päättymispäivä.

Miten tuon muuten ymmärtäisi kuin, että minun yritettävä saada vanha työnantaja muuttamaan päättymispäivää todistuksessa?

Se on ymmärrettävissä niin, että työsopimus ei ole sama asia kuin työtodistus. Työsopimuksestahan ei näy työsuhteen päättymispäivää. Irtisanomisajalla ei tosiaan ole mitään merkitystä tuossa kohtaa. Vain sillä on, minä päivänä työsuhteesi on virallisesti päättynyt. Se näkyy vain ja ainoastaan työtodistuksesta. Ja sen tietoja ei jälkikäteen voi muutella laillisesti. 

Vierailija
49/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ymmärrettävissä niin, että työsopimus ei ole sama asia kuin työtodistus. Työsopimuksestahan ei näy työsuhteen päättymispäivää. Irtisanomisajalla ei tosiaan ole mitään merkitystä tuossa kohtaa. Vain sillä on, minä päivänä työsuhteesi on virallisesti päättynyt. Se näkyy vain ja ainoastaan työtodistuksesta. Ja sen tietoja ei jälkikäteen voi muutella laillisesti. 

Miksi virkailija sitten pyysi minua toimittamaan uuden dokumentin, jossa näkyvät sopimamme asiat?

Vierailija
50/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meneekö tämä nyt jotenkin niin, että ap on irtisanonut itsensä esim. 31.12. ja irtisanomisaika 1.-14.1.? Eli työsuhteen viimeinen päivä on tällöin 14.1.. Oletko ap nyt itse ilmoittanut silloin työkkäriin viimeiseksi työpäiväksi 31.12. päivän vai tuon oikean viimeisen päivän 14.1.? Irtisanomisaika kuuluu työsuhteeseen joten työtodistus pitäisi tulla tuon 14.1. kun olet ko ajalla pitänyt lomapäiviä.

Ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa että työnantaja kirjoittaa työtodistuksen tuolle 14.1. päivälle, koska sopimuksesi on silloin päättynyt. Oletko nyt siis vain itse ilmoittanut alunperin väärin? Kun en oikein saa selvää ympäripyöreäsyä selvityksestäsi.

Vierailija
51/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi virkailija sitten pyysi minua toimittamaan uuden dokumentin, jossa näkyvät sopimamme asiat?

Luultavimmin piti selostustasi niin sekavana (niin kuin meistäkin moni), että katsoi parhaaksi ehdottaa työnantajan kirjoittamaa versiota asioista. Siitä saattaisi saada jotain tolkkuakin. Mitäänhän virkailija ei puhunut työtodistuksen päivämäärän vaihtamisesta. Sen keksit ihan itse. 

Vierailija
52/64 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis meneekö tämä nyt jotenkin niin, että ap on irtisanonut itsensä esim. 31.12. ja irtisanomisaika 1.-14.1.? Eli työsuhteen viimeinen päivä on tällöin 14.1.. Oletko ap nyt itse ilmoittanut silloin työkkäriin viimeiseksi työpäiväksi 31.12. päivän vai tuon oikean viimeisen päivän 14.1.? Irtisanomisaika kuuluu työsuhteeseen joten työtodistus pitäisi tulla tuon 14.1. kun olet ko ajalla pitänyt lomapäiviä.

Ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa että työnantaja kirjoittaa työtodistuksen tuolle 14.1. päivälle, koska sopimuksesi on silloin päättynyt. Oletko nyt siis vain itse ilmoittanut alunperin väärin? Kun en oikein saa selvää ympäripyöreäsyä selvityksestäsi.

Ilmoitin työkkäriin päättymispäiväksi 31.12. ja tuo sama päivä on myös työtodistuksessa. Mutta olen muistavinani, että itse kysyin työnantajalta tuleeko todistukseen tuo 31.12.

Vierailija
53/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin virkailijaan uudestaan yhteyttä. Hän vastasi, ettei mitään laitonta tietenkään tarkoittanut vaan, että kysyisin vanhalta työnantajalta onko päättymispäivä työtodistukseen merkitty oikein ja ellei ole, toimittamaan pikimmiten työtodistuksen, jossa on.

Vierailija
54/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus ekaan kysymykseesi, kyllä työtodistuksen saa jälkikäteen. Työnantaja on velvollinen antamaan pyydettäessä jopa 10v todistuksen työssäolosta.

Mutta viimeinen päivä on se viimeinen päivä. Ei sitä voi jälkikäteen muuttaa. Sinulla ei ollut työssäolovelvoitetta? silti se viimeinen päivä on se irtisanomisajan viimeinen päivä. Se pitää näkyä todistuksessa.

Työnantaja on velvollinen toimittamaan YHDEN työtodistuksen, ei enempää. Jos sellainen on toimitettu, se oli sitten siinä. Ja tosiaan työsuhteella on vain yksi päättymispäivä, työvelvoite ei muuta sitä mihinkään.

Vierailija
55/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus ekaan kysymykseesi, kyllä työtodistuksen saa jälkikäteen. Työnantaja on velvollinen antamaan pyydettäessä jopa 10v todistuksen työssäolosta.

Mutta viimeinen päivä on se viimeinen päivä. Ei sitä voi jälkikäteen muuttaa. Sinulla ei ollut työssäolovelvoitetta? silti se viimeinen päivä on se irtisanomisajan viimeinen päivä. Se pitää näkyä todistuksessa.

Työnantaja on velvollinen toimittamaan YHDEN työtodistuksen, ei enempää. Jos sellainen on toimitettu, se oli sitten siinä. Ja tosiaan työsuhteella on vain yksi päättymispäivä, työvelvoite ei muuta sitä mihinkään.

Aina voi kuitenkin kysyä.

Vierailija
56/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tänään vanhalle työnantajalle ja sanoin TE-toimiston tarvitsevan uuden todistuksen, jossa näkyy irtisanomisaika eikä sitä nykyisessä todistuksessa näy. Hän sanoi, että työtodistukseen tulee päättymispäiväksi se päivä, kun olin viimeistä kertaa töissä. Vanha pomoni oli kuitenkin tällä hetkellä lomalla eikä voinut asiaa hoitaa ja pyysi soittamaan ylemmällä taholla olevalle henkilölle, joka näkee viimeisen työpäiväni. Tänään en kyseistä henkilöä vielä tavoittanut.

Olin kuitenkin talvilomalla sinä päivänä, kun irtisanoin itseni eli viimeinen työpäiväni oli jo ennen joulua. Eli tein irtisanomisen talviloman viimeisenä päivänä.

Huomenna soitettava tälle toiselle henkilölle, mutta epäilen ettei hän voi kuitenkaan kirjoittaa todistusta minulle :( Mielestäni muutenkin olisi ollut parempi hoitaa tämä asia kasvotusten vanhan pomoni kanssa toimistossa, koska parempi selittää asia niin. Nyt, jos soitan tuolle toiselle henkilölle, vaarana on, että kieltäytyy kirjoittamasta todistusta. Etenkin, kun hänen toimipisteensä on aivan eri kaupungissa eli nuo asiat ovat enemmän lomalla olevan vastuulla. Mutta se vain, kun TE-toimisto tarvitsee mahdollisimman pian tuon todistuksen eikä siis tiedä voiko odottaa lomalta paluuta :(

Vierailija
57/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi tunnen ylemmän tahon edustajan, koska oli johtajana tuossa firmassa jo silloin, kun itse olin töissä siellä ja epäilen hänellä olevan vielä jyrkempi kanta asiaan kuin entisellä pomollani.

Vierailija
58/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on sana jota hain. Sitä tarkoitin "ylemmän tahon edustajalla". Eli vanha pomoni neuvoi minua soittamaan esimiehelleen, joka hoitaa asioita hänen lomalla ollessaan. Ja hänen esimiehensä tosiaan ihan eri kaupungin toimistossa johtajana ja työsuhdettani koskevat asiat voivat olla vain vanhan pomoni koneella, joka siis lomalla. Ja hänen esimiehensä tosi harvoin käy siellä päin eli ei välttämättä voi asiassa auttaa.

Vierailija
59/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan selitän asioita vaikeasti, mutta osittain johtuu siitä, etten meinaa itekään käsittää koko juttua. Mutta olisiko siis parempi pyytää lykkäystä asian käsittelyyn TE-toimistolta siksi, kun vanha pomo palaa lomalta kuin, että yritän tavoittaa hänen esimiehensä?

Vierailija
60/64 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni muutenkin väärin, että Kela perimässä tukia, jotka maksettu jo 1,5 vuotta sitten. Vanha juttu, moni sanonut. Ja täytyykö minun muka vain tyytyä tähän ja mukisematta maksaa? Käyn huomenna Kelalle sanomassa asiasta.