Eivätkö lääkärit todella alennu syömään/kahvittelemaan hoitajien kanssa samassa pöydässä?
Herrajumala -onko Suomessa todella kastijako sairaaloissa?
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Nähty on kirjoitti:
Jos nyt rouvat vaan lopettavat tuon kateellisen panettelun ja eripuran kaivelemisen. Jos on pieni tai suurempi kateuden häivä lääkäreitä kohtaan, niin siitä vaan opiskelemaan lääkäriksi. Voin sanoa lääkäriopintoja sivusta seuraavana, että helpolla ei pääse ja älliä pitää olla ja paljon.
Lääkäriksi ei pääse kuka tahansa, vaan se on arvostetuin ammatti yli muiden. Kaikenmoiset hoitajat ovat lääkäriä alempana kun ammatteja laitetaan arvostusjärjestykseen. Lääkäriksi pääsyyn vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja älykkyyttä. Siskoni opiskelee lääkäriksi ja hän on aina ollut partaveitsen terävä, fiksuin koko meidän suvusta. Hän kertoi, että suurin osa henkilökunnasta ja potilaista pärjää hyvin lääkäreiden kanssa, se pieni osa joka ei, heillä viiraa pahasti päässä.
Voi se hoitajakin sen roska-astian tyhjätä, ei kai siihen siivoojaa erikseen tarvita. Ei lääkärin aika riitä kaikkeen, koska täytyy tehdä päätöksiä potilaiden hoidosta.
Sisko kertoi havainneensa, että hoitajissa on todella monen tasoista kulkijaa ja osa hoitajista on aivan tavattoman lapsellisia. Rauhallisimmat tekevät työnsä, mutta osa hoitajista tulee toistuvasti hyppimään lääkärin silmille ärsyttäen sitten koko lääkärikunnan. Kyllä lääkäritkin puhuvat hoitajista keskenään.
Aivan uskomatonta - vieläkö tällaisia hulluperheitä on vuonna 2020, joissa kasvatetaan suoraan luokkajakoon, ja arvotetaan ihminen statuksen mukaan? 😳 Itkettäisi jos ei naurattaisi. Toivottavasti siskosi ei ole erikoistunut psykiatriaan, tulee pian elämänoppi kalliiksi kun sen ottaa käytännön kautta.
Vierailija kirjoitti:
On. Olen isossa sotepiirissä töissä ja ruokalassa on erikseen lääkärien pöydät. Kerran kokemattomana menin vahingossa sinne ja mut käskettiin pois! Olen hallintoa (talouspäällikkö) ja siis olin liian rupusakkia sinne. Ole nöyryytys kun mut ajettiin pois siitä.
Kyllä se valitettavasti samanlaista on muillakin työpaikoilla eli johtajat ja muut istuvat eri pöydissä. Ite olen vakuutusyhtiössä ja johdolle on ihan omat pöydät tietyssä paikassa ruokalassa. Vaikka muualla olisi täyttä ja johdon pöytä tyhjä, ei siihen pöytään kukaan uskalla/kehtaa mennä.
Harjoittavatko lääkärit siis ”katseella alentamista ja halventamista” jos heidän pöytäänsä menee? Vai sanotaanko ihan suoraan ettei ole sopivaa hoitajan/laitoshuoltajan/etc istua lekuripöydässä? Vai kiusataanko muuten verbaalisesti syödessä/kahvitellessa, niin ettei seuraavaa kertaa erehdy - siis henkistä väkivaltaa?
Kiinnostaa _todella_!
Vierailija kirjoitti:
Jos on nähnyt vaivan, että on lukenut itsensä 6-7 vuotta lääkäriksi, miksi vaivautua istumaan laitoshuoltajan kanssa? Ihmisen, joka käy muutaman kuukauden siivouskurssin. Mitä yhteistä puhuttavaa heillä on? Ihan oikein, että eri ammattiryhmät istuvat omissa seurueissaan.
Luulisi sillä koulupohjalla osaavan jo vähän keskustellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nähnyt vaivan, että on lukenut itsensä 6-7 vuotta lääkäriksi, miksi vaivautua istumaan laitoshuoltajan kanssa? Ihmisen, joka käy muutaman kuukauden siivouskurssin. Mitä yhteistä puhuttavaa heillä on? Ihan oikein, että eri ammattiryhmät istuvat omissa seurueissaan.
Ei tuossa ole keskustelusta kyse vaan luokkajaosta ja suorasta toisen ihmisyyden halveksinnasta. Jumalauta mitä sakkia!
Ei laitoshuoltajalla ole asiaa edes osaston kahvipöytään vaan keittiössä eväät syötävä ja se sanotaan suoraan jos ei muuten ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Olen isossa sotepiirissä töissä ja ruokalassa on erikseen lääkärien pöydät. Kerran kokemattomana menin vahingossa sinne ja mut käskettiin pois! Olen hallintoa (talouspäällikkö) ja siis olin liian rupusakkia sinne. Ole nöyryytys kun mut ajettiin pois siitä.
Kyllä se valitettavasti samanlaista on muillakin työpaikoilla eli johtajat ja muut istuvat eri pöydissä. Ite olen vakuutusyhtiössä ja johdolle on ihan omat pöydät tietyssä paikassa ruokalassa. Vaikka muualla olisi täyttä ja johdon pöytä tyhjä, ei siihen pöytään kukaan uskalla/kehtaa mennä.
Ennenhän johdolla oli vakuutusyhtiöissä ihan oma ruokalansakin, oli paremmat ruuat. Aloitin 90 -luvulla vakuutusalalla. Oli myös niitä omia työhuoneita, joita kukin sisusti tasonsa mukaan. Jollakin oli jopa omat parketit asennettuna työhuoneeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole keskustelusta kyse vaan luokkajaosta ja suorasta toisen ihmisyyden halveksinnasta. Jumalauta mitä sakkia!
Otin kantaa kohtaan: "mitä yhteistä puhuttavaa heillä on?" Aika heikosti menee, jos ei ihminen toiselle osaa mitään sanoa. Ei kai se lääkäri metsässäkään tiedä onko se toinen marjanpoimija lääkäri vai laitoshuoltaja tms. Samanlaisia ihmisiä tässä kaikki ollaan ja olisi helpompi joillekin, jos tämän sisäistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinut käski siitä pois?
Nyt tämä asia lähtee ihmisoikeustuomioistuimeen! Herrajumala, mitä nämä verorahoilla koulutetut kuvotukset kuvittelevat olevansa - jeesuksia?
No lääkäri käski pois. Sanoi että tämä on vain lääkäreille, heidän pitää voida rauhassa keskustella kollegiaalisia lääkärijuttuja.
Sanoisin että ihmisoikeustuomioistuin ei tässä auta... tämä kun on vaan jäävuoren huippu.
Eikä siinä mitään ihmisoikeusistuinta olisi tarvittukaan, Sinä olisit voinut kylmänviileästi todeta, että ei täällä näytä olevan mitään merkittyjä paikkoja, joten lääkäri on hyvä ja etsii itselleen uuden pöydän, jos seurani ei miellytä. Heillä ei siis ollut minkäänlaista juridista oikeutta häätää sinua minnekään, eikä sinulla minkäänlaista velvoitetta totella heidän mielivaltaista pomotteluaan.
Onko lääkäriliiton johdossa vieläkin psykiatri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse labrahoitajana isossa yliopistollisessa sairaalassa ja jos menee osastolle ottamaan verinäytteitä, niin hoitajat kyllä moikkaa, mutta moni lääkäri on kuin ei näkisikään :-) jotkut mukavia ja tervehtivät normaalisti.
Oli hassua, kun jouduin saman sairaalan vuodepotilaaksi kerran, niin lääkärit oikein kunnolla katsoi silmiin ja keskusteli.
Uskomatonta käytöstä! Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa? Ei tervehdi? Hyvänen aika!
Samoin oli meillä. Hallinnon käytäjävällä törmäsin aamuisin usein ylilääkäriin. Aluksi tosiaan tervehdin, mutta en saanut mitään vastausta. Ajattelin niin, että enää ei ole oikein sanoa huomenta, kun itse tulen noin kello kahdeksan ja jos lääkäri on tullut jo aikaisemmin.
Olisipa todella mielenkiintoista, jos tällainen ihmisinen tulisi tänne itse kertomaan, missä kohtaa elämää on tullut siihen tulokseen, että on varaa ylentää itsensä muita alentamalla. Että demokratian ja käytöstapojen perusteet eivät koske häntä - johtuen, niin, mistä?
Puolenkymmentä lääkäriä on irtisanoutunut Tampereen yliopistosairaalan syöpäosastolta.
Protestin syynä on se, että toimialuejohtajan sijaiseksi valittiin ylihoitaja. Lääkäreiden mielestä sijaiseksi olisi pitänyt valita lääkärin koulutuksen saanut henkilö.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000727350.html
Toimialuejohtajan sijaiseksi nimitettiin terveystieteiden tohtori, jolla on pitkä johtamiskokemus. Lääkärien yläpuolella kohosi siis hoitajan statuksella oleva henkilö. Lääkärithän ei juurikaan suostu kuuntelemaan muita kuin lääkäreitä.
Tässä vanha keskusteluketju asiasta https://www.vauva.fi/keskustelu/3946580/ketju/miksi_laakari_ei_hyvaksy_…
Mutta eihän sairaanhoitajilla ole latinankielen opintoja takanaan?
Vierailija kirjoitti:
Psykiatria pitäisi kieltää ja siirtää neurologian alle. Täällä on kaikkein pahimmat puoskarit, ihmisen alentajat ja hierarkiauskovaiset kiusaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisyyden alentajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatria pitäisi kieltää ja siirtää neurologian alle. Täällä on kaikkein pahimmat puoskarit, ihmisen alentajat ja hierarkiauskovaiset kiusaajat.
Mihin sun väitteesi perustuu nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinut käski siitä pois?
Nyt tämä asia lähtee ihmisoikeustuomioistuimeen! Herrajumala, mitä nämä verorahoilla koulutetut kuvotukset kuvittelevat olevansa - jeesuksia?
No lääkäri käski pois. Sanoi että tämä on vain lääkäreille, heidän pitää voida rauhassa keskustella kollegiaalisia lääkärijuttuja.
Sanoisin että ihmisoikeustuomioistuin ei tässä auta... tämä kun on vaan jäävuoren huippu.Eikä siinä mitään ihmisoikeusistuinta olisi tarvittukaan, Sinä olisit voinut kylmänviileästi todeta, että ei täällä näytä olevan mitään merkittyjä paikkoja, joten lääkäri on hyvä ja etsii itselleen uuden pöydän, jos seurani ei miellytä. Heillä ei siis ollut minkäänlaista juridista oikeutta häätää sinua minnekään, eikä sinulla minkäänlaista velvoitetta totella heidän mielivaltaista pomotteluaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat! Joudutteko todella nöyristelemään työpaikoillanne ihmisiä? Eikö teitä huolita lääkäreiden pöytiin? Onko lääkäreille jumalauta _omat_ _pöydät_? Ja ihmiset suostuvat tähän?
Työnantajan on pakko suostua tuohon, samoin kaikkiin muihinkin lääkäreiden vaatimuksiin. Lääkärit kaikessa vaatii mahdottomia ja työnantajan pakko suostua. Jos ei suostu, lääkärit uhkaa irtisanoutua, ja se olisi katastrofi koska on niin paha lääkäripula.
Tietäisittepä vaan mitä kaikkea muuta lääkärit vaatii...
Kerro, olisi kiva tietää!
Sairaanhoitajana vietän taukoni mielellään minulle tutuimpien ihmisten (toisten hoitajien) kanssa, on rennompaa näin. Alati vaihtuvat lääkärit meillä jääneet vieraammiksi, en erityisesti välitä hakeutua heidän seuraansa ruokatauoilla, vaikka toki juttelen kaikkien kanssa, jotka samaan pöytään istahtavat. Ei tässä ole kyse muusta kuin siitä, että tauoilla haluaa rentoutua, ei pinnistellä miettien mitähän tämänkin ihmisen kanssa juttelisi.
Lääkäriksi valmistuminen erottaa nuoren lääkärin myös perheestä ja suvusta. Outo paremmuus saa vetäytymään. Tai se luulo, että nyt on ”jotain”. Ja kun tavallisia ihmisiä me olemme, ammatista riippumatta. Pahaa tekee silti vierestä katsoa sitä ylimielisyyttä, jota omaan ydinperheeseen tällainen nuori lääkäri kohdistaa.
Hammashoitolassa ei ainakaan ole omia pöytiä kellään, sulassa sovussa kahvitellaan ja syödään.
...muistitko kysästä Kepprasta mitään?