Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-12 -kuukautisten vauvojen äidit (kotitöistä)

Vierailija
21.05.2013 |

Miten saatte tehtyä mitään kotitöitä vauvan kanssa? Mulla on kaikki kevätistutukset, ikkunanpesut sun muut kevättyöt tekemättä, koska en pysty tuon joka paikkaan konttaavan/kiipeävän vauvan kanssa mitään tekemään :( Nukkuu kyllä kahdet päikkärit, mutta aamupäikkärit nukkuu jo klo 8-9, joten se aika kuluu koululaisen kanssa laittaen hänelle aamiaista ja hoputtaessa kouluun. Iltapäiväunet on vaan puolesta tunnista tuntiin ja siinä yleensä teen ruoan ja syön tai sitten katson esikoisen läksyt ja laitan välipalaa tms. Kotitöille ei jää ikinä aikaa. Miten te muut saatte ne tehtyä? Mikään, "ota vauva mukaan tekemään kotitöitä", ei nyt auta, koska ainakaan mun vauva ei viihdy hetkeäkään aloillaan ja jos nökee, että teen jotain hommia, lähtee taatusti tekemään jotain kiellettyä. Ikää vauvalla on 8 kk.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:03"]

Hyvin onnistuu, koska meillä maailma ei pyöri lasten ympärillä. Ovat tottuneet siihen, että kaikenlaista tehdään ja he osallistuvat.

[/quote]

Oikeasti? Millä tavalla teidän 6 kk-18 kk ikäinen osallistuu siivoukseen?

terv se 14-kuisen paskaäiti

[/quote]

Meillä 4 lasta (5v, 4v, 3v ja 6kk) ja teen kotitöitä heidän kanssaan, siis lapset joka touhussa mukana. En käsitä miksi kotitöille pitäisi olla joku erityinen oma aika, tässähän niitä tehdään koko ajan pitkin päivää. Eilen istutettiin lasten kanssa kesäkukat, pienin istui sen ajan rattaissa. Ottakaa ne lapset mukaan touhuihinne älkääkä valittako, yhden lapsen äidit täällä vielä eniten ulisevat miten eivät muka ehdi mitään tehdä, huh huh.

[/quote]

Jos olisikin noin monta lasta niin nehän pitäisivät toisilleen seuraa. Täällä on 4-vuotias, joka pelkää kaikkea. Ulkona pörriäisiä, sisällä imuria, ei todellakaan helpota mitenkään mitään. Lisäksi 7 kk:n ikäinen, joka ei viihdy missään, paitsi lattialla, josta pönkää jatkuvasti itseään pystyyn ja kaatuilee ja hakkaa päätään muutaman minuutin välein pöytien kulmiin tms.

Toivoisin vähän ymmärtystä. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, eikä kaikki pihat tai kodit. Se mikä teillä toimii ei välttämättä toimi naapurissa.

Vierailija
2/38 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää oikein miettiä, kun omani on jo koululaisia...mutta aina olen kotityöt saanut tehtyä. Kävelytuoli, vauvakeinu, sitteri, telkkari, rattaat, valjaat, syötävää, juotavaa, piirrettyjä jne  jne...mun poika oli huomionhakuinen ja vinkui aina, annoin vinkua. Ja hei, sido reppuun selän puolelle ja vedät koko päivän ikkunoita pesten ja lattioita luututen ja kyykäten, tulee semmoiset lihakset, jotta naapurit kadehtii :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:07"]

Mulla taapero 14 kk mutta kelvannen vastaajaksi.

Osaa kotitöistä en saa tehtyä ollenkaan, vaan isommat siivoukset, ikkunanpesut ja pihatyöt tehdään kun mies on kotona jolloin toinen vie lapsen pihalle/katsoo sisällä ja toinen tekee. Akuuteimmista jutuista esim. astianpesukoneen tyhjennykset ja täytöt teen nopeasti kun lapsi nukkuu tai istuu syöttötuolissa. Jotain pölyjen pyyhintää ja imurointia voi tehdä kun lapsi säätää siinä mukana.

[/quote]

Näin myös meillä. Lapsi nyt 10-kk.

Vierailija
4/38 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 17:47"]

Sängyn laitan niin, että vauva on pinnasängyssä (seisoo siellä ja katsoo, mitä teen). Astianpesukonetta tyhjentäessä vauva seisoo auki olevaa kantta vasten ja katsoo mitä teen. Kun käyn suihkussa, vauva istuu pesuhuonen lattialla sitterissä ja mä juttelen sille samalla ja annan jotain leluja. Pyykit viikkaan niin, ett ä vauva on pinnasängyssä (seisoo siellä, kattelee ikkunasta ja mitä minä puuhaan). Kun teen ruokaa, vauva istuu syöttiksessä tai sitterissä maissinaksun tai leipäpalan kanssa. Viihtyy myös lattialla lelujen kanssa, mutta koko ajan pitää vahtia :) Pihatöissä eilen vauva istui rattaissa mukana, kun kitkin, viihtyi siinä pari tuntia kattelemassa, kun koko ajan hälle juttelin..

Vauva on vajaa 9 kk, konttaa, seisoo tukea vasten ja koko ajan räpeltää joka paikassa. Hyvin saan kyllä kaiken tehtyä. Olen huomannut, että viihtyy paremmin, kun koko ajan selostan vauvalle mitä teen ja laulelen tms.

[/quote]

Tätä minäkin olen yrittänyt...

Meidän poika 10-kk ei tosin viihdy pinnasängyssä seisoen äidin touhuja katsellessa. Puhumattakaan, että hänet voisi enää sitteriin laittaa edes turvavöiden kanssa. Ei myöskään viihdy syöttötuolissa, vaan punkeaa siltäkin huudon kera ylös.

"Pakko" on ottaa kotitöihin "mukaan" ja yrittää tehdä sen mitä pystyy. Poika herättää öisinkin vielä niin usein, että kun hän nukkuu päikkäreitä niin minäkin nukun.

Eli suuren osan kotitöistä teen silloin, kun mies tulee töistä kotiin ja vahtii poikaa tai sitten kun poika menee yöunille.

T: Täälläkin ikkunat pesemättä ja pihatyöt tekemättä

Vierailija
5/38 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:29"]

Ap tässä... kevättöillä tarkoitin juurikin sellaista suursiivousta ja pihatöitä, joita ainakin omakotitalossa on joka kevät vaikka kuinka paljon. Tuntuu, että välillä on vaikea suoriutua ihan perussiivouksesta, kuten imuroinnista, koska poika järsii koko ajan vaan imurin johtoa ja pelkään, että saa siitä sähköiskun.

Apuja mulla ei ole, koska mummit ja kummit asuvat lähes tuhannen kilometrin päässä, joten eipä heitä niin vaan avuksi pyydetä. Koululainen kyllä laittaa omat koulutavaransa valmiiksi ja siivoaa huoneensa mutta siihen se sitten jääkin. Illat koululaisella kuluvat harrastuksissa, joten hänestä ei apua silloin ole. Ja mies on viikot enimmäkseen työmatkoilla ja viikonloppuisin meillä käy vieraita, niin tahtoo nuo kotityöt jäädä tekemättä viikonloppuisinkin. Mutta ehkäpä mäkin otan vähän rennomman asenteen ja annan suursiivouksen nyt odottaa. Mukava kuulla, etteivät kaikki muutkaan ehdi tekemään oikein mitään liikkumaan opettelevan lapsen kanssa :)

ap

[/quote]

Meillä lapsi 10 kk:tta. Iloinen lapsi, joka nukkuu päivällä vähän, ja on tosi liikkuvainen. =) En tee mitään, mitä en ehdi/pysty. Anna vain sinäkin hyvä ihminen olla. ;) Ei ne ikkunat seinästä tipu, vaikka jääkin pesu väliin! Ja jos sun miehes on paljon poissa kotoa, ei mitenkään voi olettaa että pyörität koko huushollia yksin! Mene siitä mistä aita on matalin, huomaat että vähemmälläkin tekemisellä pärjää. Ja älä piittaa noista typeristä kommenteista. Joidenkin kersat törkätään aamulla ovesta pihalle, ja lasketaan illalla takaisin sisälle. Ei varmasti oo "jaloissa pyörimässä". Sitä paitsi mä oon kotona lasta hoitamassa, en taloa.

Vierailija
6/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset kotityöt kyllä hoituu helposti, jos koti on laitettu niin, ettei ole liikoja kiellettyjä juttuja. Ikkunat voi pestä sitten, kun lapsen isä on viikonloppuna kotosalla.

Vierailija
7/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen kotityöt ja kevät työt?!

Vierailija
8/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:33"]

Mitkä ihmeen kotityöt ja kevät työt?!

[/quote]

Joku voi sanoa kevät töiksi vaikkapa suuremman suursiivouksen ennen kesää...

Vierailija
9/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdikkään. Teen sen minkä ehdin. Ikkunat voi jäädä pesemättä tänä keväänä, voi olla että nurmikko villiintyy, rikkaruohot valtaavat kukkapenkin ja muutenkin on paikat sekaisin. Ne päivät kun olen yrittänyt tehdä muutakin kuin olla lasten kanssa ja ihan ne pakolliset hommat, ovat päättyneet täydelliseen hermoromahdukseen. Nyt olen tehnyt periaatepäätöksen, että lapset ei ole ansainneet kaikkea sitä tiuskimista ja pahaa tuulta ja annan olla. Pesen ne ikkunat vuoden päästä.

Vierailija
10/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkistetty koti, jossa on mahdollisemman vähän tavaraa. Monivuotiset kasvit, ja nurmikon ajaminen on ulkoistettu naapurin lapsille. Isommat hommat hoidan kun mies kotona, mies pesee ikkunat ja osaa jopa laittaa ruokaa ja käydä kaupassa. Pesukone aamulla päälle, kuivausrumpuun ja illalla kaappeihin, josta jopa suoriutuu kouluikäinenkin.

Koululainen katsoo illalla kamat kasaan ja ehditään istuskella ihan rauhassa yhdessä aamupalalla, joka on yhdessä hoidettu pöytään...Tiskikone päälle, ja koululainen tyhjentää koulun jälkeen...

Niin...eli mitkä ihmeen kotiyöt, jotka ei hoidu...Sanokaa nyt joku?!

Vierailija
11/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kutonen, kun et taaskaan ymmärtänyt ap:n aloitusta...

Vierailija
12/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:54"]

Voi kutonen, kun et taaskaan ymmärtänyt ap:n aloitusta...

[/quote]

Minä en todellakaan ymmärrä...Voisko nyt joku kertoo, mitä on kotityöt?!

Vierailija
13/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä kotityöt pitää saada tehty vauvan kanssa?!

Vierailija
14/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu, koska meillä maailma ei pyöri lasten ympärillä. Ovat tottuneet siihen, että kaikenlaista tehdään ja he osallistuvat.

Vierailija
15/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taapero 14 kk mutta kelvannen vastaajaksi.

Osaa kotitöistä en saa tehtyä ollenkaan, vaan isommat siivoukset, ikkunanpesut ja pihatyöt tehdään kun mies on kotona jolloin toinen vie lapsen pihalle/katsoo sisällä ja toinen tekee. Akuuteimmista jutuista esim. astianpesukoneen tyhjennykset ja täytöt teen nopeasti kun lapsi nukkuu tai istuu syöttötuolissa. Jotain pölyjen pyyhintää ja imurointia voi tehdä kun lapsi säätää siinä mukana.

Vierailija
16/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä varmaan yksin saa tehtyäkään. Voisiko lapsen isä (tai pyydä mummi tai kummi avuksi) vahtia lasta sen aikaa? Tai voisiko se kouluikäinen olla avuksi ja viihdyttää lasta hetken? Tai teet viikonloppuna kun lapsi nukkuu niitä aamupäikkäreitä ja annat sen koululaisen vaikka katsella piirrettyjä sen aikaa?

Vierailija
17/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
18/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset jo aikuisia, mutta aikoinaan yksin hoisin kotityöt kahden pienen kanssa. Eikä alkuun ollut edes pyykinpesukonetta, vaan pyykkäsin käsin.

Vierailija
19/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt. En kyllä olisi jaksanutkaan kyseisenä keväänä kun lapsi oli jotain 10kk paikkeilla. Mies oli työttömänä kotona ja kotityöt puolitettiin, ja silti ei jaksettu. :D

Seuraavana vuonna sitten.

Vierailija
20/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

Istuu imurin päällä, läträä ämpärillä ja vedellä, pyyhkii pölyjä, ottaa pyykit koneesta ja laittaa koneeseen, osaa kerätä lelunsa ja tämä kaikki on vaan aikuisen kärsivälliyydestä kiinni, teko on tulosta tärkeämpi.