6-12 -kuukautisten vauvojen äidit (kotitöistä)
Miten saatte tehtyä mitään kotitöitä vauvan kanssa? Mulla on kaikki kevätistutukset, ikkunanpesut sun muut kevättyöt tekemättä, koska en pysty tuon joka paikkaan konttaavan/kiipeävän vauvan kanssa mitään tekemään :( Nukkuu kyllä kahdet päikkärit, mutta aamupäikkärit nukkuu jo klo 8-9, joten se aika kuluu koululaisen kanssa laittaen hänelle aamiaista ja hoputtaessa kouluun. Iltapäiväunet on vaan puolesta tunnista tuntiin ja siinä yleensä teen ruoan ja syön tai sitten katson esikoisen läksyt ja laitan välipalaa tms. Kotitöille ei jää ikinä aikaa. Miten te muut saatte ne tehtyä? Mikään, "ota vauva mukaan tekemään kotitöitä", ei nyt auta, koska ainakaan mun vauva ei viihdy hetkeäkään aloillaan ja jos nökee, että teen jotain hommia, lähtee taatusti tekemään jotain kiellettyä. Ikää vauvalla on 8 kk.
Kommentit (38)
On se niin ironista vai miksi sitä kutsuisi, kun toinen on avuntarpeessa kotitöiden suhteen ja toinen taas "lorvii joutavana" (minä). Kun voisi jotenkin voimavarat yhdistää, mutta eipä se taida onnistua ainakaan tätä kautta.
Mulla on kohta 8kk vauva. Hyvin saan tehtyä, kunhan vauva on syötetty ja juotettu ja nukkunut. Tuossa se nytkin mönkii lattialla. Vauva ryömii takaperin ja pyörii ympyrää, eli sellaista oikeaa vahtimista ei liikkumisen suhteen ole. Se toki helpottaa asiaa paljon. Ei siis konttaa tai edes istu itse. Ihan hyvin vauva viihtyy lattialla "yksin" kymmenenkin minuuttia, siinä ajassa saa jo paljon tehtyä. Nii ja päikkärit on meillä sen 30min, siinä välissä en tasan tee mitään kotitöitä vaan möllötän ja juon kahvia.
Ap tässä... kevättöillä tarkoitin juurikin sellaista suursiivousta ja pihatöitä, joita ainakin omakotitalossa on joka kevät vaikka kuinka paljon. Tuntuu, että välillä on vaikea suoriutua ihan perussiivouksesta, kuten imuroinnista, koska poika järsii koko ajan vaan imurin johtoa ja pelkään, että saa siitä sähköiskun.
Apuja mulla ei ole, koska mummit ja kummit asuvat lähes tuhannen kilometrin päässä, joten eipä heitä niin vaan avuksi pyydetä. Koululainen kyllä laittaa omat koulutavaransa valmiiksi ja siivoaa huoneensa mutta siihen se sitten jääkin. Illat koululaisella kuluvat harrastuksissa, joten hänestä ei apua silloin ole. Ja mies on viikot enimmäkseen työmatkoilla ja viikonloppuisin meillä käy vieraita, niin tahtoo nuo kotityöt jäädä tekemättä viikonloppuisinkin. Mutta ehkäpä mäkin otan vähän rennomman asenteen ja annan suursiivouksen nyt odottaa. Mukava kuulla, etteivät kaikki muutkaan ehdi tekemään oikein mitään liikkumaan opettelevan lapsen kanssa :)
ap
Meillä saman ikäinen vauveli kotona ja odotan toista. Mitään suurempia kotitöitä en tee yksin hänen kanssaan ollessa vaan nautin hänen vauva ajasta. =) Isommat suursiivoukset hoidetaan meillä viikonloppuisin, kun toinen vanhemmista ulkoilee lapsen kanssa ja toinen siivoaa. Tämän kun tekee tietyin väliajoin niin kotityöt ei kasaannu ja esim imuroida voi kun mies tulee töistä. Mutta nauti nyt vain kesäisistä päivistä vauvasi kanssa esim puistossa niin pesemättömät ikkunatkaan ei häiritse. =) Kukaan ei varmasti tuomitse sinua jos teillä ei ole nyt heti pestyjä ikkunoita. =)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:27"]
Mulla on kohta 8kk vauva. Hyvin saan tehtyä, kunhan vauva on syötetty ja juotettu ja nukkunut. Tuossa se nytkin mönkii lattialla. Vauva ryömii takaperin ja pyörii ympyrää, eli sellaista oikeaa vahtimista ei liikkumisen suhteen ole. Se toki helpottaa asiaa paljon. Ei siis konttaa tai edes istu itse. Ihan hyvin vauva viihtyy lattialla "yksin" kymmenenkin minuuttia, siinä ajassa saa jo paljon tehtyä. Nii ja päikkärit on meillä sen 30min, siinä välissä en tasan tee mitään kotitöitä vaan möllötän ja juon kahvia.
[/quote]
Ehkä se onkin siinä, ettei sun vauva vielä juurikaan liiku. Kunhan nousee pystyyn ja alkaa kiipeillä joka paikkaan, et säkään enää ehdi paljon muuta kuin vahtia lasta, ettei putoa mistään :) Kyllä munkin vauva viihtyy erittäin hyvin itsekseen vaikka tunnin, mutta sinä aikana satuttaa itsensä aika monta kertaa, kun esim. kiipeää sohvalle ja putoaa sieltä, jos ei sitä koko ajan ole vahtimassa.
ap
Helposti, meillä on villiviikari n. 3v, joka juoksee paikasta toiseen nopeammin kuin tornado. Meillä on n. 6 kk vanhat kaksoset, jotka pälyilevät ja tutkivat maailmaa innokkaasti. Kotityöt tulee hoidettua, 3v auttaa leikin muodossa ;) Mitä vaikeaa siinä nyt sitten piti olla? :O
Annan vinkin; leikkikehä tai pinnasänky jossa leluja ja vauva sitten vaikka kitisee sen hetken että pääset hakemaan syliin. Niin meillä, 10kk päätön tapaus joka kiipeilee ja tippuu joka paikasta. Wc:n pesu olis mahdotonta, ei voi ottaa viereen kun kiipee pyttyyn aineisiin eikä voi sulkea oven taa yksin. Imuria pelkää joten vain istuu ja katselee kauempaa, se on sentään helppoa.
Ikkunat voi pestä yks kerrallaan koko päivä siihen varaten. Hankalaahan se nyt on tietenkin, mutta jos haluu tehdä niin sit pitää vähän soveltaa.
On siinä meillä taas ylemmyyden tuntoisia mammoja "mitä vaikeaa siinä nyt sitten piti olla?". No kyllä siinä saa vähän keksiä keinonsa että saa tehtyä.
Terkuin suurperheen äiti, jonka lapset osallistuu töihin, mutta ei silti ihan kaikkiin
Uskallan antaa pari neuvoa vaikka niitä ei kysyttykään.
-Mitä teetkin, jaa homma pieniin osiin ja varaudu keskeytyksiin. Mä haravoin nyt viidettä päivää...
-Tee vain välttämätön. Pese ne ikkunat mistä eniten katotaan ulos ensin, loput sitten jos ehdit.
-Vuorokausk ei ole ohi kun lapset nukkuu. Illalla, varsinkin nyt kun on valosaa, ln vielä hyvin aikaa kotihommille. Töllö kiinni. Väsyttää joo, , mut jos tänään tekee homman pois alta niin huomenna voi mennä ajoissa nukkumaan.
-Tää on vaan yks elämänvaihe, joka menee ohi, parin vuoden päästä, kun kaapkn tyhjennys-ikä ln ohi ;)
Terv. 5 lapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:35"]
Helposti, meillä on villiviikari n. 3v, joka juoksee paikasta toiseen nopeammin kuin tornado. Meillä on n. 6 kk vanhat kaksoset, jotka pälyilevät ja tutkivat maailmaa innokkaasti. Kotityöt tulee hoidettua, 3v auttaa leikin muodossa ;) Mitä vaikeaa siinä nyt sitten piti olla? :O
[/quote]
Samaa mieltä, kyllä meilläkin on kotityöt onnistunut, vaikka on se vauva siellä kotona ollut, sekä taaperokin. Kyllä se mun mielestä on laiskuutta, jos ei kotitöitä saa tehtyä samalla, kun hoitaa lapsia. Mitenköhän ne on ennen vanhaa hoidettu? :D
Tällää mukula isänsä syliin ja mene hoitelemaan niitä kevättöitäsi. Kai se joskus kotona on?
Omani saa viihdyttää itseään leikkikehässä/sitterissä. Jos huuto alkaa niin annan huutaa.
Näin saan asiat tehtyä nopeasti ja voin taas keskittyä vauvaan.
Hihihi... No enpä tiiä miten onnistuu! En aiemmin ole edes miettinyt, että miten voisi olla onnistumatta :D
Sängyn laitan niin, että vauva on pinnasängyssä (seisoo siellä ja katsoo, mitä teen). Astianpesukonetta tyhjentäessä vauva seisoo auki olevaa kantta vasten ja katsoo mitä teen. Kun käyn suihkussa, vauva istuu pesuhuonen lattialla sitterissä ja mä juttelen sille samalla ja annan jotain leluja. Pyykit viikkaan niin, ett ä vauva on pinnasängyssä (seisoo siellä, kattelee ikkunasta ja mitä minä puuhaan). Kun teen ruokaa, vauva istuu syöttiksessä tai sitterissä maissinaksun tai leipäpalan kanssa. Viihtyy myös lattialla lelujen kanssa, mutta koko ajan pitää vahtia :) Pihatöissä eilen vauva istui rattaissa mukana, kun kitkin, viihtyi siinä pari tuntia kattelemassa, kun koko ajan hälle juttelin..
Vauva on vajaa 9 kk, konttaa, seisoo tukea vasten ja koko ajan räpeltää joka paikassa. Hyvin saan kyllä kaiken tehtyä. Olen huomannut, että viihtyy paremmin, kun koko ajan selostan vauvalle mitä teen ja laulelen tms.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:03"]
Hyvin onnistuu, koska meillä maailma ei pyöri lasten ympärillä. Ovat tottuneet siihen, että kaikenlaista tehdään ja he osallistuvat.
[/quote]
Oikeasti? Millä tavalla teidän 6 kk-18 kk ikäinen osallistuu siivoukseen?
terv se 14-kuisen paskaäiti
[/quote]
Istuu imurin päällä, läträä ämpärillä ja vedellä, pyyhkii pölyjä, ottaa pyykit koneesta ja laittaa koneeseen, osaa kerätä lelunsa ja tämä kaikki on vaan aikuisen kärsivälliyydestä kiinni, teko on tulosta tärkeämpi.
[/quote]
Jos ei kuitenkaan, sitä vettä ei tarvi olla nimeksikään, sentti-pari riittää ja henki pois.
Pitäydytään niissä pölyjen pyyhkimisissä:)
En saa ainakaan pihatöitä tehtyä, ikkunanpesu ei ole käynyt mielessänikään. Ehkä otan firman pesemään jos saan aikaiseksi soittaa. Marjapensaita ja raparperia kitken himpun joskus ohi mennessä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:10"]
Miten saatte tehtyä mitään kotitöitä vauvan kanssa? Mulla on kaikki kevätistutukset, ikkunanpesut sun muut kevättyöt tekemättä, koska en pysty tuon joka paikkaan konttaavan/kiipeävän vauvan kanssa mitään tekemään :( Nukkuu kyllä kahdet päikkärit, mutta aamupäikkärit nukkuu jo klo 8-9, joten se aika kuluu koululaisen kanssa laittaen hänelle aamiaista ja hoputtaessa kouluun. Iltapäiväunet on vaan puolesta tunnista tuntiin ja siinä yleensä teen ruoan ja syön tai sitten katson esikoisen läksyt ja laitan välipalaa tms. Kotitöille ei jää ikinä aikaa. Miten te muut saatte ne tehtyä? Mikään, "ota vauva mukaan tekemään kotitöitä", ei nyt auta, koska ainakaan mun vauva ei viihdy hetkeäkään aloillaan ja jos nökee, että teen jotain hommia, lähtee taatusti tekemään jotain kiellettyä. Ikää vauvalla on 8 kk.
[/quote]
Mä laitoin ulkona istumaan rattaisiin valjaissa, jottei päässyt karkaamaan. Jos huusi, annoin huutaa, mutta jotain oli aina pakko saada aikaan.
Syöttötuolissa myös valjaat (Stokke) ja siinä tapitti piirrettyjä/leikki puolisen tuntia - tunnin kerrallaan kun tein siivouksia, vesiämpäri olis ollut melko pian nurin jos kaveri ei olis ollut tuolissaan kiinni. Eteen naposteltavaa ja vuori leluja, siis sen dvd:n lisäksi. Kun olin näkösällä edes välillä, toimi ihan kohtuullisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:03"]
Hyvin onnistuu, koska meillä maailma ei pyöri lasten ympärillä. Ovat tottuneet siihen, että kaikenlaista tehdään ja he osallistuvat.
[/quote]
Oikeasti? Millä tavalla teidän 6 kk-18 kk ikäinen osallistuu siivoukseen?
terv se 14-kuisen paskaäiti
[/quote]
Meillä 4 lasta (5v, 4v, 3v ja 6kk) ja teen kotitöitä heidän kanssaan, siis lapset joka touhussa mukana. En käsitä miksi kotitöille pitäisi olla joku erityinen oma aika, tässähän niitä tehdään koko ajan pitkin päivää. Eilen istutettiin lasten kanssa kesäkukat, pienin istui sen ajan rattaissa. Ottakaa ne lapset mukaan touhuihinne älkääkä valittako, yhden lapsen äidit täällä vielä eniten ulisevat miten eivät muka ehdi mitään tehdä, huh huh.
Mä saan 2kk ikäisen kanssa hoidettua tiskit ja pyykit mutta muuta en.Lähinnä vauva huutaa ja sylissä pitää kannella koko ajan.
Ikkunat on paskaiset kuten kaikki muutkin paikat,mies ei ehdi mitään tekemään koska on aina töissä :(
Olkoon hommat,olen jo luovuttanut