Hoidin miesystäväni lasta, kun mumminsa ei kerinnyt omilta harrastuksiltaan.
Ei siinä mitään, mielelläni hoidin lasta miesystävän ollessa töissä. Välillä ollaan jaettu lastenhoitovuoroja sitten, että minä hoidan aamupäivän ja mummi iltapäivän, kun mummi 'ei jaksa' hoitaa koko päivää. Kerran mummi oli ihmetellyt kun tyttö on niin nälkäinen hänen luo tullessaan että 'onko annettu ruokaa' oli pojalleen ihmetellyt myöhemmin. No oli annettu. Loukkaantuisitko tuosta?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin hoidettu sekä aikoinaan miehen lapsia että nykyään lapsenlapsia. Ihania ja suloisia ovat. Kiva kun voi sillointällöin olla avuksi. Lapset on viattomia, on aikuisten suhteet mitä tahansa.
Mutta tuosta kärsivät lapset, kun isä aina menee töihin silloinkin, kun on hänen vuoro hoitaa lapsia. Ei tuollaista pidä hyväksyä.
Täällä taas vassarit sitä mieltä, että paras paikka lapselle on päiväkoti, vaikka kellon ympäri.
Töitä ei kannata tehdä ja miehet on syvältä.
Nämä ihmiset eivät jaksa omia lapsiaan edes hoitaa vaan vievät ne päiväkotiin, vaikkei olisi töitä.
VAIN OMA ELÄMÄ KIINNOSTAA!
Ap. Älä loukkaannu mummon sanoista jos oli kertaluontoinen. Minä olen kuullu omalta äidiltäni paljon pahempia kommentteja ja eivät ne ole tarkoitettu minua loukatakseni vaan lasta hän ajattelee. Tosinjos toistuvaa niin voit sanoa miehellesi (voit muutenkin sanoa) että se ei tunnu kivalta.
Ja hienoa, että autat miestäsi ja pääset luomaan ihan ooan suhteen miehen lapseen. Olet osa perhettä ja mies selkeästi luottaa sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin hoidettu sekä aikoinaan miehen lapsia että nykyään lapsenlapsia. Ihania ja suloisia ovat. Kiva kun voi sillointällöin olla avuksi. Lapset on viattomia, on aikuisten suhteet mitä tahansa.
Mutta tuosta kärsivät lapset, kun isä aina menee töihin silloinkin, kun on hänen vuoro hoitaa lapsia. Ei tuollaista pidä hyväksyä.
Lapset kärsivät enemmän siitä että joutuvat olemaan poissa kotoa (esim. päiväkodissa). Ihminen ei välttämättä pysty vaikuttamaan työvuoroihinsa, niin että työttömäksikö pitäisi ryhtyä? Mies kuitenkin on hoitanut lapsen hoidon. Ja mistä tiedät joustaako äiti vkl:n suhteen? Hänkin voi olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vassarit sitä mieltä, että paras paikka lapselle on päiväkoti, vaikka kellon ympäri.
Töitä ei kannata tehdä ja miehet on syvältä.
Nämä ihmiset eivät jaksa omia lapsiaan edes hoitaa vaan vievät ne päiväkotiin, vaikkei olisi töitä.
VAIN OMA ELÄMÄ KIINNOSTAA!
Ap. Älä loukkaannu mummon sanoista jos oli kertaluontoinen. Minä olen kuullu omalta äidiltäni paljon pahempia kommentteja ja eivät ne ole tarkoitettu minua loukatakseni vaan lasta hän ajattelee. Tosinjos toistuvaa niin voit sanoa miehellesi (voit muutenkin sanoa) että se ei tunnu kivalta.
Ja hienoa, että autat miestäsi ja pääset luomaan ihan ooan suhteen miehen lapseen. Olet osa perhettä ja mies selkeästi luottaa sinuun.
Miehen kuuluu hoitaa omia lapsiaan. Tällä hetkellä mies käyttää omaa äitiään ja naisystäväänsä ilmaisina hoitajina. Miten tuo on oikein?
Eli miehellä saa oma elämä kiinnostaa, mutta ei hänen lähipiiriinsä kuuluvilla naisilla ei saa olla omaa elämää? :)
Vierailija kirjoitti:
Jos vain joka toinen viikonloppu lapsi on isällään, niin miksei sitä järjestetä niin ettei mies ole silloin töissä?
Itse olen vuoroviikkoisä joka tekee vuorotyötä. Lapset menee työn edelle ja en todellakaan hoideta heitä jollain muulla silloin. Jos pakottava tarve tulee, niin sitten sovimme lasten äidin kanssa poikkeusjärjestelyn.
Haiskahtaa nyt siltä että isää ei kauheammin kiinnosta lapsi. Kuka edes haluaa nähdä omaa lastaan vain joka toinen viikonloppu? Omalla kohdalla se ei olisi vaihtoehto.
Olisiko lapsen kannalta parempi jos ei sitten näkisi isää ollenkaan? Vaikka isä nyt olisikin työnarkomaani. Tutkimusten mukaan lapset jotka kasvavat ilman isää voi huonommin ja syrjäytyy paljon todennäköisemmin, kärsii enemmän mielenterveysongelmista jne... Harva nainen pystyy olemaan "isä" eli se kannustava ja eteenpäin tuuppiva ja rajoja rikkova. Tietenkin jos on isäpuoli joka hoitaa tämän roolin. Lapsen paras näissä keskusteluissa herkästi unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kärsivät enemmän siitä että joutuvat olemaan poissa kotoa (esim. päiväkodissa). Ihminen ei välttämättä pysty vaikuttamaan työvuoroihinsa, niin että työttömäksikö pitäisi ryhtyä? Mies kuitenkin on hoitanut lapsen hoidon. Ja mistä tiedät joustaako äiti vkl:n suhteen? Hänkin voi olla töissä.
Kyllä mies voi vaikuttaa omiin työvuoroihin, jos kerta lapset ovat hänen luonaan vain 2 kertaa kuussa. Hän voi käyttää vaikka vapaapäivänsä noihin.
Vierailija kirjoitti:
Mummo on todennäköisesti hyvin väsynyt tuohon hoitamiseen. On aika rankkaa vanhan ihmisen hoitaa lasta koko päivän ajan. Ei mun omatkaan vanhemmat jaksa kuin parin tunnin ajan ja miehen vanhemmat, jo kasikymppisiä, eivät jaksa ollenkaan, ei olla heitä kysytty avuksi enää viiteen vuoteen. Miehen äiti ei varmaan kehtaa sanoa pojalleen, ettei jaksaisi tai on sanonut, mutta poika ei ota asiaa kuuleviin korviinsa. Tuossa tilanteessa pitäisi siirtää lapsi vuoropäiväkotiin tai hommata palkallinen hoitaja isän viikonlopputöiden ajaksi.
Tämä nyt ei ole ollenkaan tavallista että tarhaikäisten lasten vanhempien omat vanhemmat ovat tutisevia vanhuksia. Aika turhaa tulla mussuttamaan jos itse on eläkeikää lähestyvien vanhempien iltatähti, se kun ei todellakaan ole mikään normi eikä yleistä. Ap ja poikaystävänsä ovat parikymppisiä tekstistä päätellen, korkeintaan kolmekymppisiä. Joten vanhemmat todennäköisimmin ovat nelikymppisiä tai viiskymppisiä. Työelämässä, aktiivisia aikuisia parhaassa iässään. Aika selvää ettei jatkuva viikonloppujen uhraaminen lapsenlapsen vahtimiseen ole kovin houkuttelevaa vaikka kuinka pitäisi lapsesta ja haluaisi auttaa. Mahtaa kiristää kun poika huitelee ties missä eikä huolehdi omasta lapsestaan. Työssä käyvä tarvitsee viikonloput palautuakseen töistä ja jaksaakseen taas seuraavan viikon.
Työvuoroja voi sopia eli ei ole mikään pakko ottaa jatkuvasti viikonlopuksi vuoroja. Saahan niistä enemmän rahaa mutta se on pois lapsen kanssa vietetystä ajasta - ja hoitopaikka on järjestettävä. Ottakoot töitä niiksi viikonlopuiksi kun lapsi ei ole isällään. Ai ei käy kun pitää päästä ryyppäämään. Yllättävää XD
Omituista uhriutumista ja oman kruunun kiillottamista monella. Mä en näe mitään erityisen ihailtavaa siinä että ottaa itselleen ilmaisen piian roolin jos uudella puolisolla sattuu olemaan jälkikasvua. Mulla ainakin on oma elämä menoineen ja harrastukset vaikka puolisolla olisikin lapsia jotka on meidän kodissa säännöllisesti. Tietenkin olen aikuinen ja saatan kuskata sinnetännejatakas, ruokkia ja pelata vaikka pelejä. Mutta hoitovastuu on vanhemmilla enkä todellakaan alkaisi lapsenlikaksi jos kaksi aikuista ei saa sovittua toimivaa järjestelyä. Kyllä vastuu on vanhemmilla. Rahalla saa vaikka MLL hoitajan päiväksi. Toki siihen menee päivän palkka mutta eipä tartte itse vahtia omia lapsia ;D
Ap taas ei edes asu poikkiksen kanssa samassa taloudessa, tyhmähän sä olet jos alat tohon leikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on hoidossa päiväkodissa mutta kyse on viikonloppuisin hoitojärjestelyistä. Isä on välillä viikonloppuna töissä, vuorotyö. Mummi hoitaa silloin kun isä ei voi. Nyt kun minä olen tullut kuvioon, myös minua hyödynnetään ja lapsi on kiva, mielelläni hoidin siihen asti kunnes mummonsa valitti. Ei oikein tee mieli auttaa jos on noin kiittämätöntä. En asu vielä virallisesti yhdessä miesystävän kanssa.. Ap
Mummo on todennäköisesti hyvin väsynyt tuohon hoitamiseen. On aika rankkaa vanhan ihmisen hoitaa lasta koko päivän ajan. Ei mun omatkaan vanhemmat jaksa kuin parin tunnin ajan ja miehen vanhemmat, jo kasikymppisiä, eivät jaksa ollenkaan, ei olla heitä kysytty avuksi enää viiteen vuoteen. Miehen äiti ei varmaan kehtaa sanoa pojalleen, ettei jaksaisi tai on sanonut, mutta poika ei ota asiaa kuuleviin korviinsa. Tuossa tilanteessa pitäisi siirtää lapsi vuoropäiväkotiin tai hommata palkallinen hoitaja isän viikonlopputöiden ajaksi.
Mutta jaksaa ja haluaa harrastaa.. no se ei ollut aloituksen pointti. Ap kirjoitti kyllä.epäselvästi aloituksessa.
No jo on helvetti jos ei mummot saa harrastaa. Tein 43 vuotta työtä, nyt olen eläkkeellä ja tuore mummu, ei tulisi mieleenikään, että alkaisin hoitamaan lapsenlapsia säännöllisesti, edes joka viikonloppu. Hoidan kyllä mielelläni silloin tällöin, eilenkin kellon ympäri, mutta vain silloin kun on 1. Tositarve ja 2. Minulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole ollenkaan tavallista että tarhaikäisten lasten vanhempien omat vanhemmat ovat tutisevia vanhuksia. Aika turhaa tulla mussuttamaan jos itse on eläkeikää lähestyvien vanhempien iltatähti, se kun ei todellakaan ole mikään normi eikä yleistä. Ap ja poikaystävänsä ovat parikymppisiä tekstistä päätellen, korkeintaan kolmekymppisiä. Joten vanhemmat todennäköisimmin ovat nelikymppisiä tai viiskymppisiä. Työelämässä, aktiivisia aikuisia parhaassa iässään. Aika selvää ettei jatkuva viikonloppujen uhraaminen lapsenlapsen vahtimiseen ole kovin houkuttelevaa vaikka kuinka pitäisi lapsesta ja haluaisi auttaa. Mahtaa kiristää kun poika huitelee ties missä eikä huolehdi omasta lapsestaan. Työssä käyvä tarvitsee viikonloput palautuakseen töistä ja jaksaakseen taas seuraavan viikon.
Työvuoroja voi sopia eli ei ole mikään pakko ottaa jatkuvasti viikonlopuksi vuoroja. Saahan niistä enemmän rahaa mutta se on pois lapsen kanssa vietetystä ajasta - ja hoitopaikka on järjestettävä. Ottakoot töitä niiksi viikonlopuiksi kun lapsi ei ole isällään. Ai ei käy kun pitää päästä ryyppäämään. Yllättävää XD
Omituista uhriutumista ja oman kruunun kiillottamista monella. Mä en näe mitään erityisen ihailtavaa siinä että ottaa itselleen ilmaisen piian roolin jos uudella puolisolla sattuu olemaan jälkikasvua. Mulla ainakin on oma elämä menoineen ja harrastukset vaikka puolisolla olisikin lapsia jotka on meidän kodissa säännöllisesti. Tietenkin olen aikuinen ja saatan kuskata sinnetännejatakas, ruokkia ja pelata vaikka pelejä. Mutta hoitovastuu on vanhemmilla enkä todellakaan alkaisi lapsenlikaksi jos kaksi aikuista ei saa sovittua toimivaa järjestelyä. Kyllä vastuu on vanhemmilla. Rahalla saa vaikka MLL hoitajan päiväksi. Toki siihen menee päivän palkka mutta eipä tartte itse vahtia omia lapsia ;D
Ap taas ei edes asu poikkiksen kanssa samassa taloudessa, tyhmähän sä olet jos alat tohon leikkiin.
Ja minkälaiset roolikuvat he myös antavat isänä ja äitinä olosta: äidit ja naiset joutuvat uhrautumaan ja hoitamaan lapset, isät saa tehdä mitä haluavat eikä heidän tarvitse ajatella omia lapsia. Ei mikään ihme, ettei tytöt halua sitten lapsia ja naisen roolikin inhottaa.. Radikaaleissa tapauksissa halutaan jo muuttaa sukupuolta mieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on hoidossa päiväkodissa mutta kyse on viikonloppuisin hoitojärjestelyistä. Isä on välillä viikonloppuna töissä, vuorotyö. Mummi hoitaa silloin kun isä ei voi. Nyt kun minä olen tullut kuvioon, myös minua hyödynnetään ja lapsi on kiva, mielelläni hoidin siihen asti kunnes mummonsa valitti. Ei oikein tee mieli auttaa jos on noin kiittämätöntä. En asu vielä virallisesti yhdessä miesystävän kanssa.. Ap
Miksi aina oletetaan, että kaikkien pienten lasten/isompienkin lasten isovanhemmat ovat iältään -toinen jalka haudassa-? Se että teillä on noin iäkkäitä isovanhempia tarkoittaa sitä, että tekin olette jotain mummo/pappavanhempia. Ehkä tosiaan kannattaisi miettiä lastentekoa hieman aikaisemmin kuin että niitä aletaan väsäämään hädissään keski-ikäisinä ja näin ollen lasten isovanhemmat eivät enää jaksa olla lastenlastensa elämässä mukana.
Oma äitini oli viidenkympin tienoilla ja tukevasti työelämässä mukana, kun ensimmäiset lastenlapset saapuivat maailmaan. Todellakin jaksoi aivan mainiosti aina välillä ottaa hoitoon, jos oli tarvetta ja koska aina ollaan asuttu lähekkäin, niin ollaan päästy kyläilemään ja touhuamaan kaikenlaista useasti noin muutenkin. Äitini on meidän sisarusparven lapsille äärimmäisen läheinen ja tärkeä. Olisi kammottavaa ettei lapseni olisi koskaan saanut tutustua kunnolla rakkaaseen äitiini, jos hän olisi ollut jo lapseni syntyessä hyvin iäkäs. Onneksi näin ei ollut.
Nyt kaikki lapset ovat jo aikuisia tai lähes aikuisia ja äitini edelleen elämänmenossa mukana n. seitsemänkymppisenä. Täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
-Eri vastaaja
Mahdollista että mummon kanssa lapsen meno on maltillisempaa kuin kanssasi? Se selittäisi miksi lapsella suurempi ruokahalu kun on ollut hoidossasi :) Myös jos olet uudempi läheinen sekin voi viedä lapsen energiaa enemmän ja se on ihan luonnollista. Tuollaiset asiat kannattaa keskustella ja kuitata huumorilla. Meidänkin isovanhemmilla on tasan kaksi mielipidettä lasten ruokahalusta - joko sitä pitäisi olla enemmän tai sitä on suuresti :)
Lapsen isä on idiootti. Näkee lastaan vain joka toinen viikonloppu ja silloinkin on aina töissä! Hoidattaa lapsen äidillään ja naisystävällään. Välinpitämätön vanhempi.
Ymmärrät kai ap vähemmästäkin, ettei tuollainen mies ole aviomiesainesta.
En ymmärrä tuollaista parisuhteen puutetta, että hoitaa toisen lapsia. Tai jos hoitaa, niin ei saa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on siis isällään, mutta isä ei hoida lasta?
Töihinkö lapsi pitäisi ottaa?
Eikö teille kukaan ole kertonut, että on olemassa hoitopaikkoja pienille lapsille? Usein puhutaan päivähoidosta, mutta vuorotyötä tekevien lapsille on myös vuorohoitopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille kukaan ole kertonut, että on olemassa hoitopaikkoja pienille lapsille? Usein puhutaan päivähoidosta, mutta vuorotyötä tekevien lapsille on myös vuorohoitopaikkoja.
Jos lapsi on joka toinen viikonloppu isällään, niin ei sitä silloin hoitoon viedä, vaan vietetään aikaa lapsen kanssa. Lapsiraukka ei näe isäänsä koskaan.
Jumankauta, miksi mummon pitäisi osallistua lainkaan lapsen hoitoon? Eihän hän ole lapsen isä/äiti. Kummallista, että tehdään kersoja ja luotetaan, että isovanhemmat katsovat lasten perään. Ei saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että lapsen "vastuulliset" vanhemmat haöuavat säästää rahhoo. Voi hyvä luoja sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina oletetaan, että kaikkien pienten lasten/isompienkin lasten isovanhemmat ovat iältään -toinen jalka haudassa-? Se että teillä on noin iäkkäitä isovanhempia tarkoittaa sitä, että tekin olette jotain mummo/pappavanhempia. Ehkä tosiaan kannattaisi miettiä lastentekoa hieman aikaisemmin kuin että niitä aletaan väsäämään hädissään keski-ikäisinä ja näin ollen lasten isovanhemmat eivät enää jaksa olla lastenlastensa elämässä mukana.
Oma äitini oli viidenkympin tienoilla ja tukevasti työelämässä mukana, kun ensimmäiset lastenlapset saapuivat maailmaan. Todellakin jaksoi aivan mainiosti aina välillä ottaa hoitoon, jos oli tarvetta ja koska aina ollaan asuttu lähekkäin, niin ollaan päästy kyläilemään ja touhuamaan kaikenlaista useasti noin muutenkin. Äitini on meidän sisarusparven lapsille äärimmäisen läheinen ja tärkeä. Olisi kammottavaa ettei lapseni olisi koskaan saanut tutustua kunnolla rakkaaseen äitiini, jos hän olisi ollut jo lapseni syntyessä hyvin iäkäs. Onneksi näin ei ollut.
Nyt kaikki lapset ovat jo aikuisia tai lähes aikuisia ja äitini edelleen elämänmenossa mukana n. seitsemänkymppisenä. Täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
-Eri vastaaja
Ohis mutta no jaa, ei se aina ole ihmisen oma valinta että isovanhemmat ovat vanhoja tai "toinen jalka haudassa". Katsos kun siihen ei voi vaikuttaa milloin itse syntyy. Olin vanhempieni yötähti (se iltatähdeksi tarkoitettu syntyi yli vuosikymmen ennen minua) ja äitini oli 47 kun synnyin. Ja nyt ovat yli seitsemäkymppisiä ja itse 27, vauvaa vasta suunnitellaan koska niin kauan kun kaukosuhde on päällä emme lasta halua. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole odottaa sinne keski-ikään. Oma siskoni sai lapsensa parikymppisenä ja hänelle äiti pystyi olemaan aktiivinen ja aina hoitava isoäiti mutta hän onkin minua kolmekymmentä vuotta vanhempi. Itse en parikymppisenä voinut lasta vielä hankkia koska parisuhde oli niin tuore. Ei ole aina oma valinta.
Aplle, kuten aiemmin mainittu, en usko että mummo millään lailla kritisoi sinun hoitoasi, huolehti vain muuten. Eli en loukkaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hoitanut mieheni lapsia koko korona-ajan, auttanut ja huolehtinut koulutehtävistä/kokeisiin luvusta etäkoulun ajan. Ja hoidan ja vahdin nytkin kun he ovat kesälomalla ja mieheni on töissä.
Olen hoitanut ja huolehtinut niin kauan aikaa kuin olemme asuneet saman katon alla eli viimeiset 5 vuotta. Lapset ovat meillä vuoroviikoin.
Minusta ei tässä ole mitään kummallista. He kuuluvat samaan pakettiin mieheni kanssa ja heidät hyväksyin perheeseeni samalla kun mieheni kantoi muuttokuormansa minun asuntooni.
En ole heidän äitinsä, enkä haluakaan olla. Olen vain yksi turvallinen aikuinen lisää, johon voivat turvautua kun isä ei ole paikalla tai juuri sillä hetkellä tavoitettavissa.PÅakettiin voi kuulua lapset, mutta ei pakettiin kuulu "susta tulee nyt lastenhoitaja", varsinkaan kun ei siitä puoliso saa mitään itse. Jos puoliso ei halua lapsia hoitaa jatkuvasti, niin ei hänen näin tule toimia. Minusta on todella itsekästä miehen puolelta pakottaa uusi puoliso heti lapsenvahdiksi. Ehkä kertoo siitä, miksi erosivat lasten äidin kanssa.. koska varmaan isä pakotti äidin hoitamaan lapset yksin.
Juuri näin. Kun erosin ja eron jälkeen tapailin miehiä, niin kyllä siellä parilla äijällä oli ajatuksena, että uudesta naisesta saa myös kätevän lastenvahdin. En hoitaisi enää, jos aletaan syyttää nälässä pitämisestä. Siitä ne syytökset vain pahenevat ja edessä voi olla vaikka mitä.
Jos vain joka toinen viikonloppu lapsi on isällään, niin miksei sitä järjestetä niin ettei mies ole silloin töissä?
Itse olen vuoroviikkoisä joka tekee vuorotyötä. Lapset menee työn edelle ja en todellakaan hoideta heitä jollain muulla silloin. Jos pakottava tarve tulee, niin sitten sovimme lasten äidin kanssa poikkeusjärjestelyn.
Haiskahtaa nyt siltä että isää ei kauheammin kiinnosta lapsi. Kuka edes haluaa nähdä omaa lastaan vain joka toinen viikonloppu? Omalla kohdalla se ei olisi vaihtoehto.