Onk nykyään jonkinlainen keskiluokkaisuuden symboli harrastaa urheilua?
Tuntuu, että kaikilla 30-40-vuotiailla on joku urheilulaji (esim. maraton, tiriathlon, crossfit) ja hommaan kuuluu, että käydään sitten harrastelijoiden kilpailuissa. Ja kun ei ole, niin katsotaan kummeksuen.
Muistelisin, että vanhempieni tuttavilla 20-30 vuotta sitten vain harva harrasti urheilua.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:03"]
Jos haluaa näyttää tavoitteelliselta, mitä työelämä monelta vaatii, täytyy suorittaa myös harrastuksissa. Ja pitää olla jotakin, mistä keskustella ja mitä vertailla, aivan kuten joku aiemmin kirjoitti, että ennen vertailtiin, missä konserteissa oli käyty ja mitä kirjoja luettu. Monilla on loppumaton pätemisen tarve ja tarve vertailu kuuluu myöskin ihmisluontoon, niin haitallista kuin se mielenrauhan kannalta usein onkin.
[/quote]
Tämä onkin paradoksaalista, kun aktiivinen vapaa-aikahan on sen merkki, että ei tee töitään täysillä. Jos on oikeasti energiaa treenata jotain triathlonia tai istua oopperaa tuntitolkulla niin onkohan antanut aivan kaikkeaan toimistolla...
[/quote]
Et ole tainnut koskaan treenata kovaa? Siitä nimenomaan saa energiaa. Kovassa kunnossa ei henkiset haasteet tunnu rasitukselta.
[/quote]
Uskotko itsekään tuota fitness-jargonia?!! Pyörällä töihin ja takaisin tai hölkkälenkki illalla antaa varmasti energiaa. Mutta "kova teeni", sellainen jota urheilijat tekevät? Hehän nukkuvat lähinnä päiväunia kun ovat niin poikki...
[/quote]
Saamattomat läskit tai nörttihiirulaiset itkee...
[/quote]
Terävä kommentti! Osui ja upposi!
Uskotko itsekään tuota fitness-jargonia?!! Pyörällä töihin ja takaisin tai hölkkälenkki illalla antaa varmasti energiaa. Mutta "kova teeni", sellainen jota urheilijat tekevät? Hehän nukkuvat lähinnä päiväunia kun ovat niin poikki...
Kyllä se urheilu tiettyyn rajaan asti toimii. Nykyisin on paljon tietoa tarjolla eikä harjoitelulla ole tarkoitus väsyttää itseään vaan vahvistaa. Ei kilpaurheilijakaan uuvuta itseään harjoittelulla, silloin harjoittelu on ollut liian rankkaa jos näin käy.
Monella oma työ on istuma ja ajattelutyötä, fyysinen ponnistelu on siihen hyvää vaihtelua. Itsellä ainakin joskus jää päivän ajatuksen pyörimään päähän illalla eikä meinaa tulla uni, mutta kun käväisee juoksee puolimaratonharjoitusohjelman mukaisen 16km lenkin, niin ei tarvi unta houkutella.
Onhan se totta että ilman urheilua voi pärjätä 7h yöunilla ja juoksutreenien ohessa tarvii 9h yöunet, mutta kyllä tuo pari tuntia menee nukkuessa parempaa hyötyyn kuin telkkaria katsoessa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:49"]
Alemmat yhteiskuntaluokat saavat liikuntaa fyysisesti raskaissa töissään. Siisteissä sisätöissä olevat "joutuvat" harrastamaan liikuntaa pitääksen itsesä kunnossa.
Vielä 30 vuotta sitten olisi pidetty vähän kajahtaneena sitä että joku käy huvikseen lenkillä, nyt on täysin ok käydä lenkillä vain omaa kuntoa ylläpitääkseen, vaikka ei ole tarkoitus kilpailla missään urheilulajissa.
[/quote]
Hah. Ihan tutkittu juttu, että fyysistä työtä tekevät matalapalkkaiset ovat huonompikuntoisia ja sairaampia. Et sa mitenkään yhtä hyvää kuntoa tekemällä 8 tuntia fyysisesti raskasta työtä kuin tekemällä tunnin-parin tehotreenin.
Ihanaa kun en asu enää Suomessa, jossa koko elämä vaikuttaa niin raskaalta puurtamiselta. Harrastuksetkin. Asun maassa, jossa vapaa-ajalla saa ihan relata, jos niikseen tulee. Eivätkä aikuiset niin paljon harrastakaan. Tykkään rennosta elämänmenosta enemmän kuin suomalaisesta hikipinkokulttuurista.
Kävikö mielessä, että se fyysinen työ kuluttaa? Joskus niin, että liikunta ei enää paranna, vaan tuo lisää tuskaa.
t. akat. fyysisen työn tekijä, joka polkee pyörällä töihin kesät talvet ja harrastaa lisäksi kulttuuria ja liikuntaa - ja voi hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:01"]
Ihanaa kun en asu enää Suomessa, jossa koko elämä vaikuttaa niin raskaalta puurtamiselta. Harrastuksetkin. Asun maassa, jossa vapaa-ajalla saa ihan relata, jos niikseen tulee. Eivätkä aikuiset niin paljon harrastakaan. Tykkään rennosta elämänmenosta enemmän kuin suomalaisesta hikipinkokulttuurista.
[/quote]
Suomalaiset on jämähtäneet tilaan, jossa yritetään saada niitä papukaijamerkkejä ja hymypatsaita edelleen.
Voihan tuo olla, mutta itse en aio harrastaa koska en urheilusta pidä, ja minua ei kiinnosta pätkääkään harrastaa jotain vain kuuluakseni johonkin luokkaan tai ollakseni muiden mielestä normaali. Mun harrastukset on syöminen, nukkuminen ja kirjojen lukeminen, ja olen töitäkin saanut aina hyvin vaikka CV:ssäni nämä epätrendikkäät harrastukset lukeekin ;-)
Ihmiset ei nykyään enää liiku ns. luonnostaan työmatkoja esim niin se liikunta pitää hakea sitten varta vasten jostain lajista. Vasta anopin kanssa juttelin, kun hän oli miettinyt, että ennen tätä tietä kulki koko ajan ihmisiä kävellen ja pyörällä töihin ja kouluun ja kauppaan jne. Nyt ei kulje kuin muutama ja autoja menee paljon. Joiltain se kävellen/ pyörällä töihin meno ei yksinkertaisesti vaikka matkan takia onnistu, mutta paljon on sitä, että aiemmin arkihommat tehtiin kävellen tai pyörällä, koska niin vaan tehtiin. Ei kukaan kirmannut meidän lähikauppaan autolla eikä koululle tullut juurikaan opettajia autolla. Nyt molempien vieressä on isot parkkipaikat, että varmaan sinne autolla mennään kun se on nykyään tapa toimia.
Itse olen yliopistolla töissä, ja kyllä siinä jengissä tosiaan aika moni liikkuu paljon ja/tai treenaa tavoitteellisesti. Se ei tietenkään millään muotoa sulje pois muita harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita, vaan liikunnan lisäksi kiinnostaa myös vaikka taide ja politiikka. Luulen, että niille ihmisille jotka töissään tykkäävät "suorittaa" sopii hyvin vapaa-ajallakin suorittaminen :-) Liikunnallinen suoritus vielä hyvin tasapainottaa sitä, että muuten päivät kuluukin pitkälti istuen ja ajatustyötä tehden.
[/quote]
Entäs jos on löytänyt mieluisen lajin jota tykkää treenata ja käydä kisoissa? Pitäisikö siltikin vain maata sohvalla?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:49"]
Alemmat yhteiskuntaluokat saavat liikuntaa fyysisesti raskaissa töissään. Siisteissä sisätöissä olevat "joutuvat" harrastamaan liikuntaa pitääksen itsesä kunnossa.
Vielä 30 vuotta sitten olisi pidetty vähän kajahtaneena sitä että joku käy huvikseen lenkillä, nyt on täysin ok käydä lenkillä vain omaa kuntoa ylläpitääkseen, vaikka ei ole tarkoitus kilpailla missään urheilulajissa.
[/quote]
Hah. Ihan tutkittu juttu, että fyysistä työtä tekevät matalapalkkaiset ovat huonompikuntoisia ja sairaampia. Et sa mitenkään yhtä hyvää kuntoa tekemällä 8 tuntia fyysisesti raskasta työtä kuin tekemällä tunnin-parin tehotreenin.
[/quote]
Mitenhän olisi käynyt 39, jos ruumiilliseen työhön tottuneiden metsäläisten sijaan olisi ollut "tunnin-parin tehotreenaajia" rintamalla...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:08"]
[/quote]
Entäs jos on löytänyt mieluisen lajin jota tykkää treenata ja käydä kisoissa? Pitäisikö siltikin vain maata sohvalla?
[/quote]
Laumasieluisuutta se on. Autiolla saarella kukaan ei treenaisi yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja kilpailua. Kaikessa on voitettavamuut.
Riippuu työstä. Ehän nykyisin ole enää juurikaan sellaisia töitä joissa pitäisi tehdä oikesti raskasta työtä kuten kaivaa päivät pitkät lapiolla ojaa tai kuormata käsin säkkejä kuorma-auton kyytiin.
Monissa työpaikoissa joutuu kuitenkin kävelemään koko päivän, kiipelemään portaita kerroksista toiseen ja sitä kun tekee päivästä toiseen, niin kyllä se kuulu näkee kunnossa. Tiedän työpaikkoja joissa suurin osa vetää työpaikan kuntotesteissa erinomaisia tuloksia, ihan vain työssäliikkumisen ansiosta.
Selvähän se on että jos istuu päivän rekanhytissä ja mussuttaa keksejä, niin sellaisella ei ole kaksinen kunto.
Minä olen pienituloinen, matalapalkkaista osapäivätyötä tekevä yksinhuoltaja. Haluaisin treenata, mutta ei ole yksinkertaisesti varaa tällä hetkellä hankkia edes juoksukenkiä, vanhat kulutin niin loppuun, että pohjat irtosivat. Saati sitten fillariin tai kuntosalikorttin(täällä ei ole kunnan kuntosalia)
Johtuisiko tästä, että esimerkiksi triathlon on keskiluokkaisten harrastus?
Ei tartte erikseen treenata kun tekee raskasta työtä ;)
Hikoilkaa vain salilla, mun ei tartte :)
Itse harrastan kestävyysjuoksua. Olen 30-vuotias toimistotyöläinen. Mulla on 40km työmatka, koska asumme ihan maalla. Autolla on pakko mennä joka paikkaan. Mielelläni kulkisin työmatkat kävellen tai pyörällä.
Annan kaikkeni niin töissä, kotona kuin harrastuksen parissa. Meillä on kyllä töissä todella kahtia jakautunut porukka, osa treenaa tosissaan, kuten minä, toinen osa taas ei harrasta mitään liikuntaa. Ja kyllähän kilpailu on kovaa tällä meidän "urheiluporukallakin". Viikonlopun kisatuloksia vertaillaan ja arvioidaan ja omaa kuntoa selitellään kuin huippu-urheilijat :D
Olen keskiluokkainen ja olen ikäni harrastanut urheilua, mutta teen sitä ihan rakkaudesta lajiin, en pönkittääkseni statustani työkavereiden tai naapureiden silmissä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:16"]
Minä olen pienituloinen, matalapalkkaista osapäivätyötä tekevä yksinhuoltaja. Haluaisin treenata, mutta ei ole yksinkertaisesti varaa tällä hetkellä hankkia edes juoksukenkiä, vanhat kulutin niin loppuun, että pohjat irtosivat. Saati sitten fillariin tai kuntosalikorttin(täällä ei ole kunnan kuntosalia)
Johtuisiko tästä, että esimerkiksi triathlon on keskiluokkaisten harrastus?
[/quote]
Voi hyvin ollakin. Periaatteessahan moneen vähemmän vakavaan triathlontyyppiseen kisaan voi lähteä ilman sen kummempia vermeitä, ihan normiuimapuvulla kesäaikaan ja mummopyörällä voi polkea pyöräilyt. Mutta juu, juoksukenkiin kyllä pitäisi olla varaa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja kilpailua. Kaikessa on voitettavamuut.
[/quote]
Ehei, vaan haluan voittaa itseni.