Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillain hoikilla lapsilla on jatkuvasti karkkipussi kädessä?

Vierailija
21.05.2013 |

Ja meidän lapsella on pulleat posket, syö normaalisti, paljon kasviksia ja hedelmiä, terveellistä ruokaa ja paino vaan nousee?

Mä en ymmärrä kun noilla hoikilla lapsilla on koko ajan jotain herkkua, on sipsejä, karkkeja, jäätelöä ja ovat varreltaan heinäkorsia. Meidän lapsi on 134 ja painaa 34 ja kerran viikossa saa herkkuja eikä silloinkaan mätä niitä kohtuuttomasti. Missä vika?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa...

Eli poika liikkuu paljon, harrastaa urheilua 3 kertaa viikossa ja päivisin on ulkona kavereiden kanssa pihalla monta tuntia, pyöräilee, potkulautailee, keinuu, kiipeilee, pelaa jalkapalloa jne. jne.

Meillä ei aiemmin ollut karkkipäiviä tms. mutta nyt on pakko rajoittaa jostakin. Tavallisella ruualla tarkoitan ihan perus-ruokaa, lihaa, kalaa, kanaa (kaiki mausta itse, ei marinadeja) salaatteja, vihanneksia, kasviksia ja joskus peruna. Makaronia rakastaa mutta saa sitä vain kerran kaksi kahdessa viikossa. 

Maitoa ei juo paljon, juomana vesi, ei mehuja, ei limsoja. Aamupalaksi puuroa, iltapalaksi leipää, välipaloina hedelmä/viili/rahka. Viikonloppuisin saa aamulapalaksi muroja tai mysliä luonnon jugurtilla. Joukkoon marjoja.

annoskoon on pakko olla liian suuri, en löydä muuta vastausta. Olen nyt säädellyt herkkujen syönnin viikonloppuun koska en keksi muutakaan. ihmettelen vain miten muut kaverinsa ovat todella hoikkia ja lappaavat sitä namia napaansa jatkuvalla syötöllä (tiedän koska näen ne lapsen pihalla). 

Näin minäkin olen ajatellut että hyvä ravinto ja tarpeeksi liikuntaa niin pysyy paino kurissa. Ja nyt se ei olekkaan jostai syystä näin.. miksi ihmeessä??

ap

Vierailija
22/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:15"]

Lihoo jos oppii pullakahvi-elämäntyylin. Aina vaan kahvia punaisella maidolla ja pulla kun tulee vieraita tai menee vieraisille (monta kertaa päivässä)!

[/quote]

Olet esimerkki tyypillisestä suomalaisesta oman elämänsä ravitsemusasiantuntijasta, jolla ei ole todellisuudessa hajuakaan, kuinka paljon mitkäkin tavat ja tottumukset vaikuttavat painoon. Voin vakuuttaa, ettei kukaan  liho pullakahvittelulla. Pulla vertautuu energiasisällöltään täysin leipään, kahvi ei sisällä energiaa käytännössä lainkaan ja pari ruokalusikallista maitoa (tai jopa kermaa) kahvin joukossa ei heilauta painoa suuntaan eikä toiseen.

Mun on myös vaikea kuvitella aloittajan lapsia ruustiinan salongissa ryystämässä kahvia tassilta sokeripalan läpi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:35"]

Olen nyt säädellyt herkkujen syönnin viikonloppuun koska en keksi muutakaan. 

[/quote]

No etpä ole sitten kovin kekseliäs. Tässäkin ketjussa on jo tullut moneen kertaan esiin, miten tavattoman huono asia tuo on. Lakkaa stressaamasta kasvukäisten hetkellisestä pyöreydestä ja käytä energiasi siihen, että teillä on joka päivä terveellistä perusruokaa säännöllisin väliajoin (aamupala, päivällinen, iltapala) ja pakkaa lapsille tarvittaessa kunnon välipala mukaan. Rajoittamalla tulet todellakin vain tuomitsemaan lapsesi ylipainoiseksi.

Ja puhun nyt kokemuksesta.

Vierailija
24/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ei kannatakkaan olla huolissaan jos paino vaan nousee ja nousee kun ravinto on kunnossa? Olen ehkä lähtenyt siis liikaa tähän hysteriaan jossa tuomitaan kaikki heinänkortta tukevammat lapset ylipainoisiksi? Mutta kun noilla painokäyrillä lapsi on lihava. Mutta en siis välitä siitä?

ap

Vierailija
25/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 16:38"]

Eli siis ei kannatakkaan olla huolissaan jos paino vaan nousee ja nousee kun ravinto on kunnossa? Olen ehkä lähtenyt siis liikaa tähän hysteriaan jossa tuomitaan kaikki heinänkortta tukevammat lapset ylipainoisiksi? Mutta kun noilla painokäyrillä lapsi on lihava. Mutta en siis välitä siitä?

ap

[/quote]

No miten lapsi on aikaisemmin kasvanut pituus/painokäyrällä? Onko nyt tullut yhtäkkinen painonnousu vai onko se noussut tasaisesti jo tovin?

Tuollaiset asiat vaikuttavat paljon. Meillä poika lihosi yhtäkkiä todella paljon (liikunta- ja ruokatavat olleet aina samat) mutta pituutta ei vastaavasti tullut paljoa mitään. Sitten kävi toisin päin eli painon tulo tasaantui mutta lapsi venähti pituutta ja paljon. Siinä vaiheessa paino olikin hyvä pituuteen nähden.

Kyse voi siis olla ihan pelkästä kasvupyrähdyksestä, ei mistään kummallisemmasta. 

Vierailija
26/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on ollut aikaisempina vuosina pullea vauva, sen jälkeen alakäyrillä, sen jälkeen yläkäyrillä ja sitten taas normaalilla ja nyt vuoden verran todella ylhäällä.

Vierailija
27/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, geeneillä on painon kertymiseen suuri vaikutus. Lihavuusgeeni aktivoituu sen kantajilla n. kuudennen ikävuoden kieppeillä, ja silloin lapsen paino lisääntyy verrattuna ikätovereihinsa, vaikka lapsi liikkuisi ja söisi grammalleen saman kuin normilapsi. Liikunta heikentää geenin vaikutusta mutta ei poista sitä.

Toisin kuin luullaan, ihmisen elimistö ei ole täydellinen. Suuri määrä ihmisiä kantaa yhtä ja toista valuvikaa neurologiassaan, aineenvaihdunnassaan, hormonitoiminnassaan, kyvyssään oppia tms. Taipumus lihomiseen on yksi tällainen ominaisuus, asia johon pitää yrittää vaikuttaa, mutta jossa pitää tunnustaa että pohjalla on perimä, jota kukaan meistä ei voi muuttaa.

Vierailija
28/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:15"]

Lihoo jos oppii pullakahvi-elämäntyylin. Aina vaan kahvia punaisella maidolla ja pulla kun tulee vieraita tai menee vieraisille (monta kertaa päivässä)!

[/quote]

Olet esimerkki tyypillisestä suomalaisesta oman elämänsä ravitsemusasiantuntijasta, jolla ei ole todellisuudessa hajuakaan, kuinka paljon mitkäkin tavat ja tottumukset vaikuttavat painoon. Voin vakuuttaa, ettei kukaan  liho pullakahvittelulla. Pulla vertautuu energiasisällöltään täysin leipään, kahvi ei sisällä energiaa käytännössä lainkaan ja pari ruokalusikallista maitoa (tai jopa kermaa) kahvin joukossa ei heilauta painoa suuntaan eikä toiseen.

Mun on myös vaikea kuvitella aloittajan lapsia ruustiinan salongissa ryystämässä kahvia tassilta sokeripalan läpi. 

[/quote]

Pulla tai leipä, yhtälailla huono juttu, jos niitä mussuttaa liikaa, kuten suomalaisilla yleisesti ottaen on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän