Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillain hoikilla lapsilla on jatkuvasti karkkipussi kädessä?

Vierailija
21.05.2013 |

Ja meidän lapsella on pulleat posket, syö normaalisti, paljon kasviksia ja hedelmiä, terveellistä ruokaa ja paino vaan nousee?

Mä en ymmärrä kun noilla hoikilla lapsilla on koko ajan jotain herkkua, on sipsejä, karkkeja, jäätelöä ja ovat varreltaan heinäkorsia. Meidän lapsi on 134 ja painaa 34 ja kerran viikossa saa herkkuja eikä silloinkaan mätä niitä kohtuuttomasti. Missä vika?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisen määrässä ja liikkumisessa on vastaus.

Minäkin olen saanut lapsena herkkuja ihan anteliaasti, mutta esimerkiksi karkkipussi tarkoitti muutamaa kymmentä grammaa karkkeja.

Minun annettiin syödä ruokaakin sen verran kuin halusin, eikä lapettu lautaselle aikuisen annosta. Ulkona sitten siskon kanssa juostiin kuin jänikset, niin kyllähän se syöty energia siihen kului.

Pelkillä herkuilla kuitenkin helposti lihoo, jos ei syö tavallista ruokaa, ne kun eivät pidä nälkää. Joten syökö lapsesi paljon? Siis "tavallisen" annoksen LISÄKSI niitä hedelmiä ja kasviksia? En siis tarkoita, että lapsesi pitäisi syödä vähemmän, kun en tiedä onko hän edes epäterveellisen pullukka tms.

Ihmiset ovat myös erilaisia. Perusaineenvaihdunta ei paljonkaan vaihtele samanikäisillä samanpainoisilla (ei ainakaan niin, että sillä olisi käytännön merkitystä lihomisen suhteen) MUTTA:

toisilla on hidas tapa elää ja olla. Esim. lapsuuden kaverini sai harvoin herkkuja, mutta hän oli luonteeltaan ja tavoiltaan rauhallinen. Kun istuttiin, hän tosiaan istui paikallaan. Kun käveltiin, hän käveli kuten aikuiset. Minä taas olen vähän rauhaton, joten istuessakin jalka vispaa ja kävellessä kävelen todella lujaa tai hyppelehdin (lapsena) sinne tänne :D

Nyt aikuisenkaan en oikein osaa olla paikallaan (ei ole mitään adhd:tä, olen vain isältäni perinyt rauhattomat jalat), vaan koko ajan pitää jotain puuhata, vaikken sitä tietoisesti rekisteröi enkä pidä liikuntana. Jos söisin saman verran, mutten olisi tällainen elohiiri, taatusti paino alkaisi nousta.

Tällainen passiivisuus/aktiivisuus vaikuttaa väistämättä lastenkin energiankulutukseen.

Vierailija
2/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tilastollisesti katsoen paljon karkkia syövät lapset ovat hoikempia kuin ne, jotka eivät syö karkkia. Tällaisen uutisen luin jokin aika sitten, eikä siinä avattu sen kummemmin syitä  miksi näin on. Oman kokemuksen mukaan pienikin määrä karkkia vähentää ruokahalua, eli kokonaiskalorimäärä voi jäädä pienemmäksi kuin jos aterioiden välillä ei ole naposteltu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teillöä "terveellienn ruoka" linjaa makaronilaatikko, lihapullat? Entä liikunta? Onko se teillä sitä, ettämennään ulos vai että siellä sitten juostaan ja pelataan hikoillen? Näillä on suuri vaikutus.

Vierailija
4/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, napostelu vähentää ruokahalua. Myös maidon juojat ovat hoikempia, kuin muut, koska maito täyttää vatsan ;)

Vierailija
5/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt kehittyvät eri lailla ja eri tahtiin. Tenava joka nyt on pullea pätkä voi vuoden päästä olla venähtänyt pitkäksi ja hoikaksi, vaikka ei tapojaan millään lailla muuttaisi.

Vierailija
6/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko on liian suuri.. siis niissä terveellississä ruuissa. Se on aivan sama mitä sä syöt jos syöt sitä liikaa.

Vierailija
7/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin yritetään kerätä lapselle painoa kaikin tavoin. Alipainoinen ruippana saa syödä mitä haluaa niin paljon kuin haluaa ja suklaata vetääkin joka päivä. Edelleen alipainoinen. Pastaa ja perunaa syö kumpaakin ison lautasellisen päivässä, samoin leipää oikealla voilla. Ihan lääkärin määräyksestä näin. Suklaa mukaan lukien.

Vierailija
8/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska, minkäikäinen lapsi? Kuinka pahasti alipainoinen?

Vierailija
9/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pelasimme aina vain tietokoneella tai sitten potkittiin palloa ja toisiamme puistossa. Melkein kaikilla loistivat kylkiluut. Karkkia syötiin koko ajan. Ruoka ei todellakaan ollut mitään vhh-vaikutteista.

Silloin 80-90-luvulla lapsia ei viety autolla joka harrastukseen. Pyöräiltiin ja jopa käveltiin (tätä ei tee kukaan enää)! Itse asiassa ainoat vähän pyöreät lapset olivat lätkänpelaajia, heidät kun piti viedä autolla harjoituksiin koska varusteita oli niin paljon.

Vierailija
10/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoikat/laihat lapset, 6- ja 8-vuotiaat, saavat yleensä syödä karkkia ihan vapaasti. Mutta eivät syö. Tämän kuun aikana ovat syöneet jatkuvati pöydällä olevista karkkipusseistaan (200 g) ehkä kolmanneksen tai vähemmän. Ja tuon lisäksi suklaapatukan ja muutaman keksin. Jäätelöä syövät ehkä kerta viikkoon. Normaalia terveellistä ruokaa syödään ja paljon kasviksia/hedelmiä/marjoja. Eli määrät ovat ne ratkaisevat niin herkuissa kuin ruoassakin.

Vierailija
11/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei karkilla liho eikä sokerilla. Esimerkiksi sokeria kahviinsa laittavat ovat keskimäärin hoikempia kuin ne, jotka eivät laita. Koska sitten tekee mieli jotain pullaa ja siinä on sokerin lisäksi rasvaa ja hiilareita.

Vierailija
12/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 12:11"]

Juuri näin, napostelu vähentää ruokahalua. Myös maidon juojat ovat hoikempia, kuin muut, koska maito täyttää vatsan ;)

[/quote]

Jostain luin, että kalsium myös kiihdyttää aineenvaihduntaa. Tiedä häntä. Itse olen aina juonut paljon maitoa ja olen kyllä varsin hoikka.

Vierailija
13/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä lapsilla toimii nälänsäätely, koska vanhemmat eivät ole omilla kasvatusvirheillään ja laihdutusesimerkeillään onnistuneet sotkemaan sitä. Toisin sanoen vaikka he välillä sösivätkin yli kulutuksensa, he syövät seuraavan viikon aikana tuon erotuksen verran vähemmän ihan itsestään, kiinnittämättä asiaan sen kummempaa huomiota. Lastensa syömisten kontrollointi joko pakottamalla ("Lautanen tyhjäksi!") tai rajoittamalla ("Ei herkkuja arkisin!") on todella suuri virhe ja altistaa tutkitusti syömishäiriöille ja ylipainolle.

Vierailija
14/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, kaikki eivät ole samanlaisia

Minun poika on 185 cm ja painaa 54 kg ja syä kuin hevonen ruokaa + karkkia+sipsiä+kekejä jne jatkuvasti... ei vaan liho

Minä itse painoin 48 kg vielä ennen raskautta ja raskauden jälkeen 50 kg ja pystyn syömään ihan mitä vaan

Vierailija
15/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laatu vaan se määrä. Terveelliselläkin ruualla lihoo kyllä kun tarpeeksi syö.

Vierailija
16/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:45"]

Ei karkilla liho eikä sokerilla. Esimerkiksi sokeria kahviinsa laittavat ovat keskimäärin hoikempia kuin ne, jotka eivät laita. Koska sitten tekee mieli jotain pullaa ja siinä on sokerin lisäksi rasvaa ja hiilareita.

[/quote]

Ihmiset eivät ymmärrä että kalorimäärät ratkaisee ja on aivan sama mitä syöt. Karkilla pääosin eläviä lapsiakin on olemassa ja minun huomioni mukaan syödään aika kapeasti yleensäkin. Vähän ihmettelen kun niin monet täällä saavat lapsensa syömään vaikka mitä ruokia. 

Vierailija
17/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoo jos oppii pullakahvi-elämäntyylin. Aina vaan kahvia punaisella maidolla ja pulla kun tulee vieraita tai menee vieraisille (monta kertaa päivässä)!

Vierailija
18/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näet koko ajan ne hoikat lapset, joilla on jatkuvasti karkkipussi kädessä? Ehkä vain noteeraat sellaisia lapsia, jotka sattuvat syömään juuri silloin karkkia.

Vierailija
19/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täälläisiä hoikkia lapsia joille voi antaa huoletta myös herkkuja. Keskimmäinen nyt 134cm pitkä ja painaa 25kg. Normaalipainoinen. Syö hyvin terveellistä kotiruokaa normaalit annokset. Liikkuu paljon, kiipeilee, juoksee, pelaa pallolla jne. normaalisti ulkoilessa eli myös kuluttaa. Herkkuja ei tarvitse rajoittaa millään tapaa. Kotona saa ottaa jälkkäriksi yms. jäätelö, limsaa limsakoneella, karkkia, keksejä, sipsejä mitä kotona on haluaa. Useinkaan ei muuten halua.

Eli tiivistettynä kun liikkuu paljon ja syö normaalisti, normaalia kotiruokaa myös herkkuja voi syödä silloin kun haluaa.

Vierailija
20/28 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kiinnittäisin huomiota terveellisten ruokien määrään. Tai sanotaan, että jotain salaattia ja tomaattia varmaan saa vetää napaansa minkä sielu sietää, mutta ei nuo perinteiset makaronilaatikot ja jauhelihakastike mitään erityisen terveellisiä ruokia ole. Meilläkin syödään karkkia joka päivä, eikä ole lapsilla paino-ongelmia, tai pienempi on tosi hoikka, mutta ei alipainoinen kuitenkaan. MUTTA ihmettelen sitä, ettei tässä ketjussa juurikaan ole nostettu esiin sitä, mitä muita vaikutuksia karkeilla ja sipseillä ja limsoilla on kuin vain painoon. Siis meillä nuo karkkimäärät ovat jälkiruoaksi pari karkkia ja siinä se. En voi kuin ihmetellä, mitä liikkuu vanhempien mielessä, jos normaalipainoinen lapsi napostelee noita herkkuja päivät pitkät. Kyllä ihan normaalipainoisellakin saa verisuonet tukkoon ja verenpaineen nousuun, sitten on turha itkeä sitä, että paino on kuitenkin normaali. Teinitytöissä on niitä, joille hoikkuus on tärkeää, mutta herkutkin maistuvat. Eli sitten syödään päivässä hieman herkkuja ja tosi vähän terveellistä, niin kalorimäärillä ei liho. Mutta ovatko he TERVEITÄ? En oikein usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä