Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kaveriporukan reissu ja rikkoutunut auto

Vierailija
13.07.2020 |

Miehen kaveri on heidän jokavuotisella Lapin/Norjan reissulla ajanut meidän auton 85 km/h johonkin routavaurioon ja oikeanpuolinen iskunvaimennin on mennyt rikki. Tämä on tapahtunut Suomessa, mutta ainakin Google Mapsin mukaan ko. tieosuudella on useita liikennemerkkejä kelirikko/päällystevaurio, joten lukemani perusteella korvausvastuuta ei käytännössä valtiolla ole. Katsoin kyseistä tietä tosiaan Mapsista ja mielestäni miehen kertoma reilu kahdeksankymppiä on ko. tielle aivan järjettömän kova nopeus.

Miehen mielestä vaurion korjaus maksetaan kokonaisuudessaan meidän perheen taloustililtä. Minusta vaurion maksaa jossakin suhteessa mies ja hänen kaverinsa, joka ajoi (ei tosin mielestäni kaveri yksin), toissijaisesti mies yksin. Nämä reissut toistuvat vuosittain ja ne tehdään aina meidän autolla, koska meillä on ainoa rahalla ostettu auto, kavereiden leasing-autoissa on niin tiukat rajatut kilometrit ettei niillä tuollaisia reissuja tehdä.
'
Olen suhteellisen v*ttuuntunut, jos joudun jotakin vielä maksamaankin siitä, että olen ollut puolitoista viikkoa ilman autoa kahden alle nelivuotiaan lapsen kanssa korona-aikana. Kuulemma bensatkin on maksettu siten, että kuiteista on katsottu tarkat summat ja ne on jaettu kaikkien kesken, eli myös auton omistaja on maksanut saman kuin muut. Tilanne olisi eri, jos reissu tehtäisiin vuoro vuosin eri autoilla, mutta meidän auto on nyt ainoa joka tuosta kului. Naisporukassakin on ihan itsestäänselvyys, että se jonka autoa käytetään, saa jotakin hyvitystä - maksetaan eväät matkan varrella tai bensoja maksetaan vähän avokätisemmin. Ehkä miesporukoiden kuuluisa rentous mitä tulee maksujen tasaamiseen johtuukin siitä, että porukassa on aina yksi hölmö, joka suostuu maksamaan muidenkin edestä?

Olenko ihan yksin näiden ajatusten kanssa, vai pitääkö sitä vaan kaivaa kuvetta? Sinänsä rahanahan tuo ei ole mikään maailmaa kaatava, mutta kuitenkin. Teknistä käyttöikää iskunvaimentimella oli vielä runsaasti jäljellä.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ollenkaan, mitä tämä koko asia APlle kuuluu.

Miehen Norjan reissu.

Miehen kaverit.

Miehen auto.

Joten siis automaattisesti 

Miehen korvausvelvollisuus

Miehen velvollisuus sotkottaa asia omien kavereidensa kanssa

Minä kohauttaisin olkaa ja sanoisin, että olipas kurja juttu, toivottavasti sulla on tilillä ylimääräistä tätä varten, sillä itsekin ymmärrät, että mikään koko perheen asia tämä ei ole.

Vierailija
82/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on talousyksikkö. Vaikka ne rahat menisivät "miehen tililtä", se joka tapauksessa on pois koko perheen kulutuksesta, ellei kyse ole miehen ylimääräisistä säästöistä.

Ilman muuta miehellä on ns. oikeus lähteä poikien kanssa reissuun. Virkistyy siellä ja saa jotain muuta ajateltavaa kuin kotiympyrät. Toivottavasti ap:kin tekee reissuja omien kavereidensa kanssa.

Jos ap:lle on ongelma olla kotona ilman autoa lasten kanssa, miksi ihmeessä hän ei ole hommannut itselleen omaa autoa (ja ajokorttia)? Kuka herran tähden on tänä päivänä niin saamaton, että on puolison auton varassa tai tarvitsee kuskia aina joka paikkaan, jos kerran elämäntilanne vaatii auton käyttöä?

Auto on kuluva kapine. On itsestään selvää, että reissussa rähjääntyy, kun kilometrejä tulee. Yllättäviä tilanteita varten pitää olla valmiiksi budjetoituna rahaa, esimerkiksi 500 euroa kaikilta matkaan lähteviltä. Rahat saa tietenkin takaisin reissun lopussa, jos sitä ei ole tarvinnut käyttää. Vahinkoja varten on olemassa vakuutukset. Leasing-autollakin voi muuten ihan hyvin lähteä reissuun, kun maksaa itse ne sopimuksen ulkopuoliset kilometrit. Muuten kelpaa ihan vain bensakulujen jakaminen, johan tuossa on jaettu ajamisen taakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen Norjan reissu.

Miehen kaverit.

Miehen auto.

Minä kohauttaisin olkaa ja sanoisin, että olipas kurja juttu, toivottavasti sulla on tilillä ylimääräistä tätä varten, sillä itsekin ymmärrät, että mikään koko perheen asia tämä ei ole.

Täysin samaa mieltä! En voi edes kuvitella, että oma mieheni tulisi ehdottelemaan taloustililtä menemään mitään menoja, jotka koskevat hänen omia reissujaan. Kyllä niihin pitää ihan omasta pussista myös vararahastot kerätä, aina jotain voi sattua, nimenomaan ei perheen yhteisistä menoista. Niin molemmat tehdäänkin ennen reissuja, tingitään vähän muista omista menoista.

Toinen asia sitten on, että saattaisin itse ehdottaa taloustililtä ottoa, jos toista kovasti vahinko harmittaisi, lohduksi.

Vierailija
84/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajeleeko ne nyt siis rikkinäisellä ( ja vaarallisella) iskarilla siellä.

Vai korjauttiko ne sen siellä sillä talouskassalla?

Ovat ajaneet lähimmälle huoltamolle (jonne sinnekin oli tuolla jonkin verran matkaa...) ja mies maksanut korjauksen luottokortiltaan. Mies aikoo maksaa luottokorttilaskun meidän taloustililtä. Se ei käy minulle missään tapauksessa, etenkin kun tämän keskustelun myötä sain muitakin mielipiteitä siitä, ettei asia kuulu minun maksettavakseni.

No niin. Ongelma ratkaistu. Voimme poistua. Pidä taloustilisi vakan alla .

Vierailija
85/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

84 jatkaa vielä: siihen en puuttuisi, miten mies kulut kaveriensa kanssa jakaa, kun en tarkkaan tiedä, mitä ovat maksuista yleisesti ottaen sopineet. Voihan olla, että auton käyttö korvataan tarjoamalla baarissa, tuomalla enemmän ruokaa ja juomaa tms. Eikä mulle muutenkaan kuulu mieheni kaveripiirin dynamiikka, enkä halua heidän välilöihin sotkeentua.

Vierailija
86/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartenhan ne taloustilit on että sieltä maksetaan talouden kulut.

Vierailija
87/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus vakuutuksen piikkiin ja kuski maksaa omavastuun.

Iskarit ei maksaa paljoa(ellei joku premium auto), eikä vakuutus edes korvaa tyhmyydestä.

Vierailija
88/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkilliset kaverit miehellä, jos eivät tarjoudu reilusti maksamaan osaa siitä, että yhteisessä käytössä ollut ja yhden kaverin ohjastamana on auto rikkoutunut. Miettisin toisen kerran, lähdenkö enää reissuun niiden kanssa, ainakaan omalla autollani.

Vierailija
89/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäthän tällaisista asioista valittaa. Älä hanki autoa, jos ei ole vara korjata sitä.

Vierailija
90/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pelle lähtee ajamaan reissua pelkällä polttoaineen hinnalla?

Niinpä. Polttoaine on vain 20-30% auton kokonaiskuluista.

Vierailija
91/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia asioita joista voi alkaa riidellä ystävien kesken ja raha on niistä asioista ehkä turhin. Anna nyt miehen nauttia reissusta rauhassa ja hoitaa tuo asia kavereiden kesken. Mistä sinä tiedät miten kaveri korvaa vaurion? Itse ainakin haluaisin jotenkin hyvittää, vähintään tarjota ruoat ym. Ja kai se vakuutus korvaa osan? Keskustele asiat miehen kanssa sitten kun tulee reissusta. Jos tuollaiset "lapsen kanssa kotona kun mies reissaa" jutut katkeroittaa niin sinuna ottaisin itsekin ajoittain aikalisän. Sanoisin et ens kuussa mun vuoro lähteä lomalle ja sä hoidat lapset. Lisäksi... vahinkoja sattuu kaikille. Tuskinpa kaveri tietoisesti ajoi kuoppaan.

Vierailija
92/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen Norjan reissu.

Miehen kaverit.

Miehen auto.

Auto ei ole miehen, vaan meidän perheen. Mä olen itseasiassa sekä auton haltija että omistaja. Autolainat (ei ole enää jäljellä), verot, vakuutukset, normaalit korjaukset ynnä muut on poikkeuksetta maksettu puoliksi. 

Vierailija
93/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On monia asioita joista voi alkaa riidellä ystävien kesken ja raha on niistä asioista ehkä turhin. Anna nyt miehen nauttia reissusta rauhassa ja hoitaa tuo asia kavereiden kesken. Mistä sinä tiedät miten kaveri korvaa vaurion? Itse ainakin haluaisin jotenkin hyvittää, vähintään tarjota ruoat ym. Ja kai se vakuutus korvaa osan? Keskustele asiat miehen kanssa sitten kun tulee reissusta. Jos tuollaiset "lapsen kanssa kotona kun mies reissaa" jutut katkeroittaa niin sinuna ottaisin itsekin ajoittain aikalisän. Sanoisin et ens kuussa mun vuoro lähteä lomalle ja sä hoidat lapset. Lisäksi... vahinkoja sattuu kaikille. Tuskinpa kaveri tietoisesti ajoi kuoppaan.

Raha ei suinkaan ole turhin asia riidellä ystävien kesken. Pikemminkin suhtautuminen rahaan ystävyyssuhteissa kertoo mielestäni paljon siitä, minkälaiset arvot kenelläkin on ja äärimmillään siitä, missä arvossa pitää ystävyyttä. Tästä keskustelusta tulee alusta lähtien apinaa koijataan -fiilis, niin että AP:n mies on se apina. Kiltti ja/tai yksinkertainen raasu, joka SAA lähteä kavereiden kanssa reissuun. Kunhan vaan huolehtii joka ainoa vuosi auton paikalle ja sitten maksaa vielä omasta pussistaan senkin, että joku kavereista p*skoo auton huolimattomuuttaan. Mut hei hyvä äijähän sä oot, ens vuonna sit uudestaan, eiks juu! Ja hei mä tarjoon sulle tän yhden kaljatölkin niin ollaan sujut, eiks je? 

En oikeastaan tiedä parempaa syytä "riidellä" (jos asian puheeksiottaminen siis on riitelyä) kaverin kanssa kuin raha, jos kaveri(t) on näin konkreettisella tasolla osoittamassa, missä arvossa kaveruutta pidetään. 

Vierailija
94/98 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen Norjan reissu.

Miehen kaverit.

Miehen auto.

Auto ei ole miehen, vaan meidän perheen. Mä olen itseasiassa sekä auton haltija että omistaja. Autolainat (ei ole enää jäljellä), verot, vakuutukset, normaalit korjaukset ynnä muut on poikkeuksetta maksettu puoliksi. 

Ei tuo tosiaankaan ole mikään taloustilijuttu. Moka oli miehen (koska miehen kaveri) ja miehen reissulla. Toisaalta kuten tuolla joku sanoi, jos rahaa on, voisin  mäkin itse ehdottaa, että maksetaan pois yhteisistä jos toisella olisi iso harmi päällä, mutta ei mies voi sitä itsestään selvästi sulta odottaa.

Jos niin sitten tosiaan sanot, että sinun autosihan ei näille reissuille enää lähde.

Vierailija
95/98 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskisuomessa meni ihan kelvollisesta (=hyväkuntoisasta) perheautosta etuiskari rikki pitkäaikaisen routavaurion takia. Kirjoitan pitkäaikaisen, koska samaan kohtaan tulee monttu joka vuosi. Mutta seutu oli kuskille siinä vaiheessa outo, eikä lumen täyttämää monttua osannut varoa ja väistää. Ihan normaalia, laillista nopeutta, hieman alle, ja silti jäi vahinko itse maksettavaksi.

Vierailija
96/98 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on muuten selkeä ero naisten ja miesten välillä. Naisporukoissa aina riidellään siitä kuka maksaa laskun. Miehet taas ottavat vaikka baarissa kierroksen per nuppi, eikä kukaan yleensä jaksa nillittää turhista, jos on tarjonnut enemmän kuin muut. Kaverille laskun lähetttäminen kuulostaa minusta aivan pimeältä touhulta, kun kyseessä oli täysi vahinko. Niin ja jos teillä on sentään yhteinen talous, niin miten te ylipäätänsä jaksatte riidellä jostain noin turhasta asiasta, kun joka tapauksessa se menee jomman kumman palkasta?

Vierailija
97/98 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia en uskalla ajaa toisen omistamaa autoa enkä anna kenekään ajaa omaa autoani. Autoreissuilla on aina käyty minun autolla ja minä olen yksin ajanut. Noin pitkälle ajomatkalle ehdottaisin autonvuokrausta ja kaikki sitten ajaa vuorotellen.

Vierailija
98/98 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei kannata jatkossa antaa sitä autoa miesporukan käyttöön kun se selvästi aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Olen myös sillä kannalla että tämä kulu menee miehesi piikkiin. Ei teidän talouteen koska reissulla oli perheestänne vain ukko. Hän saa sitten itse päättää vaivaako kavereitaan kuluilla myös. Mutta jatkossa vältytte tältä kun ottavat eri pelin reissuun. Opetelkaa keskustelemaan tai eroatte n 5v sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan