Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kaveriporukan reissu ja rikkoutunut auto

Vierailija
13.07.2020 |

Miehen kaveri on heidän jokavuotisella Lapin/Norjan reissulla ajanut meidän auton 85 km/h johonkin routavaurioon ja oikeanpuolinen iskunvaimennin on mennyt rikki. Tämä on tapahtunut Suomessa, mutta ainakin Google Mapsin mukaan ko. tieosuudella on useita liikennemerkkejä kelirikko/päällystevaurio, joten lukemani perusteella korvausvastuuta ei käytännössä valtiolla ole. Katsoin kyseistä tietä tosiaan Mapsista ja mielestäni miehen kertoma reilu kahdeksankymppiä on ko. tielle aivan järjettömän kova nopeus.

Miehen mielestä vaurion korjaus maksetaan kokonaisuudessaan meidän perheen taloustililtä. Minusta vaurion maksaa jossakin suhteessa mies ja hänen kaverinsa, joka ajoi (ei tosin mielestäni kaveri yksin), toissijaisesti mies yksin. Nämä reissut toistuvat vuosittain ja ne tehdään aina meidän autolla, koska meillä on ainoa rahalla ostettu auto, kavereiden leasing-autoissa on niin tiukat rajatut kilometrit ettei niillä tuollaisia reissuja tehdä.
'
Olen suhteellisen v*ttuuntunut, jos joudun jotakin vielä maksamaankin siitä, että olen ollut puolitoista viikkoa ilman autoa kahden alle nelivuotiaan lapsen kanssa korona-aikana. Kuulemma bensatkin on maksettu siten, että kuiteista on katsottu tarkat summat ja ne on jaettu kaikkien kesken, eli myös auton omistaja on maksanut saman kuin muut. Tilanne olisi eri, jos reissu tehtäisiin vuoro vuosin eri autoilla, mutta meidän auto on nyt ainoa joka tuosta kului. Naisporukassakin on ihan itsestäänselvyys, että se jonka autoa käytetään, saa jotakin hyvitystä - maksetaan eväät matkan varrella tai bensoja maksetaan vähän avokätisemmin. Ehkä miesporukoiden kuuluisa rentous mitä tulee maksujen tasaamiseen johtuukin siitä, että porukassa on aina yksi hölmö, joka suostuu maksamaan muidenkin edestä?

Olenko ihan yksin näiden ajatusten kanssa, vai pitääkö sitä vaan kaivaa kuvetta? Sinänsä rahanahan tuo ei ole mikään maailmaa kaatava, mutta kuitenkin. Teknistä käyttöikää iskunvaimentimella oli vielä runsaasti jäljellä.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on ajamista varten. Vakuutukset korvaa.

Vierailija
42/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskunvaimennin maksaa muutaman kympin. Normaali mies vaihtaa sen parissa tunnissa.

Minä en todellakaan aja autoa, johon mieheni on jonkun tee-se-itse youtube-videon opein vaihtanut yhtään mitään polttimoa kummallisempaa osaa. Lapseni eivät matkusta sellaisessa autossa, jota mieheni on värkännyt. Joko auto viedään huoltamolle tuohon iskunvaimentimen vaihtoon tai sitten se myydään kokonaan pois. 

On oikeasti hieno ja arvostettava taito, että osaa remontoida autoa itse, ja sillä tosiaan säästää paljon. Mutta jos sitä taitoa ei ole, eikä esim. työn tai koulutuksen kautta ole minkäänlaista autoihin liittyvää ymmärrystä, niin ei niitä taitoja vm. 2015 lapsiperheen käyttöautolla opetella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autot on käyttämistä varten. Joskus hajoavat ja sille ei voi mitään. Ei pidä omistaa autoa, jos ei ole vara korjata sitä.

Jos AP:n perheellä ei olisi tuota autoa, niin sitten ei olisi ilmeisesti tullut koko reissua, jos kavereiden leasingeilla ei saa ajaa. Mun mielestä se on kohtuullista ottaa huomioon, kun korvausasiaa miettii. 

Vierailija
44/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leasing autolla ei voi ajaa lapinreissua?

Vierailija
45/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän oikeus ja kohtuus ole vähintään se, ettei AP ( taloustili) osallistu noihin kustannuksiin. Ymmärrän ärsytyksesi..

Vierailija
46/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vieraan ajoneuvon kuljettajan vakuutus jatkuvana voimassa. Se korvaisi kulut, jos mällää kaverin tai vieraan autoa pahemmin. Iskari ja sen korjaus on muutaman satasen homma. Toki merkkiliikkessä peritään vielä enemmän mutta ei kai kukaan ole niin hullu, että käyttää pelkästään niitä. Neuvottelisin kaveri kanssa, että tuleeko vastaan kuluissa.

Vierailija
47/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kilometrejä tuli ainakin meidän auton mittariin melkein 4000, ymmärtäähän sen että jos kilometrit on max. 15 tai 20 000 vuodessa, niin tuo on niistä iso osa. Tai no ymmärtää ja ymmärtää, edellyttää sitä, että lokkeilee sitten joltakin muulta hölmöltä kyydit paikkoihin, joihin itsekin haluaa mennä. 

Vierailija
48/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niuho. :D

Iskarit nyt saa muutamalla kympillä siihen ei kannata edes vakuutusta vaivata.

Vierailija
49/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskarit ja jouset on motonetissa suhteellisen halpoja ja vaihto on yksinkertaista tehdä itse. Lakkaa mutisemasta ja passita mies motonettiin ja sitten talliin illaksi, niin homma on valmis.

Vierailija
50/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on ollut vähän tossukka kun ei ole osannut sanoa, että kuski vaihtuu jos toinen ei osaa ajaa tilannenopeutta noudattaen. Kyllä hyvien ystävien kesken tuollainen pitäisi olla ihan helppoa.

Jospa he eivät olekaan niin hyviä ystäviä? Tuli vaan mieleen, kun auton omistajaakin vaaditaan osallistumaan bensakuluihin, että josko tämä onkin mukana vain autonsa ansiosta. Mahtaisiko kelvata mukaan, jos ehdottaisi seuraavaa reissua vuokra-autolla?

Vierailija
51/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on niin monta asiaa väärin, että hyvä jumala sentään.

Ekana tuo että mulla on aina ja tulee aina olemaan oma auto, höpötteli mies mitä haluaa (”mihin sä autoa tarvit, kyllä mä kuskaan, mehän mennään aina yhdessä, kyllä se mun autoni meille riittää”....).

Toka, että juuri näistä syistä minun autoani ei aja juuri koskaan kukaan muu, vaikka kuinka pitkä matka. Olen ajanut suomen päästä päähän kerralla montakin kertaa, nou big deal. Mies tietää tämän ja istuu kiltisti vänkärin puolelle, jos kyytiin aikoo tulla.

En tosin edes ikinä itse suostuisi tuohon selkeään kuset*kseen, että vuodesta toiseen vain yhden autoa käytetään ja bensat tasan! Todella törkeää hyväksikäyttöä.

Kilometri-rajatut leasing-autot....höpöhöpö sellasta ole. Se vaan maksaa jos ylittää sen minimiin asetetun ennakkokm-määrän - pitää kaivellakin sitä omaa kuvetta, eikä sun miehen. Sun miehen kaverit on pihejä pummeja ja miehesi vässykkä tossu.

Tässä tilanteessa tekisin itse näin: anna miehesi hoitaa jutut kaveriensa kanssa kuten haluaa mutta mies maksaa yksin omavastuun; ei kuulu sulle ja huomenna painut ostamaan oman auton, oli mikä kosla tahansa kunhan on oma!

Ja lähdet parin viikon rantalomalle samana päivänä kun mies palaa. Taksi odottaa ulkona kun astuu ovesta sisään.

Vierailija
52/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli paljonko se kustannus on? 100e vai 1000e? 

Vierailija
53/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun netin kilpailutussivun mukaan meidän automalliin tyypillisesti n. 400-500 euroa. Siitä sitten vakuutuksen omavastuu 300 e pois, jos vakuutus ylipäänsä mitään korvaa. 

Vierailija
54/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun netin kilpailutussivun mukaan meidän automalliin tyypillisesti n. 400-500 euroa. Siitä sitten vakuutuksen omavastuu 300 e pois, jos vakuutus ylipäänsä mitään korvaa. 

Eli jos vakuutuksessa bonukset tippuu (omassa vahingossa taitaa yleensä laskea), on parempi maksaa koko summa itse. Tai siis miehesi kavereineen miettii miten maksaa, teidän taloustililtä tähän ei mene senttiäkään. Ja yritä saada miehesi ymmärtämään ennen seuraavaa reissua, että kaverit lokkeilevat vuodesta toiseen todella törkeästi hänen lompakollaan.

Vierailija
55/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos vakuutuksessa bonukset tippuu (omassa vahingossa taitaa yleensä laskea), on parempi maksaa koko summa itse. Tai siis miehesi kavereineen miettii miten maksaa, teidän taloustililtä tähän ei mene senttiäkään. Ja yritä saada miehesi ymmärtämään ennen seuraavaa reissua, että kaverit lokkeilevat vuodesta toiseen todella törkeästi hänen lompakollaan.

"kaverit"

Vierailija
56/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iskunvaimennin maksaa muutaman kympin. Normaali mies vaihtaa sen parissa tunnissa.

Minä en todellakaan aja autoa, johon mieheni on jonkun tee-se-itse youtube-videon opein vaihtanut yhtään mitään polttimoa kummallisempaa osaa. Lapseni eivät matkusta sellaisessa autossa, jota mieheni on värkännyt. Joko auto viedään huoltamolle tuohon iskunvaimentimen vaihtoon tai sitten se myydään kokonaan pois. 

On oikeasti hieno ja arvostettava taito, että osaa remontoida autoa itse, ja sillä tosiaan säästää paljon. Mutta jos sitä taitoa ei ole, eikä esim. työn tai koulutuksen kautta ole minkäänlaista autoihin liittyvää ymmärrystä, niin ei niitä taitoja vm. 2015 lapsiperheen käyttöautolla opetella. 

Tiiätkö mitä? Kun katsoo, millaista kansaa sinne amiksen autopuolelle vaeltaa, tulee sellainen tunne, että on ihan hyvä jos miehellä on halua korjata itse.

Vierailija
57/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niissä rajoituksia maan rajojen ulkopuolelle menossa? En tiedä, siksi kysyn.

Vierailija
58/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus korvannee. Eikö tuo joka auton rikkoi tarjoutunut korvaamaan? Jos ei iso vika kyseessä korjaisin omaan laskuun

Ei tarjoutunut, sitä pidän suoraan sanoen aika moukkamaisena käytöksenä. 

Oletko varma, ettei kuitenkin tarjoutunut, mutta miehesi sanoi, että ei tarvitse?

Vierailija
59/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö miehesi voisi laittaa "kavereilleen" viestiä että hänelle tuli bensojen lisäksi noin 500€ (Käy kysymässä korjaamolta hinta-arvion) kulua auton rikkoutumisesta. Olisko kohtuullista että siitä 300 € maksettaisiin reissussa olleen porukan toimesta yhdessä ja mies maksaisi lisäksi omasta pussista 200 € koska jatkossa käytössä uusi iskari. Jos tämä ei onnistu niin jatkossa mennään jonkun muun autolla reissuun ja mies on kyllä valmis maksamaan osuutensa bensoista.

Jos muut ei halua osallistua mutta mies pitää heitä edelleen ystävinään niin jatkossa ei lähdetä teidän autolla. Joko menevät jonkun muun autolla tai vuokraavat porukalla auton. Mutta teidän perheen auto ei ole enää noihin reissuihin käytettävissä.

Vierailija
60/98 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ne miehet telakoituneet siellä reissulla toisiinsa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä