Miehen kaveriporukan reissu ja rikkoutunut auto
Miehen kaveri on heidän jokavuotisella Lapin/Norjan reissulla ajanut meidän auton 85 km/h johonkin routavaurioon ja oikeanpuolinen iskunvaimennin on mennyt rikki. Tämä on tapahtunut Suomessa, mutta ainakin Google Mapsin mukaan ko. tieosuudella on useita liikennemerkkejä kelirikko/päällystevaurio, joten lukemani perusteella korvausvastuuta ei käytännössä valtiolla ole. Katsoin kyseistä tietä tosiaan Mapsista ja mielestäni miehen kertoma reilu kahdeksankymppiä on ko. tielle aivan järjettömän kova nopeus.
Miehen mielestä vaurion korjaus maksetaan kokonaisuudessaan meidän perheen taloustililtä. Minusta vaurion maksaa jossakin suhteessa mies ja hänen kaverinsa, joka ajoi (ei tosin mielestäni kaveri yksin), toissijaisesti mies yksin. Nämä reissut toistuvat vuosittain ja ne tehdään aina meidän autolla, koska meillä on ainoa rahalla ostettu auto, kavereiden leasing-autoissa on niin tiukat rajatut kilometrit ettei niillä tuollaisia reissuja tehdä.
'
Olen suhteellisen v*ttuuntunut, jos joudun jotakin vielä maksamaankin siitä, että olen ollut puolitoista viikkoa ilman autoa kahden alle nelivuotiaan lapsen kanssa korona-aikana. Kuulemma bensatkin on maksettu siten, että kuiteista on katsottu tarkat summat ja ne on jaettu kaikkien kesken, eli myös auton omistaja on maksanut saman kuin muut. Tilanne olisi eri, jos reissu tehtäisiin vuoro vuosin eri autoilla, mutta meidän auto on nyt ainoa joka tuosta kului. Naisporukassakin on ihan itsestäänselvyys, että se jonka autoa käytetään, saa jotakin hyvitystä - maksetaan eväät matkan varrella tai bensoja maksetaan vähän avokätisemmin. Ehkä miesporukoiden kuuluisa rentous mitä tulee maksujen tasaamiseen johtuukin siitä, että porukassa on aina yksi hölmö, joka suostuu maksamaan muidenkin edestä?
Olenko ihan yksin näiden ajatusten kanssa, vai pitääkö sitä vaan kaivaa kuvetta? Sinänsä rahanahan tuo ei ole mikään maailmaa kaatava, mutta kuitenkin. Teknistä käyttöikää iskunvaimentimella oli vielä runsaasti jäljellä.
Kommentit (98)
Mun logiikan mukaan rikkoja maksaa.
Kuski on aina vastuussa vauriosta, olisi ajanut paremmin. Vähin mitä voit tehdä on kettuilu. Teetät sille paidan jossa lukee vaikka "En osaa - kaahaan silti". "Ei sen väliä, ei ollu oma". Sit vaan aina kun näet niin auot päätäsi. Keksit valmiiksi oikein tuhnuista herjaa. Kaikkia miehiä risoo jos ajotaitoa arvioidaan.
Lapsellista, mutta mitäs tyri.
Vakuutus korvaa. Vahinkoja sattuu kaikille. Turhaa nillitystä taas naisilta.
Autot on käyttämistä varten. Joskus hajoavat ja sille ei voi mitään. Ei pidä omistaa autoa, jos ei ole vara korjata sitä.
Kyllä meillä on tapana maksaa porukassa poikienreissun kulut, myös auton hajoaminen jos ei johdu omistajan huollon laiminlyönneistä ym. Vastaavista.
Ja itse kyllä korjataan autot ja vehkeet.
Eihän iskarin vaihto ole kovin ihmeellinen homma ja motonetissa iskari maksaa 50-100€.
Tuollaisessa tällissä helposti vääntyy vanteetkin ja renkaisiin tulee runkovikaa.
Onko ap ajanut autolla, täristääkö, tutiseeko/vapisee, myös tukivarret voi vääntyä, pyöränkulmat ym. Ja siitä johtuva renkaiden nopea pilalle kuluminen.
Paskoja leasing autoja jos ei niillä voi ajaa.
Te maksatte. Joko itse tai vakuutuksesta. Miksi muuten maksaa vakuutusmaksuja jos ei sitten sitä käytä tarpeen tullen. Kaikkea ei pysty ennakoimaan ja sama olisi voinut sattua miehellesikin. Ja ihan ilmainen vinkki jatkoa varten, tällaiset asiat kannattaa sopia ennen reissua.
Kyllä kuule sun äijäs olis ajanut ihan siihen samaan kuoppaan.
Hommatkaa autoonne kasko niin ei tarvitse turhista ruikuttaa.
Millon ne iskarit vaihdettiin viimeksi
Vierailija kirjoitti:
Te maksatte. Joko itse tai vakuutuksesta. Miksi muuten maksaa vakuutusmaksuja jos ei sitten sitä käytä tarpeen tullen. Kaikkea ei pysty ennakoimaan ja sama olisi voinut sattua miehellesikin. Ja ihan ilmainen vinkki jatkoa varten, tällaiset asiat kannattaa sopia ennen reissua.
On totta, että sama olisi voinut sattua miehellekin. Silloin olisin toki ollut sitä mieltä, että meidän tai miehen rahoista menee. Kuitenkin pidän epäreiluna sitä asetelmaa, että meidän auto on vuodesta toiseen ainoa, joka on tällaisille vahingoille alttiina. Mies ei näe asiassa mitään ongelmaa, minä näen.
Ja sitten toki sekin pointti, että miehelle ei vaan kävisi päinsä, että minä veisin auton ja jättäisin hänelle lapset ja häipyisin puoleksitoista viikoksi. Taidan olla itsekin liian kiltti, kunnon nynnyporukkaa koko perhe ollaan.
Vois kyllä se kaveri porukka yhdessä maksaa sen auton korjaus kulut. Kaikki kuitenkin saanut olla kyydissä koko reissun ajan. Mies voi vaikka oman osuutensa porukasta maksaa.
Vakuutus korvannee. Eikö tuo joka auton rikkoi tarjoutunut korvaamaan? Jos ei iso vika kyseessä korjaisin omaan laskuun
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus korvaa. Vahinkoja sattuu kaikille. Turhaa nillitystä taas naisilta.
Paitsi jos nainen olisi tyttöjen mökkireissulla täräyttänyt kaverinsa miehen kullinjatkeen hajalle. Kyllä sitten kitistäisiin ja vaadittaisiin kaikkien naiskuskien päitä vadille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annatte tuollaisen ajaa teidän auto joka ei osaa edes sovittaa nopeutta tilanteen mukaiseksi vaan koko ajan painaa "tuhatta ja sataa"?
Kaikki muut oli liian kännissä :(
AP on täysin oikeassa. Myös juuri nuo ehdotukset, että vuokratkoon poikaporukka auton reissua varten ovat hyviä. Kai sinäkin sitten myös AP pidät jotain vastaavia omia reissuja ja lomia? Taloustililtähän tuota ei voi millään ottaa, törkeä ehdotuskin. Mutta yritä kuitenkin jutella asiasta rakentavasti. Ja kysy vaikka siltä ajaneelta hepulta myös asiasta....jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule sun äijäs olis ajanut ihan siihen samaan kuoppaan.
Hommatkaa autoonne kasko niin ei tarvitse turhista ruikuttaa.
Meillä on kaskovakuutus, mutta kyseessä ei nähdäkseni ole törmäys, varkaus, eläinvahinko, tulipalo, ilkivalta, keskeytymiskustannus, lasivahinko, pysäköintivahinko, hirvieläinvahinko, lemmikkivahinko eikä henkilövahinko. En siis tiedä, korvaako meidän vakuutus tuota. Mies saa selvittää asian.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus korvannee. Eikö tuo joka auton rikkoi tarjoutunut korvaamaan? Jos ei iso vika kyseessä korjaisin omaan laskuun
Ei tarjoutunut, sitä pidän suoraan sanoen aika moukkamaisena käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että sama olisi voinut sattua miehellekin. Silloin olisin toki ollut sitä mieltä, että meidän tai miehen rahoista menee. Kuitenkin pidän epäreiluna sitä asetelmaa, että meidän auto on vuodesta toiseen ainoa, joka on tällaisille vahingoille alttiina. Mies ei näe asiassa mitään ongelmaa, minä näen.
Ja sitten toki sekin pointti, että miehelle ei vaan kävisi päinsä, että minä veisin auton ja jättäisin hänelle lapset ja häipyisin puoleksitoista viikoksi. Taidan olla itsekin liian kiltti, kunnon nynnyporukkaa koko perhe ollaan.
Tuo parisuhteenne ongelma on asia erikseen.
Jos vakuutus ei korvaa, niin miehet maksavat korjauksen. Jos miehesi ei kehtaa vaatia kavereilta osuuttaan, maksakoon yksin, ei kuulu sinun kustannettavaksesi. Tai myykää auto pois ja hankkikaa myös leasing, niin ei jatkossa tarvitse lähteä teidän autolla reissuun.
Miehesi on ollut vähän tossukka kun ei ole osannut sanoa, että kuski vaihtuu jos toinen ei osaa ajaa tilannenopeutta noudattaen. Kyllä hyvien ystävien kesken tuollainen pitäisi olla ihan helppoa.
Iskunvaimennin maksaa muutaman kympin. Normaali mies vaihtaa sen parissa tunnissa.