Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyhä yllätti, kaupat kiinni

Vierailija
19.05.2013 |

Jaha, taas joku tyhjänaikainen jeestelupäivä. Kyllä ketuttaa, kun ei päässyt kauppaan.

Koska Suomalaiset kehityy niin paljon ettei valtiovallan tarvi rajoittaa kauppojen aukioloaikoja?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 18:17"]

Kai jotain kaapista löytyy jos ei ehtinyt kauppaan. Mikäli on lihava niin yx paastopäivä viikossa tekee gutaa.

[/quote]

Kyllä sitä sentää ruokaa saatiin, ravintola oli onneksi auki. Kotoakin löytyy sen verran jotan särvintä että nälkään ei pääse kuolemaan. Meillä vältetään kaupassa käyntiä perjantiaisin ja lauantaisin. Aika usein käydään sunnuntaina ostamassa alkuviikon ruuat ja torstaina loppuviikon. Eilinen kaupan kiinniolo aiheutti sen että lapsille ei ollu aamupalaksi maitoa, ei leipää eikä viiliä tai jugurttia, jota yleensä syövät. Näkkileipää ja tonnikalaa löytyi.

Tänään mennään lapsen jalkapallopeliin, joten voi olla että ei ehditä tänäänkään kauppaan, mutta tänään ABC:lla ei ole ulos asti jonoja kuten eilen, joten sinne ehtii ja viitsii käydä.

Ei nämä aukiolorajoutukset ole enää nykypäivää, kyllä se päätäntävastuu pitää jättää kauppiaille itselleen, että miten pitävät kauppansa auki.

Vierailija
22/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään holhousvaltiossa. Noi kaupan aukiolot on ihan syvältä. Mun mielestä jokaikinen kauppaketju ja kauppias saisi pitää putiikkinsa auki ihan silloin, kun haluaa. Kyllä niitä tekijöitä pyhiksi löytyy. Mutta, kun joku minimaaalinen kristillinen porukka on toista mieltä. Ihan sairasta. Emme todellakaan ole vapaa maa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 18:07"]

Voi sentään. Meillä on myös huomenna pyhäpäivä ja kaupat ei ole auki kuten eivät muutenkaan sunnuntaisin, jotain poikkeuksia lukuun ottamatta. Hyvin pärjätään silti :)

Terveiset Keski-Euroopasta

[/quote]

Mutta siellä se taitaa olla kauppiaan valinta että onko auki vai ei? Belgiassa huomasin että joku pieni vaatekauppa voi olla loppukesästä 6 viikkoa sulki, kun omistaja on kesälomalla. Suomessahan tuollainen ei tulisi kuuloonkaan.

[/quote]

Ei todellakaan ole kauppiaista kiinni. Sunnuntaiaukiolot on pääsääntöisesti laissa kielletty. Vapaammin kaupat saavat olla auki vain turismialueilla.

Vierailija
24/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 17:48"]

Pyhälisät taitaa kuitenkin kelvata?

Edelleen olen sitä mieltä, että ne, jotka eivät kannata jeesustelua ja ovat eronneet kirkosta, voisivat aivan mainiosti olla töissä peruspalkalla kaikki kirkolliset juhlapyhät.

Hommaa kalenteri. Jos tiedät, mikä se on.

[/quote]

Hyvin näkyy vasemmiston hankkima toinen  ylimääräinen lepopäivä kelpaavan kristityillekkin. Kirkkoon kuuluvat voisivat palata tekemän kuusipäiväistä työviikkoa, eikös se Jumalanne luvannut vain yhden lepopäivän viikkoon? Eipä puhuta raamatussa myöskään mitään vuosilomistakaan saati pekkasvapaista.

Toinen juttu on sitten se että melkein kaikissa uskonnoissa on juhlapäivät samaan aikaan, johtuen siitä että uskonnolliset juhlat on tungettu vanhojen pakannallisten merkkipäivien päälle. Jokainen on vaan keksinyt niille omat merkityksensä.

Kaikkein eniten palkallisia juhlapäiviä oli kommunistisessa Neuvostoliitossa.

Vierailija
25/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:55"]

Onko sun mielestä kaatuneitten muistopäivä jeesustelua?

Sitäpaitsi, työntekijöilläkin on oikeus pitää vapaapäiviä ilman pelkoa et irtisanotaan jos haluaakin olla kotona perheensä kanssa edes joskus.

[/quote]

Siinä on taas pata neuvomassa kattilaa. Luulitko että kaupat on kiinni kaatuneiden muistopäivän vuoksi?

Tehdäänkö jossain yli 40 tunnin työviikkoa? Esimerkiksi tehtaassa joka on aina toiminnassa?

Vierailija
26/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:12"]

kuinkahan te olisitte pysyneet hengissä 60-luvulla kun kaupat olivat auki ma-pe 9-17 ja la. 9-14 ja sunnuntain aukioloista ei kukaan ollut kuullutkaan.

[/quote]

En tiedä kun olen syntynyt vasta 70-luvulla.

Ei tässä ole kysmys hengissä pysymisestä, vaan vapasta kilpailusta ja palvelusta.

Säätelytalous ei kuulu enää nykypäivään.

Vierailija
27/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:22"]

"Mä ja mun vapaus. Mun pitää päästä alkoon kello viis aamulla jos mua huvittaa ja ruokaostoksille sillon kun huvittaa ja yhteiskunta pyöriköön sitten sen mukaan mikä mua millonki huvittaa. Nih."

[/quote]

Miksi alkoholin myynnissäkään pitäisi olla rajoituksia, saati monopolia?

Onko se sinulta pois? Perustele miksi kaupat eivät voisi olla auki 24/7. Tietäääkseni täällä ei ole pakkotyötä. Miksi yrittäjiä sorsitaan? Alkoa en tarvii.

[/quote]

Vierailija
28/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:51"]

kuinkahan te olisitte pysyneet hengissä 60-luvulla kun kaupat olivat auki ma-pe 9-17 ja la. 9-14 ja sunnuntain aukioloista ei kukaan ollut kuullutkaan.

[/quote]

En tiedä kun olen syntynyt vasta 70-luvulla.

Ei tässä ole kysmys hengissä pysymisestä, vaan vapasta kilpailusta ja palvelusta.

Säätelytalous ei kuulu enää nykypäivään.

[/quote]

Komppaan kybällä:)

Vierailija
29/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen polittikka tässä asiassa on ihan hanurista. Lähiökuppilat saa kyllä olla auki ihan joka päivä, mutta jos haluaa ostaa maitoa ja munia, niin ei. Joo toki rajoitetusti tietyt ketjumyymälät, kuten Siwat jne. Miksi ei voi olla avointa kilpailua. Kyllä me eletään yhä edelleen säätelytaloudessa. Isoveli valvoo ja yksityisyrittäjyys on saatanasta.

Vierailija
30/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 16:06"]

Aikuinen ihminen,joka tännekin kykenee kirjoittamaan on kykenevä ennakoimaan tekemisiään ja seuraamaan kalenteria, kuten joku tuossa jo ehdottikin.

[/quote]

Huono selitys.

minä haluan käydä kaupassa koska huvittaa. Miksi ihmeessä satuolennon palvonnan takia kauppias ei saisi pitää kauppaansa auki koska haluaa?

Jos moinen ei nirppanokkaislle myyjälle sovi, on edessä ammatin vaihto.

Esim: Briteissä ovat isot Tescot auki 24/7 ympäri vuoden.

Vierailija
31/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oi tuota ihanaa aikaa kun Kekkonen hallitsi ja virkamiehet määräsivät mikä oli ihmisille hyväksi.

Fiilistele nyt vielä mustavalkotelevisiolla!

Uskomattoman ahdistavaa olisi tuollainen holhous, hyi saatana!

Vierailija
32/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInustakin on outoa, miten neliömäärällä mitataan aukioloaikaa ja mitä pienempi kauppa, sitä paremmin saa olla auki! Hittolainen, johan tuollainen alle sadan neliön koppero menee enemmän kategoriaan "kioski"...

Miten se on keneltäkään mitenkään pois, että kauppa saisi olla auki miten kauppiasta itseään huvittaa? Ei niitä myyjiä pakoteta töihin vaan useasti tappelevat niistä pyhävuoroista, koska palkka on tuplat vrt. normipäivä!

Vierailija
33/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kyllä on ihmisillä pienet murheet kun kauppojen aukioloajoista tapellaan. 

Nim. käyn kerran viikossa kaupassa.

Vierailija
34/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:30"]

Ihanaa, kyllä on ihmisillä pienet murheet kun kauppojen aukioloajoista tapellaan. 

Nim. käyn kerran viikossa kaupassa.

[/quote]

No voi pikkuista!

Oikein tosissasiko luulet ettei ihmisillä voisi olla muutakin -tärkeämpää- mielessä ja SILTI valittaa ärsyttävästä holhouksesta kauppojen aukiolon suhteen?

*taputtaa päälaelle*

Vierailija
35/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä ja mun vapaus. Mun pitää päästä alkoon kello viis aamulla jos mua huvittaa ja ruokaostoksille sillon kun huvittaa ja yhteiskunta pyöriköön sitten sen mukaan mikä mua millonki huvittaa. Nih."

[/quote]

Nimenomaan!

Jos noin ajattelevia on tarpeeksi, saa kauppias päättää pitääkö kauppansa klo 5 auki. Niin sen pitää mennä Suomessa ja muualla vapaissa länsimaissahan näin jo on.

Brasiliassa kävin joskus aamuyöllä kaupassa -väkeä riitti. Viinaakin olisi myyty suomalaisittain katsoen hyvin halvalla. Humalaisia vaan ei näkynyt missään.

Vierailija
36/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen olen sitä mieltä, että ne, jotka eivät kannata jeesustelua ja ovat eronneet kirkosta, voisivat aivan mainiosti olla töissä peruspalkalla kaikki kirkolliset juhlapyhät.

[/quote]

En usko, että tämänkään kirjoittajan sivistystaso olisi niin alhainen, että oikeasti kuvittelisi, että noilla kirkollisilla juhlapyhillä olisi jotenkin erityisen uskonnollinen merkitys nyky-yhteiskunnassa. Tai viikonlopuilla. Eiköhän näissä ole vähän toisenlaisia yhteiskunnallisia syitä takana - esim. se, että järjestelmä, jossa työntekijöillä ei olisi ikinä vapaapäiviä, ei olisi kovin tehokas ja hyvä.

Vierailija
37/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:24"]

[/quote]

Minulle kirkkoon kuulumattomalle sopii hyvin tehdä kirkollisina juhlapyhinä töitä normaalipalkalla, mutta vain yhdellä ehdolla: kirkkoon kuuluvat siirtyvät heti 6-päiväiseen työviikkoon, sillä 6 päiväähän jumalaltakin meni universumin luomistyössä ja vasta 7. päivä on lepopäivä.

[/quote]

Kaksi vapaapäivää viikossa ei liity mitenkään kirkkoon. Pyhälisä sen sijaan liittyy, samoin aukioloajat.

Vierailija
38/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:53"]

Miksi alkoholin myynnissäkään pitäisi olla rajoituksia, saati monopolia?

[/quote]

No ei tietenkään pitäisikään (muita kuin ikärajat), koko ajatus on aika absurdi muille eurooppalaisille kuin skandinaaveille ja suomalaisille.

Vierailija
39/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:04"]

Suomen polittikka tässä asiassa on ihan hanurista. Lähiökuppilat saa kyllä olla auki ihan joka päivä, mutta jos haluaa ostaa maitoa ja munia, niin ei. Joo toki rajoitetusti tietyt ketjumyymälät, kuten Siwat jne. Miksi ei voi olla avointa kilpailua. Kyllä me eletään yhä edelleen säätelytaloudessa. Isoveli valvoo ja yksityisyrittäjyys on saatanasta.

[/quote]

Vastaus on K ja S ketjujen dipoli. Kaksi on jakanut markkinat ja sopineet että ei kilpailla liikaa keskenään. Näillä aukiolorajoituksilla estetään vapaata kilpailua. Tännehän voisi muuten tulla joku Tesco, joka on jokapäivä auki.

Vierailija
40/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:29"]

[/quote]

Onko se sinulta pois? Perustele miksi kaupat eivät voisi olla auki 24/7. Tietäääkseni täällä ei ole pakkotyötä. Miksi yrittäjiä sorsitaan? Alkoa en tarvii.

[/quote]

Minä Minä Minä.

Minun ei tarvi käydä sunnuntaisin tai öisin kaupassa, joten kauppat eivät saisi olla myöskään auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi