Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyhä yllätti, kaupat kiinni

Vierailija
19.05.2013 |

Jaha, taas joku tyhjänaikainen jeestelupäivä. Kyllä ketuttaa, kun ei päässyt kauppaan.

Koska Suomalaiset kehityy niin paljon ettei valtiovallan tarvi rajoittaa kauppojen aukioloaikoja?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:26"]

MInustakin on outoa, miten neliömäärällä mitataan aukioloaikaa ja mitä pienempi kauppa, sitä paremmin saa olla auki! Hittolainen, johan tuollainen alle sadan neliön koppero menee enemmän kategoriaan "kioski"...

Miten se on keneltäkään mitenkään pois, että kauppa saisi olla auki miten kauppiasta itseään huvittaa? Ei niitä myyjiä pakoteta töihin vaan useasti tappelevat niistä pyhävuoroista, koska palkka on tuplat vrt. normipäivä!

[/quote]

Näin minäkin olen kuullut että muuten kaupassa ei ole työvuoroista niin väliä, mutta siitä pidetään huoli että sunnuntaivuoroja tulee kaikille tasapuolisesti, jos niitä haluaa tehdä. Joka kaupassa on sitten tietysti pari mammaa jontka ei halua tulla viikonloppuisin töihin ja purnaavat aukioloajoista, vaikka heitä ei kukaan patistele sunnuntaisin töihin ja vapaaehtoisia on liiaksi asti.

Vierailija
42/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:30"]

Ihanaa, kyllä on ihmisillä pienet murheet kun kauppojen aukioloajoista tapellaan. 

Nim. käyn kerran viikossa kaupassa.

[/quote]

No voi pikkuista!

Oikein tosissasiko luulet ettei ihmisillä voisi olla muutakin -tärkeämpää- mielessä ja SILTI valittaa ärsyttävästä holhouksesta kauppojen aukiolon suhteen?

*taputtaa päälaelle*

[/quote]

Joo, luulen.  Teen töitä vaikeavammaisten lasten parissa, jossa huomaa, mikä on tärkeää elämässä.  Siksipä on niiiin rentouttavaa käydä täällä lukemassa, mikä ihmisten elämässä on hankalaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:22"]

"Mä ja mun vapaus. Mun pitää päästä alkoon kello viis aamulla jos mua huvittaa ja ruokaostoksille sillon kun huvittaa ja yhteiskunta pyöriköön sitten sen mukaan mikä mua millonki huvittaa. Nih."

[/quote]

Nimenomaan!

Jos noin ajattelevia on tarpeeksi, saa kauppias päättää pitääkö kauppansa klo 5 auki. Niin sen pitää mennä Suomessa ja muualla vapaissa länsimaissahan näin jo on.

Brasiliassa kävin joskus aamuyöllä kaupassa -väkeä riitti. Viinaakin olisi myyty suomalaisittain katsoen hyvin halvalla. Humalaisia vaan ei näkynyt missään.

[/quote]

Suomessa yritettään aina kaikkea hoitaa rajoituksilla ja kielloilla. Meillä on ollu kieltolait ja maailman kalleimpia alkoholiveroja ja rajoitettu myynti, eikä niilläkään ole kansaa raitistettu. Päin vastoin, ovat tainneet vain johtaa huonoon juomakulttuuriin.

Mitähän tällä vähittäiskaupan säätelyllä edes yritetään ajaa? Ihmisten rahat riittää paremmin kun on vähemmän aikaa käyttää niitä?

Keinotekoisista rajoituksista pitäisi pyrkiä eroon.

Vierailija
44/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 17:48"]

Pyhälisät taitaa kuitenkin kelvata?

Edelleen olen sitä mieltä, että ne, jotka eivät kannata jeesustelua ja ovat eronneet kirkosta, voisivat aivan mainiosti olla töissä peruspalkalla kaikki kirkolliset juhlapyhät.

Hommaa kalenteri. Jos tiedät, mikä se on.

[/quote]

En usko, että tämänkään kirjoittajan sivistystaso olisi niin alhainen, että oikeasti kuvittelisi, että noilla kirkollisilla juhlapyhillä olisi jotenkin erityisen uskonnollinen merkitys nyky-yhteiskunnassa. Tai viikonlopuilla. Eiköhän näissä ole vähän toisenlaisia yhteiskunnallisia syitä takana - esim. se, että järjestelmä, jossa työntekijöillä ei olisi ikinä vapaapäiviä, ei olisi kovin tehokas ja hyvä.

[/quote]

Ei olisi ikinä vapaapäiviä? Tulee vähän epäuskoinen olo näitä lukiessa. Luuletteko te että palomihillä, poliiseilla ja sairaanhoitajilla ei ole koskaan vapaapäiviä, koska nuo kyseiset työpaikat ovat aina auki?

Olen itse sairaanhoitaja päivystysvastaanotolla ja en ole koko työhistoriani aikana ollu vapaalla sekä jouluna ja uutenavuotena, sillä listat tehdään niin että toinen noista ollaan aina töissä.  PS. viikkotunnit on keskimäärin 36 tuntia viikossa.

Vierailija
45/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:58"]

Ihanaa, kyllä on ihmisillä pienet murheet kun kauppojen aukioloajoista tapellaan. 

Joo, Glooriaa ja sädekehää sulle vaan! T. yhden vammaisen lapsen äiti, joka suosii yksityisyrittäjyyttä ja karsastaa holhousta.

[/quote]

No voi pikkuista!

Oikein tosissasiko luulet ettei ihmisillä voisi olla muutakin -tärkeämpää- mielessä ja SILTI valittaa ärsyttävästä holhouksesta kauppojen aukiolon suhteen?

*taputtaa päälaelle*

[/quote]

Joo, luulen.  Teen töitä vaikeavammaisten lasten parissa, jossa huomaa, mikä on tärkeää elämässä.  Siksipä on niiiin rentouttavaa käydä täällä lukemassa, mikä ihmisten elämässä on hankalaa...

[/quote]

Vierailija
46/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No voi pikkuista!

*taputtaa päälaelle*

[/quote]

[/quote]

No mitenkäs siellä sinun työpaikalla? Onko kirkollisina juhlapäivinä töitä? Itse olen tenyt melkein aina vuorotyötä, enkä juurikaan näe syytä siihen että miksi kauppa ei voisi olla auki öisin ja sunnuntaisin.

Vierailija
47/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ainakin töytenä yllätyksenä.  meillä oli isot juhlat lauantaina ja en todellakaan ehtinyt lukea edes lehtiä ja en tiennyt helluntaista.  Joka on todellakin täysin turha päivä. Todella

eii ollut  meillä edes siwat auki eli piti mennä lasten kanssa pizzalle

Vierailija
48/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä vaikeavammaisia ja sairaita hoidetaan myös pyhinä... Mikä kirosana on kauppa? Kuppilat on auki aina vaan, mutta kaupat ei. Karsea, holhottu yhteiskunta. Siitä tulisi verovaroja vaikkapa vammaisten palveluihin. Suomi on yrittäjyyden takapajula.

Vierailija
49/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, että joku kommentoi, ettei olisi vapaapäiviä. Missä ihmeen kuplassa kaupan alalla eletään? Meillähän on pilvin pimein töitä, joita tehdään 24/7. Ei ymmärrä ei. Pam on peestä.

Vierailija
50/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:11"]

[/quote]

No voi pikkuista!

*taputtaa päälaelle*

[/quote]

[/quote]

No mitenkäs siellä sinun työpaikalla? Onko kirkollisina juhlapäivinä töitä? Itse olen tenyt melkein aina vuorotyötä, enkä juurikaan näe syytä siihen että miksi kauppa ei voisi olla auki öisin ja sunnuntaisin.

[/quote]

En ole koskaan sunnuntaina tai pyhisin töissä, eikä työpaikallani muutkaan. Mulle on ihan sama, jos joku käy tai ei käy sunnuntaina kaupassa, itse en käy.  Kommentoin vain tuota, että pienet on murheet, kun sunnuntaiaukiolosta tai kiinniolosta saadaan aikaiseksi kymmenien viestien ketju.  Ja huoh, itsekin siihen näemmä osallistun!

Vierailija
51/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:33"]

[/quote]

No voi pikkuista!

*taputtaa päälaelle*

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole koskaan sunnuntaina tai pyhisin töissä, eikä työpaikallani muutkaan. Mulle on ihan sama, jos joku käy tai ei käy sunnuntaina kaupassa, itse en käy.  Kommentoin vain tuota, että pienet on murheet, kun sunnuntaiaukiolosta tai kiinniolosta saadaan aikaiseksi kymmenien viestien ketju.  Ja huoh, itsekin siihen näemmä osallistun!

[/quote]

No onpa yllätys että sinusta ei tarvi käydä sunnuntaisin kaupoissa kun elät virkamiseajoissa omaa elämääsi. Kaikilla ei ole samoin kuin sinulla.

Vierailija
52/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:21"]

Mulle tuli ainakin töytenä yllätyksenä.  meillä oli isot juhlat lauantaina ja en todellakaan ehtinyt lukea edes lehtiä ja en tiennyt helluntaista.  Joka on todellakin täysin turha päivä. Todella

eii ollut  meillä edes siwat auki eli piti mennä lasten kanssa pizzalle

[/quote]

Tiesin kyllä että on helluntai ja kaatuneiden muistopäivä, mutta sitä ei lukenut kalenterissa että kaupat on kiinni.

Kyllä sen huomasi että ihmiset ovat jo tottuneet siihen että sunnuntaina kaupat on yleesnsä auki, yllättävän paljon oli autoja liikkeillä markettien parkkipaikoilla.

Vierailija
53/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:29"]

Mä ihmettelen, että joku kommentoi, ettei olisi vapaapäiviä. Missä ihmeen kuplassa kaupan alalla eletään? Meillähän on pilvin pimein töitä, joita tehdään 24/7. Ei ymmärrä ei. Pam on peestä.

[/quote]

Tätä minäkin olen ihmetellyt kun aina jos puhutaan kauppojen aukioloajoista niin joku tollo alkaa länkyttämään että pitäähän kaupan työntekijöilläkin olla vapaapäiviä.

Seuraavksi joku myyjä on vaatimassa että pankkien ja veroviraston pitää sitten kans olla auki yöllä ja sunnuntaina. Tähän voin kertoa että mikään laki ei kiellä pitämästä pankkia tai veroviarastoa auki 24/7. Laki vähittäiskauppojen ja parturiliikkeiden aukiolosta ei koske pankkeja tai autokorjaamoja, niitä saa pitää auki tarpeelliseksi katsomallaan tavalla.

Lain taustalla on S- ja K-ketjujen edut. Aukiolorajoituksilla pelkästään rajoitetaan kilpailua.

Vierailija
54/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:33"]

[/quote]

No voi pikkuista!

*taputtaa päälaelle*

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No onpa yllätys että sinusta ei tarvi käydä sunnuntaisin kaupoissa kun elät virkamiseajoissa omaa elämääsi. Kaikilla ei ole samoin kuin sinulla.

[/quote]

Ei olekaan, mutta virkamiesajoista ei ole tietoakaan, teen pelkkää yövuoroa 12,5 tuntia kerrallaan.  Mutta kaupassakäymättömyyteni sunnuntaisin ei johdu tästä. Osaan suunnitella ostokseni niin, että pystyn varautumaan muutaman päivän varoitusajoilla ruokailutarvikkeiden ostoon. 

Kun olen työputkessa, kaikkea pitää olla kotona valmiina, ei lähdetä noin vaan ex tempore ostoksille.  Tämähän ei tietenkään kaikille sovi ja siitähän juuri ne ongelmatkin tulevat, kun halutaan toimia spontaanisti.

Vierailija
55/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään näe mitään kunnollista syytä sille, että miksi ruokakaupat eivät voisi olla 24/7 auki, pyhinä myös, jos kauppias niin itse haluaa. Naurettavaa.

Turha myöskin sanoa, että työntekijöillä pitäisi olla vapaapäiviä ja lässynlää, ihan yhtälailla heillä olisi vapaapäiviä kuin muillakin. Aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat tehdä vaikka pelkästään öitä koska saa niin paljon paremmat rahat.

Vierailija
56/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne pyhät yllättää samalla tavalla kuin talvi autoilijan!

Vierailija
57/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:28"]

[

Tänään mennään lapsen jalkapallopeliin, joten voi olla että ei ehditä tänäänkään kauppaan, mutta tänään ABC:lla ei ole ulos asti jonoja kuten eilen, joten sinne ehtii ja viitsii käydä.

Ei nämä aukiolorajoutukset ole enää nykypäivää, kyllä se päätäntävastuu pitää jättää kauppiaille itselleen, että miten pitävät kauppansa auki.

[/quote]

Onpa teillä pitkät jalkapallopelit! Meilläpäin on isot kaupat auki klo 8 - 21, ja esimerkiksi Valintatalo 7 - 22. Luulisi jossain välissä ehtivän hakea sen jugurtin ja maidon lapsille :-D

Vierailija
58/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:40"]

Onpa teillä pitkät jalkapallopelit! Meilläpäin on isot kaupat auki klo 8 - 21, ja esimerkiksi Valintatalo 7 - 22. Luulisi jossain välissä ehtivän hakea sen jugurtin ja maidon lapsille :-D

[/quote]

No mitäs taivastelemista tuossa on? Kyllä siihen saa monesti laskea neljä tuntia matkoineen.

Töistä lähtiessä on kiire lähteä liikkeille, ei ehdi kunnolla kauppaan ennen ennen kotiin menemistä. Peli kestää pari tuntia, mutta kentällä pitää olla tuntia ennen pelin alkua ja matkoihinkin menee vähän aikaa kun peli on vieraspeli eli toisella paikkakunnalla.

Vierailija
59/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, sain hyvät naurut.  Kaupat olivat kiinni Kaatuneitten muistopäivän takia! Btw, onko kaikilla jo kesäheilat?

Vierailija
60/64 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkahan te olisitte pysyneet hengissä 60-luvulla kun kaupat olivat auki ma-pe 9-17 ja la. 9-14 ja sunnuntain aukioloista ei kukaan ollut kuullutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän