Superpankki sanoo asuntojen hintojen romahtavan Suomessa
"Ruotsi ja Suomi ovat kehityksen toisessa vaiheessa, jossa hintojen nousu on pysähtynyt. Syklin seuraava vaihe on hintojen lasku."
Totuuden saa kuulla vain Suomen mätien asuntokeinottelumarkkinoiden ulkopuolelta. Suomessa kukaan Pankki ei ole sanonut ihmisille asuntojen hintatason olevan naurettavan kuplaantunut, koska kaikilla on liikaa velkaa ja etenkin sijoitusasuntoja. Se on romahdussyöksyä nyt.
Kommentit (155)
Tuohan on loistavaa. Toivottavasti hintojen romahduksesta aiheutuva pankkikriisi jää tällä kertaa pieneksi.
Asuntokauppahan on jo selvästi hiljentynyt. Ystäväni on alalla ja sanoo, että pelottaa lähivuodet. Kauppa on kuulemma hiljentynyt melkoisesti viimeisen vuoden aikana. Mua myöskin hirvittää, meillä on uudehko talo ja iso laina ja itse olen yrittäjä ja myös omalla alallani on toiminta jo hieman hiljentynyt. Onhan se outoa, että Helsingissä asunnot maksavat enemmän kuin vaikka Berliinissä. Romahdus tulee ja monille vaikeat ajat, eikä meidän poliitikot korvaansa lotkauta.
Onhan tuo ollut näkyvissä jo monta kuukautta, jos on yhtään seurannut asuntomarkkinoita.
Tämänhän me Taloussanomien keskustelupalstan käyttäjät olemme tienneet jo ennen vuotta 2000! Joka vuosi sitä on povattu, mutta nyt se viimein tulee!!!!!!
T: eräs 15 vuotta rommelia odotellut tuhnu, joka ostaa asuntonsa -70% alesta
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:27"]
Onhan tuo ollut näkyvissä jo monta kuukautta, jos on yhtään seurannut asuntomarkkinoita.
[/quote]
Kyllä. Mutta miksei siitä voinut kertoa hölmöille jo vuosia sitten. Vahinko on nyt tehty ja jälki tulee olemaan taas todella karua.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:28"]
Tämänhän me Taloussanomien keskustelupalstan käyttäjät olemme tienneet jo ennen vuotta 2000! Joka vuosi sitä on povattu, mutta nyt se viimein tulee!!!!!!
T: eräs 15 vuotta rommelia odotellut tuhnu, joka ostaa asuntonsa -70% alesta
[/quote]
Omituinen kohtaus. Taidat odottelijan sijaan olla pahasti velkaantunut kiinteistövälittäjä, tai joku onneton yhden asunnon sijoittaja, jonka sijoitusvelka kaatuu nyt päälle.
Koko keskustelu on taas yhden ja saman huru-ukon yksinpuhelua, jonka voi jättää omaan arvoonsa.
Suomessa ollaan niin kuplassa kaikin puolin. Mä asun ulkomailla ja sydämessä särähtää joka kerta kun lukee Suomen tilanteesta, sitten katsoo suomalaisia verkkojulkaisuja ja niiden sisältö on ihan jotakin muuta:( Pakko jo tässä vaiheessa uskoa että Suomessa lehtien jutut on käyty hyvin tutkinnan läpi mitä saa kirjoittaa ja mitä ei, Venäjän tyyliin. Kauhistuttaa.
Höpö höpö.
Saatte sitä romahdusta odottaa vielä kauan.
Palstan oma asuntojenhinnanromauttaja taas vauhdissa. Kun sata vuotta povaa samaa, niin joskus varmaan onnistuu, ainakin Kyrvätperällä.
Ei ole yhden ja saman keskustelua. Kyllä mä olen kauhulla seurannut tätä menoa jo monta vuotta. Kyllä harmittaa kun myytiin vanha talomme ja rakennettiin uusi. Ammattilaisella teetetty budjetti ylittyi reilusti ja kustannukset nousi jo rakennusaikana aivan älyttömästi. Lisäksi eläminen on kallistunut huimasti. Nyt jo ollaan tiukilla, jos mun tulot kovin paljon tippuu, niin ei selvitä lainasta. Pyysin jo tuolta ystävältäni arvion talostamme ja hän sanoi, että kaupan hiipumisen takia pitää ottaa huomioon että hintaa joutuu tiputtamaan, ehkä jopa kymmeniä tuhansia! Ja kuka nyt sitten ostaisi talon, kuka uskaltaa ottaa ison lainan?
Kyllä mua ihan oikeasti jo vähän pelottaa. Onneksi ei ole muuta lainaa. Minusta tuntuu niinkuin eläisimme nyt pommin päällä ja sytytyslanka jo palaa, eikä kukaan tee mitään. Onko taas kyseessä omaisuuden uusjako, joka tehtiin 90-luvun alun lamassa...mulla on sekin hyvin muistissa. t. nro 4
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:32"]
Koko keskustelu on taas yhden ja saman huru-ukon yksinpuhelua, jonka voi jättää omaan arvoonsa.
[/quote]
Ai Saksan Commerzbank on huru-ukko ? Velallisten epätoivo ajaa jo lähes houremaiseen tilaan, näemmä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:39"]
Kyllä mua ihan oikeasti jo vähän pelottaa. Onneksi ei ole muuta lainaa. Minusta tuntuu niinkuin eläisimme nyt pommin päällä ja sytytyslanka jo palaa, eikä kukaan tee mitään. Onko taas kyseessä omaisuuden uusjako, joka tehtiin 90-luvun alun lamassa...mulla on sekin hyvin muistissa. t. nro 4
[/quote]
Pommi iskee myös velattomiin. Kuplan jysähdyksen vaikutukset talouteen ovat syviä. Asuntokorkurssin tehneet katoavat täysin mm. kulutusvoimasta, joka jo nyt näyttää selvää hyytymisen merkkiä kauppojen tuloksista päätellen.
On se niin vaikeeta myöntää että pankki kyllä antaa lainaa mutta ihmisillä ei ole varaa sitä ottaa. Nämä ketjut ovat ihan turhia koska tapahtuu se mikä tapahtuu. Minulla ei ole mitään blogia mutta taloustieto hallussa. Tällä hetkellä riittää ihan terve maalaisjärkikin kertomaan että kohta rysähtää. Viime aikaisten tilastojen mukaan Suomessa on melko synkät oltavat heti kesän jälkeen. Kaupoilla menee jo tosi huonosti kun ihmisillä ei ole ostovoimaa, moni putiikki ei kestä edes seuraavaan jouluun. Uskokaa pois että myös valtion on leikattava tukia ja etuisuuksia rankalla kädellä. Se on ihan varmaa että moni tulee menettämään lainarahalla ostetun kotinsa ja suuri osa vuokralaisista joutuu myös huomaamaan ettei rahat riitä vuokriin.
Mä en nyt oikein ymmärrä noita juttuja että mukamas viimeiset 20 vuotta olisi hoettu että hinnat laskee, päinvastoin joka puolella on uskottu asuntojen hintojen rajattomaan nousuun. Vasta viimeisen 5 vuoden sisään on alettu puhumaan mahdollisista hintojen laskuista ja tosiasiassa hintojen lasku on alkanut jo vuosia sitten, isoimmat kasvukeskukset ovat vaarassa viimeisenä. Viimeisenä mutta varmasti.
Tällä hetkellä kannattaa repiä käteistä sieltä mistä sitä irtoaa, typerintä on alkaa perhettä perustamaan tälläiseen aikaan, jäädä tuille ja uskoa että se työpaikka siellä odottaa vielä kodinhoitotukikauden päätyttyä. Kun firmat nyt häviävät Suomesta pikkuhiljaa liukenemalla yksi kerrallaan ja usea firma joutuu lopettamaan taloudellisten syiden takia. Sosiaalimenoja kuormittaa työttömiksi jäävien halu perustaa omia firmoja, perustaa perheitä sillä verukkeella että ainakin etuisuudet ovat tuloina. Tämä syöksykausi kestää kauemmin kuin pari vuotta ennenkuin tasaantuu eikä nousua ole silloin ihan heti näkyvissä
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:32"]
[/quote]
Ai Saksan Commerzbank on huru-ukko ? Velallisten epätoivo ajaa jo lähes houremaiseen tilaan, näemmä.
[/quote]Ai saksalainen pankkiko täällä vauvapalstalla keskustelee? Huh-huh, kyllä ne houreet on nyt sillä, joka näkee velallisia vihollisia joka puolella ympärillään!
Taas sama virsi, syöksykausi jne. Ei jaksa taas tätä samaa mantraa..
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:42"]
http://www.findikaattori.fi/fi/92
[/quote]
Jos 90-luvun lama jätetään huomiotta niin maltillisesti nouseva käyrähän tuossa on.
Tuskin Neuvostoliitto ja bilateraalikauppa enää toista kertaa romahtavat...
Mutta maalailkaa te piruja seinälle, aina joku hörhö niihin uskoo.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 18:57"]
Taas sama virsi, syöksykausi jne. Ei jaksa taas tätä samaa mantraa..
[/quote]
Oletko sokea, kuuro??? et huomaa mitä maailmassa tapahtuu??? Kauppojen valikoimat ovat supistuneet huomattavasti ja hinnat kohonneet??? Kyllähän sitä on jo vuosia kuunneltu velkaantuvien ihmisten mantraa että kyllä MEILLÄ on rahaa, nyt se mantra on kulutettu puhki, ainoastaan netissä vielä joku jaksaa jauhaa samaa sontaa. luuletko että ruuan ja kulutustavaran hinnat nousevat koska ihmisillä on varaa ostaa? Ehkä olisi aika ottaa talouspuolen kirja iltalukemiseksi...
Tosiaan. Jonkun ulkopuolisen on se kerrottava. Meillä Suomessa on vain Sampon Lauri Uotila, joka vaatii mediassa ihmisiä ottamaan yhä enemmän velkaa. Sehän on hänen työnsä.