Mitä etua on asua Helsingissä verrattuna muihin yliopistokaupunkeihin?
En keksi paljoa etuja mitä Helsingissä asumisesta olisi vaikkapa Tampereeseen tai Turkuun nähden. Asuminen on selvästi edullisempaa maakuntakeskuksissa. Kertokaa niistä eduista?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä. Siksi itse lähdin opiskelemaan Turkuun, vaikka olen syntynyt ja käynyt koulut muuten Helsingissä. Turkuun oli helpompii päästä yliopistoon sisäänkin, asunto oli helppo saada (ylioppilaskyläsäätiöltä mukava iso yksiö) ja oli edullinen, kaikki oli yo-kylästä kävelymatkan päässä, niin yliopisto kuin keskusta. Opiskeluaikana ihastuin kovasti Turkuun muutenkin, mutta alaltani (it) on huonosti siellä töitä joten jouduin palaamaan Helsinkiin opintojen jälkeen töihin. Silti vieläkin haaveilen että saisipa töitä Turusta.
IT-alalla on vain kaksi todellista vaihtoehtoa: Helsinki ja Tampere.
Miksi? Useimmat jotka ei halua tutkijoiksi tarvii vain sen tutkinnon mahdollisimman nopeasti, ei ole paskaakaan väliä onko yliopisto arvostettu vai ei. Koska opinnoilla muutenkin on olemattomasti tekemistä sen työn kanssa, mitä tulee firmoissa tekemään, niin sitä parempi mitä helpommalla ja nopeammin paperit saa. Mulla meni 3,5 vuotta maisteriksi Turusta.
Olen ollut 20 vuotta IT- ja elektroniikkateollisuudessa asiantuntija- ja johtotehtävissä ja minusta opinnoilla on ollut paljon tekemistä todellisuuden kanssa.
Harvinaista. Useimmat kokee kuten minäkin, että lähinnä joku ohjelmoinnin ja tietokantojen peruskurssi on työn kannalta relevantteja mutta nekin niin pintaraapaisuja, että käytännössä se ohjelmonti ja tietokannat pitää opetella sitten töissä. Mutta paljonhan on niin teoreettista ettei sillä mitään tee jos menee it-firmaan koodaamaan. Ei ole algoritmien kompleksisuusanalyysiä, automaatteja ja formaaleja kieliä, neuroverkkojen teoriaa tms tulllut kauheasti tarvittua kohta 20 vuotena it alalla (koodari / arkkitehti).
Kaupunkina Helsinki on kyllä "merellisempi" kuin Turku, mutta nämä nyt ovat makuasioita.
Omaa opiskeluaikaa jos ajattelee, niin Helsingin seudulta oli helpompi löytää kesätöitä/-harjoittelua ja aika paljon tuli meillä porukkaa maakunnista. Jos nyt opiskelee vaikka lääkiksessä, niin tuolla ei ole niin väliä, mutta teknisellä tai kaupallisella alalla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä. Siksi itse lähdin opiskelemaan Turkuun, vaikka olen syntynyt ja käynyt koulut muuten Helsingissä. Turkuun oli helpompii päästä yliopistoon sisäänkin, asunto oli helppo saada (ylioppilaskyläsäätiöltä mukava iso yksiö) ja oli edullinen, kaikki oli yo-kylästä kävelymatkan päässä, niin yliopisto kuin keskusta. Opiskeluaikana ihastuin kovasti Turkuun muutenkin, mutta alaltani (it) on huonosti siellä töitä joten jouduin palaamaan Helsinkiin opintojen jälkeen töihin. Silti vieläkin haaveilen että saisipa töitä Turusta.
Oliko Turussa hyvin IT-alan töitä opintojen ohella? Jotenkin ajattelisin että Helsingissä ne työmahdollisuudet on parhaimmat ja lähes kaikki IT-alan opiskelijat (ainakin minun tuntemani) työskentelevät opintojen ohella osa-aikaisesti.
Opintojen laajuus on erilainen eri yliopistoissa, vaikka opintopisteissä laskettuna laajuus on sama. Tämä johtuu siitä, että tutkinnon uudistamisen yhteydessä eri yliopistot sisällyttivät eri määriä opintoja siihen samaan tutkintoon. Näin ainakin DI-tutkintojen kohdalla. En tiedä onko näin, mutta voisin kuvitella tämän vaikuttavan uran alkuvaiheen rekrytoinneissa, kun rekrytointi perustuu enemmän opiskeluun kuin työkokemukseen. Aallon DI-tutkinto on laajin, joten kuvittelisi työnantajien arvostavan sitä enemmän kuin muissa paikoissa suoritettuja DI-tutkintoja. Toki sitten kun on työelämässä, niin se työkokemus alkaa painaa vaa'assa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkina Helsinki on kyllä "merellisempi" kuin Turku, mutta nämä nyt ovat makuasioita.
Omaa opiskeluaikaa jos ajattelee, niin Helsingin seudulta oli helpompi löytää kesätöitä/-harjoittelua ja aika paljon tuli meillä porukkaa maakunnista. Jos nyt opiskelee vaikka lääkiksessä, niin tuolla ei ole niin väliä, mutta teknisellä tai kaupallisella alalla kyllä.
Turussa aika monet suorittivat kesälläkin opintoja. Aina oli saatavilla puhtaasti kirjatentittäviä kursseja sen verran, että opintopisteitä tuli tarpeeksi että opintotuki juoksee kesänkin. Lisäksi nämä oli usein tosi rentoja eli sai pienellä työllä valmiiksi joten kesän sai käytännössä lähes kokonaan lomailla, opintotuen ja asumistuen juostessa tilille tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En keksi muuta syytä kuin että jos opiskelee jotain sellaista alaa mitä muualla ei ole. Jos ei ole erityisen rikas, niin opiskelijan elämänlaatu on parempaa edullisimmissa kaupungeissa.
https://www.tivi.fi/uutiset/helsingin-opetusvirastosta-paljastui-lisaa-…
kai tiedät tuosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Useimmat jotka ei halua tutkijoiksi tarvii vain sen tutkinnon mahdollisimman nopeasti, ei ole paskaakaan väliä onko yliopisto arvostettu vai ei. Koska opinnoilla muutenkin on olemattomasti tekemistä sen työn kanssa, mitä tulee firmoissa tekemään, niin sitä parempi mitä helpommalla ja nopeammin paperit saa. Mulla meni 3,5 vuotta maisteriksi Turusta.
Olen ollut 20 vuotta IT- ja elektroniikkateollisuudessa asiantuntija- ja johtotehtävissä ja minusta opinnoilla on ollut paljon tekemistä todellisuuden kanssa.
Harvinaista. Useimmat kokee kuten minäkin, että lähinnä joku ohjelmoinnin ja tietokantojen peruskurssi on työn kannalta relevantteja mutta nekin niin pintaraapaisuja, että käytännössä se ohjelmonti ja tietokannat pitää opetella sitten töissä. Mutta paljonhan on niin teoreettista ettei sillä mitään tee jos menee it-firmaan koodaamaan. Ei ole algoritmien kompleksisuusanalyysiä, automaatteja ja formaaleja kieliä, neuroverkkojen teoriaa tms tulllut kauheasti tarvittua kohta 20 vuotena it alalla (koodari / arkkitehti).
Jostain syystä moni it-työnantaja palkkaa silti sen algoritmien kompleksisuusanalyysiä, automaatteja ja formaaleja kieliä, neuroverkkojen teoriaa opiskelleen, kun sen joka sanoo "mä opettelin tän kaiken ite!"
Ei silti, työkaverina on ollut yksi koodari, joka kehitti oman skriptikielen ja siihen todella robustin ja ylläpidettävän tulkin. Kaveri oli autodidaktinen...
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ja opettajan hommia on ympäri maata. Lakia ja kauppatieteitä opiskelleet pakkautuvat PK-seudulle töihin. Tekniikan hommia löytyy hyvin PK-seudulta, Tampereelta ja Oulusta, mutta monipuolisemmat mahdollisuudet on PK-seudulla. Omalla lapselleni suosittelen opiskelua Helsingin seudulla, varalle käy Tampere. Muut Suomen alueet tulevat taantumaan Seuraavan 15-25 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Turussa hyvin IT-alan töitä opintojen ohella? Jotenkin ajattelisin että Helsingissä ne työmahdollisuudet on parhaimmat ja lähes kaikki IT-alan opiskelijat (ainakin minun tuntemani) työskentelevät opintojen ohella osa-aikaisesti.
Opintojen laajuus on erilainen eri yliopistoissa, vaikka opintopisteissä laskettuna laajuus on sama. Tämä johtuu siitä, että tutkinnon uudistamisen yhteydessä eri yliopistot sisällyttivät eri määriä opintoja siihen samaan tutkintoon. Näin ainakin DI-tutkintojen kohdalla. En tiedä onko näin, mutta voisin kuvitella tämän vaikuttavan uran alkuvaiheen rekrytoinneissa, kun rekrytointi perustuu enemmän opiskeluun kuin työkokemukseen. Aallon DI-tutkinto on laajin, joten kuvittelisi työnantajien arvostavan sitä enemmän kuin muissa paikoissa suoritettuja DI-tutkintoja. Toki sitten kun on työelämässä, niin se työkokemus alkaa painaa vaa'assa enemmän.
Ei, Turussa ei ollut käytännössä mitään töitä opintojen ohella mutta en kaivannutkaan. Itse asiassa oli ihanaa luksusta keskittyä pelkkään opiskeluun ja opiskella opinnot alta pois nopeasti, ilman työntekoa. Opiskelin myös kesälomat ihan opintotuella.
En usko että it-alalla on mitään väliä mistä yliopistosta se tutkinto on. Kaikki akateemisen loppututkinnon omaavat saavat töitä todella helposti, jo opintoaikana kosiskellaan töihin. Kun jopa kouluttamattomia otetaan hommiin jos vaan on vähän kokemusta, niin ei siinä kyllä hifistellä sitten rekryssä että onko tuon DI:n tai maisterinpaperit väärästä yliopistosta.
Mistä tämä jatkuva jankkaaminen Helsinki/muu Suomi johtuu. Jokainen saa tässä maassa asua missä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä tutkintoa tarvitsee, jos ei halua tutkijaksi? Töihin pääsee ilman tutkintoakin, kunhan osaa koodata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä moni it-työnantaja palkkaa silti sen algoritmien kompleksisuusanalyysiä, automaatteja ja formaaleja kieliä, neuroverkkojen teoriaa opiskelleen, kun sen joka sanoo "mä opettelin tän kaiken ite!"
Ei silti, työkaverina on ollut yksi koodari, joka kehitti oman skriptikielen ja siihen todella robustin ja ylläpidettävän tulkin. Kaveri oli autodidaktinen...
Olen samaaa mieltä tuosta, ja siksi itsekin halusin sen loppututkinnon, koska vaikka moni siihen aikaan 2000-luvun it-boomissa lopetti opinnot kesken ja meni töihin, vähän naureskellenkin meille jotka jäätiin tekemään "hyödytön" gradu, niin itse epäilin että ajat voi muuttua ja jossain vaiheessa niistä papereista voikin olla iso etu. Ja näin on, esim. oma työnantajani ei ota ilman muodollisita koulutusta olevia, koska ollaan konsultteja asiakasprojekteissa, eikä asiakkaat tahdo luottaa jos ei ole CV:ssä mitään koulutustitteliä.
Ainakin työpaikkoja on hyvin, myös suomea vielä heikommin puhuvalle miehelleni. Itse asiassa täällä on myös välillä avoimia paikkoja, jossa voi hyödyntää äidinkieltään ja muuta kielitaitoaan (esim. hollanti, saksa).
Mitä omiin töihin tulee, niin kyllä vaan täällä majaa pitää ne organisaatiot, joissa kaikista mieluiten olisin töissä. 👍
Myös julkinen liikenne on ehdottomasti paras täällä, mitä nyt tiedän vaikka Turusta ja Vaasasta. Se on iso etu.
Olisi minulla muitakin pointteja, mutta ne näissä ketjuissa tupataan torppaamaan. Pahahan se on helsinkiläisenä aina täällä asuneena antaa validia kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä tutkintoa tarvitsee, jos ei halua tutkijaksi? Töihin pääsee ilman tutkintoakin, kunhan osaa koodata. [/quote
Kyllä se aika paljon paikkoja rajoittaa jos ei ole mitään loppututkintoa, esim. monet isot firmat ei ota töihin. Lisäksi aina silloin kun on suhdanteet huonommat, ja kaikkia osaajia ei viedä käsistä, niin usein silloin tutkintoja omaavat saa paljon paremmin töitä kuin tutkinnottomat. Toki, jos sillä tutkintoa vailla olevalla on jo tosi kova työkokemus, se asiaa kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen itse sitä miksi ei ole suurempaa muuttoliikettä Helsingistä Tampereelle.
No kun stadilaiset ovat jämähtäneet paikoilleen, muuttaminen muualle pelottaa.
Miksi pitäisi Tampereelle muuttaa? Kiva paikka toki.
Metroon, juniin, busseihin ja ratikoihin sekä satamiin ja läheiseen lentokenttään tottuneena ajatuskin muutosta sinne kuulostaa oudolta.
Kyllä ne työpaikat vaan on täällä Helsingissä, en yhtäkään kiintoisaa paikkaa ole Tampereella nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaaa mieltä tuosta, ja siksi itsekin halusin sen loppututkinnon, koska vaikka moni siihen aikaan 2000-luvun it-boomissa lopetti opinnot kesken ja meni töihin, vähän naureskellenkin meille jotka jäätiin tekemään "hyödytön" gradu, niin itse epäilin että ajat voi muuttua ja jossain vaiheessa niistä papereista voikin olla iso etu. Ja näin on, esim. oma työnantajani ei ota ilman muodollisita koulutusta olevia, koska ollaan konsultteja asiakasprojekteissa, eikä asiakkaat tahdo luottaa jos ei ole CV:ssä mitään koulutustitteliä.
Samaa mieltä. Emme palkkaa, jos ei ole loppututkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokenttä ja risteilysatamat on lähellä, ei tarvitse hypätä junaan joka kerta jos haluaa vähän kauempana käydä.
Opiskelijan budjetilla?
Opiskelijana ainakin itse matkustin eniten, koska joustava osa-aikatyö ja paljon vapaa-aikaa.
Opintotuki ja asumistuki n. 500 e
Palkka n. 600-800 e
Yht. n. 1200 e
Vuokra 420 e
Laskut 30 e (puhelin)
Ruoka ym. 250 e
=
Huvitteluun 500 e per kk. 🤩
Päälle vielä lomarahat ja opintolaina 600 e /kk ni johan siinä reissasi jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokenttä ja risteilysatamat on lähellä, ei tarvitse hypätä junaan joka kerta jos haluaa vähän kauempana käydä.
Eipä tule nyt muuta mieleen.
Turustakin pääsee risteilylle. Ja onhan noissa lentokentät molemmissa. Ja ehkä jos kerran pari vuodessa tarvii mennä Helsinkiin lentokentälle, niin ei se matka sinnekään niin pitkä ole.
Ei taida Turusta päästä Riikaan? Tai parissa tunnissa Tallinaan?
Moni matkustavan useammin kuin pari kertaa vuodessa. Turustakin voi toki lentää, muttä maksaa enemmän ja ei varmaan suoria lentoja moneen paikkaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko että it-alalla on mitään väliä mistä yliopistosta se tutkinto on. Kaikki akateemisen loppututkinnon omaavat saavat töitä todella helposti, jo opintoaikana kosiskellaan töihin. Kun jopa kouluttamattomia otetaan hommiin jos vaan on vähän kokemusta, niin ei siinä kyllä hifistellä sitten rekryssä että onko tuon DI:n tai maisterinpaperit väärästä yliopistosta.
Itse kuvittelisin, että töihin pääsee helpommin jos on työkokemusta sen tutkinnon lisäksi. Ja olen läheltä nähnyt, miten suoraan lukiosta koodaushommiin mennyt kaveri meni 1,5 vuoden työkokemuksella rekryssä monen maisterinkin ohi ja sai työpaikan. Niin vähän sitä miettii, mikä sen tutkinnon merkitys on tässä kuviossa. Tietenkin tietyissä vaativammissa hommissa on hyvä, että on alla sitä teoriapohjaakin. Tämä nyt oli sellainen junior-tason työpaikka ja alkupalkka 3400€.
Oman tyttären lukiokaverit, jotka opiskelevat Tampereella, ovat valittaneet ettei tytöt pääse töihin. Tytär opiskelee Aallossa ja oli jo lukion jälkeisenä kesänä F-Securella kesätöissä, sitten ekan vuoden keväästä vuoden loppuun Aallossa ja tämän vuoden alusta toisessa työpaikassa, johon rekrytoitui opintojen kautta. Hän on jopa todella laiskasti hakenut töitä, on ollut vähän nirso niiden suhteen ja painottanut joustavuutta ja etätyömahdollisuutta. Tätä viimeisintä työpaikkaa ei edes hakenut, vaan sitä tarjottiin. Ei ainakaan tyttären kohdalla näytä siltä, että alalla olisi sellaista sukupuolisyrjintää, mitä nuo Tampereella opiskelevat tuntuvat kokevan.
Täällä Helsingissä on kyllä sitäkin, että opintoja ei suoriteta pikavauhdilla, koska tehdään töitä opintojen ohessa. Toisaalta pikavalmistumiseen ei ole tarvetta, koska osa-aikatyöstä saa lisätuloja eikä eläminen ole kauheaa penninvenytystä. Sitten kun valmistuu, niin työkokemustakin on jo ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvittelisin, että töihin pääsee helpommin jos on työkokemusta sen tutkinnon lisäksi. Ja olen läheltä nähnyt, miten suoraan lukiosta koodaushommiin mennyt kaveri meni 1,5 vuoden työkokemuksella rekryssä monen maisterinkin ohi ja sai työpaikan. Niin vähän sitä miettii, mikä sen tutkinnon merkitys on tässä kuviossa. Tietenkin tietyissä vaativammissa hommissa on hyvä, että on alla sitä teoriapohjaakin. Tämä nyt oli sellainen junior-tason työpaikka ja alkupalkka 3400€.
Oman tyttären lukiokaverit, jotka opiskelevat Tampereella, ovat valittaneet ettei tytöt pääse töihin. Tytär opiskelee Aallossa ja oli jo lukion jälkeisenä kesänä F-Securella kesätöissä, sitten ekan vuoden keväästä vuoden loppuun Aallossa ja tämän vuoden alusta toisessa työpaikassa, johon rekrytoitui opintojen kautta. Hän on jopa todella laiskasti hakenut töitä, on ollut vähän nirso niiden suhteen ja painottanut joustavuutta ja etätyömahdollisuutta. Tätä viimeisintä työpaikkaa ei edes hakenut, vaan sitä tarjottiin. Ei ainakaan tyttären kohdalla näytä siltä, että alalla olisi sellaista sukupuolisyrjintää, mitä nuo Tampereella opiskelevat tuntuvat kokevan.
Täällä Helsingissä on kyllä sitäkin, että opintoja ei suoriteta pikavauhdilla, koska tehdään töitä opintojen ohessa. Toisaalta pikavalmistumiseen ei ole tarvetta, koska osa-aikatyöstä saa lisätuloja eikä eläminen ole kauheaa penninvenytystä. Sitten kun valmistuu, niin työkokemustakin on jo ihan mukavasti.
Melkoinen alkupalkka juniorille, kun tuo on nykyään isoissa taloissa keskimääräinen kokeneen koodarin kk-palkka...
Sukupuolisyrjintää on lähinnä tietyissä pienissä firmoissa, jotka on miespuolisten kaverusten perustamia ja joissa haetaan käytännössä paitsi hyvää tekijää, myös kaveria jonka kanssa vietetään vapaa-ajallakin aikaa. Muuten en ole ilmiöön alalla törmännyt ainakaan nuorilla. Vanhemmiten tosin tuntuu olevan niin että naisilla ikäsyrjintä iskee jo 40 v iässä kun miehillä vasta 50 v.
Jospa siellä on se kulttuuri muuttunut jotenkin ajan myötä?
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4ff2c77b-1550-422d-b2ef-969351cd7abf