Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pihalla voi olla YLE uutiset

Vierailija
12.07.2020 |

Kaupunkiviljelystä ja kattoviljelystä juttua. Kaveri puhuu hiilijalanjäljestä ja tonkii metri kertaa metri viljelylaatikkoaan. Joo. Kiva harrastus, mutta älkää nyt oikeasti puhuko mistään kestävästä hillijalanjäljistä. Loukkaantuu ihmisten älykkyyttä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kätevästi käy pääkaupunkiseutulaiselta tuo homma, että ihan vois laittaa aidan kehäkolmosen pintaan ja testata vaikka yhden vuoden pääkaupunkiseudun elintarvikeomavaraisuutta. Eikä sitten fuskata ulkomaantuonnilla, eihän.

Mä en ymmärrä tätä näkökantaa. Jos viljelee vaikka yrttejä tai tomaatteja pienivaraisesti, niin miksi nyt pitäisi perustaa heti kanala ja lehmätila sinne katolle ?

Zinc

Eikö se kaikki ole kuitenkin plussaa ..

Ei ole. Ja turha puhua hiilijalanjäljistä.

Vierailija
22/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepu ja oikea maanviljely ei sitten oo yhtään kivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmasto rasittaa rakennuksia jo nyt niin paljon, että kosteusongelmat ovat joka toisen tönön ongelma. Kerrostalojen katot pitäisi tehdä kaupunkiviljelyä varten kestämään vielä multakerroksen ja sen kastelun paino ja olemaan päästämättä vesiä rakenteisiin. Idiotismilla ei ole taas rajoja.

Vierailija
24/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kätevästi käy pääkaupunkiseutulaiselta tuo homma, että ihan vois laittaa aidan kehäkolmosen pintaan ja testata vaikka yhden vuoden pääkaupunkiseudun elintarvikeomavaraisuutta. Eikä sitten fuskata ulkomaantuonnilla, eihän.

Mä en ymmärrä tätä näkökantaa. Jos viljelee vaikka yrttejä tai tomaatteja pienivaraisesti, niin miksi nyt pitäisi perustaa heti kanala ja lehmätila sinne katolle ?

Zinc

Ei ole. Ja turha puhua hiilijalanjäljistä.

On se. Hillijalanjälki.

Vierailija
25/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko siellä on hehkutettu jotain kaarnalaivailuun verrattavaa shaibaa?

Vierailija
26/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

No ihan siinä Ylen uutisessa se jäppinen puhui jotain omavaraisuudesta.

Vierailija
27/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

No ihan siinä Ylen uutisessa se jäppinen puhui jotain omavaraisuudesta.

Ylen Guru?

Vierailija
28/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa metsää piisaa (hiilinieluja) vaikka vähän hakattaisiinkin. Viherhipit nyt kauhuissaan ja uusia sellutehtaita ei saisi enää rakentaa. Voi zeesus. Eihän Suomessa ole kuin muuta kuin metsää ja vettä suurin osa pinta-alasta.

Vierailija
29/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, minua nauratti kun Yle kysyi että voitaisiinko tulevaisuudessa koko kaupungin ravinnon tarve kattaa omavaraisesti. 

Ai niillä kukkalaatikoilla :D

Vierailija
30/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, minua nauratti kun Yle kysyi että voitaisiinko tulevaisuudessa koko kaupungin ravinnon tarve kattaa omavaraisesti. 

Ai niillä kukkalaatikoilla :D

Samaa hohottelin. Onkohan noilla mitään käsitystä miten paljon ihminen syö vuoden aikana? Jos joku saa kukkaruukustaan kourallisen chiliä ja pari ruohosipulin ruokua niin kyllä siinä on nälkä jo sadonkorjuupäivän iltana. 

Vierailija
31/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Hesalaiset noin pihalla uutisia myöten?

Vierailija
32/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla ja mulla on 7 kasvilavaa ja kaksi kasvihuonetta ja muutama marjapuska. Voin kertoo ettei oo omavaraisuudesta tietookaan. Ei näillä neljää ihmistä kovin pitkälti ruokita vaikka säilönkin kaiken mitä ei tuoreena syödä. Noi mun lavat on just samoja lavakauluksia mitä Ylen uutisessa näkyi.

Lannoituksesta. Vuosien ajan olen kokeillut eri ruuduissa eri lannoituksia ja todennut, että palanut karjanlanta on parasta, keinolannoitus hyvä kakkonen ja kolmantena vasta kompostoitu biojäte/puutarhajäte.

Vierailija
33/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se katolla viljelijä pelkällä katolla satoa saa,.

Onhan hänella muovilla suojatut kasvislavat sun muuta suojat, joihin multa laitetaan.

Eihän tämä mikään uusi ilmiö ole, noita tasakatoilla kaupngissa asuvia pientä satoa saavia on ollut jo pitkät ajat.

Se on ennenkaikkea harrastus, saa tuoretta ja puhdasta omaan ruokapöytään, mutta eihän se koko vuoden tarpeiksi tietenkään riitä.

Vierailija
34/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää omatarveviljelypuuhaatelu on kerrassaan söpöä.

Vierailija
35/47 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ja mulla on 7 kasvilavaa ja kaksi kasvihuonetta ja muutama marjapuska. Voin kertoo ettei oo omavaraisuudesta tietookaan. Ei näillä neljää ihmistä kovin pitkälti ruokita vaikka säilönkin kaiken mitä ei tuoreena syödä. Noi mun lavat on just samoja lavakauluksia mitä Ylen uutisessa näkyi.

Lannoituksesta. Vuosien ajan olen kokeillut eri ruuduissa eri lannoituksia ja todennut, että palanut karjanlanta on parasta, keinolannoitus hyvä kakkonen ja kolmantena vasta kompostoitu biojäte/puutarhajäte.

Komposti ei tosiaan ole erityisen ravinteikasta vaikka sellaisena sitä pidetään. Hyvää maanparannusainetta se kuitenkin on.

Vierailija
36/47 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka puhdasta se ruoka onkaan?

Maanviljelijä jos kasvattaa ison tien vieressä, niin puhutaan raskasmetalleista ym kasveissa ja täällä maalla on liikennettä todella vähän verrattuna isoihin kaupunkeihin.

Vierailija
37/47 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komposti ei tosiaan ole erityisen ravinteikasta vaikka sellaisena sitä pidetään. Hyvää maanparannusainetta se kuitenkin on.

Oletteko kuulleet, että eri kasvit tarvii eri määrän ravinteita. Esim. se kesällä kovasti syömänne mansikka oikein imee niitä maasta. Välissä joudutaan viljelemään jotain muuta etenkin luomuviljelyssä, kun se mansikka imee kaikki ravinteet itselleen.

Zinc

Vierailija
38/47 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi viherhöperöt on ihan pimeitä 😁 Ne kuvittelee että siitä samasta laatikosta tulee satoa vuodesta toiseen eikä tartte tehdä mitään. JO EU direktiivi sanoo että sen pitää olla kesannolla joka kolmas vuosi ja kait sitä pitäis lannoittaakin. Ei se laatikko oo mikään ikiliikkuja.

Älä nyt huuda. Rupeevat vielä käymään paskallakin siinä.

Vierailija
39/47 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se kaupunkilainen kerrosalossa asuva viljelee sitten, ei hänellä ole maata missään?

Kaikilla ei ole edes parveketta, jossa yrttejä ja pikkumäärän uusia perunoita kasvattelisi.

Eikä  cityihmisillä ole autoa millä kulkea maaseudulle, jossa joku viljelijä jollekin pienen palstan vuokraisi, eikä julkinen liikenenne kulje joka paikkaan.

Jos viljelee jotain, sitä on hoidettava päivittäin, kastelut ja sadonkorjaus yrteistä ja rikkaruohot vihanneksista ja juureksista.

No muuttaa sinne maalle, jos niin perkheleesti noita vilijelyhommia rakastaa?

Vierailija
40/47 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama havainto. Karjanlanta (palanut) on parasta, ekana vuonna kurpitsoille ja seuraavana vuonna se käy vaikka tomaatille, kun pahin "puhti" on siirtynyt kurpitsoihin. Ongelmana saattaa Helsingissä olla se, että karjanlanta ei ole ihan lähellä tuotettua ja jätevedenpuhdistamojen tuottama "multa" on kasveille vaarallista, sitä ei saa edes levittää pelloille. Kattoviöjelyyn varmasti sopivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi