Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti käytti painopeitettä lapsen rauhoittamiseen

Vierailija
17.05.2013 |

Useita kymmeniä kiloja painavaa peittoa käytetään riehuvan lapsen rauhoittamiseen.

http://www.hs.fi/kotimaa/Painopeitteen+valmistaja+ihmettelee+p%C3%A4iv%C3%A4kotikohua+Kuulostaa+keskiaikaiselta/a1368755425982

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repisin perseeni jos olisin tehnyt saman löydön kuin kyseinen äiti.

peitto voi ollla ihan ok joo, mutta kaikista tuollaisista erikoisjärjestelyistä pitää ILMOITTAA vanhemmille ja/tai neuvotella  vanhempien kanssa Etukäteen !!!!

Vierailija
42/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kovasti totta, asian ydin ikään kuin! Eikä minusta riitä, että vanhemmille ilmoitetaan vaan ihan keskustellaan, että ootteko huomannu kotona samaa ja mitä siellä teette ja toimisko tää kotonakin jne.

t. 23 (?)

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 19:44"]

Repisin perseeni jos olisin tehnyt saman löydön kuin kyseinen äiti.

peitto voi ollla ihan ok joo, mutta kaikista tuollaisista erikoisjärjestelyistä pitää ILMOITTAA vanhemmille ja/tai neuvotella  vanhempien kanssa Etukäteen !!!!

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aprillipäivä näin monen mielestä? Painopeite,"painopeite"......käsittämätöntä diipadaapaa! Jotkut lapset voivat rauhoittua,jos on esim. IHAN VAAN RASKAAMPI PEITTO, ei siellä mitään tiiliskiviä ole pussilakanan sisällä! Meillä käytetään yhdellä lapsella tiiviimpää materiaalia olevaan fleece-huopaa,hän ei rauhoitu silittelyihin,ei mihinkään,ei siedä kosketusta jne.Vain peiton "paino" tuo turvan tunnun ja nopean rauhoittumisen tarvitsemilleen päiväunille. Ja mitä tulee kahden tunnin taukoihin; otan ilomielin vastaan! P.S. Pidin tänään viikon kolmannen kahvitauon....

Vierailija
44/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan vanhempi edes kehtaa olla noin urpo, että ilmoittaa lehteen tuollaisesta asiasta??!! Haloo!

"Peiton sisällä oli jotain metallihauleja ja se paino varmaan 8 kiloo.." Taivas mua hävettäis jos olisin tuo henkilö.

Ainut moka joka tapauksessa on tapahtunut, on se, ettei vanhempien kanssa ole juteltu etukäteen lapsen mahdollisesta levottomuudesta ja rauhoittumattomuudesta päiväunilla, ja siitä, kuinka tämmöinen painopeitto voisi ongelmaan auttaa.

Luoja mitä tyyppejä nuo vanhemmat (ja toimittaja).

Vierailija
45/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin tuollaisen peiton vauvalle, jos se vaan olisi ihan turvallista. Nukkuu aina paljon paremmin aikuisen peiton alla kuin oman kevyen peittonsa alla. Selvästi rauhoittuu, kun on painoa päällä, oli se sitten mun käsi tai peitto.

Vierailija
46/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä päivältä vaan enemmän rapisee luotto Suomen päivähoitoa kohtaan.

Vierailija
47/79 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenissa heti kaikki mammat painopeittokaupoille, niin saavat ukkonnekin katsoa viikonloppuna lätkää rauhassa, kun ei ole mitään turhaa iltarumbaa siinä ympärillä ;)

Mahtava markkinarako näille paitojen valmistajille kertakaikkiaan. "vältä pikkulapsivaiheen avioero, osta pilteillesi painopaita" 

"äiti ja isä, väsyttääkö? Heräsikö pienokainen painajaisiin taas viime yönä ja etsi turvaa äidin ja isin sängystä? Nyt voit unohtaa huonosti nukutut yöt! Se on totta, osta mahtava painopaita ja lapsen kauniit unet on taattu"

"pois jokailtainen lasten nukuttaminen! enää ei lapsesi ramppaa juomassa ja pissalla nukkuma-ajan jälkeen, kiitos painopaidan"

"painopaitoja joka koossa, haulit myydään erikseen kilotavarana"

asiakkaat kertovat:

mies, 35-v: "sain elämäni takaisin. lastenhuoneesta kuuluu tyytyväinen tuhina ja sohva ja kaukosäädin ovat taas minun valtakuntaani. Peter Pan satujen sijaan voinkin korkata illalla hyvin ansaitun oluen."

nainen 37-v: "monen vuoden jälkeen saimme seksielämämme taas sujumaan, nyt rakastelemme taas kuin nuorina, kunnia kuuluu lasten uusille painopaidoille. he nukkuvat joka yö 12 tuntia. Elämä on taas ihanaa!"

nainen 41-v: "lapsemme eivät enää ramppaa juomassa ja pissalla iltaisin, painopaidat pelastivat iltamme"

Vierailija
48/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään kaikki pakotetaan nukkumaan tai lepäämään päiväkodissa, vai onko päivä liian raskas siellä metelissä, lapset ovat yksilöitä. kaikki vaan samaan muottiin, painoilla tai ilman, ihan hurjaa menoa. Onnellisia he jotka saavat haluavat hoitaa lapsensa kotona, ihan luonnonmukaisesti ilman kaikenlaisia älyttömyyksiä.

Vierailija
49/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin heti, mutta ei ihan raaski - hintaa tulisi n. 600€ tuollaiselle aikuisen painopeitolle :(

Miksei enää valmisteta samanlaisia raskaita peittoja kuin ennen??  Meillä isän ja äidin 53 vuotta sitten häälahjaksi saamansa peitot (näitä lumppupeittoja kai) hävitettiin muutama vuosi sitten.. Ja voi mitkä ihanat unet niiden alla sai :)

Vierailija
50/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle iskee pakokauhu, jos joudun nukkumaan makuupussissa. Minun lastani ei ikinä-ikinä laitettaisi tuollaisen painopeiton alle. Toisaalta, olen hoitanut omat lapseni itse ja olen saanut valita kasvatusmetodit itse.

Vierailija
51/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 02:30"]

Minulle iskee pakokauhu, jos joudun nukkumaan makuupussissa. Minun lastani ei ikinä-ikinä laitettaisi tuollaisen painopeiton alle. 

[/quote]

Miksi sinä omat vainosi opetat lapsellesi, jos olet itse jo niistä kärsinyt. Usein tulee vastaan että äiti on jostain pikkuasiasta ihan kauhuissaan ja  sitten lapselleen opettaa saman vian ja pelon.

Vierailija
52/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että kaikenlaisia keinoja varmaan yritetään ja varmaan tarvitaankin jos on kyse häiriintyneistä lapsista mutta ei kai tavallinen lapsi mitään erikoispeittoja tarvitse. Ei näköjään vanhemmat ole oikein perillä päiväkotien käytännöstä. En minä ainakaan itselleni mitään painopeittoja huolisi, no en kyllä mene asioilleni saati nukkumaan samaan aikaan kun kaikki muut, kyllä yksilöllisyys katoaa. Mutta ei voi tietenkään vaatia että päiväkodissa voidaan huomioida joka lapsi joka hetki. Sääli että niin moni joutuu viettämään niissä niin suuren osan ajastaan.

Vierailija
53/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopeiton käyttöhän on ihan samaa kuin tassuttelu. Tassuttelussa käden paino lapsen pään päällä rauhoittaa lasta. Painopeiton kanssa ihan sama juttu, käsi vain ei ole riittävän iso peittämään koko keskivartaloa, siksi käytetään painopeittoa.

Eli todellakin jutun aihe on tyhjää täynnä. Toki vanhemmilla on oikeus tietää peiton käytöstä. Mutta vaatiiko kukaan, että tassuhoitoa ei saa antaa, ellei ole vanhempien lupaa? Tuskin.  Minkä kokoista painoa saa käyttää omatoimisesti ja minkä kokoiselle tarvitaan vanhemman lupa? Missä raja menee?

Vierailija
54/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se juuri ole yksilön huomioonottamista, jos saa sen painopeiton..? Ei siellä päiväkodissa kaikille semmoista ole. Toiset haluaa että istutaan vieressä, toiset tykkää silittelystä, toiset tykkää painopeitosta..jne. :) 

Vierailija
55/79 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 02:09"]

Miksi ylipäätään kaikki pakotetaan nukkumaan tai lepäämään päiväkodissa, vai onko päivä liian raskas siellä metelissä, lapset ovat yksilöitä. kaikki vaan samaan muottiin, painoilla tai ilman, ihan hurjaa menoa. Onnellisia he jotka saavat haluavat hoitaa lapsensa kotona, ihan luonnonmukaisesti ilman kaikenlaisia älyttömyyksiä.

[/quote]

Samaa miettinyt! Joku 4-5v joutuu nukkumaan päikkärit, what?? Sitten kotona illat venyy puoleenyöhön, ihan sairasta.

Vierailija
56/79 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä pk:ssa yhdellä alle 2-vuotiaalla lapsella oli tällainen painopeite. Ei päässyt itse pois sen alta ja kun minä kokeilin sitä peitettä nostaa niin jopa minusta, aikuisesta ihmisestä se tuntui melko raskaalta.

Vierailija
57/79 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi itse kokee painopeitteen?

Jos hän itse menee mielellään tälläisen peitteen alle aiheuttamatta itselleen vahinkoa luultavasti ok. Mutta jos hän kokee tukahtuvansa peitteen alle on kyseesä jo lapsen fyysiseen ja psyykkiseen teveyteen kohdistuva vaara.

Vierailija
58/79 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnipito voi vahingoittaa lasta sekä henkisesti että fyysisesti. Se voi myös tappaa. Kiinnipito on itsetarkoitus, kun käytetään kiinnipitoa hoidollisena menetelmänä. Lääkäri perusteli lapsen ärsyttämistä sillä, että lasta ei voida hoitaa, jollei saada häntä reagoimaan. Lasta siis ärsytetään tahallaan, jotta hän raivostuu ja saadaan syy kiinnipitoon. AUTISTISELLE kosketushäiriöiselle lapselle kiinnipito ei sovi lainkaan.

Vierailija
59/79 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä peitossa on ne painot reunoilla, niin eihän sen peiton koko paino ole lapsen kehon päällä. Eli, vaikka peitto painaisikin 8kg (mitä en usko), niin lapseen kohdistuva paino tuskin on paria kiloa enempää. Aikuisen käsikin painaa monin verroin enemmän, eikä siitä kukaan ole nostamassa meteliä, jos joku mamma nukkuu lapsi kainalossa. 

Jos kyseessä on päiväkodeissa yleisesti käytössä oleva apuväline, on sen turvallisuus hyväksytty varmasti moninkerroin usean eri tahon toimesta. Eikä päiväkodeissa lapsia jätetä lepohetkelläkään valvomatta, eli kyllä aikuinen varmasti auttaa lapsen sen peiton alta pois, jos se on muka niin hankalaa kuin jutun isä antaa ymmärtää (mitä en myöskään usko).

Toki päiväkoti olisi voinut kertoa vanhemmille peiton käytöstä. Minä en ainakaan repisi pelihousujani, vaikka omilla lapsillani päiväkodissa tällaista käytettäsiin tietämättäni. Ei sen käyttö välttämättä edes kerro mistään ongelmista, lapsi vain saattaa kokea sen miellyttävänä, niin kuin tässäkin ketjussa moni aikuinen.

Vierailija
60/79 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on käyttänyt tarhassa painopeittoa, eikä se todellakaan ole mikään pakkopaita tai muu mikä pitäisi paikallaan. Se on hieman raskaampi, niin että sen tuntee ja lisäksi sinne on ommeltu pieniä herneitä tms. mitä vilkkaampi lapsi voi hypistellä, jotta voi olla sekä paikoillaan, että liikkeessä samaan aikaan muita häiritsemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan