Jos kanssaihmisellä on autismin kirjo...
Jos kanssaihmisellä on autismin kirjo tai muu neuropoikkeavuus, miksi muiden velvollisuus on koko ajan sietää asiatonta käytöstä? Miten voisin selkeästi mutta nätisti ilmaista, etten jaksa sitä enää? En jaksa olla jatkuvan saivartelun ja tylyjen kommenttien kohteena vain siksi, että toinen on "erilainen" eikä kuulemma voi sille mitään. Olen yrittänyt hoitaa asian rakentavilla kommenteilla, mutta ne eivät tunnu menevän perille.
Kommentit (93)
Minä olen katkonut välit autismin kirjolla olevaan siskoon tämän vaikean käytöksen takia. Alkaa huutaa täysin yllättäen milloin mistäkin, ei siedä eriäviä mielipiteitä ja kokee tietävänsä aina kaikesta kaiken, vaikka kyse olisi alasta jota minä olen opiskellut yliopistossa ja hän ei. Lapsena oli myös väkivaltainen minua kohtaan. Vanhemmat ovat aina hyssytelleet, vaatineet paapomaan siskoa ja syyttäneet minua riidoista. Lasteni ei tarvitse katsella tuollaista menoa, eikä minunkaan enää loppuikääni.
Esimerkiksi sarjamurhaajat menevät sisäisesti sekaisin jos eivät mielestään saa riittävästi kohteliaisuuksia ja kunnioitusta.
Mitä enemmän ihminen on sisäisesti sekaisin ja kokee itsensä arvottomaksi sen herkemmin hän menee tolaltaan jos ei saa amerikkalaistyylisiä have a nice day huomioita oli ne miten pinnallisia tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toisten ihmisten pitäisi joutua kärsiä sinun innostasi järjestää heitä vastaan vammaisvastaista verbaalista väkivaltaa? Miksi autismikirjolaisten tulisi sietää sinun nentteilyäsi ja ableistista väkivaltaa vielä siihen päälle? Miksi heiltä tulisi riistää oikeus omaan kulttuuriinsa, jota ilmennetään vuorovaikutusmalleissa?
Öööö, siis sekö on verbaalista väkivaltaa, että toivon että tervehdittäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ja kohteliaita?
Saathan sä toivoa, mutta he eivät osaa. Minä voisin yhtä hyvin edellyttää sinun osaavan kaikkia kiinan kielen eri murteita ja tervehdit ninua svahilin kielellä tai muuten olet epäystävällinen
Mulla kaksi seurustelujuttua ollu adhd/as-piirteisten miesten kanssa nyt peräkkäin ja oon aivan pihalla tällä hetkellä et miten nää jutut meni niiiin saman kaavan mukaan. Kun molemmat sit paljastuneet aikamoisiksi naistenpyörittäjiksi, ei välitetä yhtään miten toisia loukataan tässä toiminnassa, mutta ite loukkaannutaan verisesti ihan mistä vaan. Lisäksi ollu tätä et KAIKKI muut ihmiset on tyhmiä ja halveksutaan muiden mielipiteitä ym. Alussa ovat sellaisia poikamaisen kömpelöjä, ja älykkäitä tietty, mikä sit ehkä vetoaa meihin tiettyihin naisiin. Silti tuntui, että näiltä sit uupui taito olla naisten kanssa oikeassa parisuhteessa, et oli sellasta leikkiä heille. Ja kun yhen kaa meni sukset ristiin niin seuraava. Et ei näköjään kaikilla oo vaikeuksia löytää seuraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toisten ihmisten pitäisi joutua kärsiä sinun innostasi järjestää heitä vastaan vammaisvastaista verbaalista väkivaltaa? Miksi autismikirjolaisten tulisi sietää sinun nentteilyäsi ja ableistista väkivaltaa vielä siihen päälle? Miksi heiltä tulisi riistää oikeus omaan kulttuuriinsa, jota ilmennetään vuorovaikutusmalleissa?
Öööö, siis sekö on verbaalista väkivaltaa, että toivon että tervehdittäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ja kohteliaita?
Saathan sä toivoa, mutta he eivät osaa. Minä voisin yhtä hyvin edellyttää sinun osaavan kaikkia kiinan kielen eri murteita ja tervehdit ninua svahilin kielellä tai muuten olet epäystävällinen
Tässä ketjussa jo useampikin Asperger-henkilö on itse käynyt toteamassa, että toki heille on käytöstavat opetettu, eikä diagnoosia saa syyttää siitä, jos ei osaa tervehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sarjamurhaajat menevät sisäisesti sekaisin jos eivät mielestään saa riittävästi kohteliaisuuksia ja kunnioitusta.
Mitä enemmän ihminen on sisäisesti sekaisin ja kokee itsensä arvottomaksi sen herkemmin hän menee tolaltaan jos ei saa amerikkalaistyylisiä have a nice day huomioita oli ne miten pinnallisia tahansa.
Höpöhöpö. Tiedän tunnekylmiä ja narsistisiakin ihmisiä ja heille on totaalisen samantekevää, jos heistä ei joku piittaa tai ole heille kohtelias. He nimenomaan osaavat ohittaa sellaiset tilanteet, sillä heillä se teflonpinta on niin vahva. Sen sijaan yksinäiset ja hieman huonoitsetuntoiset ahdistuvat pettymyksistä sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaksi seurustelujuttua ollu adhd/as-piirteisten miesten kanssa nyt peräkkäin ja oon aivan pihalla tällä hetkellä et miten nää jutut meni niiiin saman kaavan mukaan. Kun molemmat sit paljastuneet aikamoisiksi naistenpyörittäjiksi, ei välitetä yhtään miten toisia loukataan tässä toiminnassa, mutta ite loukkaannutaan verisesti ihan mistä vaan. Lisäksi ollu tätä et KAIKKI muut ihmiset on tyhmiä ja halveksutaan muiden mielipiteitä ym. Alussa ovat sellaisia poikamaisen kömpelöjä, ja älykkäitä tietty, mikä sit ehkä vetoaa meihin tiettyihin naisiin. Silti tuntui, että näiltä sit uupui taito olla naisten kanssa oikeassa parisuhteessa, et oli sellasta leikkiä heille. Ja kun yhen kaa meni sukset ristiin niin seuraava. Et ei näköjään kaikilla oo vaikeuksia löytää seuraa!
Ei assit pysty pyörittämään mitään naiskarusellia. ADHD:t sen sijaan kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei assit pysty pyörittämään mitään naiskarusellia. ADHD:t sen sijaan kylläkin.
Näillä molemmilla oli kyllä as-piirteitä vahvasti, mutta adhd toki oli näkyvillä. Et tosi vaikeita tyyppejä, myös itselleen. Mutta en mä heistä ois ikinä uskonu et naisia pyörittävät, päinvastoin heistä sai kokemattoman vaikutelman 😂 Toki suurin osa pyörityksestä oli netissä, mutta ei kokonaan. En sit tiiä kokonaan as-tyypit. Ei varmaan tällainen suju.
Vierailija kirjoitti:
Jos muistellaan noin kaksituhatta vuotta sitten tapahtunutta Shaolin Templen tuhoa, jossa polulla käveli maailman suurin sotakenraali ja nykyään joissain uskonnoissa Jumalaksikin palvottu henkilö (kaikista neljästä ilmansuunnan voimista) Pai Mei ja vastaan tuli buddhalainen munkki.
Tarina ei kerro että vastasiko munkki Pai Mein tervehdykseen, vai eikö munkki vain huomannut hienovaraista huomionosoitusta, mutta reaktio oli selvä.
Pai Mei hyökkäsi luostariin ja tuhosi sen paljain käsin käyttäen ukkoskäsiä ja salamajalkoja.
Hänet tunnettiin julmuudesta ja häikäilemättömistä sotataidoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos et pidä autismikirjolaisesta, ota etäisyyttä. Niin yksinkertaista se on.
Kyllä me autistit kykenemme löytämään ystäviksi sellaisia ihmisiä jotka todella pitävät persoonastamme, juuri sinua ei kaivata. Ylimääräiset ihmiset vain uuvuttavat ja vievät energiaa, mutta toisinaan rasittavista neurotyypillisistä on vaikea päästä eroon kun ei tahallaan haluaisi loukata ihmisiä jotka vetävät hernettä nenään muutenkin.
Voisin lyödä vetoa että "rakentavissa" kommenteissasi ei ole logiikan hiventäkään.t. palsta-asperger
Niin. Logiikkaa ei ehkä ole sun mielestäsi, mutta kaikkien normaalien ihmisten mielestä on. Siinä tää ongelma juurikin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi se tavallaan ollakin.
Jos painostat toista alistumaan tervehdykseen, vaikkei henkilö sitä uskalla tehdä, niin sehän on alistamista ja väkivaltaa tätä kohtaan.
Nykyään jo normaalit käytöstavatkin on sitten alistamista ja väkivaltaa. Wtf?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos painostat toista alistumaan tervehdykseen, vaikkei henkilö sitä uskalla tehdä, niin sehän on alistamista ja väkivaltaa tätä kohtaan.
Minä osaan olla kyllä kohtuullisen ystävällinen ja kohtelias sosiaalisissa tilanteissa, mutta fraasit kuten juurikin tervehdykset joilla ei ole mitään asiasisältöä, voivat unohtua. "Huomenta" ohi kulkiessa jollekin kollegalle jonka kanssa ei muuten ole mitään vuorovaikutusta, ei ole minkään tärkeän informaation välittämistä toiselle, se vain katkaisee ikävästi omat ajatukset. Yritän kyllä muistaa että on nenttejä joiden maailma kaatuu ja jotka ottavat henkilökohtaisena loukkauksena jos unohtaa tervehtiä, mutta...niin, joskus olen vaan ajatuksissani. Jos joku ei voi sietää minua sen takia, niin se on voi voi.
palsta-asperger
Oikein osaat olla "kohtuullisen ystävällinen". Ja kaikki normaalit käytöstavat on sinusta ihan pe*seestä ja keskeyttää sun maailmaatärkeämmät ajatukset. Pysy sitten pois ihmisten ilmoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se tervehtimisen puuttuminen tässä on kakkein pienin ongelma. Enkä pakota ketään, mutta huomaan, jos joku ei vastaa tervehdykseen.
-ap
Noniin, eli olet juuri sellainen hemmetin rasittava nentti joka ylitulkitsee as-ihmisen käytöstä, pitää omia mielipiteitä objektiivisina faktoina, ja olettaa että kaikki on jotenkin kauhean henkilökohtaista.
Ota etäisyyttä, ole kiltti, se autismikirjolainen "kaverisi" ei todellakaan jää kaipaamaan sinun edustamaasi normaaliuden lajia.
palsta-asperger
Itse en ylitulkitse yhtään mitään, ajattelen vaan että taas tuo käytöstavaton idiootti tuossa menee, voi kun ei tämän työpäivän aikana tarvitsisi olla tekemisissä, kun ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se tervehtimisen puuttuminen tässä on kakkein pienin ongelma. Enkä pakota ketään, mutta huomaan, jos joku ei vastaa tervehdykseen.
-ap
Noniin, eli olet juuri sellainen hemmetin rasittava nentti joka ylitulkitsee as-ihmisen käytöstä, pitää omia mielipiteitä objektiivisina faktoina, ja olettaa että kaikki on jotenkin kauhean henkilökohtaista.
Ota etäisyyttä, ole kiltti, se autismikirjolainen "kaverisi" ei todellakaan jää kaipaamaan sinun edustamaasi normaaliuden lajia.
palsta-asperger
Millä tavalla se on ylitulkitsemista jos huomaa, että toinen ei tervehdi? Ei ole olemassa edes mitään yleistä aspergerihmisten käytöstä, jossa eivät haluaisi tervehtiä tai näkisi sitä tarpeellisena. Useat aspergerit haluavat tervehtiä paljon iloisemmin kuin minä ja muutenkin hölöttävät minkä ehtivät. Eli miten tällaiset asiat pitäisi etukäteen tietää jos ei ole mitään aspergereille yleistä käytäntöä näistä asioista?
Tottakai meidän muiden pitää tietää ja ymmärtää kaikki variaatiot, ymmärtää ja joustaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa, kuunnella kaikki asiattomat kommentit - koska nuo ovat niitä erityisiä, me vaan tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
palsta-asperger
Millä tavalla se on ylitulkitsemista jos huomaa, että toinen ei tervehdi? Ei ole olemassa edes mitään yleistä aspergerihmisten käytöstä, jossa eivät haluaisi tervehtiä tai näkisi sitä tarpeellisena. Useat aspergerit haluavat tervehtiä paljon iloisemmin kuin minä ja muutenkin hölöttävät minkä ehtivät. Eli miten tällaiset asiat pitäisi etukäteen tietää jos ei ole mitään aspergereille yleistä käytäntöä näistä asioista?
Go figure out. Te neurotyypilliset olette kuulemma sosiaalisesti mielettömän taitavia, pitäisi olla helppo juttu.
palsta-asperger
Silloin kun puhutaan normaaleista ihmisistä. Te taas olette niin kovin, kovin erityisiä. Eihän teitä ole edes tarkoitus voida ymmärtää, koska silloin ette voisi enää uhriutua ja vaatia erityiskohtelua, koska olette niin kovin erityisiä. Please pysykää pois normaalien ihmisten työpaikoilta, kun olette niin erityisiä että ette sinne millään sopeudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan olla kyllä kohtuullisen ystävällinen ja kohtelias sosiaalisissa tilanteissa, mutta fraasit kuten juurikin tervehdykset joilla ei ole mitään asiasisältöä, voivat unohtua. "Huomenta" ohi kulkiessa jollekin kollegalle jonka kanssa ei muuten ole mitään vuorovaikutusta, ei ole minkään tärkeän informaation välittämistä toiselle, se vain katkaisee ikävästi omat ajatukset. Yritän kyllä muistaa että on nenttejä joiden maailma kaatuu ja jotka ottavat henkilökohtaisena loukkauksena jos unohtaa tervehtiä, mutta...niin, joskus olen vaan ajatuksissani. Jos joku ei voi sietää minua sen takia, niin se on voi voi.
palsta-asperger
Hm... Miten niin tervehdyksellä ei ole asiasisältöä? Se tarkoittaa jokseenkin, että huomioin Sinut ja haluan osoittaa arvostavani Sinua. Jos ei vastaa tervehdykseen, siinä vasta asiasisältöä onkin...
Asiasisältö: minulla on relevanttia informaatiota jonka jakamisen uskon olevan hyödyllistä. Informaatio ei ole sosiaalisten suhteiden suohon liittyvää, vaan koskee _asioita_. Kuten: säätila, työprojektin tilanne, ratkaisu johonkin ongelmaan jne.
Sosiaalinen turha höttö: Muistan olettaa, että olet hirvittävän huomionkipeä olento jolle arvostustaan pitää todistella joka välissä, ettei sille tule paha mieli ja se ala luulla että vihaan sitä verisesti. Minun arvostukseni ja sen tason mahdolliset pienet vaihtelut ovat universumin tärkein asia josta minun pitää jatkuvasti raportoida noudattamalla tiettyjä rituaaleja jotka koen häiritsevinä ja merkityksettöminä. Jos en näin tee, oletat että vähintään valmistelen kimppuusi käymistä.
Jos autisti ei törmännyt sinuun, hän huomasi sinut. Jos hän ei paennut eikä saanut itkupotkuraivaria, voit olettaa ettei ilmestymisesi ollut täysin sietämätön elämys. Koita nyt vähän hillitä tuota dramaattisuuttasi ja lähteä siitä, että olet autistin mielestä ihan ok, kunnes hän tulee toisin kertomaan.
palsta-asperger
Mistä te kirjolaiset sitten nautitte, jos kaikki faktan ulkopuolelle menevä on taustahöttöä? Tervehtimisen ja small talkin ja kaiken sellaisen (myös katsekontaktin) tarkoitus on tuottaa mielihyvää. Kyllä käy elämä tylsäksi, jos ei enää edes sosiaalisesta kanssakäymisestä saisi ottaa hyvää fiilistä.
Tämän jutun juoni onkin se, että tervehtiminen, small talk ja katsekontakti _eivät tuota_ autistille mielihyvää, päinvastoin. Ne voivat olla äärimmäisen rasittavia ja epämiellyttäviä, mutta sellaisia joita neurotyypillisten luomassa maailmassa vaan on pakko sietää, tai sitten kärsiä siitä että ei pysty.
Ihan vapaasti neurotyypilliset saavat riemuita sosiaalisesta kanssakäymisestä koko sydämestään, kunhan ette vain yrittäisi kaikin keinoin pakottaa meitä muita osallistumaan näihin epämiellyttäviksi kokemiimme aktiviteetteihin, tai kiusaa siksi että emme ole yhtä innoissaan.
Mistäkö sitten nautin? Voi kuule, se sosiaalinen maailma on vain pieni osa maailmaa. Minä nautin siitä kaikesta muusta. Nautin miellyttävistä aistimuksista, ajattelemisesta, uuden oppimisesta, ongelmien ratkomisesta, kauneudesta, hiljaisuudesta, omassa rauhassa puuhastelusta, harrastukseen uppoutumisesta. Joskus nautin jopa keskustelemisesta, mutta silloin se on esimerkiksi juurikin ongelman ratkaisua tai näkökulmien vaihtoa yhteisestä kiinnostuksen kohteesta.
Sosiaaliset pakot ja pakkososiaalisuus vain häiritsevät ja erottavat minua kaikesta siitä mistä todella nautin.
palsta-asperger
Kerrotko nenteille, että et halua kommunikoida heidän kanssaan? Koska autismikirjolla on niin monenlaisia ihmisiä, että ei voi tietää kuka on millainen. Jotkut aspergerit ovat todella sosiaalisia ja ainakin oman kertomansa mukaan nauttivat sosiaalisista suhteista suuresti. Eli tieto siitä, että jollakulla on asperger, ei oikeastaan kerro vielä paljon mitään. Eikä ole kovin toivottavaa, että tietämättä alettaisiin nyt välttämään aspergerhenkilöitä.
Riippuu tilanteesta, mutta tosi harvoin. Yleisesti ottaen on vain helpompaa minimoida sosiaalisia kontakteja.
Oma kokemus on, että nentit ottavat tämäntapaiset asiat usein todella helposti henkilökohtaisesti. Tuntuu että heidän on mahdotonta ymmärtää, että voi käyttäytyä kuten as-ihmiselle on luontevaa (esim. olla tervehtimättä) ilman että siinä on takana jotain henkilökohtaista.
Eli jos sanoo että en nyt halua puhua kanssasi, niin nentti kuulee että sanoin "en jaksa sinua" eikä millään ymmärrä että se mitä en jaksa, on _puhuminen_. Tai jos kieltäytyy iltamenosta ja sitten käy jotenkin ilmi, ettei minulla ole kyseiselle illalle muuta menoa, vaan aion viettää illan esim. yksin kotona, niin taas oletetaan että en pidä kyseisten ihmisten seurasta. Kyse ei minulle tällaisessa tilanteessa ole ollenkaan siitä etteivätkö ko. henkilöt olisi mielestäni hyvinkin mukavia, minä vain tarvitsen yksin olemista yhtä paljon kuin nentti niitä sosiaalisia kontaktejaan. Tilanne on vähän sama kuin jos joku yrittäisi pakottaisi sinut syömään kolme kiloa karkkia yhdeltä istumalta, ja kun sinulle tulee huono olo syötyäsi pari sataa grammaa, niin vedetään se johtopäätös että et voi sietää karkkia etkä koskaan halua ensimmäistäkään karkkia.
Olisi tosi hienoa, jos voisi puhua näistä asioista suoraan ja tulla oikein ymmärretyksi, mutta oikeassa elämässä se tuntuu aika mahdottomalta. Lopputuloksena olen vielä vähän erakompi kuin ehkä luonnostani olisin, koska on helpompi vältellä ihmisiä ylipäätään kuin onnistua olemaan kanssakäymisessä vain sen verran kuin jaksaa.
palsta-asperger
Millä tavalla ja tyylillä esität noita asioita? En ole asperger, mutta en pidä keskustelusta, turhan puhumisesta, liiallisesta sosiaalisuudesta tms. esimerkiksi työpaikallani. Olen kuitenkin onnistunut tuomaan kaiken tämän ilmi kollegoilleni siten, että kukaan ei ole loukkaantunut tai käsittänyt väärin. Samassa työpaikassa yli 10 vuotta ilman mitään ongelmia, hyvissä väleissä ollaan.
Että voisiko mitenkään olla mahdollista, että sinulla on ongelmia asiasi esiintuomisessa siten, että et loukkaa toisia? Kun et kerran toisten tunteista ja mielipiteistä mitään ymmärrä ja niistä välitä. Vai onko vika aina, joka kerta, ainoastaan, meissä tavallisissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on se sama ap kuin muilla palstoilla ja ketjuissa hän provoilee ja hakee vain välineitä joilla manipuloida ja joilla etsiä heikkouksia ihmisistä ja ihmisten puolustuskeinoja joita hajoittaa.
Hyi sinua, eikö hävetä?
Laitapa esimerkkejä, millä kaikilla palstoilla ja missä ketjuissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että neuronormaalit pystyy säätelemään omaa käytöstään mutta autistit ei.
Syvästi autistiset eivät pysty säätelemään käytöstään, mutta aspergerit kyllä pystyvät. Itse aspergerpiirteitä omaavana ihmisenä koen kirjoituksesi aika loukkaavana. Minulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa, mutta kyllä minulta voi silti odottaa itsehillintää ja asiallista käytöstä ja onneksi minulle on näitä lapsena opetettu.
Tuossa yritettiin jopa puolustaa erityisiä, ja silti oli loukkaavaa. On vaikea keksiä, mitä uskaltaa enää sanoa ettei joku erityinen loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
palsta-asperger
Kaverin sijaan se voi olla myös työkaveri, naapuri tai perheenjäsen, josta ei noin vain oteta etäisyyttä. Sitten pitää vain yrittää sopeutua.
Joo todellakin. Aloitin itse asiassa juuri uudessa työpaikassa psykiatrian yksikössä, ja minua lähestyi työasiassa yksi ihminen siellä. Kävi alta aikayksikön selväksi, että hänellä on asperger, ja paha sellainen onkin. Ei mitään motivaatiota myöskään edes työpaikalla yrittää esittää käytöstapoja kollegoita kohtaan. En voinut kuin ihmetellä, kuka palkkasi hänet auttamistyöhön psykiatrialle, kun hän ei osaa työkavereidenkaan kanssa olla asiallinen. Nyt käy sääliksi hänen potilaitaan...
Psykiatri jolla on asperger voi olla hyvä auttaja muille autismin kirjolla oleville.
Olen itse yrittänyt etsiä autismin kirjolla olevalle lapselleni sopivaa terapeuttia, mutta se on todella vaikeaa.
Paras on tähän mennessä ollut toimintaterapeutti, jolla itsellään on asperger. Hän ymmärsi lastani todella hyvin ja heidän kommunikaationsa onnistui hienosti. Hän ymmärsi nopeasti millaisia ongelmia lapsella on ja mitä niille kannattaa tehdä. Vaikka hänen oli tarkoitus hakea ratkaisuja yhteen liikumisen ongelmaan, hän antoi ratkaisuja todella laajasti moniin muihinkin asioihin ja auttoi lasta ymmärtämään itseään paremmin.
Siitä yhdestä tapaamisesta oli enemmän apua lapsen mielialaan kuin yhdestäkään psykiatrin tai psykologin tapaamisesta.
Harmi että hänelle ei voi saada säännöllisiä tapaamisia.
Psykiatri jolla autismi???? Pitäisi lailla kieltää todellakin. Täysin kykenemätönhän on sellaiseen hommaan. Hyi hittolainen.
Yllättävän monen mielestä ilmeisesti autistinen psykiatri on ihan ok. Minusta on pelottava ajatus että, tuossa ammatissa on ihminen joka on täysin kykenemätön ja haluton ajattelemaan asioita toisen ihmisen näkökulmasta.
Psykiatri jolla autismi???? Pitäisi lailla kieltää todellakin. Täysin kykenemätönhän on sellaiseen hommaan. Hyi hittolainen.