Jos kanssaihmisellä on autismin kirjo...
Jos kanssaihmisellä on autismin kirjo tai muu neuropoikkeavuus, miksi muiden velvollisuus on koko ajan sietää asiatonta käytöstä? Miten voisin selkeästi mutta nätisti ilmaista, etten jaksa sitä enää? En jaksa olla jatkuvan saivartelun ja tylyjen kommenttien kohteena vain siksi, että toinen on "erilainen" eikä kuulemma voi sille mitään. Olen yrittänyt hoitaa asian rakentavilla kommenteilla, mutta ne eivät tunnu menevän perille.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ei voi vastata koska ei ole mitään tietoa miten itse käyttäydyt tai kohtelet häntä.
Saatat olla vaikka millainen kiusaaja joka hakee täältä kannustusta lisäilkeilyyn.
Olet ottanut rinnallesi ihmisen jonka piikkiin voit halutessasi laittaa kaiken mahdollisen. Tuollaisella kysymyksellä voit hakea vertaistukea lisäkiusaamiseen.
No tuota kohtelen aika normaalisti, kohteliaasti ja tasapuolisesti, niin kuin muitakin, mutta häneltä saan silti osakseni kaikkea kummallista. Tietoisena hänen poikkeavuudestaan olen yrittänyt sietää sitä, mutta nyt alkaa tuntua, etten jaksa enää. Jos hän ei suodata puheitaan, en ehkä kohta minäkään... Sitten tietysti minä olen se, jota syytetään huonosta käytöksestä :( Niin, ja kyse ei ole ihmisestä, jonka olen itse ottanut rinnalleni, vaan sellaisesta, jonka kanssa vain täytyy olla tekemisissä.
-ap
Tiedän tilanteen ap, minulla sama juttu. Eihän noita saa kohdella kuten muitakin, vaan heitä pitää aina kohdella hyvin hyvin erityisellä tavalla. Ihan sama vaikka he kuinka loukkaavat, aina pitää ymmärtää, loputtomasti. Käy päivä päivältä vaikeammaksi kaikille meille normaaleille täällä työpaikalla. Koronan takia saatiin jonkun verran lisäaikaa, häntä ei yksinkertaisesti vaan kutsuttu kaikkiin Teams-kokouksiin. Kun kukaan ei halunnut eikä jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toisten ihmisten pitäisi joutua kärsiä sinun innostasi järjestää heitä vastaan vammaisvastaista verbaalista väkivaltaa? Miksi autismikirjolaisten tulisi sietää sinun nentteilyäsi ja ableistista väkivaltaa vielä siihen päälle? Miksi heiltä tulisi riistää oikeus omaan kulttuuriinsa, jota ilmennetään vuorovaikutusmalleissa?
Öööö, siis sekö on verbaalista väkivaltaa, että toivon että tervehdittäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ja kohteliaita?
Voi se tavallaan ollakin.
Jos painostat toista alistumaan tervehdykseen, vaikkei henkilö sitä uskalla tehdä, niin sehän on alistamista ja väkivaltaa tätä kohtaan.
Minä osaan olla kyllä kohtuullisen ystävällinen ja kohtelias sosiaalisissa tilanteissa, mutta fraasit kuten juurikin tervehdykset joilla ei ole mitään asiasisältöä, voivat unohtua. "Huomenta" ohi kulkiessa jollekin kollegalle jonka kanssa ei muuten ole mitään vuorovaikutusta, ei ole minkään tärkeän informaation välittämistä toiselle, se vain katkaisee ikävästi omat ajatukset. Yritän kyllä muistaa että on nenttejä joiden maailma kaatuu ja jotka ottavat henkilökohtaisena loukkauksena jos unohtaa tervehtiä, mutta...niin, joskus olen vaan ajatuksissani. Jos joku ei voi sietää minua sen takia, niin se on voi voi.
palsta-asperger
Hm... Miten niin tervehdyksellä ei ole asiasisältöä? Se tarkoittaa jokseenkin, että huomioin Sinut ja haluan osoittaa arvostavani Sinua. Jos ei vastaa tervehdykseen, siinä vasta asiasisältöä onkin...
Asiasisältö: minulla on relevanttia informaatiota jonka jakamisen uskon olevan hyödyllistä. Informaatio ei ole sosiaalisten suhteiden suohon liittyvää, vaan koskee _asioita_. Kuten: säätila, työprojektin tilanne, ratkaisu johonkin ongelmaan jne.
Sosiaalinen turha höttö: Muistan olettaa, että olet hirvittävän huomionkipeä olento jolle arvostustaan pitää todistella joka välissä, ettei sille tule paha mieli ja se ala luulla että vihaan sitä verisesti. Minun arvostukseni ja sen tason mahdolliset pienet vaihtelut ovat universumin tärkein asia josta minun pitää jatkuvasti raportoida noudattamalla tiettyjä rituaaleja jotka koen häiritsevinä ja merkityksettöminä. Jos en näin tee, oletat että vähintään valmistelen kimppuusi käymistä.
Jos autisti ei törmännyt sinuun, hän huomasi sinut. Jos hän ei paennut eikä saanut itkupotkuraivaria, voit olettaa ettei ilmestymisesi ollut täysin sietämätön elämys. Koita nyt vähän hillitä tuota dramaattisuuttasi ja lähteä siitä, että olet autistin mielestä ihan ok, kunnes hän tulee toisin kertomaan.
palsta-asperger
Mistä te kirjolaiset sitten nautitte, jos kaikki faktan ulkopuolelle menevä on taustahöttöä? Tervehtimisen ja small talkin ja kaiken sellaisen (myös katsekontaktin) tarkoitus on tuottaa mielihyvää. Kyllä käy elämä tylsäksi, jos ei enää edes sosiaalisesta kanssakäymisestä saisi ottaa hyvää fiilistä.
Tämän jutun juoni onkin se, että tervehtiminen, small talk ja katsekontakti _eivät tuota_ autistille mielihyvää, päinvastoin. Ne voivat olla äärimmäisen rasittavia ja epämiellyttäviä, mutta sellaisia joita neurotyypillisten luomassa maailmassa vaan on pakko sietää, tai sitten kärsiä siitä että ei pysty.
Ihan vapaasti neurotyypilliset saavat riemuita sosiaalisesta kanssakäymisestä koko sydämestään, kunhan ette vain yrittäisi kaikin keinoin pakottaa meitä muita osallistumaan näihin epämiellyttäviksi kokemiimme aktiviteetteihin, tai kiusaa siksi että emme ole yhtä innoissaan.
Mistäkö sitten nautin? Voi kuule, se sosiaalinen maailma on vain pieni osa maailmaa. Minä nautin siitä kaikesta muusta. Nautin miellyttävistä aistimuksista, ajattelemisesta, uuden oppimisesta, ongelmien ratkomisesta, kauneudesta, hiljaisuudesta, omassa rauhassa puuhastelusta, harrastukseen uppoutumisesta. Joskus nautin jopa keskustelemisesta, mutta silloin se on esimerkiksi juurikin ongelman ratkaisua tai näkökulmien vaihtoa yhteisestä kiinnostuksen kohteesta.
Sosiaaliset pakot ja pakkososiaalisuus vain häiritsevät ja erottavat minua kaikesta siitä mistä todella nautin.
palsta-asperger
Kerrotko nenteille, että et halua kommunikoida heidän kanssaan? Koska autismikirjolla on niin monenlaisia ihmisiä, että ei voi tietää kuka on millainen. Jotkut aspergerit ovat todella sosiaalisia ja ainakin oman kertomansa mukaan nauttivat sosiaalisista suhteista suuresti. Eli tieto siitä, että jollakulla on asperger, ei oikeastaan kerro vielä paljon mitään. Eikä ole kovin toivottavaa, että tietämättä alettaisiin nyt välttämään aspergerhenkilöitä.
Riippuu tilanteesta, mutta tosi harvoin. Yleisesti ottaen on vain helpompaa minimoida sosiaalisia kontakteja.
Oma kokemus on, että nentit ottavat tämäntapaiset asiat usein todella helposti henkilökohtaisesti. Tuntuu että heidän on mahdotonta ymmärtää, että voi käyttäytyä kuten as-ihmiselle on luontevaa (esim. olla tervehtimättä) ilman että siinä on takana jotain henkilökohtaista.
Eli jos sanoo että en nyt halua puhua kanssasi, niin nentti kuulee että sanoin "en jaksa sinua" eikä millään ymmärrä että se mitä en jaksa, on _puhuminen_. Tai jos kieltäytyy iltamenosta ja sitten käy jotenkin ilmi, ettei minulla ole kyseiselle illalle muuta menoa, vaan aion viettää illan esim. yksin kotona, niin taas oletetaan että en pidä kyseisten ihmisten seurasta. Kyse ei minulle tällaisessa tilanteessa ole ollenkaan siitä etteivätkö ko. henkilöt olisi mielestäni hyvinkin mukavia, minä vain tarvitsen yksin olemista yhtä paljon kuin nentti niitä sosiaalisia kontaktejaan. Tilanne on vähän sama kuin jos joku yrittäisi pakottaisi sinut syömään kolme kiloa karkkia yhdeltä istumalta, ja kun sinulle tulee huono olo syötyäsi pari sataa grammaa, niin vedetään se johtopäätös että et voi sietää karkkia etkä koskaan halua ensimmäistäkään karkkia.
Olisi tosi hienoa, jos voisi puhua näistä asioista suoraan ja tulla oikein ymmärretyksi, mutta oikeassa elämässä se tuntuu aika mahdottomalta. Lopputuloksena olen vielä vähän erakompi kuin ehkä luonnostani olisin, koska on helpompi vältellä ihmisiä ylipäätään kuin onnistua olemaan kanssakäymisessä vain sen verran kuin jaksaa.
palsta-asperger
Millä tavalla ja tyylillä esität noita asioita? En ole asperger, mutta en pidä keskustelusta, turhan puhumisesta, liiallisesta sosiaalisuudesta tms. esimerkiksi työpaikallani. Olen kuitenkin onnistunut tuomaan kaiken tämän ilmi kollegoilleni siten, että kukaan ei ole loukkaantunut tai käsittänyt väärin. Samassa työpaikassa yli 10 vuotta ilman mitään ongelmia, hyvissä väleissä ollaan.
Että voisiko mitenkään olla mahdollista, että sinulla on ongelmia asiasi esiintuomisessa siten, että et loukkaa toisia? Kun et kerran toisten tunteista ja mielipiteistä mitään ymmärrä ja niistä välitä. Vai onko vika aina, joka kerta, ainoastaan, meissä tavallisissa?
Hyvin sanottu. Minäkään en ole ylenpalttisen small talkin ja sosiaalisuuden ystävä mutta koen silti, että voin tuoda oman näkökantani esiin asiallisesti ja töksäyttelemättä. En halua esim. avautua yksityiselämästäni työpaikalla mutta voin silloin tällöin yleisen ilmapiirin vuoksi kysellä vaikkapa kollegan lapsenlapsen - josta hän siis puhuu mielellään - kuulumisia.
Joskus tunsin myötätuntoa asperger-henkilöitä kohtaan, koska itsellänikin on joitain as-piirteitä ja niiden vuoksi minut on toisinaan tulkittu väärin. Olen kuitenkin törmännyt niin usein as-henkilöihin, etenkin miehiin, joilla ei vaikuta olevan minkäänlaista halua tai yritystä rakentavaan kommunikointiin. Suhtautuminen neurotyypillisiin on myös ollut ikävän alentuvaa ja vihamielistä, ikään kuin he eivät ymmärtäisi mistään mitään siksi, että ovat "nenttejä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toisten ihmisten pitäisi joutua kärsiä sinun innostasi järjestää heitä vastaan vammaisvastaista verbaalista väkivaltaa? Miksi autismikirjolaisten tulisi sietää sinun nentteilyäsi ja ableistista väkivaltaa vielä siihen päälle? Miksi heiltä tulisi riistää oikeus omaan kulttuuriinsa, jota ilmennetään vuorovaikutusmalleissa?
Öööö, siis sekö on verbaalista väkivaltaa, että toivon että tervehdittäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ja kohteliaita?
Jos painostat toista alistumaan tervehdykseen, vaikkei henkilö sitä uskalla tehdä, niin sehän on alistamista ja väkivaltaa tätä kohtaan.
Itse asiassa se tervehtimisen puuttuminen tässä on kakkein pienin ongelma. Enkä pakota ketään, mutta huomaan, jos joku ei vastaa tervehdykseen.
-ap
Noniin, eli olet juuri sellainen hemmetin rasittava nentti joka ylitulkitsee as-ihmisen käytöstä, pitää omia mielipiteitä objektiivisina faktoina, ja olettaa että kaikki on jotenkin kauhean henkilökohtaista.
Ota etäisyyttä, ole kiltti, se autismikirjolainen "kaverisi" ei todellakaan jää kaipaamaan sinun edustamaasi normaaliuden lajia.
palsta-asperger
Millä tavalla se on ylitulkitsemista jos huomaa, että toinen ei tervehdi? Ei ole olemassa edes mitään yleistä aspergerihmisten käytöstä, jossa eivät haluaisi tervehtiä tai näkisi sitä tarpeellisena. Useat aspergerit haluavat tervehtiä paljon iloisemmin kuin minä ja muutenkin hölöttävät minkä ehtivät. Eli miten tällaiset asiat pitäisi etukäteen tietää jos ei ole mitään aspergereille yleistä käytäntöä näistä asioista?
Go figure out. Te neurotyypilliset olette kuulemma sosiaalisesti mielettömän taitavia, pitäisi olla helppo juttu.
palsta-asperger
Silloin kun puhutaan normaaleista ihmisistä. Te taas olette niin kovin, kovin erityisiä. Eihän teitä ole edes tarkoitus voida ymmärtää, koska silloin ette voisi enää uhriutua ja vaatia erityiskohtelua, koska olette niin kovin erityisiä. Please pysykää pois normaalien ihmisten työpaikoilta, kun olette niin erityisiä että ette sinne millään sopeudu.
En haluaisi tulla työpaikallesi, tai millekään työpaikalle, mutten saa diagnoosini takia eläkettä. Nyt eläkehakemukseni on jo ties kuinka monetta kertaa evätty: vakuutusyhtiön mielestä tässä ”no problems”.
Joten syytä mielummin vakuutusyhtiöitäni tai kelaa, kun pakottavat meidät työpaikoille pilaamaan elämäsi.
Jos joku ei vastaa tervehdykseen, mitä sillä on väliä? Lopettaa vaikka itsekin tervehtimisen, jos tuntuu niin kamalalta.
Asperger ei tarkoita tylyä, epäsosiaalista tai ilkeää käytöstä. Moni asperger on hyvinkin kiltti ihminen. Tyypillisesti asperger ei juonittele eikä puhu selän takana, ei tahdo pahaa eikä haudo kostoa. Sen sijaan asperger useinkin ottaa vastuuta tekemisistään, koska kokee itsensä sellaiseksi kuin tekonsa.
Saattaa kyllä töksäytellä väärässä tilanteessa. Mutta ei hauku eikä ole ilkeä. Ilkeiden asioiden sanominen on ihan eri juttu, kuin tilanteeseen "sopimattomasti" suoraan sanominen. Tilanteen "sopivuus" kun on enemmänkin kulttuurillisesti keksitty sääntö.
Saattaa olla vaivaannuttavaa joillekin, etenkin sellaisille jotka kovasti miettivät miltä näyttävät ulospäin tai tavoittelevat tiettyä statusta itselleen. Asperger ei tyypillisesti sellaiseen käytä energiaansa.
Huom! Aspergerit, tottakai, ovat yksilöitä. Nämä mainitut eivät päde 100% kaikkiin aspergereihin, mutta ovat eräitä tyypillisiä ominaisuuksia kaikkien muiden ihmisen ominaisuuksien joukossa.
Ilkeys, manipulointi, kiusaaminen, pitkävihaisuus, alistaminen, pilkkaaminen, koston hautominen, huomiotta jättäminen, äärimmäinen itsekkyys tai välinpitämättömyys voivat olla narsistisen, sosiopaattisen, epävakaan, epäsosiaalisen tai epäluuloisen persoonallisuuden merkkejä.
Nämäkin tulee tietysti erottaa toisistaan.
Autismikirjon häiriöiden kanssa yhdessä yleisimmin ei esiinny kyseisiä ongelmia, vaan muita. Terveyskirjasto:
"Autismikirjon häiriöön liittyy useiden muiden häiriöiden ja sairauksien suurentunut riski. Näitä ovat muun muassa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD; ks. «ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö)»3), Touretten oireyhtymä (ks. «Nykimishäiriöt (Touretten oireyhtymä)»4), pakko-oireinen häiriö (ks. «Pakko-oireinen häiriö»5), psykoottiset oireet ja psykoosisairaudet (ks. «Psykoosi (mielisairaus)»6), masennus (ks. «Lasten ja nuorten masennus ja mielialahäiriöt»7), ahdistuneisuus (ks. «Ahdistuneisuus»8), unihäiriöt, aistipoikkeavuudet ja epätyypilliset pelot. Nämä häiriöt on tärkeää tunnistaa ja erottaa autismikirjon häiriöstä, sillä moniin niistä on olemassa tehokas hoito."
Terveyskirjastosta löydät tietoa myös mainituista, niistä läheisille ikävemmistä häiriöistä. Terveyskirjasto:
"Persoonallisuushäiriöiden päätyyppejä:
Persoonallisuushäiriöt jaetaan nykyisin kolmeen pääryhmään.
Epäluuloiselle (paranoidinen), eristäytyvälle (skitsoidinen) ja psykoosipiirteiselle (skitsotyyppinen) persoonallisuushäiriölle on ominaista käytöksen erikoisuus tai outous.
Epäsosiaaliselle (antisosiaalinen), epävakaalle (”rajatila”, ”borderline”), huomiohakuiselle ja narsistiselle persoonallisuushäiriölle on ominaista käytöksen dramaattisuus, emotionaalisuus tai epävakaus.
Estyneelle, riippuvaiselle ja pakko-oireiselle persoonallisuushäiriölle on tyypillistä ahdistuneisuus ja pelokkuus."
Autismikirjon häiriöt eroavat suuresti edellisistä. Terveyskirjasto:
"Sana ”autismikirjo” kuvaa oireiden moninaisuutta, yksilöllisyyttä ja vaikeusasteiden vaihtelua. Autismikirjon häiriöt ilmenevät kahdella pääalueella:
-vuorovaikutuksen ja kommunikaation poikkeavuutena
-rajoittuneina, toistuvina ja joustamattomina käytösmalleina tai poikkeavina ja rajoittuneina kiinnostuksen kohteina."
Ok?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei vastaa tervehdykseen, mitä sillä on väliä? Lopettaa vaikka itsekin tervehtimisen, jos tuntuu niin kamalalta.
https://www.sitruunakustannus.fi/peter-c-goslashtzsche.html
Niinpä!
Ei ihmisellä tarvitse olla mitään neurologisia ongelmia, ihan terve voi olla sietämätön luonne.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi keskustella hänen kanssaan että miten voisitte erottaa tahattomat asiattomat huudahdukset, ja sen milloin hän oikeasti suuttuu ja haukkuu toisistaan – niin että sinäkin huomaat. Esim. tourettessa sitä ei voi henkilö kontrolloida itse, mutta miten hän sitten erikseen ilmaisee suuttumusta, olisi tärkeä erottaa. En tiedä onnistuuko, mutta jutelkaa siitä. Ettei synny väärinkäsityksiä. Entä mistä se saivartelu tulee, onko joku ratkaisematon jatkuva erimielisyys vai muu.
Hei!
Touretten oireyhtämä ei kuulu autismin kirjon häiriöihin.
Touretten oireyhtymä (ICD-10-diagnoosikoodi F95.2) kuuluu nykimishäiriöihin eli tic-häiriöihin.
!!
Ei pidä paikkaansa ettei autisti pystyisi kontrolloimaan itseään. Jokaisella on joku epätavallinen heikkous, mulla esimerkiksi yliajattelu jos on vähänkään epäselvää mikään.
Jos on pikeasti autistinen niin silloin sinä aikuisena tervejärkisenä ihmisenä annat kommentien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se tervehtimisen puuttuminen tässä on kakkein pienin ongelma. Enkä pakota ketään, mutta huomaan, jos joku ei vastaa tervehdykseen.
-ap
Noniin, eli olet juuri sellainen hemmetin rasittava nentti joka ylitulkitsee as-ihmisen käytöstä, pitää omia mielipiteitä objektiivisina faktoina, ja olettaa että kaikki on jotenkin kauhean henkilökohtaista.
Ota etäisyyttä, ole kiltti, se autismikirjolainen "kaverisi" ei todellakaan jää kaipaamaan sinun edustamaasi normaaliuden lajia.
palsta-asperger
Millä tavalla se on ylitulkitsemista jos huomaa, että toinen ei tervehdi? Ei ole olemassa edes mitään yleistä aspergerihmisten käytöstä, jossa eivät haluaisi tervehtiä tai näkisi sitä tarpeellisena. Useat aspergerit haluavat tervehtiä paljon iloisemmin kuin minä ja muutenkin hölöttävät minkä ehtivät. Eli miten tällaiset asiat pitäisi etukäteen tietää jos ei ole mitään aspergereille yleistä käytäntöä näistä asioista?
Go figure out. Te neurotyypilliset olette kuulemma sosiaalisesti mielettömän taitavia, pitäisi olla helppo juttu.
palsta-asperger
Silloin kun puhutaan normaaleista ihmisistä. Te taas olette niin kovin, kovin erityisiä. Eihän teitä ole edes tarkoitus voida ymmärtää, koska silloin ette voisi enää uhriutua ja vaatia erityiskohtelua, koska olette niin kovin erityisiä. Please pysykää pois normaalien ihmisten työpaikoilta, kun olette niin erityisiä että ette sinne millään sopeudu.
En haluaisi tulla työpaikallesi, tai millekään työpaikalle, mutten saa diagnoosini takia eläkettä. Nyt eläkehakemukseni on jo ties kuinka monetta kertaa evätty: vakuutusyhtiön mielestä tässä ”no problems”.
Joten syytä mielummin vakuutusyhtiöitäni tai kelaa, kun pakottavat meidät työpaikoille pilaamaan elämäsi.
Näin minullakin. En ole työkykyinen,ärsytän vain työkavereitani koska en saa selvää mistään enkä ymmärrä. Pakko silti käydä töissä koska eläkkeelle en pääse.
Mitä jos pysyisivät sitten poissa sellaisista paikoista, joissa täytyy käyttäytyä ihmisen tavoin? Minäkään en tunge paikkoihin, joissa minun olisi osattava kiinan kielen eri murteita.