Jos kanssaihmisellä on autismin kirjo...
Jos kanssaihmisellä on autismin kirjo tai muu neuropoikkeavuus, miksi muiden velvollisuus on koko ajan sietää asiatonta käytöstä? Miten voisin selkeästi mutta nätisti ilmaista, etten jaksa sitä enää? En jaksa olla jatkuvan saivartelun ja tylyjen kommenttien kohteena vain siksi, että toinen on "erilainen" eikä kuulemma voi sille mitään. Olen yrittänyt hoitaa asian rakentavilla kommenteilla, mutta ne eivät tunnu menevän perille.
Kommentit (93)
Ei sinun tarvitse sietää, mikä pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että neuronormaalit pystyy säätelemään omaa käytöstään mutta autistit ei.
Syvästi autistiset eivät pysty säätelemään käytöstään, mutta aspergerit kyllä pystyvät. Itse aspergerpiirteitä omaavana ihmisenä koen kirjoituksesi aika loukkaavana. Minulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa, mutta kyllä minulta voi silti odottaa itsehillintää ja asiallista käytöstä ja onneksi minulle on näitä lapsena opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ottanut rinnalle vaan täytyy olla tekemisissä? Avaatko vähän tätä. Kyse ei siis ole parisuhteesta eikä perheestä?
Kyse ei ole parisuhteesta eikä perheestä. En katso tarpeelliseksi avata enempää, koska se ei ole oleellista. Käytin sanaa 'kanssaihminen', joka tarkoittaa ketä hyvänsä, jonka kanssa ollaan tekemisissä lyhyemmän tai pitemmän aikaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ottanut rinnalle vaan täytyy olla tekemisissä? Avaatko vähän tätä. Kyse ei siis ole parisuhteesta eikä perheestä?
Kyse ei ole parisuhteesta eikä perheestä. En katso tarpeelliseksi avata enempää, koska se ei ole oleellista. Käytin sanaa 'kanssaihminen', joka tarkoittaa ketä hyvänsä, jonka kanssa ollaan tekemisissä lyhyemmän tai pitemmän aikaa.
-ap
Haluat eron miehestäsi ja päästä mummotunneliin mutta vaikea mennä sinne jälkeläisen kanssa. Tarvitaan myös hyviä tatinoita.
Kun katsoo näitä muita keskusteluketjuja joihin olet osallistunut niin rohkenen väittää että asia on näin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että neuronormaalit pystyy säätelemään omaa käytöstään mutta autistit ei.
Syvästi autistiset eivät pysty säätelemään käytöstään, mutta aspergerit kyllä pystyvät. Itse aspergerpiirteitä omaavana ihmisenä koen kirjoituksesi aika loukkaavana. Minulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa, mutta kyllä minulta voi silti odottaa itsehillintää ja asiallista käytöstä ja onneksi minulle on näitä lapsena opetettu.
Tarkoitukseni ei ollut loukata Sinua eikä ketään, joka ymmärtää hyvän käytöksen merkityksen. Kiitos asiallisesta vastauksesta! Juuri noin minäkin asian näen. Minä siis olen tilanteessa, jossa joudun töissä sietämään ikävää kommentointia, tervehtimisen puutetta ja vähän muuta. Olen välillä aika hajalla tästä, mutta työyhteisön näkökulma asiaan on, ettei henkilön käytökseen puututa, koska hän on poikkeava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Haluat eron miehestäsi ja päästä mummotunneliin mutta vaikea mennä sinne jälkeläisen kanssa. Tarvitaan myös hyviä tatinoita.
Kun katsoo näitä muita keskusteluketjuja joihin olet osallistunut niin rohkenen väittää että asia on näin ap.
Onkohan sulla kaikki ihan hyvin?
Ex melko varmasti on asperger, vaikka ei ole diagnoosia saanut. Häntä kiinnostaa kovasti mm. historia ja siitä jaksaa puhua vaikka kukaan ei kuuntelisi tai olisi ikinä aiheesta mitään lukenut. Myös erilaiset kamalat sairaudet ja onnettomuudet kiinnostavat häntä, eikä hän tajua että niistä ei kannata esim. puhua jos on lapsia kuulemassa. Saattaa puhua vaikka itsemurhatavoista tai massamurhaajasta kahvipöydässä. Hän ei ole koskaan erityisen kohtelias kenellekään, ei lapsillekaan, eikä esim. huomaa jos toisella on paha mieli tai yritä lohduttaa. Kun paras ystäväni kuoli todella yllättäen, ei ex osannut millään lailla myötäelää. Hän mm. lähti hautajaispäivänä baariin ja jätti minut lasten kanssa pärjäämään ja oli melko vihainen silloin kun minä en kuolinuutisen puhelimessa kuultuani lähtenykään heti keittiöön laittamaan normaalisti päivällistä. Kun olin joskus hyvin sairas, esim. kovassa kuumeessa tai vatsataudissa ei ex koskaan kysynyt vointiani tai yrittänyt auttaa tai piristää. Hän saattoi selittää vaan saarnaten jotain omaa juttuaan tai käskeä minun käydä heti kaupassa tai imuroida. Kommentoi todella ilkeästi tekemisiäni ja haukkui tyhmäksi ja idiootiksi. Lopulta en enää kestänyt, ero oli ainoa vaihtoehto. Ex ihmetteli asiaa, hänen mielestään kaikki oli ollut tosi hyvin aina. Sanoi myös että olen niin hirveä läski että kukaan ei minua huoli.
Tuo exäsi kuulostaa kyllä narsistilta eikä assilta! Ei siedä sairautta/heikkoutta,haukkuu, ei lohduta jne. ,luepa vähän aiheesta. Ainakin narsu-sukulaiseni luennoi ja pitää monologejaan, ei muuten osaakaan "keskustella",joita kukaan ei jaksa kuunnella. tiedotkin jostain iltalehdestä tai googlesta ja tarkoitus vaan korostaa itseään muiden yläpuolelle muka muita älykkäämpänä ja kaikki-tietävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toisten ihmisten pitäisi joutua kärsiä sinun innostasi järjestää heitä vastaan vammaisvastaista verbaalista väkivaltaa? Miksi autismikirjolaisten tulisi sietää sinun nentteilyäsi ja ableistista väkivaltaa vielä siihen päälle? Miksi heiltä tulisi riistää oikeus omaan kulttuuriinsa, jota ilmennetään vuorovaikutusmalleissa?
Öööö, siis sekö on verbaalista väkivaltaa, että toivon että tervehdittäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ja kohteliaita?
Voi se tavallaan ollakin.
Jos painostat toista alistumaan tervehdykseen, vaikkei henkilö sitä uskalla tehdä, niin sehän on alistamista ja väkivaltaa tätä kohtaan.
Itse asiassa se tervehtimisen puuttuminen tässä on kakkein pienin ongelma. Enkä pakota ketään, mutta huomaan, jos joku ei vastaa tervehdykseen.
-ap
Noniin, eli olet juuri sellainen hemmetin rasittava nentti joka ylitulkitsee as-ihmisen käytöstä, pitää omia mielipiteitä objektiivisina faktoina, ja olettaa että kaikki on jotenkin kauhean henkilökohtaista.
Ota etäisyyttä, ole kiltti, se autismikirjolainen "kaverisi" ei todellakaan jää kaipaamaan sinun edustamaasi normaaliuden lajia.
palsta-asperger
Kaverin sijaan se voi olla myös työkaveri, naapuri tai perheenjäsen, josta ei noin vain oteta etäisyyttä. Sitten pitää vain yrittää sopeutua.
Joo todellakin. Aloitin itse asiassa juuri uudessa työpaikassa psykiatrian yksikössä, ja minua lähestyi työasiassa yksi ihminen siellä. Kävi alta aikayksikön selväksi, että hänellä on asperger, ja paha sellainen onkin. Ei mitään motivaatiota myöskään edes työpaikalla yrittää esittää käytöstapoja kollegoita kohtaan. En voinut kuin ihmetellä, kuka palkkasi hänet auttamistyöhön psykiatrialle, kun hän ei osaa työkavereidenkaan kanssa olla asiallinen. Nyt käy sääliksi hänen potilaitaan...
Psykiatri jolla on asperger voi olla hyvä auttaja muille autismin kirjolla oleville.
Olen itse yrittänyt etsiä autismin kirjolla olevalle lapselleni sopivaa terapeuttia, mutta se on todella vaikeaa.
Paras on tähän mennessä ollut toimintaterapeutti, jolla itsellään on asperger. Hän ymmärsi lastani todella hyvin ja heidän kommunikaationsa onnistui hienosti. Hän ymmärsi nopeasti millaisia ongelmia lapsella on ja mitä niille kannattaa tehdä. Vaikka hänen oli tarkoitus hakea ratkaisuja yhteen liikumisen ongelmaan, hän antoi ratkaisuja todella laajasti moniin muihinkin asioihin ja auttoi lasta ymmärtämään itseään paremmin.
Siitä yhdestä tapaamisesta oli enemmän apua lapsen mielialaan kuin yhdestäkään psykiatrin tai psykologin tapaamisesta.
Harmi että hänelle ei voi saada säännöllisiä tapaamisia.
Puolisollani on Asperger, siis autismin kirjon häiriö. Olen yhdessä aspergereille ja heidän perheenjäsenilleen suunnatussa Facebook-ryhmässä. Siellä on todella tyly meininki ja jatkuvaa riitaa. Joidenkin annetaan koko ajan haukkua muita alatyylisesti, eikä ylläpito tee mitään. Jokin aika sitten yksi nainen tuli sinne ja kertoi puolisonsa Aspergerista saadakseen tukea. Hänet savustettiin ulos varmaan parissa päivässä: Asperger-tyypit eivät sietäneet ulkopuolisen näkökulmaa :( Että tällaista se vain on. Eivät kaikki ole aggressiivisia, mutta toisten vain annetaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Ex melko varmasti on asperger, vaikka ei ole diagnoosia saanut. Häntä kiinnostaa kovasti mm. historia ja siitä jaksaa puhua vaikka kukaan ei kuuntelisi tai olisi ikinä aiheesta mitään lukenut. Myös erilaiset kamalat sairaudet ja onnettomuudet kiinnostavat häntä, eikä hän tajua että niistä ei kannata esim. puhua jos on lapsia kuulemassa. Saattaa puhua vaikka itsemurhatavoista tai massamurhaajasta kahvipöydässä. Hän ei ole koskaan erityisen kohtelias kenellekään, ei lapsillekaan, eikä esim. huomaa jos toisella on paha mieli tai yritä lohduttaa. Kun paras ystäväni kuoli todella yllättäen, ei ex osannut millään lailla myötäelää. Hän mm. lähti hautajaispäivänä baariin ja jätti minut lasten kanssa pärjäämään ja oli melko vihainen silloin kun minä en kuolinuutisen puhelimessa kuultuani lähtenykään heti keittiöön laittamaan normaalisti päivällistä. Kun olin joskus hyvin sairas, esim. kovassa kuumeessa tai vatsataudissa ei ex koskaan kysynyt vointiani tai yrittänyt auttaa tai piristää. Hän saattoi selittää vaan saarnaten jotain omaa juttuaan tai käskeä minun käydä heti kaupassa tai imuroida. Kommentoi todella ilkeästi tekemisiäni ja haukkui tyhmäksi ja idiootiksi. Lopulta en enää kestänyt, ero oli ainoa vaihtoehto. Ex ihmetteli asiaa, hänen mielestään kaikki oli ollut tosi hyvin aina. Sanoi myös että olen niin hirveä läski että kukaan ei minua huoli.
Olen pahoillani tästä :( Ymmärrän, että itse et odottanut sellaista käytöstä. Mun kohdallani tämä tilanne ei ole perhepiirissä, mutta silti joudun sen kanssa kamppailemaan. Tämäkin henkilö on hyvin kiinnostunut yksityiskohdista ja ehkä juuri siksi saivartelee ihan kaikesta. Jos sanoisin, että maapallo on pyöreä, siihenkin luultavasti löytyisi jokin vasta-argumentti. Hän myös suuttuu valtavasti, jos jotain käytäntöä on muutettu. Toistaiseksi olen lähinnä ignoorannut kaiken. Tämä ketju on vahvistanut käsitystäni siitä, että neurotyypillisten ja kirjolla olevien on vaikea ymmärtää toistensa lähtökohtia...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Puolisollani on Asperger, siis autismin kirjon häiriö. Olen yhdessä aspergereille ja heidän perheenjäsenilleen suunnatussa Facebook-ryhmässä. Siellä on todella tyly meininki ja jatkuvaa riitaa. Joidenkin annetaan koko ajan haukkua muita alatyylisesti, eikä ylläpito tee mitään. Jokin aika sitten yksi nainen tuli sinne ja kertoi puolisonsa Aspergerista saadakseen tukea. Hänet savustettiin ulos varmaan parissa päivässä: Asperger-tyypit eivät sietäneet ulkopuolisen näkökulmaa :( Että tällaista se vain on. Eivät kaikki ole aggressiivisia, mutta toisten vain annetaan olla.
Yhden asian FB-ryhmät ovat yleensä aika riitaisia ja dogmaattisia: on yksi hyväksyttävä mielipide, yksi ainoa oikea tapa toimia eikä mihinkään saa tarjota uutta näkökulmaa saati hyvä luoja sentään kyseenalaistaa vallitsevaa totuutta.
Usein vaikuttaa siltä, että jollain tapaa marginaalissa olevien ihmisryhmien (neurokirjolaiset, vapaehtoisesti lapsettomat, seksuaali-/sukupuolivähemmistöt jne.) omat keskusteluryhmät muuttuvat helposti riitaisiksi yhden asian liikkeeksi. Johtuneeko sitten siitä, että moni saa niin paljon lokaa niskaansa muualla, ettei siedä mitään kritiikiltä haiskahtavaa enää omiensa joukossa ja muutenkin lyö helposti yli juttujensa kansssa, kun siihen on vihdoin "lupa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ei voi vastata koska ei ole mitään tietoa miten itse käyttäydyt tai kohtelet häntä.
Saatat olla vaikka millainen kiusaaja joka hakee täältä kannustusta lisäilkeilyyn.
Olet ottanut rinnallesi ihmisen jonka piikkiin voit halutessasi laittaa kaiken mahdollisen. Tuollaisella kysymyksellä voit hakea vertaistukea lisäkiusaamiseen.
No tuota kohtelen aika normaalisti, kohteliaasti ja tasapuolisesti, niin kuin muitakin, mutta häneltä saan silti osakseni kaikkea kummallista. Tietoisena hänen poikkeavuudestaan olen yrittänyt sietää sitä, mutta nyt alkaa tuntua, etten jaksa enää. Jos hän ei suodata puheitaan, en ehkä kohta minäkään... Sitten tietysti minä olen se, jota syytetään huonosta käytöksestä :( Niin, ja kyse ei ole ihmisestä, jonka olen itse ottanut rinnalleni, vaan sellaisesta, jonka kanssa vain täytyy olla tekemisissä.
-ap
Miksi täytyy olla tekemisissä?
Veikkaan että ap poistuu pian tilanteesta.
Tämä Ap poistui tilanteesta. Hänellä on useita ketjuja samaan aikaan käynnissä eri tarinoilla,mitkä eivät perustu tosielämään.
Hän hakee huomiota ja empatiaa sekä oppia manipulointiin keksityillä tarinoilla.
Tämä on todettu useassa ketjussa useiden henkilöiden taholta.
Anteeksi nyt, mutta minä en edes ole aloittanut mitään muita ketjuja tällä palstalla vähään aikaan. Olen yrittänyt tässä ketjussa ignoorata tuollaiset kummalliset kommentit, koska niissä ei ole mitään järkeä. Voisitko lopettaa? Mitä kummallista siinä on, etten halua tarkemmin erotella suhdettani ihmiseen, jonka osalta puhun aika arkaluontoisesta asiasta? Olen jo avannut asiaa sen verran, että olen hänen kanssaan tekemisissä työasioissa, eikö se riitä?
- se sama ap kuin koko ajan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden asian FB-ryhmät ovat yleensä aika riitaisia ja dogmaattisia: on yksi hyväksyttävä mielipide, yksi ainoa oikea tapa toimia eikä mihinkään saa tarjota uutta näkökulmaa saati hyvä luoja sentään kyseenalaistaa vallitsevaa totuutta.
Usein vaikuttaa siltä, että jollain tapaa marginaalissa olevien ihmisryhmien (neurokirjolaiset, vapaehtoisesti lapsettomat, seksuaali-/sukupuolivähemmistöt jne.) omat keskusteluryhmät muuttuvat helposti riitaisiksi yhden asian liikkeeksi. Johtuneeko sitten siitä, että moni saa niin paljon lokaa niskaansa muualla, ettei siedä mitään kritiikiltä haiskahtavaa enää omiensa joukossa ja muutenkin lyö helposti yli juttujensa kansssa, kun siihen on vihdoin "lupa".
Tästä on valitettavasti kokemusta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toisten ihmisten pitäisi joutua kärsiä sinun innostasi järjestää heitä vastaan vammaisvastaista verbaalista väkivaltaa? Miksi autismikirjolaisten tulisi sietää sinun nentteilyäsi ja ableistista väkivaltaa vielä siihen päälle? Miksi heiltä tulisi riistää oikeus omaan kulttuuriinsa, jota ilmennetään vuorovaikutusmalleissa?
Öööö, siis sekö on verbaalista väkivaltaa, että toivon että tervehdittäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ja kohteliaita?
Voi se tavallaan ollakin.
Jos painostat toista alistumaan tervehdykseen, vaikkei henkilö sitä uskalla tehdä, niin sehän on alistamista ja väkivaltaa tätä kohtaan.
Tietääkseni juuri autisminkirjon ihmiset ovat tarkkoja kohteliaisuuksien vuoksi ja mieluusti tervehtivät, jos he vain ovat eläneet ympäristössä, jossa käytöstavat ovat kunniassa. Huomaa taas, että ihmiset höpöttävät diipadaapaa mutupohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Palstalla on aktiivisena trolli, joka käyttää kaiken aikansa palstalla ja koettaa saada tietoja, joita pääsee sitten hyödyntämään arjessaan. En ole varma, onko tämän ketjun aloittaja se sama, mutta pahoin pelkään.
Vierailija kirjoitti:
Autistit ovat rakentaneet maailmaan ipadit ja teoriat ja nyt olisi näitten saatava sielutkin. Tylytyskulttuurikin oikein vai? Alan uskoa että ----- on olemassa ja autistit ovat sen tuotoksia todellakin.
Vammoja ei saisi käyttää hyväksi saadakseen erioikeuksia hyvästä käytöksestä. Se kuuluu kaikille vammoista huolimatta.
Jos tämä on se sama ap kuin muilla palstoilla ja ketjuissa hän provoilee ja hakee vain välineitä joilla manipuloida ja joilla etsiä heikkouksia ihmisistä ja ihmisten puolustuskeinoja joita hajoittaa.
Hyi sinua, eikö hävetä?