Mitä sokea näkee? Mustaako?
Siis sellainen erityisesti, joka on joskus omannut näkökyvyn. Näkeekö sitten pelkkää mustaa vai ei mitään? Pystyykö sitä mitenkään kuvailemaan, miltä se tuntuu, ettei ole näköaistia?
Kommentit (52)
Mun kaverilla on toinen silmä sokea tai siis toisella silmällä ei nää mitään. Se yritti selittää mulle miltä tuntuu ku ei nää toisella silmällä mitään mut en voi ymmärtää ettei nää mitään - toisaalta tosi yksinkertasta mut toisaalta sekavaa.
Ystäväni joka menetti näkönsä aikuisena kuvailee " näkemistään" sinertäväksi. Siis ei todellakaan mitään mustaa.
Jos on syntymästään asti sokea ja sokeus ei ole vain silmissä, vaan näköhermossa ja aivojen täysin toimintakyvyttömässä visuaalisessa aistissa, ei näe mitään. Kuvitelkaa tilanne, että kaikki muut syntyisivät jonkin aistin kanssa, esimerkiksi vaikka intuitio, eli tietävät 100% varmuudella mitä seuraavaksi tapahtuu, eivätkä näin ylläty mistään. He kyselevät jatkuvasti, että miten pärjäät ilman tätä aistia, eikö hirvitä kun et tiedä tulevaa. Itse olet kasvanut ilman tätä aistia koko ikäsi, etkä osaa näin ollen edes kaivata sitä ja pärjäät ihan hyvin, vaikka maailma ympärillä on pitkälti suunniteltu tämän "kuudennen aistin" mukaan.
Mitä kuulee kuuro? Ei varmaan mitään!
Mutta entä unet? Millaiset on unet sokean? Se kertokaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:24"]Jos puu kaatuu metsästä, niin kyllä siitä ääni syntyy, oli joku kuulemassa tai ei. Ääniaallot ovat silti olemassa, vaikka ihmiskorvaan ne eivät törmäisikään. Ihan yhtä typerää on väittää, että ryhävalaat eivät tee uintiliikkeitä, jos niitä ei yksikään ihminen näe.
[/quote]
Riippuu siitä, ajatteleeko äänen paineaaltona vai sen paineaallon synnyttämänä värähtelynä kuuloelimessä, jonka lähettämän sähköisen signaalin aivot tulkitsevat kuuloaistimuksena...
Paineaalto syntyy, mutta syntyykö ääni (aistimus)?
Jos haluatte tietää enemmän sokean maailmasta ja osaatte englantia, suosittelen ehdottomasti katsomaan tämän sokeana syntyneen miehen youtube-videoita. Hauska mies ja todella mielenkiintoisia videoita!
https://www.youtube.com/user/TommyEdisonXP
"You know what is cool about being blind? There is no race, I don't from beauty, I know people from what comes out of their mouth and what is in their heart, that is how I know people."
Olen kuullut että Stevie Wonder näkee nuotteja, joita muut eivät kykene ikinä näkemään.
Minä olen puoliksi sokea - en siis huononäköinen, vaan toinen silmäni on sokeutunut. Se toimi lapsuudessani kuitenkin sen verran, että erotin liikettä, varjoja ja jonkin verran värejä.
Nyt puolet näkökentästäni on yksinkertaisesti kadonnut. Ei "näy" edes mustaa, siinä ei yksinkertaisesti ole mitään. Kyseinen alue ei enää kuulu näkökenttääni, aivan kuin toisella puolella ei olisi silmää lainkaan. Mitenkään kummallista se ei ole, vertaisin sitä takaraivoon. Ihmisen näkökenttä ei vain ulotu niin pitkälle.
Minua puolestani kiinnostaa, että miltä kolmiulotteisuus näyttää, minulla kun ei ole syvyysnäköä koskaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:24"]Jos puu kaatuu metsästä, niin kyllä siitä ääni syntyy, oli joku kuulemassa tai ei. Ääniaallot ovat silti olemassa, vaikka ihmiskorvaan ne eivät törmäisikään. Ihan yhtä typerää on väittää, että ryhävalaat eivät tee uintiliikkeitä, jos niitä ei yksikään ihminen näe.
[/quote]
niin, ihminen tekee itsestään taas niin tärkeän. "jos en kuule puun kaatuneen metsässä ei sitä silloin edes tapahtunut"
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:20"]
Meidän koulussa oli sokea tyttö kun olin ala-asteella. Kysyin häneltä joskus, että eikö ole pelottavaa kun näkee koko ajan vain mustaa. Hän vastasi silloin minulle hymyillen, että ei hän näe mustaa, hän ei näe MITÄÄN. Eli ei aisti silmillään mitään väriä, kuvaa tms.
[/quote]
Aa, nyt mä tajuan tuon. Tosiaankin, ei näe edes mustaa.
[/quote]Rasisti!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 08:10"]
Ihminen joka on joskus nähnyt, voi muistaa, miltä näkeminen tuntui ja hän voi mielessään "nähdä" tai kuvitella visuaalisia muistikuvia, mutta ne ovat tietysti oikeasti pelkkää kuvitelmaa. Sellainen, joka ei ole koskaan nähnyt taas ei kuvittelekaan mitään visuaalista, hänen kuvitelmansa ovat muita aistimuksen kaltaisia mielleyhtymiä. Hajua, tuntoaistia, äänimaisemaa, jne.
[/quote]
Olen täysin eri mieltä. Muistan jostain ohjelmassa haastatelleen sokeaa, joka oli maalannut tauluja mm. uivasta ihmisestä. Taulussa oli hahmo, jonka käsistä lähti viivoja, ikään kuin säteitä ja haastattelija kysyi niiden tarkoitusta. Piirtäjä sanoi niiden kuvaavan sitä värinää ja vastusta mikä uidessa tuntuu sormissa.
Aivothan sen kuvan tekevät, eivät silmät. Näkevillä on tietysti helpompaa, mutta sokeat muodostavat maailmankuvansa muiden aistien perusteella, mutta samanlaisessa kolmilulotteisessa maailmassa he elävät kuin me näkevätkin.
Linkissä kuvia sokean taiteilijan maaulauksista.
http://www.damncoolpictures.com/2010/07/beautiful-paintings-of-blind-artist.html
[/quote]
Niin no... tämä taiteilija on sokeutunut vasta aikuisena, joten hänen muistonsa ovat kuitenkin näönvaraisia, eli sinällään vähän huono esimerkki, vaikka arvostankin kyseistä taiteilijaa kovasti!
Ainakin mitä mitä olen sokkojen kanssa ollut tekemisissä, heille on olemassa sama maailma kuin meille muille, mutta muiden aistien varassa. Oma poikani on näkövammainen, mutta ei täysin sokea, joten hän toimii sillä kapasiteetilla ja niiden aistien varassa mitä on. Hänen näkökykynsä on 0,01, eli hän on vaikeasti heikkonäköinen.
Musta hyvä esimerkki oli se että näkee samalla tavalla kuin näkee nenälläkin. Jännä ajatus.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:20"]
Meidän koulussa oli sokea tyttö kun olin ala-asteella. Kysyin häneltä joskus, että eikö ole pelottavaa kun näkee koko ajan vain mustaa. Hän vastasi silloin minulle hymyillen, että ei hän näe mustaa, hän ei näe MITÄÄN. Eli ei aisti silmillään mitään väriä, kuvaa tms.
[/quote]mistä hän tiesi mikä on mustaa?
[/quote]
Hyvä pointti!!!!
[/quote] luultavasti arvasi
No kuvitelkaa että teiltä lähtisi kokonaan silmät päästä tai ei olisi syntyjään silmiä, niin sama juttu, ei näe edes sitä mustaa - ettehän tekään näe nenällänne.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 11:10"]Voiko sellainen sokea joka ei näe edes mustaa, "näkemään" ajatuksissaan asioita. Jos vaikka on joskus ollut ei-sokea.
[/quote]
Varmasti pystyy kuvittelemaan asioita mielessään, jos on joskus näköaisti toiminut. Päähän jää muistikuvia tapahtumista, kasvoista, paikoista, esineistä.. Luultavasti sokeutunut näkee myös unia. Kyllähän normaalisti näkeväkin pystyy kuvittelemaan visuaalisia asioita päässään. Se on kiinni mielikuvituksesta.