Mitä sokea näkee? Mustaako?
Siis sellainen erityisesti, joka on joskus omannut näkökyvyn. Näkeekö sitten pelkkää mustaa vai ei mitään? Pystyykö sitä mitenkään kuvailemaan, miltä se tuntuu, ettei ole näköaistia?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:04"]
Aivothan sen kuvan tekevät, eivät silmät. [/quote]
Aivan niin, ei silmät mitään näe. Kaikki mitä ympärillä "näette" on vain aivojen teille syöttämää. Kuten muidenkin aistien kanssa.
Kukka ei tuoksu miltään, aivot luo sille tuoksun. Kynttilän liekki ei koskaan valaise aivojen perukoita, mutta se on ainut paikka missä liekki sijaitsee. Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole sitä kuulemassa, ei siitä voi myöskään lähteä mitään ääntä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:04"]
Aivothan sen kuvan tekevät, eivät silmät. [/quote]
Aivan niin, ei silmät mitään näe. Kaikki mitä ympärillä "näette" on vain aivojen teille syöttämää. Kuten muidenkin aistien kanssa.
Kukka ei tuoksu miltään, aivot luo sille tuoksun. Kynttilän liekki ei koskaan valaise aivojen perukoita, mutta se on ainut paikka missä liekki sijaitsee. Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole sitä kuulemassa, ei siitä voi myöskään lähteä mitään ääntä.
[/quote]
Arvasinkin, että tämä on liian vaikea käsittää. Sokeilla ei sitten ympäröivää maailmaa ole olemassakaan. Sitä mitä ei voi nähdä, sitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:15"]
Arvasinkin, että tämä on liian vaikea käsittää. Sokeilla ei sitten ympäröivää maailmaa ole olemassakaan. Sitä mitä ei voi nähdä, sitä ei ole.
[/quote]
Niin kauan kuin yksikin 6sta aistista toimii, maailma on olemassa. Sen jälkeen jos mikään aisti ei vastaa aivoille, ei maailmaa myöskään ole.
Meidän koulussa oli sokea tyttö kun olin ala-asteella. Kysyin häneltä joskus, että eikö ole pelottavaa kun näkee koko ajan vain mustaa. Hän vastasi silloin minulle hymyillen, että ei hän näe mustaa, hän ei näe MITÄÄN. Eli ei aisti silmillään mitään väriä, kuvaa tms.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:20"]
Meidän koulussa oli sokea tyttö kun olin ala-asteella. Kysyin häneltä joskus, että eikö ole pelottavaa kun näkee koko ajan vain mustaa. Hän vastasi silloin minulle hymyillen, että ei hän näe mustaa, hän ei näe MITÄÄN. Eli ei aisti silmillään mitään väriä, kuvaa tms.
[/quote]
Aa, nyt mä tajuan tuon. Tosiaankin, ei näe edes mustaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:22"]
Aa, nyt mä tajuan tuon. Tosiaankin, ei näe edes mustaa.
[/quote]
Pienenä tosiaan laittoi silmät kiinni kun ajatteli miten sokeat näkevät, mutta eihän se ole tosiaan sama asia laittaa silmiä kiinni kuin kytkeä ne pois päältä.
En tiedä täysin sokeista, mutta itselläni oli näköhermontulehdus, joka vei noin kuukaudeksi näkökyvyn toisesta silmästäni täysin. Itsellä sillä silmällä näin samoin, kun laittamalla silmät kiinni, eli näkökyvyttömällä silmällä katsoessa maailma näytti tummalta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 09:32"]
En tiedä täysin sokeista, mutta itselläni oli näköhermontulehdus, joka vei noin kuukaudeksi näkökyvyn toisesta silmästäni täysin. Itsellä sillä silmällä näin samoin, kun laittamalla silmät kiinni, eli näkökyvyttömällä silmällä katsoessa maailma näytti tummalta.
[/quote] Ehkä yhteys oli kuitenkin olemassa ja silmästä kulki jotain dataa tai aivot ainakin odotti saavansa jotain dataa jolloin tulos oli mustaa. Nuolla kun voi olla se johto kokonaan poikki, jolloin silmää ei ole eikä aivot osaa odottaakkaan siltä suunnalta mitään viestiä.
Ihan samalla tavalla näkee kuin me näemme infrapunan.
Tuskin kukaan sokea tähän ainakaan vastaa jos niin halusit.
Yhtä vaikea sokean on ymmärtää, miltä tuntuu näkeminen, kun näkevän ihmisen ymmärtää täyttä sokeutta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 08:10"]
Ihminen joka on joskus nähnyt, voi muistaa, miltä näkeminen tuntui ja hän voi mielessään "nähdä" tai kuvitella visuaalisia muistikuvia, mutta ne ovat tietysti oikeasti pelkkää kuvitelmaa. Sellainen, joka ei ole koskaan nähnyt taas ei kuvittelekaan mitään visuaalista, hänen kuvitelmansa ovat muita aistimuksen kaltaisia mielleyhtymiä. Hajua, tuntoaistia, äänimaisemaa, jne.
[/quote]
Olen täysin eri mieltä. Muistan jostain ohjelmassa haastatelleen sokeaa, joka oli maalannut tauluja mm. uivasta ihmisestä. Taulussa oli hahmo, jonka käsistä lähti viivoja, ikään kuin säteitä ja haastattelija kysyi niiden tarkoitusta. Piirtäjä sanoi niiden kuvaavan sitä värinää ja vastusta mikä uidessa tuntuu sormissa.
Aivothan sen kuvan tekevät, eivät silmät. Näkevillä on tietysti helpompaa, mutta sokeat muodostavat maailmankuvansa muiden aistien perusteella, mutta samanlaisessa kolmilulotteisessa maailmassa he elävät kuin me näkevätkin.
Linkissä kuvia sokean taiteilijan maaulauksista.
http://www.damncoolpictures.com/2010/07/beautiful-paintings-of-blind-artist.html