Olen alkoholisti Suomessa ja kohtuukäyttäjä kotimaassani Ranskassa
Olen 52-vuotias ja asunut Ranskassa vuodesta 1988. Olen naimisissa ranskalaisen miehen kanssa ja minulla on kolme täysin ranskalaista lasta. Minulla on yliopistotutkinto sekä Ranskasta että Italiasta ja olen työskennellyt tutkimuksen parissa 20 vuotta. Koronarajoitusten ja erinäisten sattumien vuoksi olen ollut Suomessa maaliskuusta alkaen. Palaan Ranskaan elokuun lopussa. Minulla on läkehoitoa vaativa sairausta, joka ei mitenkään vaikuta elämääni. Harrastan pyöräilyä ja vuorikiipeilyä eli hyvin fyysisiä lajeja (asumme Ranskan Alppien läheisyydessä).
Sairauteni vuoksi olen joutunut uusimaan reseptini Suomessa. Terveyskeskuksessa minulta kysyttiin erinäisiä elintapoihini liittyviä asioita, mm alkoholinkäytöstä. Terveydenhoitaja kysyi montako annosta alkoholia nautin viikossa. Vastasin “nauttivani” iltapäivällä lasin tai pari kuohuviiniä tai shampanjaa, aperitiiviksi gin martinin, illallisella viiniä 2-3 lasia ja illan päätteeksi vielä drinkin tai pari. Tämä siis joka päivä ja näin olen tehnyt jo 25 vuoden aja (elintapani ovat hyvin säännölliset). Sairaanhoitaja laski “viikkokulutukseni” (mikä ilmaus!) olevan 56 “annosta” alkoholia ja minun olevan alkoholisti ja käytännössä kuollut jo vuosia sitten.
En ymmärrä. En ole koskaan humalassa ja kaikki kokeeni ovat erinomaiset. Millä perusteella minut luokitellaan Suomessa alkoholistiksi?
Terveudenhoitajan mukaan juon liikaa. En koskaan kännää ja humallu kuin suomalaiset.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
joskus suomalaisissa lehtissä olen törmännyt väitteeseen että viinimaissa nuoriso olisi vähentänyt juomista. en tietä pitääkö tuo paikkansa kun en matkustele.
kirjoitat että juot aperatiivin ja iltapalan aikana juot pari lasillista viiniä. tuo vaikuttaa kylläkin päivällisseltä. monissa maissa päivällinen syötään vasta illalla.
Syön illallisen (siis sama kuin päivällinen) klo 19-20 aikoihin. Ja illallisella 2-3 lasia viiniä. Meillä mieheni kanssa pullo viiniä riittää kahdeksi ateriaksi. Mies juo vähän enemmän kuin minä, eli noin 4 lasia per ateria. Ap
Itse juon 8-24 annosta päivittäin, en vain huutele siitä kellekään. Ulospäin näytän paljon keskovertoikäistäni reippaammalta.
Mutta silti, tarkennuksena; voit olla suurkuluttaja, muttet alkoholisti. Alkoholismi on psyykkinen sairaus, suurkulutus on pahe. Noin kärjistetysti väännettynä.
Siis 5-7 lasia viiniä päivässä ja paukut päälle.
Jos et edes huomaa humaltuneesi, olet todellakin vanha happo! Itse jos vetäisin tuollaisen määrän alkoholia vuorokaudessa, todennäköisesti oksentaisin kännipäissäni. Terkka oli oikeassa, haisetkin varmasti vanhalle viinalle.
Mieheni on alkoholisti (raitis sellainen) ja minä puolestani olen alkoholiaddikti, vaikka täysin kokonaan juomatta olen ollut 3 viikkoa. Juhannuksena join kuohuviiniä ja viiniä.
Olen liikunnallinen ja korkeastikoulutettu.
Kieltämättä alkoholia, lähinnä siis kuohuviiniä tai kylmää valkoviiniä näin kesällä tekisi mieli maistella. En kuitenkaan juo yhtään. Itselle se ei jäisi vaan yhteen lasilliseen kuten AP:llä vaan joisin sitten koko valkkaripullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joskus suomalaisissa lehtissä olen törmännyt väitteeseen että viinimaissa nuoriso olisi vähentänyt juomista. en tietä pitääkö tuo paikkansa kun en matkustele.
kirjoitat että juot aperatiivin ja iltapalan aikana juot pari lasillista viiniä. tuo vaikuttaa kylläkin päivällisseltä. monissa maissa päivällinen syötään vasta illalla.
Syön illallisen (siis sama kuin päivällinen) klo 19-20 aikoihin. Ja illallisella 2-3 lasia viiniä. Meillä mieheni kanssa pullo viiniä riittää kahdeksi ateriaksi. Mies juo vähän enemmän kuin minä, eli noin 4 lasia per ateria. Ap
0,75l pullossa on 6 annosta, joten jos se teilla riittaa 2 ateriaksi ja mies juo viela enemman, niin sina juot illan aikana 1 annoksen :D
Alkkari kirjoitti:
Mieheni on alkoholisti (raitis sellainen) ja minä puolestani olen alkoholiaddikti, vaikka täysin kokonaan juomatta olen ollut 3 viikkoa. Juhannuksena join kuohuviiniä ja viiniä.
Olen liikunnallinen ja korkeastikoulutettu.
Kieltämättä alkoholia, lähinnä siis kuohuviiniä tai kylmää valkoviiniä näin kesällä tekisi mieli maistella. En kuitenkaan juo yhtään. Itselle se ei jäisi vaan yhteen lasilliseen kuten AP:llä vaan joisin sitten koko valkkaripullon.
Tsemppiä! Mulla tulee huomenna kuukausi täyteen.
Aloittaja tosiaan vaikuttaa "vain" suurkuluttajalta, eikä addiktilta tai alkoholistilta. Olen (toivottavasti) toipuva alkoholisti ja multakin homma karkasi käsistä ihan täysin, jos otin vähänkin.
Ap sanoi pystyvänsä hyvin olemaan juomattakin pitkiä aikoja. Alkoholisti ei pystyisi.
Suurkulutus on silti aina riski, liittyi siihen alkoholismia tai ei. Ap:n juominen kuulostaa sen verran runsaalta, että on se terveysriski. Toisilla kroppa kestää paremmin, mutta ei siihen pidä luottaa. Koskaan ei tiedä, milloin ongelmia tulee.
Viikottaiset, sallitut annosmäärät vaihtelevat maittain.
Tätä samaa pohti työkaverini, joka asui pitkään Belgiassa, että Suomeen takaisin muutettuaan hänestä tuli alkoholin suurkuluttaja. Meillä on todella tiukat rajat annosmäärien suhteen.
Netistä löytyy testejä, miten paljon käyttää viikossa. Sama varmasti Ranskassakin?https://www.kohtuullisesti.fi/kohtuukayton-rajat/paljonko-on-liikaa/
Eiköhän kyse ole kansantaloudellisesti kannattavista rajoituksista? Terveydenhuollon kustannuksista uppoa miljardeja alkoholista johtuneisiin sairauksiin ja poissaoloihin. Pieni maa, niin tiukemmat rajat.
Ranska on iso maa, ruoka-ja juomatalous kukoistaa, vientiä riittää, niin ehkä on varaa hoidelle alkoholin vaikutuksia? Myös tapakulttuuri on erilainen kuin Suomessa.
Joten oma ajatukseni on, että kyse rajoissa on myös kyse siitä miten yhden kossupullon ostaja voi kustantaa yhteiskunnalle tuhansia euroja. Ei niinkään se, miksi Jeppe juo.
Asun myös viinialueella mutta en Ranskassa. Minusta 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa on normaalia, päivittäistä kulutusta.
Jos olet niin fiksu kuin annat ymmärtää, miksi ihmeessä kerrot suomalaiselle terv.huollon työntekijälle noin avoimesti asioistasi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin vielä lääkärin papereista, että p-alat on 22 ja p-asat on 14. Eikös nämä ole maksa-arvoja?
Henkilökohtaisesti uskon, että tärkeempää on ettei syö huonoa ruokaa ja ole lihava kuten monet suomalaiset, etenkin naiset. Ap
Tää oli kiva twisti. Haukutaan vähän vastaajia, että saadaan heidät puolustuskannalle ja ketjuun vipinää.
Ei alkoholi välttämättä nopealla aikataululla mitään selkeitä terveysongelmia aiheuta, mutta ei se tarkoita, että kannattaisi juoda noin paljon. Onhan lihaviakin, joilla ei ole terveysongelmia, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä ylipainosta johtuvia ongelmia tulisi.
Hirveästi tulee energiaa tuosta alkoholista päivittäin (joku 500 kcal?). Olisi huomattavasti vaikeampaa pysyä hoikkana, jos joisin näin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin vielä lääkärin papereista, että p-alat on 22 ja p-asat on 14. Eikös nämä ole maksa-arvoja?
Henkilökohtaisesti uskon, että tärkeempää on ettei syö huonoa ruokaa ja ole lihava kuten monet suomalaiset, etenkin naiset. Ap
Tää oli kiva twisti. Haukutaan vähän vastaajia, että saadaan heidät puolustuskannalle ja ketjuun vipinää.
Ei alkoholi välttämättä nopealla aikataululla mitään selkeitä terveysongelmia aiheuta, mutta ei se tarkoita, että kannattaisi juoda noin paljon. Onhan lihaviakin, joilla ei ole terveysongelmia, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä ylipainosta johtuvia ongelmia tulisi.
Maksakirroosio kehittyy ihan normaaleillakin maksa-arvoilla, eli alkoholin suurkuluttajan on ihan turha tuudittautua kaikki on hyvin tunteeseen, jos maksa-arvot ovat ok vaikka alkohloin käyttö on jatkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0,75l pullossa on 6 annosta, joten jos se teilla riittaa 2 ateriaksi ja mies juo viela enemman, niin sina juot illan aikana 1 annoksen :D
Ap kirjoittaa "laseista". Eli onko ap:lla vaan tosi pienet viinilasit?
Suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä. Olet itsekin suomalainen, ei Ranskassa asuminen tee sinusta ranskalaista.
Minkähän takia moni alkoholin suurkuluttaja (ei omasta mielestään) usein kertoo olevansa liikunnallinen ja korkeasti koulutettu? Mitä sitten? Oli Matti Nykänenkin liikunallinen. Ja alkoholin suurkuluttajissa ja jopa alkoholisteissa on tohtoreita ja dosentteja. Moni korkeakoulutettu juo kuin hevonen.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa "laseista". Eli onko ap:lla vaan tosi pienet viinilasit?
Ehkä se on nyysinyt nukkekodista lasinsa? Nukkekodin laseihin mahtunee pari tippaa nestettä.
Jos alkoholi ei hallitse elämääsi, ei aiheuta ongelmia terveydelle tai mielenterveydellesi ja annos alkoholia ei ole mielessäsi aamulla heti tai päivän mittaan niin, että odotat milloin pääset juomaan, etkä suunnittele elämääsi sen perusteella milloin ja miten voit juoda, et ole alkoholisti.
Jos taas yllä olevat asiat pitää, olet.
Alkoholisti voi olla esim pitkän ajan juomatta. Mutta jos juomatonta aikaa hallitsee ajatukset alkoholista ja sen käytöstä ja käytön suunnittelusta, se on alkoholismin merkki, vaikka käyttö olisi hallinnassa. Se on silti aina siellä taustalla vaanimassa ja odottamassa, se tosi rakkaus, ihana etanoli. Se ainoa oikea rakkaus.
Ranskassa virallinen suositus on max 10 lasillista viikossa ja max 2 päivässä. Annoskoot/lasilliset on aika pieniä:
Lasi viiniä 10cl
Väkeviä 2,5cl
Kuohuviini 10cl
Olut 25cl
Aperitiivi 7cl
Lähde: https://www.alcool-info-service.fr/alcool/consequences-alcool/consommat…
T: myös Ranskassa asuva