Olen alkoholisti Suomessa ja kohtuukäyttäjä kotimaassani Ranskassa
Olen 52-vuotias ja asunut Ranskassa vuodesta 1988. Olen naimisissa ranskalaisen miehen kanssa ja minulla on kolme täysin ranskalaista lasta. Minulla on yliopistotutkinto sekä Ranskasta että Italiasta ja olen työskennellyt tutkimuksen parissa 20 vuotta. Koronarajoitusten ja erinäisten sattumien vuoksi olen ollut Suomessa maaliskuusta alkaen. Palaan Ranskaan elokuun lopussa. Minulla on läkehoitoa vaativa sairausta, joka ei mitenkään vaikuta elämääni. Harrastan pyöräilyä ja vuorikiipeilyä eli hyvin fyysisiä lajeja (asumme Ranskan Alppien läheisyydessä).
Sairauteni vuoksi olen joutunut uusimaan reseptini Suomessa. Terveyskeskuksessa minulta kysyttiin erinäisiä elintapoihini liittyviä asioita, mm alkoholinkäytöstä. Terveydenhoitaja kysyi montako annosta alkoholia nautin viikossa. Vastasin “nauttivani” iltapäivällä lasin tai pari kuohuviiniä tai shampanjaa, aperitiiviksi gin martinin, illallisella viiniä 2-3 lasia ja illan päätteeksi vielä drinkin tai pari. Tämä siis joka päivä ja näin olen tehnyt jo 25 vuoden aja (elintapani ovat hyvin säännölliset). Sairaanhoitaja laski “viikkokulutukseni” (mikä ilmaus!) olevan 56 “annosta” alkoholia ja minun olevan alkoholisti ja käytännössä kuollut jo vuosia sitten.
En ymmärrä. En ole koskaan humalassa ja kaikki kokeeni ovat erinomaiset. Millä perusteella minut luokitellaan Suomessa alkoholistiksi?
Terveudenhoitajan mukaan juon liikaa. En koskaan kännää ja humallu kuin suomalaiset.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia moni alkoholin suurkuluttaja (ei omasta mielestään) usein kertoo olevansa liikunnallinen ja korkeasti koulutettu? Mitä sitten? Oli Matti Nykänenkin liikunallinen. Ja alkoholin suurkuluttajissa ja jopa alkoholisteissa on tohtoreita ja dosentteja. Moni korkeakoulutettu juo kuin hevonen.
Lisäksi iso osa alkoholisteista käy töissä ilman ongelmia. Vapaa-ajat ja illat sitten "rentoutuu" täydessä tuubassa.
No onhan tuo nyt aika hlvetin paljon alkoholia viikossa. Ei juuri maksa lepää.
Määräsi ovat kyllä ranskiksillekin suuria, mutta sinänsä on totta että Suomessa, etenkin terveydenhoitoalalla olevien käsitys alkoholista on vinoutunut, johtuen täkäläisestä tarkoitushakuisesta alkoholitutkimuksesta.
Suomessa ei kannata sanoa juomansa alkoholia yhtään, pääsee helpommalla.
Suosittelen kyllä nenänvalkaisuviikkoja sinulle.
Matti Nykänen ei todellakaan ollut korkeasti koulutettu.
Olen asunut Venäjällä toistakymmentä vuotta ja vodkaa menee ainakin puoli pulloa päivässä (litran pullot) ja siihen päälle normaalit skumpat ja viinit. Ei mitään ongelmaa ja teen matkatyötä, jossa ajan autollakin. Suomessa olisin varmaan linnassa rattijuopumuksesta. Olen terve ja juoksen joka viikonloppu maratonin. Lisäksi harrasta ultramaratoneja Siperian tundralla.
Kyllä Suomen alkoholipolitiikka on perseestä!
Vierailija kirjoitti:
Matti Nykänen ei todellakaan ollut korkeasti koulutettu.
Ei ollutkaan, mutta liikunallinen oli. Ei se liikunallisuus TAI korkeakoulutus ole mikään este alkoholismille.
Espanjalaisessa normaalissa perheessä isäntä nautti yhden lasillisen punaviiniä max. kerran kuukaudessa sunnuntaina, jolloin ruokana oli juhla-ateria paellaa. Perheen äiti tai mummo ei juonut ollenkaan.
Mielestäni ranskattaret eivät lounaalla nykyään ota viiniä, se tapa on jäänyt 70- ja 80-luvulle.
Minä huolestuin kun huomasin juoneeni joulukuussa 40 annosta. Siitä lähtien vahtinut viikkokulutusta. En oikein tiedä mitä osaisi tähän juomiskulttuuriin sanoa kun itse on huomannut, että ihan oikeasti niinä aikoina kun tulee tissuteltua enempi niin elämä sujuu paremmin. Tekee parempia päätöksiä. On positiivisempi, energisempi, sosiaalisempi, ei stressaa joka asiasta. Painokin pysyy hallinnassa ja vaan nauttii elämästä enemmän. Mutta kun on se terveys. Terveyden ylläpito vaatii sen että elää yhden helvetin pitkän ja ilottoman elämän.
Provohan tämä oli. Ap hävisi ketjusta ja erityisesti se kommentti, jossa haukkui suomalaisia naisia lihaviksi, nauratti minua. Se oli selkeä provokommentti.
Minäkin sain työterveyshuollossa merkinnän, että olen kohtuukäyttäjä, kun kerroin että olen tänä vuonna juonut puoli purkkia siideriä juhannuksena. En ole aikaisempinakaan vuosina ottanut juuri enempää. Ehkä joskus lasillisen viiniä jouluaterialla. Toki kohtuukäyttäjä, mutta raportin lukijalle se ei kerroi todellista alkoholin käytön määrää. Vaikka ottaisi viikoittain jonkin verran alkoholia, niin on kriteerien mukaan vielä kohtuukäyttäjä.
Naisella se on 7 annosta / viikko ja miehellä 14. Aika usein itsellä menee yli tuon miesten annosmäärän ja on syyllinen olo. Mutta, mutta kummasti helpottaa tätä pimeää lumetonta korona-aikaa, kun on pari kertaa viikossa pikku hönössä, ei ketuta hetkeen. Olen siis työtön kotirouva.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
Kyllä alkoholistien "töiden" tekeminen on aika vähäistä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa oli yksi pahasti alkoholisoitunut, ja hänen töppejään ja hommiaan joutui muut paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa oli yksi pahasti alkoholisoitunut, ja hänen töppejään ja hommiaan joutui muut paikkaamaan.
Lopulta oli pakko antaa lopputili, ja sen jälkeen kaveri ryyppäsi itsensä hautaan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia moni alkoholin suurkuluttaja (ei omasta mielestään) usein kertoo olevansa liikunnallinen ja korkeasti koulutettu? Mitä sitten? Oli Matti Nykänenkin liikunallinen. Ja alkoholin suurkuluttajissa ja jopa alkoholisteissa on tohtoreita ja dosentteja. Moni korkeakoulutettu juo kuin hevonen.
Lisäksi iso osa alkoholisteista käy töissä ilman ongelmia. Vapaa-ajat ja illat sitten "rentoutuu" täydessä tuubassa.
Suurin osa alkoholisteista kykenee jonkin aikaa käymään töissä, mutta jossain vaiheessa alkoholi menee kaiken edelle. Kyseessä kuitenkin heroiiniriippuvuuteen verrattava voimakas ja tappava riippuvuus.
Jamisi kirjoitti:
Minäkin sain työterveyshuollossa merkinnän, että olen kohtuukäyttäjä, kun kerroin että olen tänä vuonna juonut puoli purkkia siideriä juhannuksena. En ole aikaisempinakaan vuosina ottanut juuri enempää. Ehkä joskus lasillisen viiniä jouluaterialla. Toki kohtuukäyttäjä, mutta raportin lukijalle se ei kerroi todellista alkoholin käytön määrää. Vaikka ottaisi viikoittain jonkin verran alkoholia, niin on kriteerien mukaan vielä kohtuukäyttäjä.
Ne olettavat aina, että ihminen vähättelee. Mikä on minusta törkeää. Ap:n terkkarikin oli suoraan laskenut korkeimman arvion mukaan, että ap juo (8 x 7 =) 56 annosta viikossa, vaikka oikein olisi ollut sanoa 35–56 annosta viikossa.
Jos joku huume tappaisi niin paljon ihmisiä kuin alkoholi ja aiheuttaisi yhtä paljon väkivaltaa, puhuttaisiin todella vaarallisesta huumeesta.
Miksi juot alkoholia, jollet humaltuaksesi?
Veikkaan että ap on vaan suomalainen alkoholisti, joka yrittää perustella alkoholin käyttöään "sivistyneillä Keski-Eurooppalaisilla tavoilla". Totuus on että nuo määrät on haitallisia, enkä tiedä juodaanko Ranskassakaan ihan noin paljon joka päivä. Joka tapauksessa noissa viinimaissa esiintyy paljon alkoholin aiheuttamia maksasairauksia. Toki ranskalaisten hoikkuus, oliiviöljy ja kasvisten runsas syönti edistää terveyttä vs. suomalaisten ylipaino. Mutta nuo alkoholimäärät ennen pitkää kostautuu.