Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?
Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelupaikassani luokallani oli tällainen ikikiusattu... jos koko luokka istui aulassa sohvilla ja tilaa olisi ollut hänellekin, hän laahusti jonnekin nurkkaan piirin ulkopuolelle. Syömään mennessä hän meni aina yksin vaikka olisi ihan hyvin voinut tulla isoon pöytään ..
Introvertti EI PYSTY olla, istua, saati syödä hälyn keskellä. Se ei ole mitään esittämistä, aivot menee tilttiin. Sitäpaitsi mikä tarve ekstroverteilla on määräillä missä kukakin istuu?
Huoh ei tässä ollut kyse mistään MÄÄRÄILYSTÄ, vaan siitä että jos henkilö eka itse valittaa yksinäisyyttään, niin ruokailu olisi luonnollinen tilaisuus tutustua uusiin kavereihin! Vai missä tätä sosiaalista interaktiota sitten SAA tehdä?? Kun oppitunnilla ei voi puhua. Sitä paitsi kaikissa kulttuureissa yhdessä ruokailu on tavallista ja normaalia, ainoastaan Suomi on tällainen kylmä yksinäinen suorittajayhteiskunta, jossa syöminenkin pitää hoitaa vartissa yksin jossain pimeässä kopissa!! Jos ei jaksa itse puhua niin voi olla vaikka hiljaa toisten seurassa.
Kommenttisi oli itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten kiusatut helposti alkavat tulkita maailmaa uhrin vinkkelistä. Kun kerron tarinan, missä luokkakaverit haluavat tehdä kivasti ja KUTSUVAT opiskelutoverinsa syömään yhdessä, sinä ajattelet että se on EKSTROVERTTIEN MÄÄRÄILYÄ siitä missä saa istua.
Ei tuossa aloituksessasi lukenut, että olisitte kutsuneet hänet mukaan. Kerroit, että pöydässä olisi ollut hänelle tilaa, mikä on eri asia.
Itsekin olen usein katsonut, että vaikka tuossa pöydässä olisi tilaa, niin en nyt siihen änkeä, kun tuo porukka ei sano, että tuletko syömåän meidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveriani on kuulemma kiusattu aina ja nytkin hän on vaihtamassa työpaikkaa. Kuulemma häneen suhtaudutaan meilläkin huonosti. Minulle kertoo näistä, koska minä kohtelen aivan silkkihansikkain ja varon kaikin tavoin loukkaamasta. Oman pään sisällä kuitenkin usein kiehuu ja tekisi vaan mieli sanoa, että yritä nyt tajuta, mä en vi**u jaksa enää selittää sulle asioita, jotka idioottikin tajuaisi.
Työkaveri on siis ihan kamalan epävarma ja varoo virheitä. Siksi kysyy, kysyy, kysyy ja tarkistaa niin kauan, että muut joutuvat lopulta raivon partaalle. Hänen ajattelunsa on myös jotenkin omituista, joten kyselee asioita, jotka muille ovat itsestään selviä. Sitten vaan jankkaa ja jankkaa sitä asiaa.
Työkaveri on korkeasti koulutettu, eli ei voi olla mitenkään tyhmä, vaikka antaa kyllä itsestään kovin tyhmän vaikutelman.
Kuule, sun pitää asia ilmaista sille työkaverillesi.
Meillä tällaiseksi dillepelleksi on leimautunut henkilö, joka kyselee asioita julkisesti yhteusellä chattipalstalla. Muut kysyy yksityisissä viesteissä, koska eivät tahdo leimautua.
ÄSS.marketissakin työpaikkakiusaamista.
Oikein televisiossa mainostavat kuinka seppoa kiusaavat, jättävät porukan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveriani on kuulemma kiusattu aina ja nytkin hän on vaihtamassa työpaikkaa. Kuulemma häneen suhtaudutaan meilläkin huonosti. Minulle kertoo näistä, koska minä kohtelen aivan silkkihansikkain ja varon kaikin tavoin loukkaamasta. Oman pään sisällä kuitenkin usein kiehuu ja tekisi vaan mieli sanoa, että yritä nyt tajuta, mä en vi**u jaksa enää selittää sulle asioita, jotka idioottikin tajuaisi.
Työkaveri on siis ihan kamalan epävarma ja varoo virheitä. Siksi kysyy, kysyy, kysyy ja tarkistaa niin kauan, että muut joutuvat lopulta raivon partaalle. Hänen ajattelunsa on myös jotenkin omituista, joten kyselee asioita, jotka muille ovat itsestään selviä. Sitten vaan jankkaa ja jankkaa sitä asiaa.
Työkaveri on korkeasti koulutettu, eli ei voi olla mitenkään tyhmä, vaikka antaa kyllä itsestään kovin tyhmän vaikutelman.
Kuule, sun pitää asia ilmaista sille työkaverillesi.
Meillä tällaiseksi dillepelleksi on leimautunut henkilö, joka kyselee asioita julkisesti yhteusellä chattipalstalla. Muut kysyy yksityisissä viesteissä, koska eivät tahdo leimautua.
Eikö ole parempi kysyä julkisella palstalla, jotta muutkin saavat tietää oikean vastauksen?
Up
Mua on kiusattu naisvaltaisessa paikassa mm siksi että olin nuori, sain pomolta julkisesti kehuja ja olin kaunis ymsyms. Kiusaajat olivat itseäni 30 vuotta vanhempia naisia.
Joskus on jonkin verran syrjitty siksi että olen sinkku tai en ole sinkku tai minulla ei ole lapsia ja myös siksi koska on lapsia.
Ei ole yksittäistä syytä. Lapsena kiusattiin koulussa hyvästä käytöksestä ja lievästä ylipainosta.
Miesvaltaisessa paikassa tuli seksuaalista "kiusaamista" sukupuolesta mutta se ei uponnut, latelin ukoille moninkertaisesti irstaampaa läppää takaisin, oikein rasvaista juttua ja sen jälkeen oltiinkin parhaita kavereita.:D
Joskus olen kuullut, että olemukseni on niin kiltti että melkein pyytelen sanattomasti anteeksi olemassaoloani, tämä varmaan pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään keski-ikäisen naisen jota on kiusattu koulussa ja lähes kaikissa työpaikoissa. Luulen että yksi syy on se että hän on helppo uhri kiusaajille. Hän on miellyttävä, avoin ja luottavainen ihminen. Valitettavasti myös hieman naiivi. Varsinkin se luottavaisuus ja naiivisuus näyttävät houkuttelevan kiusaajia. Todella ikävää.
Tuollainne on ihminen joiden kaikkien pitäisi olla. Hyvä ihminen siis. Suoemssa ts kiusataan hyviä ihmisiä ja rikotaan ne. Eikö suomalaiset kestä ehjiä ihmisiä? Todella sairasta.
Kiusaajat pitäää saada terapiaan ja lääkäriin, sitä he tarvitsevat. Heille
Mite Suomssa aina puolustellaan kiusaajia ja henkistä tuke ei silloin anneta niile joita kiusataan aivan käsittämätöbntä.Se että ihminen pelkää jotain tai muuta kummaa niin ei oikeuta kiusaamaan ketään vaan silloin pitää mennä terapiaan.aivan uudet käyttäytymnsi malit terapiassa. Käyttäytymisterapiaa.
Länsimaisa ei näin ole. USA kaikkein vähiten koulukiusaamista , siellä autetaan muita onnistumaan. L'nsimaissa on paljon paremmat käyttäytymismallit ja ihmiset ehjempiä. Suomalaiset rokkoo kaiken jopa toisensa kun pää ei kestä kauneutta. Sairasta.
ihmisen ei tarvi tehdä sille yhtään mitään vaan kiusaajan pitä ämiettiä mikä vikana kun ei siedä toista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.
Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.
Juuri näin. Ei kestetä toisen Onnea.
Ei vaan ei ekstetä toisen kauneutta, sisäistäötai/ja ulkoista. Onni on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kirjoituksista tulee jo nyt sellaiset vibat, että tässä halutaan taas päästä syyllistämään kiusattuja ja kaivelemaan heistä vikoja. Semmoista mukaviatonta ihmettelyä, jota on nähty tämän palstan lyttäämisketjuissa aiemminkin.
Jep. Kiusaaminen on tosi yleistä, ei tarvitse olla poikkeava osuakseen uhriksi useammassa paikassa. Ja jos tämmöisten takia joutuu vaihtamaan paikkaa, niin otannastakin tulee heti laajempi.
Vierailija kirjoitti:
Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.
Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.
Kiusaajille pitää osata sanoa jämptisti takaisin tai kuitata se kiusaaminen nokittamalla takaisin ja mielellään huumorin kanssa.
Totta sekin, että osa kokee kiusaamiseksi sen, mitä paksunahkaisimmat eivät edes huomaa tai noteeraa mitenkään.
Oman havaintoni mukaan ihmisen pitää olla sopivan itsevarma, ronski ja suorapuheinen. Ja se on vaikeampaa, jos olet "herkistynyt" kiusaamiselle jotenkin jo aiemmin.
Osa kokee aivan kaiken kiusaamisena. Ylitulkitsevat ja etsivät piilomerkityksiä. Uhriutuvat sitten esimiehelle, että kiusataan, vaikka mitään tälläistä ei olisi ollut. Sen jälkeen muut alkavat ylivarovaisiksi ja helpompi välttää ongelmia yhden kanssa kun ottaa etäisyyttä. Kierre on valmis.
Toinen syy on huomaamattaan heikot sosiaaliset taidot omaavat. Ovat itse töykeitä, tympeitä, töksäytteleviä, vetäytyviä, puhuvat päälle, kääntävät jutut aina itseensä, riitaantuvat helposti, loukkaantuvat herkästi tai jotain muuta mikä saa muut ottamaan etäisyyttä. Tauoilla on miellyttävämpääkin seuraa tarjolla, eikä vapaa-aikaakaan huvita tämmöisten ankeuttajien kanssa viettää.
Kolmas riskiryhmä. Jatkuvasti saikuttavat. Pahalta haisevat. Laiskat. Työnsä huonosti hoitavat. Jne. Takuulla alkaa puhe selän takana, koska haittaa muiden työskentelyä.
Ei ketään pitäisi kiusata tietenkään, mutta ei pidä ihmetellä jos muut etsiytyvät näissä tapauksissa mieluummin muuhun seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelupaikassani luokallani oli tällainen ikikiusattu... jos koko luokka istui aulassa sohvilla ja tilaa olisi ollut hänellekin, hän laahusti jonnekin nurkkaan piirin ulkopuolelle. Syömään mennessä hän meni aina yksin vaikka olisi ihan hyvin voinut tulla isoon pöytään ..
Introvertti EI PYSTY olla, istua, saati syödä hälyn keskellä. Se ei ole mitään esittämistä, aivot menee tilttiin. Sitäpaitsi mikä tarve ekstroverteilla on määräillä missä kukakin istuu?
Huoh ei tässä ollut kyse mistään MÄÄRÄILYSTÄ, vaan siitä että jos henkilö eka itse valittaa yksinäisyyttään, niin ruokailu olisi luonnollinen tilaisuus tutustua uusiin kavereihin! Vai missä tätä sosiaalista interaktiota sitten SAA tehdä?? Kun oppitunnilla ei voi puhua. Sitä paitsi kai
"Ei tuossa aloituksessasi lukenut, että olisitte kutsuneet hänet mukaan. Kerroit, että pöydässä olisi ollut hänelle tilaa, mikä on eri asia.
Itsekin olen usein katsonut, että vaikka tuossa pöydässä olisi tilaa, niin en nyt siihen änkeä, kun tuo porukka ei sano, että tuletko syömåän meidän kanssa."
Noin minäkin näen sen asian. On eri asia kutsua joku mukaan kuin se, ettei kutsu, vaan antaa hänen itsekseen tehdä mitä tekee.
Yksi syy kiusaamiseen on maailman suurin pahe eli kateus ja toinen syy on oman pahan olon kostaminen jollekin toiselle ja se jolle kostetaan on usein hän joka on jollakin tavalla itseä heikompi ja alistuvampi eikä ehkä edes kykene pistämään vastaan kiusaamiselle. Lasten ja nuorten pahaan oloon pitäisi voida enemmän puuttua, mutta se on vaikeaa koska se johtuu usein siitä elämästä minkä vanhemmat ovat lapsilleen järjestäneet. Lasten ja nuorten pahaa oloa esiintyy kaikissa yhteiskuntaluokissa. Työelämässä kateus aiheuttaa paljon pahaa, kiusaamista ja syrjintää eikä työelämässä usein myöskään pidetä niistä henkilöistä jotka sekoittavat pakkaa, puhuvat suoraan asioista eivätkä alistu mielistelemään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Up
Mua on kiusattu naisvaltaisessa paikassa mm siksi että olin nuori, sain pomolta julkisesti kehuja ja olin kaunis ymsyms. Kiusaajat olivat itseäni 30 vuotta vanhempia naisia.
Joskus on jonkin verran syrjitty siksi että olen sinkku tai en ole sinkku tai minulla ei ole lapsia ja myös siksi koska on lapsia.
Ei ole yksittäistä syytä. Lapsena kiusattiin koulussa hyvästä käytöksestä ja lievästä ylipainosta.
Miesvaltaisessa paikassa tuli seksuaalista "kiusaamista" sukupuolesta mutta se ei uponnut, latelin ukoille moninkertaisesti irstaampaa läppää takaisin, oikein rasvaista juttua ja sen jälkeen oltiinkin parhaita kavereita.:D
Joskus olen kuullut, että olemukseni on niin kiltti että melkein pyytelen sanattomasti anteeksi olemassaoloani, tämä varmaan pitää paikkansa.
Itse en pystyisi latomaan takaisin rasvaisia juttuja enkä takuulla voisi olla niiden ukkojen kaveri. Se olisi mulle ihan väärä työpaikka.
Ihminen on luonnostaan aggressiivinen ja sotaisa eläin, piirre jonka kasvatus pyrkii kitkemään pois. Kanssaihmiset haistavat "verta" näissä kilteissä, ujoissa ja aroissa ihmisissä. Vissiin kivikautiset vaistot herää osassa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Osa kokee aivan kaiken kiusaamisena. Ylitulkitsevat ja etsivät piilomerkityksiä. Uhriutuvat sitten esimiehelle, että kiusataan, vaikka mitään tälläistä ei olisi ollut. Sen jälkeen muut alkavat ylivarovaisiksi ja helpompi välttää ongelmia yhden kanssa kun ottaa etäisyyttä. Kierre on valmis.
Toinen syy on huomaamattaan heikot sosiaaliset taidot omaavat. Ovat itse töykeitä, tympeitä, töksäytteleviä, vetäytyviä, puhuvat päälle, kääntävät jutut aina itseensä, riitaantuvat helposti, loukkaantuvat herkästi tai jotain muuta mikä saa muut ottamaan etäisyyttä. Tauoilla on miellyttävämpääkin seuraa tarjolla, eikä vapaa-aikaakaan huvita tämmöisten ankeuttajien kanssa viettää.
Kolmas riskiryhmä. Jatkuvasti saikuttavat. Pahalta haisevat. Laiskat. Työnsä huonosti hoitavat. Jne. Takuulla alkaa puhe selän takana, koska haittaa muiden työskentelyä.
Ei ketään pitäisi kiusata tietenkään, mutta ei pidä ihmetellä jos muu
Jokaisesta löytyy kyllä etsimällä "vikoja", joiden perusteella voisi kiusata.
Jos aivan joka paikassa kiusataan, kannattaa syytä lähteä etsimään peilistä. En usko hetkeäkään, että vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen sadat ihmiset ympärillä olisivat kaikki kiusaajia. Päivökodissa, läpi koulun, jokaisessa työpaikassa. Jos näin on, täytyy itsessä olla isosti jotain vikaa. Todennäköisempää on, että osa tulkitsee kaiken kiusaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luonnostaan aggressiivinen ja sotaisa eläin, piirre jonka kasvatus pyrkii kitkemään pois. Kanssaihmiset haistavat "verta" näissä kilteissä, ujoissa ja aroissa ihmisissä. Vissiin kivikautiset vaistot herää osassa ihmisiä.
En pidä aggressiivisista ihmisistä. Hermopinkeät ihmiset ovat arvaamattomia.
No, mulle ei ainakaan tullut tuollaisia viboja. Kyllä jotkut ihmiset on varmasti alttiimpia kiusaamiselle, mutta ei se nyt sitä tarkoita, että kiusaaminen olisi oikein tai uhrin vika mitenkään. Siihen alttiuteen kun ei voi välttämättä mitenkään vaikuttaa.
Tämä on vähän sama, kuin, että paljastava pukeutuminen altistaa ahdistelulle, mutta ei se tarkoita sitä, että ahdistelun kohde pukeutumisesta huolimatta olisi ahdisteluun mitenkään syyllinen. Pikemminkin pitäisi miettiä miksi se pukeutuminen triggeröi joissakin ihmisissä sen halun ahdistella. Sama tuossa kiusaamisasiassa. Jos kiusaamisen kohteeksi joutuneilla on joku tietty ominaisuus, miksi juuri tämä ominaisuus saa kiusaajat kiusaamaan ja voiko sille tehdä jotain?