Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?

Vierailija
12.07.2020 |

Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?

Kommentit (462)

Vierailija
281/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla työpaikoilla kiusata. Olen kokenut että joillain työpaikoilla tuollaista on ehkä ollut ja olenpa kerran joutunut itsekin tavallaan silmätikuksi, ehkä eniten ikäni vuoksi. Siellä myös pidettiin yt:t jossa kaikki poispotkitut olivat 50 täyttäneitä niin että se siitä paikasta.

Sielläkin oltiin ystävällisiä, vaan se että kun työtä ei muuten seurattu niin nuori pomonkuunteli nuoria alaisia joiden kanssa biletti, ja arvelen että jonkinlainen suosikkijårjestelmä siellä vallitsi.

Sitten taas seuraavassa paikassa, nykyisessäni, ei mitään kiusausta. Olit laiha tai lihava ja minkä ikäinen tai miten suuntautunut tai mikä hyvänsä, en ole kuullut kiusattavan.

Vierailija
282/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusattuna vastaan. On kiusattu niin kouluissa, työpaikoilla kuin vapailla, koulutuksissa, kursseilla, kelan kuntoutuksissa jne. Kiusaaminen kohdistunut pääasiassa ulkonäköön, puhetyyliin ja paikoissa joissa pidempään eli kouluissa ja työpaikoilla kaikkeen mahdolliseen kävelytyylistä lähtien. Kommentit osin painoon liittyviä viime aikoina, mutta olen ollut normaalipainoinenkin ja hoikka ja kuullut kaikenlaista. On haukuttu huoraksi, vaikka neitsyyden menetin yli 10v tuosta juorujen levityksestä vasta. Pääasiassa kiusaaminen kohdistunut synnynnäiseen ulkonäkööni ja kasvoihin. Ei ole tatuointeja, en meikkaa lainkaan ja pukeudun neutraalisti, ettei siitä voisi ottaa lisää haukkumista. Kuntoutuksessa oli uintia niin yksi osallistuja mies keksi alkaa arvostella ties miksi tankiksi ja tukkijalaksi jne. Ei ollut ainoa maininta vaan kyllä kommentoi kasvojanikin. Sivumennen mainitsi miten tällekin kurssille otetaan sikoja. 

Olen eristäytynyt kaikilta ja työkyvytön. Ei ystäviä, ei elämää ovien ulkopuolella. Pelottaa poistua kotoa. Kaikki tietoni on salattu. Ei se kuitenkaan estä naapuruston lapsia tekemästä pilaa mm. ovella tai ikkunoiden takana. 

Elät peikkojen keskellä, peikot pelkää kovasti joutuvansa itse hiekkalaatikon ulkopuolelle. Pistävät kyllä silmään. Kokeile muuttaa semmoseen paikkaan, jossa heitä on vähemmän eivätkä uskalla herättää niin paljon huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat ovat mieleltään sairaita psykopaattisia henkilöitä jotka etsivät helppoja kohteita. 

Koko ajan haku päällä. Koettavat päästä nössöydestä ja epäsuotuisasta luokittelusta tuhnukanperällä. Tietysti, jos "kohdetta" kiinnostaisi sellaiset piirit, voisi tuntua jossain.

Vierailija
284/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin pitkään lasten kanssa. Useissa paikoissa kiusatuksi tulleissa jokin asia ärsytti aina muita. Se ei tee kiusaamisesta mitenkään hyväksyttävämpää, mutta ehkä avaa sitä miksi joitain kiusataan enemmän kuin toisia.

Nykyisessä työssä meillä on yksi tällainen, jota on kiusattu joka paikassa. Suhtauduin aluksi lempeydellä, sillä minusta työpaikan pitäisi olla turvallinen paikka, jossa voi keskittyä olennaiseen. No, ko. henkilö on itse todella hyökkäävä. En jaksa enää edes laskea monet huudot olen häneltä kuunnellut. Useimmiten huudot on triggeröinyt se, että hän ei itse ole tehnyt jotain asiaa niin kuin olisi pitänyt. Ystävällisesti asiasta sanomalla on saanut päälleen raivarit. Olen itsekin alkanut välttelemään tämän ihmisen kanssa työskentelyä, koska en jaksa jatkuvaa aggressiivisuutta. Niin on moni muukin ja nyt tiimi on saanut palautetta, että kukaan ei juttele tälle työkaverille ja kaikki välttelee yhteistyötä. Itse on käytöksellään kuopan kaivanut.

Vierailija
285/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuulemma tosi pullea perä ja paksut pohkeet ja sitte viellä isot silmälasit, kaiken kukkuraksi änkkytän ni oisko siinnä sitte syitä

Vierailija
286/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tiedän keiden kanssa olin samassa yliopistossa. Heitä yritettiin ottaa aluksi mukaan ja kannustaa (meillä  hyvä yhteishenki keskimäärin), mutta he olivat sosiaalisesti tosi taitamattomia. Toisella todennäköisesti jokin mt-ongelma, koska ei puhunut juuri ollenkaan, tuijotti vain tyhjyyteen jos jotain vaikka kysyi. Toinen taas erittäin epäkypsä, töksäytti todella usein "totuuksia" päin toisten naamaa ja jotkin maneerit olivat kuin alakoulu/päiväkoti-ikäisellä, kuten tyyli millä hieroi nenäänsä niin että nosti koko kämmenellä sieraimia esille.

Yleisesti ottaen heitä välteltiin, tätä jälkimmäistä pari kaveriporukkaa ihan kiusasikin. Kiusaajaporukat ovat yleensä klikkiporukoita, joita jotenkin tuntuu hitsaavan yhteen muiden arvostelu ja heille naureskelu. Ehkä se on jokin alkukantainen me vs muut-sosiaalinen kuvio. 

Vierailija
287/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te mt-ongelmaiset luuserit ryvette 40 vuotta omassa paskassanne ja ravaatte Kelan piikkiin huuhaaterapiassa kun kouluaikana joku heitti penaalinne roskiin. Eutanasia todellakin tarvitaan Suomeen!

Vierailija
288/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat on poikkeavia yksin ja yhdessä. Ihan vaan kattomalla näkee kehityksessä jälkeen jääneisyyden. Lapsuusympäristö tekee.

Vierailija
289/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus. (siinä porukassa)

Ja se erilaisuus käsittää hyvin monen tyyppiset asiat, kuten vaikka :

Kauniimpi kuin muut

Nuorempi kuin muut

Vanhempi kuin muut

Ei halua mukaan klikkeihin vaan olla tasapuolinen, muut haluaa klikkeihin

Parempi kuin muut esim osaaminen työpaikalla

Iloisempi kuin muut

Kiltimpi kuin muut

Taiteellisempi kuin muut

Fiksumpi kuin muut

Esim. Itse oon monesti joutunut työpaikoilla missä on ollut vain vanhempia naisia, niin nuorempana vanhempien silmätikuksi mikä on tosi järkyttävää että vanhemmat haluaa noin kohdella nuorempiaan, mutta oon varmaankin herättänyt kateutta niissä elämäänsä kyllästyneissä vanhuksissa jotka ovat suojatyöpaikassa vaikka eivät enää osaakkaan mitään saati ole kiinnostuneita. Itse kaunis, innostunut ja uudet opit saanut josta asiakkaat tykkää. Lisäksi en halua osallistua turjanpöiväisiin klikkeihin jossa maalataan epäaitoa, huonoa kuvaa muista ja korotetaan itseään valheilla 247 joten en kuulunut porukkaan. Säälittäviä.

Vierailija
290/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä voidaan kiusata niin lukemattomista eri syistä että otsikon kysymys on aika turha. Rakentavampaa olisi kysyä, miksi jotkut kiusaavat aina jotain ihmistä, olivatpa sitten koulussa, työelämässä tai vapaalla.

Jos voi kiusata mistä vaan, niin miksi ne työpaikan kiusaajat aina osuvat siihen samaan ihmiseen? Jokaisesta ihmisestä keksii jotain kiusaamisen aihetta.

ap

Se on sosiaalista peliä. Kiusattu ei voi aloittaa helposti puhtaalta pöydältä, vaan hänellä on helposti rooli, joka mahdollistaa toisten kohdella häntä huonosti. Myös heikko itsetunto ja ehkä kykenemättömyys reagoida rennosti ja "läpällä" asioihin vanhojen kokemusten mukaan voi johtaa ulkolaidalle sosiaalisessa pelissä.

Kiusaamistaustan takia et luota ihmisiin, ja et tutustu. Voit torjua ihmisiä. Jäät yksin. Kiusaamistilanteessa olet silloin myös yksin.

Monilla työpaikoilla on huono henki ja se maalittuu helposti sosiaalisesti sinne huonoimmin pärjääviin.

Ja tästä vastauksesta näkyy selvästi että kyseessä on juuri kiusaamisen ammattilainen oikein.

Vierailija
291/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelupaikassani luokallani oli tällainen ikikiusattu... jos koko luokka istui aulassa sohvilla ja tilaa olisi ollut hänellekin, hän laahusti jonnekin nurkkaan piirin ulkopuolelle. Syömään mennessä hän meni aina yksin vaikka olisi ihan hyvin voinut tulla isoon pöytään ..

Introvertti EI PYSTY olla, istua, saati syödä hälyn keskellä. Se ei ole mitään esittämistä, aivot menee tilttiin. Sitäpaitsi mikä tarve ekstroverteilla on määräillä missä kukakin istuu?

Huoh ei tässä ollut kyse mistään MÄÄRÄILYSTÄ, vaan siitä että jos henkilö eka itse valittaa yksinäisyyttään, niin ruokailu olisi luonnollinen tilaisuus tutustua uusiin kavereihin! Vai missä tätä sosiaalista interaktiota sitten SAA tehdä?? Kun oppitunnilla ei voi puhua. Sitä paitsi kaikissa kulttuureissa yhdessä ruokailu on tavallista ja normaalia, ainoastaan Suomi on tällainen kylmä yksinäinen suorittajayhteiskunta, jossa syöminenkin pitää hoitaa vartissa yksin jossain pimeässä kopissa!! Jos ei jaksa itse puhua niin voi olla vaikka hiljaa toisten seurassa.

Kommenttisi oli itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten kiusatut helposti alkavat tulkita maailmaa uhrin vinkkelistä. Kun kerron tarinan, missä luokkakaverit haluavat tehdä kivasti ja KUTSUVAT opiskelutoverinsa syömään yhdessä, sinä ajattelet että se on EKSTROVERTTIEN MÄÄRÄILYÄ siitä missä saa istua.

Vierailija
292/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteilla on aivan uskomattoman tarkka tutka, jolla he nappaavat uhrinsa. Kuudes aisti jota ei persoonaltaan kypsillä ole.

Itse olen joutunut kiusatuksi joka ikisessä yhteisössä ja tunnen myös useita muita, jotka kokevat aina saman p**kan uudelleen. Syytä en tiedä, ainoa mitä epäilen on se että narsisti tuntee uhrinsa sisimmän paremmin kuin uhri itse.

Tätä on pakko yläpeukuttaa siis joo, näin sen täytyy olla. Narsista kerran eronnut päätyy toisen narsistin puolisoksi jne

Vierailija
293/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elon Musk oli kouluhelvetissä, kiusattuna ja pahoinpidelty tajuttomaksi rapuilla ja nenäleikkaukseen joutunut. Samoin hänen aina kaverinsa oli hakattu vaan koska hengailuut Elonin kanssa. Isänsä ei auttanyt asiassa vaan laittoi tekemään kotona kotitöitä päälle. Hän vaihtoi koulua kolmesti. Ne olivat pomppineet X hyppyjä edessään , sittemmin Musk perusti Spaxe X n mm :D!

Näiden kiusaajien nimet ois kiva tietää.

Vierailija
294/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus.

Jokin sellainen ominaisuus ihmisessä jota kiusaajat eivät voi saada rahalla, opiskelulla, työllä, tavaralla ei siis millään tavalla.

Siitä kumpuaa sietämätön ja kestämätön kateus jota ei voi kiertää, koska ei ole kykyä käsitellä omaa kateuden tunnetta.

Kiusaaja on niin jumissa ja kuvittelee pääsevänsä eteenpäin kiusaamalla. Yrittää siirtää pahan olonsa kiusattuun.

Todellisuudessa hän vajoaa yhä syvemmälle onnettomassa tilassa. Joka on tietysti todella surullista kiusaajankin kannalta, että elämä valuu noin hukkaan.🤔

Kateus on yksi kuolemansynneistä.  Niin pahaa jälkeä se voi tehdä.

Vierailija
295/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein se jokapaikassa kiusatuksi joutuva on kokenut sitä jo hyvin nuoresta lähtien, jopa varhaislapsuudesta oman vanhemman/vanhempien taholta. Jollain tavalla nämä kiusaajat aistivat sen kuinka helppo uhri siinä on ja käyvät kimppuun. Kokemuksesta puhun.

Kiusaamis tarinoita tutkineet sanovat että status voi täysin yllättäen vaihdella niin että entinen suosittu joutuukin kiusatuksi. Ei välttis mene noinkaan aina kuin sanot, ikäväähän sen kohteena olo on.

Vierailija
296/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisteilla on aivan uskomattoman tarkka tutka, jolla he nappaavat uhrinsa. Kuudes aisti jota ei persoonaltaan kypsillä ole.

Itse olen joutunut kiusatuksi joka ikisessä yhteisössä ja tunnen myös useita muita, jotka kokevat aina saman p**kan uudelleen. Syytä en tiedä, ainoa mitä epäilen on se että narsisti tuntee uhrinsa sisimmän paremmin kuin uhri itse.

Tätä on pakko yläpeukuttaa siis joo, näin sen täytyy olla. Narsista kerran eronnut päätyy toisen narsistin puolisoksi jne

Toisaalta narsistit ovat kaikki pohjimmiltaan hyvin samankaltaisia keskenään, joten kerran sellaisen kynsiin joutunut voi myös oppia tunnistamaan heidät jatkossa niin, että osaa pysyä heistä kaukana.

En allekirjoita sitäkään, että narsisti tuntisi uhrinsa sisimmän paremmin kuin mitä uhri itse tuntee. Narsismiin kuuluu häpeän, epävarmuuden ja omien heikkouksien projisointi. Jokainen meistä on varmasti joskus projisoinut jotain toiseen ihmiseen mutta narsisti tekee sitä jatkuvasti ja kaikissa asiayhteyksissä. Tämän seurauksena narsistin uhriksi joutunut ihminen omaksuu narsistin haavat ja heikkoudet osaksi identiteettiään, jolloin hänelle muodostuu virheellinen käsitys siitä, millainen hän on ihmisenä. Narsisti haistaa uudesta tuttavuudesta korkeintaan sen, onko tämä kovin hyväksynnän janoinen mutta minään sisimmän tuntemisena sitä ei voida pitää. Narsisti ei pysty aistimaan kenestäkään mitään syvällistä, koska elää itse pintatasolla eikä ole kosketuksissa sisimpäänsä. Kaikki se sisimmässä oleva kuona kun aina kaadetaan toisen niskoille sen kummempia miettimättä.

Vierailija
297/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut kiusaavat joka paikassa? Kiusaajilla pitää olla kohde. Se on aina joku. Miksi syyllistetään kiusattu eikä kiusaaja kuten tämänkin keskustelun otsikossa.

Ihmisillä on aina ollut tarve syyllistää rikoksen kohde.

Vierailija
298/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ystävä, joka oli kuvankaunis ja malliainesta, taisi myöhemmin elämässään jossain lehdessä ollakin mallina. Häntä kiusattiin ja epäilen johtuu siitä, että ei suostunut tyttökaveriksi kaikille vastaantuleville pettereille.

Toinen, jota olen todistanut kiusatun oli tosi hiljainen ja yksinäinen tyttö, joka seisoi aina välitunnit yksin oven vieressä. Kotona asiat eivät olleet varmaan kovin hyvin. Säälin häntä.

Kolmas, jota olen todistanut kiusatun oli todeeellla vahva urheilijatyttö, kaunis hänkin, mutta puolusti aina minkä koki olevan oikein. Uskalsi nousta kiusaajaa vastaan ja pitää puoliaan. En tiedä mistä alunperin tuo kiusaaminen oli saanut aikansa, mutta hänellä oli kyllä hyvä itsetunto tyyliin Sanna Marin. Sillä erotuksella, että oli pitkä ja vaalea missiainesta hänkin.

Siinäpä varmaan ne yleisimmät kiusaamista aiheuttavat syytkin. Kauneus, nössöys ja hiljaisuus tai oikeudentuntoisuus (eli huomauttaa jollekin, tämän väärästä toiminnasta)

Vierailija
299/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi rauhallista ja kärsivällistä ihmistä voidaan pitää arkana ja pelkäävänä, vaikka kyse on päinvastaisesta: mikään ulkopuolinen ei saa ihmistä järkkymään.

Tällaisesta kärsivällisestä pitkämielisyydestä jotkut ärsyyntyy ja olen havainnut joidenkin lopulta kiusaavan siitä, kun joku on niin "arka".

Nämä kärsivälliset kyllä kestävät senkin, kun näkevät kiusaajan tyhmyyden, mutta ei se mukavaa ole todeta, kuinka paljon on kiusaavia (eli tyhmiä) ihmisiä omassakin lähiympäristössä. Ja että monista niistä ei pääse olosuhteiden takia eroon. Täytyy sietää.

Vierailija
300/462 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ystävä, joka oli kuvankaunis ja malliainesta, taisi myöhemmin elämässään jossain lehdessä ollakin mallina. Häntä kiusattiin ja epäilen johtuu siitä, että ei suostunut tyttökaveriksi kaikille vastaantuleville pettereille.

Toinen, jota olen todistanut kiusatun oli tosi hiljainen ja yksinäinen tyttö, joka seisoi aina välitunnit yksin oven vieressä. Kotona asiat eivät olleet varmaan kovin hyvin. Säälin häntä.

Kolmas, jota olen todistanut kiusatun oli todeeellla vahva urheilijatyttö, kaunis hänkin, mutta puolusti aina minkä koki olevan oikein. Uskalsi nousta kiusaajaa vastaan ja pitää puoliaan. En tiedä mistä alunperin tuo kiusaaminen oli saanut aikansa, mutta hänellä oli kyllä hyvä itsetunto tyyliin Sanna Marin. Sillä erotuksella, että oli pitkä ja vaalea missiainesta hänkin.

Siinäpä varmaan ne yleisimmät kiusaamista aiheuttavat syytkin. Kauneus, nössöys ja hiljaisuus tai oikeudentuntoisuus (eli huomauttaa jollekin, tämän väärästä toiminnasta)

Ai niin ja tästä kauniista ystävästäni vielä, että olin silloin (ala-asteella/yläasteella) salaa jopa tyytyväinen, että häntä joskus vähän kiusattiin. Olin kateellinen hänen saamastaan huomiosta, vaikka myös pidin hänestä kovasti. Jälkikäteen aikuisena vasta olen ymmärtänyt, että sekin tyytyväisyys oli vain sitä, että toivoin ettei kauneus nousisi hänellä liikaa päähän. Lapsellista. Aikuisena olen tästä jo oppinut pois ja onneksi tarkkailen omaa kateellisuuttani kypsemmin. Mutta mietin, että varmaan monia kauniita kiusataankin juuri sen takia, että heidät koetaan niin paljon paremmiksi ja he saavat niin paljon enemmän positiivista huomiota, että pyritään vetämään heidät ikään kuin alemmaksi että itsellä olisi parempi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän