Miten vieläkin joku luulee että flunssan saa vilustumalla
eli olemalla vähissä vaatteissa ulkona?
Eräs sukulaiseni luulee näin. Ei mene kaaliin, vaikka olen monta kertaa (vuotta) selittänyt, että flunssa on virus joka tarttuu oven kahvoista, liman välityksellä eikä sillä ole mitään tekemistä oletko ollut ulkona vaikka alasti. Tietysti jos olet altistunut virukselle, kuten meistä jokainen koko ajan jatkuvasti ja on huonot olosuhteet jne, flunssa voi tulla helpommin. Mutta ei se kylmä itsessään sairastumista aiheuta!!!
Huooooh
Kommentit (17)
Valkosolut eli leukosyytit toimivat hitaammin kylmässä. Eli kyllä siinä perää osittain on! Tosin entisaikoina kansa perusti tämän olettamuksen puhtaasti kokemukselle ja miksei osa vieläkin.
Joo ja koko talven olen pyörinyt melkein alasti ulkona ja uinut järvessä. Flunssat on tulleet muille :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:04"]
Joo ja koko talven olen pyörinyt melkein alasti ulkona ja uinut järvessä. Flunssat on tulleet muille :)
[/quote]
Ootko koskaan kuullut, että ihmisillä on yksillöllisiä eroja vastustuskyvyssä ja elämäntilanteissakin on eroja? Pienet lapset jne...
Ainoa kerta jolloin olen ollut kesällä nuhakuumessa oli silloin kun säätila muuttui yön aikana helteestä sateisen kylmäksi ja nukuin tietysti ikkunan ääressä ikkuna auki ilman peittoa märillä hiuksilla.
Viime vuosina olen uittanut jalkojani ämpärissä aina kun on tuntunut siltä, että flunssa tulee tai vilustuttaa. En ollut kipeä pitkään aikaan. Viimeksi muistaakseni sikainfluenssanssa, milloin se tuli, pari vuotta sitten?
Vilustuminen alentaa vastustuskykyä, jolloin tartunnan saaminen on todennäköisempää, mikäli joutuu kontaktiin tartunnanaiheuttajien kanssa.
Siitähän on tehty monta tutkimusta että virukset eivät tartu sen helpommin vilustuneeseen ihmiseen kuin muihinkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:13"]
Vilustuminen alentaa vastustuskykyä, jolloin tartunnan saaminen on todennäköisempää, mikäli joutuu kontaktiin tartunnanaiheuttajien kanssa.
[/quote]
Juuri näin, mutta karaistuminen vaikka avantouinnilla on sitten aivan eri asia kuin vilustuminen.
Kylmyys aiheuttaa mm. sen, että nenä alkaa vuotaa yms. Tulee siis nuha.
Flunssassa taas jyllää virus.
Eron huomaa helposti mm. siitä, että tuleeko sitä täkää vain muutaman päivän jolloin on vaan vilustunut ja limakalvot on ottaneet itseensä vai kestääkö yli viikon, jolloin kropassa on virus.
Mikähän siinä sitten on ,että jos talvipakkasella menet lumiselle kivelle istumaan tunniksi paljain pyllyin, niin melko varmasti saat virtsiksen tai eturauhastulehduksen. Kun kesähelteellä istut lämpimällä kivellä tunnin ilman pöksyjä , niin et sairastu em. tauteuihin, en minä ainakaan! Kylmettyminen ( get cold) edesauttaa sairastumista aivan varmasti.
Ihmisen ruumiinlämpö on noin +36 astetta ja tässä lämmössä kaupan jauheliha pilaantuu varsin nopeasti (voi kokeilla)....
Ihmisella, toisin kuin paketilla jauhelihaa, on immuunipuolustusjärjestelmä jatkuvasti meitä ympäröiviä bakteereja, viruksia, hiivoja etc. vastaan.
Mikäli ihminen on kylmässä, esimerkiksi hengitysteiden ja virtsateiden limakalvojen viileneminen heikentää toki näiden alueiden bakteeri/virus kantojen kasvua, mutta ihmisen oma aineenvaihdunta (>puolustusjärjestelmä) ROMAHTAA ja näin bakteerit/virukset lisääntyvät kuin "n. 30 asteisessa elintarvíkkeessa keittiön pöydällä".
Eli, flunssa x:ään sairastuminen vaatii toki altistumisen tälle virukselle... mutta jos altistat (erityisesti) limakalvojen pintoja kylmyydelle, niin olet vaarassa saada jonkun jo kantamasi harmittoman lievän infektion räjähtämään täydeksi sairaudeksi. Ilman puolustuksen alasajoa et ehkä edes tietäisi kantaneesi ko. bakteeria tai virusta. M40
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:52"]
Kylmyys aiheuttaa mm. sen, että nenä alkaa vuotaa yms. Tulee siis nuha.
Flunssassa taas jyllää virus.
Eron huomaa helposti mm. siitä, että tuleeko sitä täkää vain muutaman päivän jolloin on vaan vilustunut ja limakalvot on ottaneet itseensä vai kestääkö yli viikon, jolloin kropassa on virus.
[/quote]
Kannattaa katsoa lapsien kanssa olipa kerran ihminen.. Vuotava nenä johtuu siitä että kropasta poistuu pöpöjä.
Kuume taas kertoo että kroppa käy taistelua pöpöä vastaan.
Kylmä vesi ei karaise sietämään kylmää vaan kylmästä vedestä nauttii enempi ja sinne on helppo mennä kun kylmässä vedessä käy toistuvasti.
Minä olen vilukissa, en käy avannossa ja silti en ole ollut vuosiin flunssassa.
Lapset joskus saa pöpön joltain. Mutta kotona se ei tartu aina muihin kun pidetään hygieniasta huoli.
Lapsilleni sanon että jos ette pue kunnolla niin tulette kipeiksi ja tämä koska jälleen meinasi koululaisemme lähteä pakkaseen ilman hanskoja.. ;)
Äitini uskoo että kylmästä johtuu flunssa. Ja nyt voin korostaa miten hänellä välillä on flunssa vaikka pitää huolen että pukeutuu lämpimästi ja kotonaan 24 asteista. Meillä kotona on 19 asteista ja äitini kauhistelee! Mutta ei olla kipeinä oltu useammin kuin mitä äitini on.
En usko ettei kaksi ihmistä molemmat vilustuisi jos joku sairas on lähellä ja toisen on lämmin ja toisen vilu. Lenssu on tartuntatauti. Kannattaa seurata toimintaansa kun käy vessassa, käsittelee keittiössä tavaroita, bussissa saattaa pitää käsiään jossain pinnoilla ja kohta näpeltää kännkkää, hieroa nenänpäätä yms.
Ei se tarvitse kuin yksi työpaikalla aivastava ihminen niin pisaratartunta tapahtuu paitsi siinä ilmassa niin ne pisarat laskeutuukin jollekin pinnalle ja on siinä hetken. Joku aivastaa ja avaa kädellään jonkun oven jonka avaat ja otat kynän jolla leikittelet suussasi. :)
Minulla on välillä kihomatotartuntoja ollut niin olen seurannut omaa käyttäytymistä paljon: mistä voisi saada tartunnan. Siihen riittää ihan vaan mm. lapsen vaatteet vaihtaminen aamulla ja painaa illalla ladatun kahvinkeittimen päälle.. Munat jää kahvinkeittimen nappulaan vaikka ajatteleekin että on muka tarkka pesemään käsiään.
Sitten laitan puuroveden tulelle, vien koiran ulos ja takasin tullessa pesen kädet ja teen ruuan. Kun sammutan kahvinkeittimen niin siellä on ne munat.
Näin ne tartunnat tapahtuu. Ei flunssakaan leviä siksi että ihmisillä on välillä vilu. Liika pukeutuminenkin tekee olon kuumaksi, sitten tulee riisuttua ja taas vilu. Oleellista on että hygienialla saataisiin estettyä tautien leviämisen. Eikä pelkästään pesemällä käsiä vaan kotia ja välttämällä liikkumasta sairaana.
Takuulla vilustuminen edesauttaa flunssantuloa. Vanha fakta.
Kyllä ainakin omalta kohdalta sairastuminen alkaa usein sillä, että saa kylmää esim. avoinaisen kaula-aukon kautta. Kurkku menee käheäksi ja kipeäksi, parin päivän kipuilun jälkeen lohkeaa nuha.
Ja vielä seuraava huomio. Nuorena tämän kylmettymisen vaikutus oli vähäisempää. Jos nyt nelikymppisenä kulkisin samalla tavalla vähissä vaatteissa kuin joskus ennen, tulisi saman tien keuhkokuume.
Niin ja nro 16 varmasti aina ollessaan avonaisella kaula-aukolla tulee sairaaksi. :)
Se on tartuntatauti: eli ehkä sä sitten voisit koittaa pitää kielesi pois tartunnanaiheuttajista silloin kun sinulla on rinnat näkyvillä? Kyllä sinä saat lenssun vaikka paitasi olisi napitettu ylös saakka. Silloin kun esittelet rintavarustusta niin olet selvästi saanut tartunnan joltain ihmiseltä.. ;)
Ulkona on 5 astetta Helsingissä. Eiköhän ap voisi tehdä seuraavan testin. Laita bikinit/ uimahousut jalkaan ja mene tunniksi istumaan parvekkeelle. Muista desinfioida kätesi hyvin ennen. Huomenna voit sitten raportoida, mikä on terveydentila. :-D
Ei se kylmä itsessään sitä aiheuta, mutta edesvaikuttaa aika olennaisesti, joten tulkinta on sitten jo aika pilkunnussintaa. Sellainen taidat olla, ap!