Isot ikäluokat (-40 -l. synt.) tulppana työmarkkinoilla.
Painuisivat isoille eläkkeilleen, uskon että ovat viimeinen kultapossukerhon jäsen-sukupolvi joka edes saa eläkettä. Tästä kun talous romahtaa niin meillä nuoremmilla on mummojen ja pappojen massa niskassa elätettävänä. Ette kai luule, että ne eläkerahat on säilössä jossain holvissa :) Ihan me ne maksetaan veroina ja verojen veroina.
Onnea meille!
Kommentit (16)
Et kait ap luule, ettei 40 luvulla syntyneet ole maksaneet veroja ja verojen veroja?
Sitä paitsi, tuolloin syntyneitä ei paljoakaan enää työelämässä ole, ihan oikeasti.
Mitenkäs se olikaan, se työurien pidentäminen...?
Eipä taida pahemmin niitä enää työelämässä olla, ovat jo eläkeiässä kaikki.
Mun tätini, s. 1943 on nyt hiljattain joutunut lopettamaan työt hoitoalalla kun ei enää työnantaja saa vakuutusta tuon ikäiselle. Kävi ahkerasti töissä vielä tekemässä monta vuoroa viikossa samaan aikaan kun nuorille hoitajille ei riittänyt tunnit. Vähän kaksipiippuinen asia minusta..
Nyt on täti sitten niin kipeä ja raihnainen, valittelee huonoa kuntoaan kun ei nyt voikaan nauttia vapaalla olostaan täysillä..
Ne on jo eläkkeellä. Mutta mitään todellista työvoimapulaa ei tullutkaan koska työpaikkoja on samaan aikaan vähennetty rajusti.
Meillä koulussa on yksi eläkkeellejäämisiän ohittanut opettaja, joka aina vain on töissä. Hän kieltäytyy tekemästä ylitunteja tai paikkaamasta sairaana olevaa, ei mene välituntivalvontaan, ei pidä aamunavauksia jne. kuten me kaikki muut. Hän on todellinen piikki muiden perseessä. Hän saattaa ottaa toisen opettajan tunnilta oppilaan tekemään hänelle itselleen jotain rästiin jäänyttä koetta tms. sopimatta siitä mitenkään ko. tunnin opettajan kanssa, joka saa sitten ihmetellä, missä oppilas mahtaa olla. Tuota opettajaa ei mitenkään kiinnosta se, että tuolla tunnilla saattaisi olla toisen opettajan koe tms. Siis TOSI ärsyttävä tyyppi. Lähtisi jo pois!
Meillä on myös muita "superkertymää" tavoittelevia opettajia, jotka vanhoilla päivillään paahtavat täyttä päivää siinä kuin muutkin. Heidän kanssaan teen mielelläni töitä, koska he ovat koulussa nimenomaan työtä tekemässä eivätkä vain lorvimassa ja kiusaamassa muita.
Parempihan se on kun ihmiset ovat mahdollisimman pitkään töissä, sitähän se hallituskin nyt ajaa!
Mun äiti on vuosiluokkaa -34, aloitti työt 15- vuotiaana, lopetti 67-vuotiaana. Välissä oli kaiken kaikkiaan 3 vuotta kotona hoitamassa lapsiaan.
Työeläke jäi niin pieneksi, että saa lisäksi kansaneläkettä. Eli ei niillä kaikilla 40-luvullakaan syntyneillä voi olla huippueläke. Ja meidänhän etu olisi se, että olisivat töissä siihen viimeiseen henkäykseensä asti (paitsi ehkä tuo aiemmin mainittu opettaja, joka jättää tylsät hommat muille).
Joo, taas on ongelma, tiedätkö miten iso osa 40-luvulla syntyneistä on töissä? (64+ vuotiaista?)
Parempihan se kansantaloudelle olisi, että olisivat töissä, eivätkä nostamassa eläkkeitä, jos siltä kantilta ajatellaan.Taas kyllä niin päätön aloitus, että.
Eikös sitä yt:teitten kautta ole jo monta kertaa siivottu kaikki yli 55veet pois.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:15"]
Ne on jo eläkkeellä. Mutta mitään todellista työvoimapulaa ei tullutkaan koska työpaikkoja on samaan aikaan vähennetty rajusti.
[/quote]
Mäkin olen odotellut että missä se työvoimapula oikein on ja koska tulee...
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:15"]
[/quote]
Mäkin olen odotellut että missä se työvoimapula oikein on ja koska tulee...
[/quote]
Minä myös odotan (olen odotellut jo kauan) sellaista työvoimapulaa, jossa minäkin saisin työpaikan.
Ei -40 -luvulla syntyneet, vaan -50-luvulla. On vaikka mitä vaivoja, mutta pakko tehdä töitä maksaakseen vuokrat ja elääkseen. Kyllä tässä joutaisi jo kuolla pois. Olen yrittänyt kovasti jaksaa raataakseni tuolla, koska se on ainoa vaihtoehto. Mielelläni jäisin jo pois vaikka pienemmällä eläkkeellä. Mutta ei sitä helposti saa. Ja vaikka jäisin pois, ei tuota paikkaani edes täytettäisi. Joten se ei nuorten työpaikkapulaa helpottaisi. Olen hyödytön, mutta raadan niin paljon kuin pystyn. Se ei ole keneltäkään pois.
Suurista ikäluokista kun puhutaan, niin ne on juuri sodan jälkeen syntyneet. Ei ihan vielä eläkeiässä.
Vuonna 1949 syntynyt ihminen täyttää tänä vuonna 64 vuotta eli ei ne nyt kovin kauan enää siellä tulppana keiku.. max 3 vuotta.
Niinpä. Tosin eipä noin aikaisin eläkkeelle päästäkään, jos koskaan.