Arvostatko maanviljelijöitä?
Taitaa olla nykypäivänä mielipideilmasto vähän erilainen kuin takavuosina, jolloin demarien ja duunareiden viljelijä vihamielisyys tunnettiin nimellä "Talonpojan tappolinja"
Kommentit (136)
Totta kait arvostan. Ihme kysymys.
Lapsuudessa maanviljelijä oli minulle ammatti siinä kuin muutkin. Vanhempani olivat maanviljelijöitä.
Nyttemmin arvostus on lisääntynyt, kun olen mennyt naimisiin maanviljelijän kanssa. Lapsuudessani asiat näyttivät hoituvan helposti ja ilman stressiä. Joskus meni ehkä jokin kone rikki kiireaikanakin, mutta siihen saatiin korjaaja, jos ei osattu itse korjata. Ja ajattelin esimerkiksi, että osaan käyttää viljankuivuria, kun ei siinä ole kuin start/stop-nappi. Nyt olen tajunnut, ettei se kaikkein yksinkertaisinkaan viljankuivuri ole toiminnaltaan todellakaan niin simppeli kuin luulin.
Maanviljelijän pitää osata kovin monta asiaa, jos tekee kaiken 'itse'. Koneet, eläimet, paperityöt. Työajan- ja taloudenhallinta. Maatilan läpi virtaa iso liikevaihto, mutta siitä on vaikea saada euroa jäämään käteen. Tilillä voi olla yhdellä hetkellä kymmeniä tuhansia euroja, mutta sitten ei olekaan, kun seuraavan vuoden lannoitteet on ostettu. Jos ei tee kaikkea itse, voi vaikka kirjanpitoa ulkoistaa. Mutta jos jotain muuta haluaa ulkoistaa, pitää olla työnjohtotaitoja. Lapsuuden kaverini teki navettansa kanssa konkurssin. Sanoi syyksi juuri sen, ettei ollut riittäviä johtajan taitoja suuren navetan pyörittämiseen.
Itse saan tilan ulkopuolisesta palkkatyöstä elantoni helpommin. Mutta maanviljelys on puolisolleni kutsumus ja suuri intohimo. Ja se korvaa osittain hänelle sen, että tulot ovat aika matalat. Ja puolisoni on nimenomaan iloinen, jos joku osaa arvostaa hänen työtään.
Arvostan vain tilalla asuvia päätoimisia perheviljelijöitä.
Tottakai arvostan, tekevät raskasta ja arvokasta työtä!
Totta hitossa arvostan! Ne tuo mulle mun ruuan pöytään :) Kukahan tämänkin aamun kaurapuuron lienee viljellyt :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 09:53"]
Lapsuudessani asiat näyttivät hoituvan helposti ja ilman stressiä.
[/quote]
Kiva että teillä oli näin. Minun lapsuudenkoti oli karjatila ja elämä oli 24/7 stressiä, josta ei päässyt eroon koskaan. Nyt vasta kun mummo on seurannut lastenlastensa elämää, se on havahtunut esim. siihen, ettei me käyty koskaan, siis todella koskaan missään, esim. perheenä lomailemassa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:22"]
[/quote]
Eli tilalla vain töissä käyvä, äitinsä jaloista pois muuttanut sivutoiminen viljelijä (=kaiken vapaa-aikansa käyttävä) ei ole arvostettava? Nice.
Arvostan, toisaalta kadehdin koska saavat elellä oman elämänsä herrana (!?) eikä toisen työnantajan orjana ikävien työkaverien kiusattavana.
Puolensa ja puolensa.
olipa kiva lukea että jokainen tähän mennessä kirjoittanut arvostaa meidän työtä, päinvastaisiakin mielipiteitä näkee tosi usein.
Maannviljelijöitäkin on niin moneen lähtöön ettei voi yleistää mitään. Osa elää tukiaisilla osa ahkeria ja ammattitiatosia.
Maanviljelijöitä on perinteisesti kadehdittu paljon, kun niillä on sitten esim. se kunnon auto pihassa. Kouluttamattomilla ja moukilla. Ei nähdä sitä mitä se vaatii. Kuka kahdehtijoista haluaa esimerkiksi tehdä koko kesän kahta vuoroa töitä seitsemänä päivänä viikossa? Veikkaan ettei kovin moni. Mihin siinä edes ehtii muuhun käyttää ne rahat kuin autoon?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:22"]
[/quote]
Hassu kommentti. Nykyisin tilat alkavat olla niin isoja, että siellä tarvitaan myös ulkopuolista apua. Miten heidän työpanoksensa on arvottomampi kuin tilan omistajien? Samoin miksi et arvosta sivutoimisen maanviljelijän työtä? Jos joku keskittyy siis vain viljan tuottamiseen (leipää meidän pöytiin), eikä omista kotieläimiä, niin mitä hänen pitäisi talvella tehdä?
Monet on ikänsä maalla asuneista outoja änkyröitä, jotka luulevat tietävänsä kaiken ja vähän enemmänkin. Epäsosiaalisia juoppoja aika moni, eläimien hyvinvointi kiinnostaa loppujen lopuksi vain sen pakollisen verran ettei eläinsuojelusta valiteta ja rahaa huijataan tukiaisina niin paljon kun keretään.
Terv. Maajussille morsian.
minä en ymmärrä sitä miksi maanviljelijöitä karehditaan, sellaisen pitäisi ostaa maatila itselleen niin näkis mitä se vaatii. Ostavathan ne palkkatyöläisetkin rahoillaan niitä autoja, miksei mv. saisi ostaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:46"]
Monet on ikänsä maalla asuneista outoja änkyröitä, jotka luulevat tietävänsä kaiken ja vähän enemmänkin. Epäsosiaalisia juoppoja aika moni, eläimien hyvinvointi kiinnostaa loppujen lopuksi vain sen pakollisen verran ettei eläinsuojelusta valiteta ja rahaa huijataan tukiaisina niin paljon kun keretään.
Terv. Maajussille morsian.
[/quote] Tämän kirjoitti tietämätön moukka,
Erittäin vaikea arvostaa. Miten voi saada toimeentulonsa muutaman viikon työllä. Pelkästään viljatilalta elantonsa saavat ovat kyllä yhteiskunnan elättejä. Niiden tukeminen on suurin kansantaloudellinen virhe, mitä voidaan suomessa tehdä!
http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128048-eseppanen-astubbille
Suomessa maksetaan EU tukien lisäksi 1195 miljoonaa, eli 1.2 miljardia suoraa maataloustukea
Ruotsissa maksetaan EU tukien lisäksi 41 miljoonaa suoraa maataloustukea
Erona on vain se, että Ruotsissa on viljelijöitä paljon enemmän ja tukia maksetaan suomen summasta vain 3,5 prosenttia!
Nämä tuet ovat suoria tukia, joiden lisäksi tulee epäsuoria tukia, tuhansia maatalousneuvojia, lomittajia, konsultteja ym työpaikkoja, jotka Kekkosen aikana luotiin, että saatiin varmistettua hänen uudelleen valinta. Maatalous on suomen ainoa todellinen kestävyysvajeen aiheuttaja!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:41"]
Maanviljelijöitä on perinteisesti kadehdittu paljon, kun niillä on sitten esim. se kunnon auto pihassa. Kouluttamattomilla ja moukilla. Ei nähdä sitä mitä se vaatii. Kuka kahdehtijoista haluaa esimerkiksi tehdä koko kesän kahta vuoroa töitä seitsemänä päivänä viikossa? Veikkaan ettei kovin moni. Mihin siinä edes ehtii muuhun käyttää ne rahat kuin autoon?
[/quote]
Olisin heti valmis takemään ne kaksi vuoroa töitä, seitsemänä päivänä viikossa. Pellollahan ollaan pari viikkoa keväällä ja pari viikkoa syksyllä. Siitähän kertyy koko vuodelle töitä vain kaksi kuukautta!
Arvostan vain tilalla asuvia päätoimisia perheviljelijöitä
Hassu kommentti. Nykyisin tilat alkavat olla niin isoja, että siellä tarvitaan myös ulkopuolista apua. Miten heidän työpanoksensa on arvottomampi kuin tilan omistajien? Samoin miksi et arvosta sivutoimisen maanviljelijän työtä? Jos joku keskittyy siis vain viljan tuottamiseen (leipää meidän pöytiin), eikä omista kotieläimiä, niin mitä hänen pitäisi talvella tehdä?
Olen sukupolven vaihdoksen jälkeen tullut viljatilalliseksi. Teen normaalia päivätyötä kaupungissa, missä asun. "Tilani" on 170km asuinpaikastani etelään. Jouduin käymään 2pv kestävän kastelukurssin(valtio maksoi), enne kun sukupolvenvaihdos asia oli selvä.
Isäni, joka saa ihan hyvän eläkkeen, tekee edelleen kaksi-kolme viikkoa keväällä ja syksyllä töitä pelloilla ja minä saan n.20.000,- joka vuosi tukiaisia, kulujen jälkeen. Kyllä on rankkaa olla maanviljelijä.
Tietenkin voidaan keskustella siitä, onko oikein nostaa tuet? Jos Teille luvataan rahaa siitä, että ryhdytte tilalliseksi ja hyväkuntoinen isänne haluaa edelleen tehdä sen työn, pysyäkseen itse kunnossa, ketä suostuisi?
Kyllä, arvostan.