Arvostatko maanviljelijöitä?
Taitaa olla nykypäivänä mielipideilmasto vähän erilainen kuin takavuosina, jolloin demarien ja duunareiden viljelijä vihamielisyys tunnettiin nimellä "Talonpojan tappolinja"
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:11"]
Jaa-a. Saisiko siellä tuottajat parempaa hintaa tuotteistaan? Eivät siis tarvitse niin paljoa tukia.
Turhaan sinäkään tilallisille vauhkoat. Luuletko sinä, että he ovat itse halunneet tämän järjestelmän tänne?
[/quote]Ei saa. Totuus on että pienten peltotilkkujen suomi on kilpailukyvytön viljan viljelyssä. Viljanviljelyn vois lopettaa kokonaan ja ostaa viljat vaikka ruotsista
[/quote]
Ei saakaan, mutta Ruotsi saa enemmän maataloustukea EU:lta kuin Suomi.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:05"]
Jaa-a. Saisiko siellä tuottajat parempaa hintaa tuotteistaan? Eivät siis tarvitse niin paljoa tukia.
Turhaan sinäkään tilallisille vauhkoat. Luuletko sinä, että he ovat itse halunneet tämän järjestelmän tänne?
[/quote]Ei saa. Totuus on että pienten peltotilkkujen suomi on kilpailukyvytön viljan viljelyssä. Viljanviljelyn vois lopettaa kokonaan ja ostaa viljat vaikka ruotsista
[/quote]
Ei saakaan, mutta Ruotsi saa enemmän maataloustukea EU:lta kuin Suomi.
[/quote]Per tuotettu viljakilo ei saa
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 15:51"]
1.Ylimääräistä maataloustukea, maksamme n.3000 prosenttia enemmän kansallista tukea kuin esim. Ruotsi.
2.En tajua, miksi sitä maksetaan!
[/quote]
Ruotsi ei maksa yhtään kansallista tukea, joten mistä tuon 3000 prosenttia reipäiset? Pronsenttilaskuthanskaan! Ruotsi saa EU:lta Suomea enemmän maataloustukea. Ja vilkaisepa lopuksi vielä karttaa; missä päin Ruotsia luulisit niiden maatalousalueiden olevan?
[/quote]
Suuri tietäjä? Voit itse lukea alla olevasta linkistä ja harjoitella niitä prosenttilaskuja.
http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128048-eseppanen-astubbille
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:07"]
1.Ylimääräistä maataloustukea, maksamme n.3000 prosenttia enemmän kansallista tukea kuin esim. Ruotsi.
[/quote]
Ruotsi ei maksa yhtään kansallista tukea, joten mistä tuon 3000 prosenttia reipäiset? Pronsenttilaskuthanskaan! Ruotsi saa EU:lta Suomea enemmän maataloustukea. Ja vilkaisepa lopuksi vielä karttaa; missä päin Ruotsia luulisit niiden maatalousalueiden olevan?
[/quote]
Suuri tietäjä? Voit itse lukea alla olevasta linkistä ja harjoitella niitä prosenttilaskuja.
[/quote]
Ai no oisit sanonut, että vetoat vanhentuneisiin tietoihin! Ne on kuulet lakkautettu siellä sitten noiden tietojen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai no oisit sanonut, että vetoat vanhentuneisiin tietoihin! Ne on kuulet lakkautettu siellä sitten noiden tietojen.
[/quote]
Jep. Tiedot on vuodelta 2011. Laitatko linkin 2012 tiedoille, niitä en ole nähnyt.
Ruotsi on sitten lakkauttanut kansalliset tuet kokonaan ja suomi on anonut lupaa korottaa kansallinen tuki summasta 1 195 000 tälle vuodelle summaan 1 300 000, Nice!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jep. Tiedot on vuodelta 2011. Laitatko linkin 2012 tiedoille, niitä en ole nähnyt.
Ruotsi on sitten lakkauttanut kansalliset tuet kokonaan ja suomi on anonut lupaa korottaa kansallinen tuki summasta 1 195 000 tälle vuodelle summaan 1 300 000, Nice!
Tuli pieni virhe oikeat luvut; 1 195 000 000 tälle vuodelle 1 300 000 000.
[/quote]
Ja kerran vielä, hyvä suomi;
Kansalliset tuet nostetaan 2011 vuoden 1 195 000 000, vuodelle 2013 1 300 000 000.
Maatalon minijänä vastaan!
En nosta mitenkään jalustalle...samaan kastiin menee muitten osa-aikasten kanssa! Maitotilalla nyt just peltotyöt kuumimmillaan tätä rumbaa vilja hässäkän ja koneittenpesun ja huollon kanssa kestää reilun viikon! Mieheni ja appiukko hoitaa peltotyöt.
Anoppi käy navetassa 2 tuntia aamulla ja 2 tuntia illalla päivässä yhteensä 4 tuntia :) jos joku synnytys katasstrooffi ni tunti lisää, mikä tekee tästä normi duunarin työhön verrattaen super sankarin työn!
Ja mielestäni turha valittaa jostain renkkaitten ja osien vaihdosta että olis jotenkii raskasta...pääosin suomalaisilla viljelijöillä nykyaikaset laitteet jopa vanhan aikasessa navetassa...paskan ajaa kone ruuan saa eteen ajettua koneella,lypsyn hoitaa pääosin kone :D Traktorit ja laitteet suhteellisen uusia ja nykyisin ei tarvii kyntää ja äestää ja viljellä erikseen ku halutessa menee yhdellä laitteella! Kyllähän muissakii amatteissa saa nostella ja temuta rikoutuneitten laiteitten ja koneitten kanssa!
Lomiahan kertyy samalla tavalla ku muustakin työstä. Eli noitten navetta töitten 4 t päiväässä lisättynä parin viikon kausityöt! Aikaa huikee palkka. Tai ainakii on varaa ostella autoja ja viimesempiä kodinvempaimia, veneitä jne. Ja tietenkii verottomana...nykytilallahan tarvitaan tietokoneita tulostimia, moottorisahoja, ja polttoainetta. Näistä voi sitten viedä kuitit tilitoimistoon. Ja maatalous toimistolta tulee assitentti tekemään viljelysuunnitelmatkii ni ei tarvitse itse pähkäillä.
Ja lomittajiahan saa rahalla ostettua ihan samlla tavalla ku esim. siivoojan = lisää vapaapäiviä!
Jos itse teet noin 7 tuntia päivässä, pienellä palkalla. Riippuvaisen toisten pomottelusta ja työkavereitten kanssa vapaista taistellen, paljon iltavuoroa, tai ihan melkein mitä vaan...arvostan sinua ehkä enemmän :D!!!
Se ei niin mieluinen miniä :D!
Kapungilla hymyilyttää nämä...ompa teillä nyt varmasti siellä maalla raskasta kun on kevät työt ja kaikkea...kyllä mielestäni ''maalaisia'' yliarvostetaan!!!
ja miniä vielä lisää...lapset tietysti haetaan suoraan kotipihasta koululle, välimatkojen takia...päiväkotiin lapsia turha viedä äidithän on viiden lapsen kanssa kotona (mikä tekee elämästä miusta raskasta :)).
Ja maalla kun asutaan kaikki käyttäytymis säännöthän ei koske heitä koska ollaan maalta...joka toinen sana kirosana! Sukujuhlista ja muista voidaan kieltäytyä navetan varjolla jne.
Lumitöistähän jossain maksetaan talvi könttajonka maksaa veronmaksajat joten voi sitä kiroilun määrää kerran talvessa jos sitä lunta sattuu tupruttamaan. :D
Onhan noita iloisiakin viljelijöitä...mutta suurin osa näitä överivalittajia! Kun on niiiin raskasta!
Itse olen maatilallinen mutta lopetetaan nyt tähän.N.2kk sisällä lähtee pois loputkin elukat.
Ei jää yhtään ikävä 7pv.työviikkoja,vähiä lomia,juhlapyhiä jolloin aina töissä(täällä ei ainakaan lomittaja tee juhlapyhiä),sairaana töissäoloa(lomittajaa ei aina saa sairasloman ajaksi,vatsataudissakin olen joutunut elukat hoitamaan),ruuhkia teurastuksessa ja eläinvälityksessä(eli välillä ollut jopa 2kk ennenkuin elukoita tultu hakemaan eli 2kk ei ole tullut palkkaakaan mutta laskut ovat kyllä ajallaan tulleet) jne...
Yhtään rahaa tästä hommasta ei ole säästöön jäänyt.Kaikki mennyt mitä tullut eikä aina ole riittäneetkään.Rehulaskut monta tonnia kerralla,samoin polttoöljy,vesilaskut(elukat juo valtavasti vettä),sähkölaskut aina 2000E joka kerta.Hiljan hajosi traktorin vaihdelaatikko.Käytetty maksoi 3000E(uusi olisi ollut 6000E).Mies sai itse vaihdettua mutta siihen tarvittiin ensin traktorin katkaisu eli se purettiin aikalailla osiin etuosasta.Viikon verran siihen meni että kuntoon taas saatiin.
Kummatkin saatiin heti työpaikat nyt kun lopetetaan.Ei edes vielä tajua että kohta meillä on vapaat viikonloput(kummankin työ vain arkipäivinä)ja vapaat juhlapyhät.Menot pienenee todella paljon.Säännöllinen kk-palkka.Eletään siis taloudellisesti paremmin kun mennään töihin vieraalle.Miehelläni on nyt elämänsä eka kuukauden palkallinen kesäloma(on ollut muualla töissä jo vuoden kun sopiva työ löytyi)ja on 45v.
on niin sekavaa tekstiä tällä "MINIJÄLLÄ", ettei saa tolkkua.
Tuoreena miniänä oli mullakin vähän samanlaisia ajatuksia ja ihme uhmaa kuin tolla minijälläkin, mutta kun appiukko menehtyi ja navettatöitä sitten jaettiin anopin ja mun hiehen kanssa niin kyllähän silmät aukes. Vanhassa navetassa on paljon raskasta työtä, joka ei helpottanut ennenkuin elukat pistettiin pihalle.
Lomittajaa ei todellakaan meinattu saada, eikä anopista ollut mihinkään työntekoon.
Kyllä kaikki tilan varat oli säästetty sen jälkeen kun laina sukupolvenvaihdoksesta oli maksettu ja ihan varmasti olivat mersunsa eteen töitä tehneet. Nuukasti elelemällä ja itse ruan kasvattamalla ja säilömällä sitä rahaa säästyi. Kun ei mihinkään pääse, ei missään rahaakaan oikein kulunu.
Kaikki 24 lomapäivää/tekijä mitä vuodessa kertyi, käytettiin melkein heinäntekoon ja viljelyyn, jokunen päivä jäi sitten sukujuhlia ja pientä kesäreissua varten.
Eli, jos siihen elikoitten hoitoon meneekin vaan 5 tuntia päivässä, sitä kuitenkin tehdään ihan joka päivä. Turha siellä on minijän kadehtia lumitöistäkään saatavilla euroilla, kyllä kalliiksi käy arvokasta traktoria seisottaa koko talven. Sille rahalle on ihan käyttönsä.
Olihan se kiva tosta ikkunasta märehtijöitä kattella, mutta onneks ne on nyt pois!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:57"]
En nosta mitenkään jalustalle...samaan kastiin menee muitten osa-aikasten kanssa! Maitotilalla nyt just peltotyöt kuumimmillaan tätä rumbaa vilja hässäkän ja koneittenpesun ja huollon kanssa kestää reilun viikon! Mieheni ja appiukko hoitaa peltotyöt.
Anoppi käy navetassa 2 tuntia aamulla ja 2 tuntia illalla päivässä yhteensä 4 tuntia :) jos joku synnytys katasstrooffi ni tunti lisää, mikä tekee tästä normi duunarin työhön verrattaen super sankarin työn!
Ja mielestäni turha valittaa jostain renkkaitten ja osien vaihdosta että olis jotenkii raskasta...pääosin suomalaisilla viljelijöillä nykyaikaset laitteet jopa vanhan aikasessa navetassa...paskan ajaa kone ruuan saa eteen ajettua koneella,lypsyn hoitaa pääosin kone :D Traktorit ja laitteet suhteellisen uusia ja nykyisin ei tarvii kyntää ja äestää ja viljellä erikseen ku halutessa menee yhdellä laitteella! Kyllähän muissakii amatteissa saa nostella ja temuta rikoutuneitten laiteitten ja koneitten kanssa!
Lomiahan kertyy samalla tavalla ku muustakin työstä. Eli noitten navetta töitten 4 t päiväässä lisättynä parin viikon kausityöt! Aikaa huikee palkka. Tai ainakii on varaa ostella autoja ja viimesempiä kodinvempaimia, veneitä jne. Ja tietenkii verottomana...nykytilallahan tarvitaan tietokoneita tulostimia, moottorisahoja, ja polttoainetta. Näistä voi sitten viedä kuitit tilitoimistoon. Ja maatalous toimistolta tulee assitentti tekemään viljelysuunnitelmatkii ni ei tarvitse itse pähkäillä.
Ja lomittajiahan saa rahalla ostettua ihan samlla tavalla ku esim. siivoojan = lisää vapaapäiviä!
Jos itse teet noin 7 tuntia päivässä, pienellä palkalla. Riippuvaisen toisten pomottelusta ja työkavereitten kanssa vapaista taistellen, paljon iltavuoroa, tai ihan melkein mitä vaan...arvostan sinua ehkä enemmän :D!!!
Kapungilla hymyilyttää nämä...ompa teillä nyt varmasti siellä maalla raskasta kun on kevät työt ja kaikkea...kyllä mielestäni ''maalaisia'' yliarvostetaan!!!
[/quote]
Juu ja jokainen varmasti uskoo sinun olevan miniänä maitotilalla :D
Hyvin sekavasti kirjoitettu provo :)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:26"]
[/quote]
Okei... Entä sitten kun siellä tulee huono vuosi ja viljat eivät kunnolla itsellekään riitä?
[/quote]Sitten hinnat nousee kunnes alkaa riittää törppö. Ei siellä mitään omaan jemmaan laiteta.
[/quote]
Tuollako luulet niiden riittävän :D Hitto että oot tyhmä xD
Taikaiskusta määrät kasvaa kun vähän hintoja nostaa xD Tajuatkohan nyt ollenkaan mitä sä jauhat :)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 17:57"]
[/quote]
Sano sille anopille, että lehmät vietiin pois jo vuosia sitten ja että se käy tyhjässä navetassa vanhasta muistista. 2 tunnissa kun ei ehdi lypsämään, ruokkimaan, kuivittamaan jne. kuin muutaman kantturan eikä meijeristä tulla hakemaan maitoa, jota ei ole kuin tilkka astian pohjalla.
Viikossa ehtii tekemään 10 ha peltotyöt, rahaa tulee noin 5000 e, josta pitää maksaa verot ja koneet jne., joten onko appesi lääkäri ja anoppi voittanut lotossa vai miten niillä on noin paljon rahaa? Muutama satanen kuukaudessa ei oikein auta autojen ostelussa.
[/quote]
Ei pidä keskittyä vain viljan tuottamiseen, ota karjaa lisäksi. Viljatilan työt eivät ole monta viikkoa vuodessa, joten tuet pitäisi myös olla sen mukaiset.
[/quote]
Niinhän ne onkin. Ei kait viljatilan tukiaisilla oikeasti elä vaan ne menee sen toiminnan pyörittämiseen: pääasiassa varmaan kylvösiemen-, lannoite- ja polttoaineostoihin. On kyllä äärimmäisen yksisilmäistä syytellä viljelijöitä tukiaisilla elelystä: saattasipa tulla nälkä jos joutusi maksamaan oikeasti ne tuotantokulut kattavaa hintaa elintarvikkeista. Olen joskus ihmetelly miksi ne tuet maksetaan nimenomaan viljelijöille, nehän voisi maksaa vaikka kaupallekin...
Jokainen maataloustyötä kadehtiva voi aivan vapaasti ryhtyä farmariksi. Tai kyllä tässä keskustelussa on maataloustuista kadehtivista kysymys.
Ah, maalaisromantiikkaa, heinälatoja, ihania pieniä vaaleanpunaisia porsaita ja ensi askeliaan haparoivia vasikoita. Ihana sitten leivinuunia lämmitellä talvipakkasilla ja juoda kahvikupponen rauhassa kun ulkona vihmoo räntää. Ei naapureita seinän takana kyttäämässä ja kesäiltoina voi ilakoida alasti pellon pientareella.
Arvostan joo! Asun itse maalla ja aika iso osa tuttavistani täällä on maanviljelijöitä. Ei tule helpolla heidän leipänsä! Oon itse humanisti, eli hyvin kaukana heidän alaltaan, mutta oon tosi kiinnostunut heidän työstään kyllä.
Arvostan heidän työn tuloksiaan eli hyviä elintarvikkeita, jotka on tuotettu puhtaasti tässä lähellä ja joiden alkuperä on todennettavissa.
[/quote]