Kuinka paljon käytät rahaa vaatteisiin kuukaudessa?
Enkä nyt kysy sen kuukauden vaatemenoja kun sait perintöä tai kesälomarahan, vaan ihan jokaisen kuukauden perusteella ja käsi sydämellä (nekin jotka tuhlaa paljon).
Kerrotko vielä vastauksesi kanssa koetko huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä vai laitatko omiin vaateostoksiisi mielestäsi liiankin vähän rahaa säännöllisesti?
Kommentit (77)
Vaihtelevasti nykyisin. Oli aika jolloin tuhlasin kaiken mahdollisen. Pidin tuolloin blogia ja usein ostin lisää sillä perusteella mikä milloinkin oli blogimaailmassa hitti...tai sitten vain omassa mielessä sellainen josta pidin ja jonka halusin kuvata. Pidin toki suurinta osaa muutenkin, mutta saatoin ostaa jotain raflaavaa pelkästään kuvaa varten. No, se oli sellainen periodi että aiheutti totaalikyllästymisen vaatteisiin. Tänä talvena olen ostanut yhden Samujin neuleen ja Acnen farkut + pari edullisempaa puseroa. Yht. 500€ ehkä? Aiemmin tuo summa meni yhdessä kuukaudessa, nyt noin neljässä.
Eli vastaus: Useimpina kuukausina ei mene yhtään rahaa, mutta kun sesonki vaihtuu voi mennä enemmän. Kevät ja Syksy lähinnä, jolloin tulee hankittua.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 18:06"]
Kulutin vuonna 2014 vaatteisiin noin 3000e kokonaisuudessaan (asusteet ja kengät mukaanlaskettuna) eli noin 280e/kk. Hyi helvetti. Suosittelen lämpimästi muille himoshoppaajille samaa..
[/quote]
olen myös pitänyt kirjaa vaatemenoista viime vuonna ja mulla meni vaatteisiin noin 3500e. Enkä edes pidä itseäni mitenkään himoshoppaajana :D mulla on harmittavan kallis maku, halpisketjuista en osta oikeastaan mitään. T-paitoja ja urheiluvaatteita lukuunottamatta vaatteet maksaa 100-200 e/kpl, joten helpostikin noista kertyy.. Töissä pitää kuitenkin näyttää siistiltä ja huolitellulta.
ostan kaikki vaatteni kirppareilta, vuodessa niihin menee noin 100€. Kenkien pitää sensijaan olla hyvät, eli vuodessa n. 500€, joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia kenkiä. Eli noin 600€ vuodessa. Tosin jos jotain ostan se on sitten kalliimpaa ja tarkoitettu kestämään.
nim. 50-luvulla kudotut villapaidat on kestävempiä kuin nykyisistä langoista kudotut
Itsellä menee suht koht paljon kun on kallis maku menee kuussa joskus jopa 300€ mutta normaalisti keskimäärin 100-200€
Mä käytän varmaan vuodessa ~100€. Kk kohden siis jonkun euron. En osta uutena muuta kuin (talvi)kenkiä oikeastaan. Kaiken muun kirpparilta. Käytän liian vähän rahaa vaatteisiin. Syynä piheys ja ketjujen huono valikoima.
Olen saanut perinnön 2 v sitten, mutta en ole tuhlannut läheskään kaikkea. En siis saisi vastata tähän, yhyyy. Rikon sääntöä ja vastaan silti:
Joskus olen liian laiska shoppailija. Rakastan shoppailua, mutta sinne lähteminen on kovin raskas prosessi. Nyt oikeastaan eron jälkeen olen vältellyt tiettyä suht lähellä olevaa ostoskeskusta, koska sieltä tulee muistoja joita en halua pääkoppaani juuri nyt.
Kesäksi ja pitkin kesää ostin yhteensä neljät nahkaiset (aitoa toki) ballerinat uusina. Voitte päätellä päässä millainen summa niihin on mahtanut mennä. Nyt noutopisteessä odottaa Zalandon paketti, uudet farkut ostin viime kuussa ja viime kuun lopulla tuli yksi kiinan ihme-paita, jonka kohtalo on vielä avoin. Se on vähän turhan kookas (mutta hinta ei ollut paha, joten otin riskin.)
Tällä hetkellä sopivia farkkuja on tasan kahdet ja pitäisi kyllä ottaa itseään nyt niskasta kiinni ja raahautua ostamaan parit lisää. Farkkuja kun ei viitsi hirveästi tilailla, tulee niin paljon huteja. Vaatteista on jatkuva pula ja koen "saavani" uusia vaatteita aaaaaivan liian harvoin.
Toisaalta rahaa menee myös kodin juttuihin. Seuraavaksi pitäisi ostaa isompi sänky, lipasto, yksi pöytä, kokovartalopeilejä pari kappaletta, astioita, nojatuoli(t)...
Vierailija kirjoitti:
ostan kaikki vaatteni kirppareilta, vuodessa niihin menee noin 100€. Kenkien pitää sensijaan olla hyvät, eli vuodessa n. 500€, joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia kenkiä. Eli noin 600€ vuodessa. Tosin jos jotain ostan se on sitten kalliimpaa ja tarkoitettu kestämään.
nim. 50-luvulla kudotut villapaidat on kestävempiä kuin nykyisistä langoista kudotut
20-50€ kengät kestää 3-12kk
Joten meinaatko muka että 500€ kengät kestää 10-20x pidempään = 10-20 vuotta, sanotaan nyt sitten vaikka että edes 10?
Epäilen, itse olen joskus ostanut 120-150€ kenkiä parit kappaleet, eikä nuo kestä yhtään sen paremmin kuin halvatkaan. toki ulkonäössä voi olla eroa.
Esim pohjat noistakin kului puoleen vuoteen puhki. Enkä edes mitään maratooneja kävele.
Itsellä menee rahaa kuussa vaatteisiin 0-20€, sanotaan nyt vaikka sitten keskimäärin 10€
Pitää siis ostaa lähinnä sukkia/alushousuja/t-paitoja.
Housuissa ostelen erittäin muodikkaasti collegehousuja, koska niitä saa 10-20e pintaan, ovat mukavat ja kestävät paremmin kuin farkut.
Ennen ostin farkkujakin, vaan voi sitä ketutusta kun 30-100e farkut kuluu parissa kuussa puhki haaroista. Eivät vaan kestä jos kävelee/pyöräilee.
Joten kompromissinä voi näyttää vaimonhakkaajalta, mutta eipähän mene turhaan rahaa hajoaviin vaatteisiin.
Väittäisin, että jokainen joka väittää 5-10x normaalia kalliimpien vaatteiden kestävän merkittävästi(ainakin 5x) kauemmin = eivät paljoa liiku vaatteet päällä.
Siitähän ne vaatteet kuluu, kun hikoilee, kun pesee, kun vaatteet hankaa toisiaan.
Eli tämä pitää ottaa myös huomioon:
liikkuuko ne 500e kengät&housut jalassa vain bussilla/autolla, vaiko kävellen/pyörällä.
Liian paljon. Tykkään vaatteista ja välillä tuntuu, että ostan ihan ostamisen ilosta. Olen yrittänyt vähentää, mutta nyt on tullut tilalle kodin sisutus-jutut mihin palaa rahaa. Mutta jos vaatekuluja kysytään, niin jo tässä kuussa, vaikka kuu on vasta alussa, niin on mennyt 300e. Syystakki piti saada 😊
Ostan mielestäni todella vähän vaatteita, mutta silti niihin menee n.400e vuodessa.
Melkein joka vuosi pitää ostaa joku ulkovaate, tai useampikin ("siistimmät" ulkovaatteet kestää vaikka miten pitkään, mutta goretex- ja toppavaatteita joutuu uusimaan suhteellisen usein). Haluan ostaa vain laadukkaita kenkiä ja vaatteita, joten vaikka nahkasaappaat tai ulkoilupuku maksaa helposti 200e. Siinä ei silloin lopulta ihan hirveästi rahaa jää muihin vaatteisiin.
Kertaostoksena voi mennä useita satoja euroja, jopa 600-700.
Ostan kuitenkin harvoin ja pidän vaatteistani hyvää huolta. Esim. Pesukoneeseen laitan vaatteet aina nurinpäin käännettynä. Eivät kulu ja kulahda. Pesuaineen annostelen oikein. 30-asteessa pestävien mukaan heitän koneeseen 0,5 dl etikkaa, niin ei tule hajuongelmia.
Jakkuja heitän välillä pakastimeen, jotta hajut lähtee.
Omistan jopa yli 10 vuotta vanhoja vaatteita. Meillä ei tietenkään käytetä kuivausrumpua.
Vierailija kirjoitti:
Enkä nyt kysy sen kuukauden vaatemenoja kun sait perintöä tai kesälomarahan, vaan ihan jokaisen kuukauden perusteella ja käsi sydämellä (nekin jotka tuhlaa paljon).
Kerrotko vielä vastauksesi kanssa koetko huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä vai laitatko omiin vaateostoksiisi mielestäsi liiankin vähän rahaa säännöllisesti?
Mä ostan itselleni harvakseltaan vaatteita. Viimeksi ostin 50 euron housut koska edelliset oli aivan rikki ja hameita en enää syksyn tullessa viitsi töissä pitää.
Vuoden aikana ostan itselleni noin 200 eurolla vaatteita, et mitä se nyt sit kuukautta kohden tekee..
Satasen kuussa. Ostan vain alennusmyynnistä. En siis normaalihinnalla mitään. Voi olla kuukausia, etten osta mitään....viimeksi meni 70€ uimapukuihin. 2 housut, uimapuku ja bikinit-ylä ja alaosat. Noi housut oli jo aiemmin ostettuihin yläosiin. Kävi tuuri, että sain alaosat niihin kuukauden päästä! Ulkomailta ostan sitten ihan reilusti, menee monta sataa, jos löytyy hyvää tavaraa....keväällä pitkä viikonloppu jossain euroopan kaupungissa ja sitten annan palaa....
Vaatteet kestää vuosia ja käytän ne loppuun.....
Ostan kivijalkaliikkeistä, en netistä enää oikeastaan mitään.
omiin vaatteisiin menee noin 100e/vuosi.