Kuinka paljon käytät rahaa vaatteisiin kuukaudessa?
Enkä nyt kysy sen kuukauden vaatemenoja kun sait perintöä tai kesälomarahan, vaan ihan jokaisen kuukauden perusteella ja käsi sydämellä (nekin jotka tuhlaa paljon).
Kerrotko vielä vastauksesi kanssa koetko huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä vai laitatko omiin vaateostoksiisi mielestäsi liiankin vähän rahaa säännöllisesti?
Kommentit (77)
en osta vaatteita läheskään kuukausittain, vuosittain ennemminkin. ehkä 100e max 200e menee vuodessa. Minulla on paljon vaatetta kaapissa hyviä, enkä juokse muodin perässä. Ostan kun tarvitsen. Pari vuotta sitten ostin kunnon kävelykengät ja talvikengät, silloin meni hieman yli tuon 200e. Ostan laadukkaat kengät ja takit, muuten perusvaate hm seppälä lindex osastoa. En raaski ostella vaatetta jatkuvasti kun ihan hyviä löytyy vielä kaapista.
Tänävuonna olen ostanut kävelykengät 75€ ja teknisen halpiskerraston15€. Jokunen paita pitäis uusia jos/kun kiva sattuu kohdalle. Rintsikoita ja alushousuja ostin syksyllä, sukkavarastot on täynnä, ulkovaatteet hyvässä kunnossa.... Tein 10v sitten päätöksen että ostan vain vaatteita joita oikeasti tulen käyttämään.
Ei harmainta hajua... meiskö jotain 50-80/kk jos ihan koko vuoden ostokset laskee yhteen.
Se mitä kulutan oikeasti vaatteisiin ja mitä haluaisin käyttää ovat aivan ääripäässä.
Todella haluaisin panostaa laatuun, kauneuteen ja luonnonmateriaaleihin kuten aitoon nahkaan. Todellisuudessa ostan vain äärimmäiseen hätään jotakin mahdollisimman halpaa. Nyt on viimeiset farkut menneet rikki ja olen puoli vuotta ollut ilman farkkuja. Jostain syystä en ole kirppikseltäkään sopivia löytänyt. Lista, mitä tarvitsisin, on pitkä ja jos saisin ostaa suurinpiirtein sellaista mitä haluaisin (periaatteessa ihan tavallista, mikä monille muille mahdollista), rahaa menisi noin muutama tonni. Tarvitsisin ainakin ulkoilupuvun, laukun, trenssin, parit kengät, repun, alusvaatteita, uimapuvun, farkut, mekon, juhlamekon, juhlakengät. Todellisuudessa tarvitsen niin paljon, että ostan vasta kun tulee ihan äärimmänen hätä. Käytän vuodessa ehkä 50-200€ omiin vaatehankintoihini.
Viimevuonna meni yhteensä 500€ (42€/kk) mun omiin vaatteisiin, tuossa summassa mukana mm laskettelutakki ja -monot. Tänävuonna on mennyt n 200€ jo. Sukkahousuja en laskenut tuohon vaatesummaan mukaan.
Yleensä ostan vaatteet kesän lomamatkalla ulkomailta.
Keskimääräistä rahasummaa on tosi vaikea arvioida, koska ostan vaatteita vain tarpeen mukaan. Joinakin kuukausina en osta mitään, joskus joutuu ostamaan takin, kengät, siistimmät housut ym. ja menee 500€. Tänä vuonna olen ostanut takin, 2 paitaa ja farkut (alesta), alusvaatteita ja sukkia, meni yhteensä n. 150€, suoraan jaettuna 50€/kuukausi alkuvuoden osalta.
Tosiaan hankala arvioida. Ehkä 100-250 euroa kuussa, kun jyvittää tasaisesti.
Ostan kirpparilta lähes kaiken muun paitsi alusvaatteet, ulkoiluvaatteet ja jalkineet. Voi mennä 300 e tai 5 e, riippuu hankkiiko mitään jäkimmäisestä ryhmästä.
Ostan vaatteita yleensä enemmän kerralla, enkä pieniä ostoksia silloin tällöin. Olisko n. 100e kuussa
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:35"]
50/50 - Mitä ihmettä teet työksesi?? Päätoimisia keikareita (vapaaherroja) on Suoessa aika vähän ja kun puhuit työssäsi täytyy, niin missä?
[/quote]
Kovin tarkasti en viitsi yksilöidä, mutta pankki- ja rahoitusalalla eräänlaisena konsulttina. Keski-Euroopassa, ei Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 03:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:35"]
50/50 - Mitä ihmettä teet työksesi?? Päätoimisia keikareita (vapaaherroja) on Suoessa aika vähän ja kun puhuit työssäsi täytyy, niin missä?
[/quote]
Kovin tarkasti en viitsi yksilöidä, mutta pankki- ja rahoitusalalla eräänlaisena konsulttina. Keski-Euroopassa, ei Suomessa.
[/quote]
Sen verran lisään vielä, että samaa räätäliä käyttää ainakin useampi suomalainen lakimies ja lakimiesystäväni minullekin paikasta alunperin vihjaisi. En tiedä onko lakimiehet sen enempää keikareita kuin minäkään.
Kosmetiikkaan ja vaatteisiin menee mulla kuukaudessa ronskisti enemmän, kuin asuinkustannuksiin. En ole mikään tuhlari, olen vaan valinnut priorisoida rahankäyttöni näin päin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 18:06"]
Kulutin vuonna 2014 vaatteisiin noin 3000e kokonaisuudessaan (asusteet ja kengät mukaanlaskettuna) eli noin 280e/kk. Hyi helvetti. Suosittelen lämpimästi muille himoshoppaajille samaa..
[/quote]
olen myös pitänyt kirjaa vaatemenoista viime vuonna ja mulla meni vaatteisiin noin 3500e. Enkä edes pidä itseäni mitenkään himoshoppaajana :D mulla on harmittavan kallis maku, halpisketjuista en osta oikeastaan mitään. T-paitoja ja urheiluvaatteita lukuunottamatta vaatteet maksaa 100-200 e/kpl, joten helpostikin noista kertyy.. Töissä pitää kuitenkin näyttää siistiltä ja huolitellulta.
[/quote]
Niin täytyy minunkin, työssä paljon edustamista yms. Silti en maksa liikaa vaatteista, yleensä Suomesta ostetut vaatteet on olleet -50%. Ulkomailla on halvempaa joten hintoja ei tarvitse niin miettiä
60
Tänä vuonna olen ostanut paidan. Se maksoi 12,95. Viime vuonna ostin 7 paria sukkia. Maksoin niistä 7,95.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 08:00"]
En osta kuukausittain vaatteita ollenkaan. Ostan lähinnä vain tarpeeseen, en shoppaile huvikseni. Vuodessa menee ehkä 150-200 e omiin vaatteisiini eikä tuokaan ole vakio edes joka vuosi. Joinakin vuosina en ole ostanut juuri mitään sukkahousuja enempää.
[/quote]
En minäkään osta kuukausittain vaatteita, mutta silti minulla menee kuukaudessa keskimäärin rahaa vaatteisiin noin 50-100 euroa. Esimerkiksi tänä vuonna en ostanut ennen toukokuuta yhtään vaatekappaletta. Kevät ja valon lisääntyminen saivat kuitenkin huomion kääntymään ulkonäköön, ja nyt olen hankkinut lyhyessä ajassa ballerinat, huivin, alusvaatteita ja muutaman paidan. Nyt hankintalistalla on vielä ainakin neuletakki ja ehkä toiset kengät. En suosi mitään merkkivaatteita tai logoja, mutta yritän panostaa laatuun jollain tavoin. Esimerkiksi nuo hankkimani ballerinat olivat pohjiaan myöten nahkaa. Vaikkei siis harrastakaan jatkuvaa shoppailua, voi silti saada vaatteisiin kulumaan vaikkapa keskimäärin 50 euroa kuukaudessa.
Käyn paljon kirppiksillä ja ostan sieltä lapsille. Sinne menee noin 100€/kk. Sitten on päälle vielä kuukaudet kun ostan alesta kaupasta tai kenkiä tai ulkovaatteita yms. kaupasta. Ne ei ole mitään lomaraha tai perintökuukausia vaan sitten ihan normaalista palkasta. Nytten kun aloin ajattelemaan niin todella paljon menee lasten vaatteisiin. Kyllä niitä onkin paljon ja jäävät hyväkuntoiseksi joten saa niistä jotain takaisinkin.
Miksi joku ostaisi vaatteita joka kuukausi?
Sellaisen ostoholistin kannattaisi sijoittaa vähän laadukkaampiin vaatteisiin, niin ei tarvitsisi ostella niin paljon.
Mulla menee 200-300€/kk ja haluaisin alentaa summaa. Menisi helposti enemmänkin, mutta kukkaron nyörit eivät anna periksi. Ostan usein laatua, ja harvoin edes löydän ketjuliikkeistä mitään mikä kiinnostaisi (materiaalit huonoja, vaatteet eivät istu).
Jos vuoden ostot jaettaisiin kuukausille niin ehkä 50€/kk. Viimevuonna ostin ulsterin 200€ ja talvisaappaat 54€ (ovh 129€), kesällä pari mekkoa ja paitaa, housut, 3 nahka-avokkaat yht 140€, pari settiä alusvaatteita.
Tänävuonna ei hirveästi tarvitse ostaa mitään, vain alusvaatteita uusin
Laukkuja en laske tähän, niitä tuli ostettua 2.
joka kuukausi ostan jotain vaatteita,200-400€ menee riippuen palkasta (tuntiliksalaisena heittelee jonkin verran) :)