Minkä ikäisten lasten pitäisi selvitä elokuvateatterissa keskenään? Jos siis aikuinen kuskaa ja ostaa liputkin
Kommentit (16)
8-vuotias on viety kaverinsa kanssa leffasaliin asti, näytetty liput. Keskenään olleet siellä elokuvan ajan ja haettu leffan päätyttyä.
Jos on monta salia ja lapsella vaikka adhd niin voi vaatia aikuisten tukea.
sitten, kun lapset tietävät mitää pitää tehdä, jos teatterissa vaikka alkaa tulipalo ja käsketään poistumaan eivätkä mene paniikkiin tai halvaanu pelosta paikalleen
No kun oma 12v ADHD autistisin piirtein meni elokuviin 10v ystävänsä (jolla pitäisi varmaan myös olla jokin diagnoosi) kanssa niin ostin heille liput ja herkut,saatoin saliin ja näytin mistä ovesta poistuvat sitten muiden perässä kun filmi loppuu.
Muuten meni hyvin mutta ystävältä tuli pissat housuun ja lähtivät kävelemään pois päin teatterilta kun näytös loppui, huusin perään ja koetin soittaa,lopulta jouduin jahtaamaan heitä autolla. Eivät olleet ymmärtäneet mihin mennä sen jälkeen,kun olivat poistuneet salista ulos kujalle.
Itse olen ollut 7-vuotiaana ensimmäisen kerran elokuvissa ilman aikuisia. Mukana oli myös 10-vuotias isoveli ja muutama muu suunnilleen samanikäinen napero.
Kyllä 11-vuotiaden pitäisi osata, ellei nyt sitten ole ihan eka kerta kun käyvät leffateatterissa. Meillä meni 8- ja 10-vuotiaat sisaruksetkin keskenään niin että vein salin ovelle ja katsoin että saavat liput näytettyä isomman puhelimesta.
Nyt 11v, kutoselle menevä, käy kavereidensa kanssa uimahallissa ja maauimalassa, menevät pyörillä tai julkisilla. Tytöt käyvät shoppailemassa ja keskenään ravintolassa ja todellakin osaavat käydä myös leffassa ilman aikuista. Suunnitelmissa oli tänä kesänä mennä myös huvipuistoon ilman aikuista.
Jos elokuvissa käynti on tuttua vanhemman kanssa ja on tuttu paikka niin 12v voi käydä. Näin ainakin itse koen. Elokuvateatterithan on isoissa kauppakeskuksissa tai muuten isoja systeemejä. Ei niissä välttämättä osaa kulkea.
Vierailija kirjoitti:
No kun oma 12v ADHD autistisin piirtein meni elokuviin 10v ystävänsä (jolla pitäisi varmaan myös olla jokin diagnoosi) kanssa niin ostin heille liput ja herkut,saatoin saliin ja näytin mistä ovesta poistuvat sitten muiden perässä kun filmi loppuu.
Muuten meni hyvin mutta ystävältä tuli pissat housuun ja lähtivät kävelemään pois päin teatterilta kun näytös loppui, huusin perään ja koetin soittaa,lopulta jouduin jahtaamaan heitä autolla. Eivät olleet ymmärtäneet mihin mennä sen jälkeen,kun olivat poistuneet salista ulos kujalle.
Tämä just. Ei lapsia voi noin vain nakata jonnekin isoon teatteriin ym systeemiin ja jättää omineen. Mitä vain voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin just kommentoida, että aina ei leffateatterin salista poistuta samasta ovesta / samaa reittiä, kuin mennään sisään ja siinä voi helposti pienempi lapsi hätääntyä ja mennä sekaisin. Eli se poistumisreitti pitää ensim selvittää, jotta osaa sitten itsekin olla oikeassa paikassa vastassa.
Ehkä 16-vuotiaana uskaltaisin päästää, jos elokuva ei ole traumoja aiheuttava.
Vierailija kirjoitti:
Jos elokuvissa käynti on tuttua vanhemman kanssa ja on tuttu paikka niin 12v voi käydä. Näin ainakin itse koen. Elokuvateatterithan on isoissa kauppakeskuksissa tai muuten isoja systeemejä. Ei niissä välttämättä osaa kulkea.
No jos tulee maalta kaupunkiin sitten varmasti joo voi eksyä. Mutta jos helsinkiläislapsen lähikauppa on Triplassa niin kyllä ne lapset siellä osaa kulkea oikein hyvin kun ovat pienestä asti käyneet.
Vierailija kirjoitti:
En ehkä vertaisi näitä lapsia tavistyyppeihin. Ei oikeasti ole ihan normaalia että 10v pissaa housuun. Jos epäilee että lapsi ei osaa käydä edes vessassa ilman apua niin ei kai niitä nyt nakata yksin mihinkään selviämään.
Normaali 10v osaa kyllä odottaa rauhassa hetken jos hakijaa ei näy tai soittaa vanhemmalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä vertaisi näitä lapsia tavistyyppeihin. Ei oikeasti ole ihan normaalia että 10v pissaa housuun. Jos epäilee että lapsi ei osaa käydä edes vessassa ilman apua niin ei kai niitä nyt nakata yksin mihinkään selviämään.
Normaali 10v osaa kyllä odottaa rauhassa hetken jos hakijaa ei näy tai soittaa vanhemmalleen.
Tuohonkaan ei aina voi luottaa. Aina on se mahdollisuus, että operaattorille tulee vika tai lapsen puhelin menee rikki.. Ei todellakaan ala-asteikäisiä lapsia keskenään sellaiseen paikkaan, mistä ei pääse jalkaisin kotiin tai tuttua aikuista ei ole.
Pitäisi. Itse kävin yksin leffassa 9-vuotiaasta eteenpäin, pikkuveli vielä aikaisemmin koska minä neuvoin 😄
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi. Itse kävin yksin leffassa 9-vuotiaasta eteenpäin, pikkuveli vielä aikaisemmin koska minä neuvoin 😄
Nykyaika on erilaista kuin ennen. Leffateatterin työntekijät ei välttämättä puhu suomea tai elokuvaa ei saada pyörimään ym kaikkea on itsellekin aikuisena leffassa sattunut.
Itse kävin ainakin tuon ikäisenä kaverin kanssa.