Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL kirjoittaa tarkastusmaksuja suomalaisille, mutta ei ulkomaalaisille

Vierailija
05.06.2026 |

Lukija matkusti viime viikon lauantai-iltana metrolla Lauttasaaresta Helsingin keskustaan liputta ja sai sakot. Samassa junassa olleet kehitysmaataustaiset nuorukaiset eivät saaneet sakkoja. Lukija kysyykin, että miksi näin.

Muuan mies kertoo, että päätti viime lauantaina käväistä Helsingin keskustassa pikakaljalla. Hän asuu Lauttasaaressa, josta Rautatientorille on matkaa kolme pysäkkiä eli ajassa viisi minuuttia. Hän kertoo, että pienen humalatilan takia lippu jäi vahingossa ostamatta, vaikka yleensä ostaa satunnaisiin metromatkoihin kännykkälipun.

Heti vaunuun astuttua hän tajusi, että siellä oli myös joukko lipuntarkastajia. Muuan mies ei ehtinyt ostaa kuitenkaan kännykkälippua ja päätti tyytyä 100 euron tarkastusmaksuun.

Kun lipuntarkastaja otti ylös henkilötietoja, niin vieressä oli joukko intia-pakistan-osaston miehiä. Heillä ei ollut myöskään lippuja.

– Miehet puhuivat surkeaa englantia, tarkastaja yritti kysellä henkkareita, mutta ei siitä mitään tullut. Sen jälkeen hän kyseli miesten nimiä, mutta siitäkään ei mitään tullut.

Lopulta kun juna tuli Rautatientorille, niin neljällä pummilla matkustaneista yhdellä, eli muuan miehellä oli sakko (sitä ei annettu suoraan käteen, vaan se tulee henkilötietojen perusteella jälkikäteen postissa) ja kolme muuta jatkoivat matkaa ilman sakkoa.

– Olisi pitänyt nostaa vitunmoinen äläkkä, sillä sakot annetaan vain suomalaisille, joille sen voi helposti antaa, mutta pajeeteille mitään sakkoja ei kirjoiteta.

Yleisen käsityksen mukaan tapa on yleinen. Lipuntarkastajat ohittavat liputtomat kehitysmaalaiset, mutta takertuvat liputtomiin suomalaisiin.

---

Lähde: PT- media uutisportaali 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista syrjintää tässäkin.

Vierailija
2/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pystyy maksamaan paremmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka ne osaisivatkin suomea, niin kielitaito katoaa äkkiä kun tarvis.

Vierailija
4/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä m anneillekaan kannata kirjoittaa

Vierailija
5/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen matkakortti on mielivaltaisten sakkojen välttämisessä parempi kuin HSL-sovellus, jos maksaa kertamaksuja. Eikä kännykän akun tyhjenemisestä tule ikävyyksiä.

Välttäkää sitä sovellusta.

Vierailija
6/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vältetään arjen rässismiset apeat kohtaamisefektit ja saapuja ei menetä uskoaan eikä ala yllättäen rakastamaan suomilaisia, kuten abbas ja muutamat muut.

Punavihreässä unelmassa suomilaisen on maksettava turvallisesta elinympäristöstä. Näin se on ja asiaa usein korostetaan palstallakin mm. sosiaaliturvakeskustelujen yhteydessä.

Joku voisi tietysti ihmetellä miksi jo yhteiskuntarauhaa turvaamaan maksamamme poliisin lisäksi tulee maksaa erikseen myös yksilöille että pitävät yhteiskuntasopimuksesta kiinni.

Noh, Suomi on rikas maa. Rahaa ilmestyy suomilaisen tileille.

Vierailija
7/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika puhuu tarkastajille saksaa, ei tarvitse ostaa lippua, koska vielä ei ole löytynyt lipuntarkastajaa, joka osaisi tehdä saksaksi selväksi, mistä kyse.

Vierailija
8/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joku sisäinen zuwakkiohjeistus tuossakin puljussa, että woke/dei-käytännöt on ihan kannatettava juttu...

Vierailija
9/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yleisen käsityksen mukaan kaikille ulkomaalaisille annetaan tarkastusmaksu, vaikka heillä olisi lippukin.

Lähde: kaikkeavitunpaskaatekinuskotte

Vierailija
10/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistamma miten tämä vassarikansanetustaja honkasalo syytti konnaria rasssismista kun kehtasi tarkastaa i-rakilaisten liput. Samaan aikaan vassarit neuvoivat miten matkustaa ilmaiseksi julkisissa ja niitä sakkoja ei kuulemma tarvitse maksaa. Myöhemmin kai ne vaikuttaa jopa kansalaisuushakemukseen. Siihen aikaan suomen passin sai kun osasi mennä oikeasta ovesta sisään.

Vierailija
11/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär alkaa viittoa kun tulee tarkastajat ja esittää kuuroa. Mun mielestä nerokasta😄👌

Vierailija
12/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu 

Vierailija
13/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä epäreilu kohtelu leviää muuallekin kuin julkiseen liikenteeseen. 

Ei nämä pummilla tahallaan matkustajat yleensä vahingossa matkusta pummilla. Kaikille samat sanktiot. 

Vierailija
14/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ulkolaiset pitäisi karkoittaa samantien, pienimmistäkin rikoksista ja rikkeistä.

Vierailija
15/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär alkaa viittoa kun tulee tarkastajat ja esittää kuuroa. Mun mielestä nerokasta😄👌

Minä taas esitän kuuromykkää, niin ei tarvitse viittoakaan...

Vierailija
16/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 80 äo:lla monet muille tavan tallukoille typerältä kuulostavat asiat vaikuttavat hämmentävältä, suorastaan nerokkailta.

Vierailija
17/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka ne osaisivatkin suomea, niin kielitaito katoaa äkkiä kun tarvis.

Näinhän se on. Muistan muutaman vuoden takaa kun Berliinin S-bahnissa joku tekeytyi Saksaa ja Englantia osaamattomaksi, kun tarkastajat osui kohdalle. Puhui Portugalia tarkastajille. Hänen epäonnekseen yksi tarkastajista puhui portugalia ja niin sai pummilla matkustanut sakkonsa. 

Vierailija
18/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Ei varusmiespalvelusta, ei työnhakuvelvoitetta, vain oikeuksia. 

Vierailija
19/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yleisen käsityksen mukaan kaikille ulkomaalaisille annetaan tarkastusmaksu, vaikka heillä olisi lippukin.

Lähde: kaikkeavitunpaskaatekinuskotte

Ei niillä välttämättä edes ole suomalaista hetua. Ei ole mitään rekisteriä tai virallista tahoa joka voi varmistaa reaaliajassa näiden henkilöllisyyden. Voivat siis sanoa ihan mitä vaan puutaheinää eikä maksua kuitenkaan tule.

Sen takia tarkastaja ei vaivaudu välttämättä ollenkaan sakottamaan heitä.

Vierailija
20/21 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pt media.. 🤣. Ei vaan ihan oikeasti sama toimii ulkomailla. Matkustat pummilla ja jos tulee tarkastaja niin puhu sille suomea ja ole kuin et ymmärtäisi mitä se haluaa. Kyllä ne luovuttaa. Toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän