ain lopputilin eilen. Oli vaikee työpäivä. Muita kohtalotovereita??
3 kk ja kaikki ohi. Kesälomaa ei ole kesäaikana, vaan vasta kun pesti loppuu. Tekis mieli vetää naru... elämänhalu meni.
Kommentit (33)
Ihan ymmärrettävää, että olet nyt sokissa, ap. Aikasi haukot henkeäsi, kun tulevaisuudensuunnitelmat menevät uusiksi. Sitten alat nähdä uusia vaihtoehtoja ja vanhan työn loppumisen jopa mahdollisuutena. Löydät jossain vaiheessa taas uuden työpaikan ja huomaat, että elämä kantaa.
Työsi on ilmeisesti stressaava ja työpaikan ilmapiiri on huono. Älä suostu kiristettäväksi. Jos olet ollut 14 vuotta töissä samassa paikassa, se varmasti riittää jo todistamaan tulevalle työnantajalle, että olet hyvä työntekijä. Työtodistus on PAKKO kirjoittaa ja siinä EI SAA olla luonnehdintaa työntekijästä, jos et sitä erikseen pyydä.
Ei sinulla ole hätää! Lopeta lojaalius työnantajaa kohtaan, koska työtkin loppuvat ja kohtelu on tuollaista.
T. itsekin työtä taas etsimässä, kun työpaikka menee alta
Ala vaan samantien hakee uutta duunia. Ja voit parhaimmillaan saada sovittua uuden aloituksen vaikka 2 kk:n päään, niin kerkeet lomaa pitämään ennen sitä. Ei sun ole mikään pakko jäädä loppuajaksi sinne nykyseen.. Otat yhteyttä noihin rekryfirmoihin, ja hiot cv:n vimosen päälle. Sulla on pitkä kokemus ja kun heti alat hakee, niin et välttämättä kerkee työttömäksi edes joutua. Niin mä tekisin :)
Se on vaan valitettava tosiasia, että mikään työpaikka ei ole nykyisin varma. Joka ikisessä työpaikassa missä olen ollut, on jossain vaiheessa ollu YT:t tai muuten paketeilla pantu porukkaa pihalle. Suosittelen, että jokainen kantaa itte huolta siitä omasta CV:stä, että siellä on koulutusta, taitoa ja osaamista, jota pystyy myymään muillekin kun vaan sille yhdelle työnantajalle. Se on paras vakuutus työttömyyttä vastaan. Mun ikäpolvi (30 vee) on jo tottunu tähän, että työpaikat vaihtuu ja jatkuva stressi, tuleeko YT:t. Mitään eläkevirkoja nykyisin ole olemassakaan. Pelottaa jo valmiiks, kuka minutkin enää +50 työllistää.. Senpä takia oma vastuu CV:stä onkin niin pirun tärkeää!!
Kokemuksen rintaäänellä: vaikka masentaakin, aloita työnhaku nyt heti. Töissäolevat saavat pääsääntöisesti töitä 100*paremmin kuin työttömät. Osa työnantajista ei siedä edes kahden viikon työttömyyttä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 20:30"]
Ap. Eli tavallaan kiristystä, et millasen työtodistuksen saan. On kyl selvästi tehty selväksi, et pitää kaikkensa tahdä, tai...
[/quote]Höpsistä, kun ei työtodistuksessa pidä lukea muuta kuin aloitus- ja lopetuspäivämäärä ja työn päättymisen syy. Just tällaisia nämä suomalaiset työnantajat ovat, itsekin taistellut tuulimyllyjä vastaan. Mutta tiiätkö mitä, minä voitin!
[/quote]
Työtodistukseen saa laittaa työsuhteen päättymisen syyn ja arvostelun vain työntekijän pyynnöstä.
Jos kesälomaa ei saa kesälle, niin ottaisin itse sairaslomaa kesällä pari viikkoa. En kehota muita näin tekemään, mutta minua ei työnantajat pompottele. Työni teen aina hyvin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:29"]
Se on vaan valitettava tosiasia, että mikään työpaikka ei ole nykyisin varma. Joka ikisessä työpaikassa missä olen ollut, on jossain vaiheessa ollu YT:t tai muuten paketeilla pantu porukkaa pihalle. Suosittelen, että jokainen kantaa itte huolta siitä omasta CV:stä, että siellä on koulutusta, taitoa ja osaamista, jota pystyy myymään muillekin kun vaan sille yhdelle työnantajalle. Se on paras vakuutus työttömyyttä vastaan. Mun ikäpolvi (30 vee) on jo tottunu tähän, että työpaikat vaihtuu ja jatkuva stressi, tuleeko YT:t. Mitään eläkevirkoja nykyisin ole olemassakaan. Pelottaa jo valmiiks, kuka minutkin enää +50 työllistää.. Senpä takia oma vastuu CV:stä onkin niin pirun tärkeää!!
[/quote]
Näin. Mutta kyllä se kirpaisee, kun ensimmäistä kertaa kohdalle osuu. Itse otin hiljattain paketin vastaan tilanteessa, jossa toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä odottelemaan yt-neuvotteluja tietäen olevansa irtisanomislistan kärkipäässä. Mutta elämä kantaa, toivottavasti. Minulla takana useammat yt:t ja aina on vierestä viety, yhtään kertaa ei ole osunut kohdalle. Paitsi nyt vasta tässä hiljan, ja ilman niitä yt:eitä.
Kesälomakausi on vielä syyskuulla, että siinä mielessä ei sympatiapisteitä. Monilla aloilla kesäloma ei aina osu parhaimpaan kesään. Mutta muuten ap:lle jaksamista, todellakin hyvä mahdollisuus etsiä parempaa. Ehtiihän tuossa jo säästää pahimman varalle ja ansiosidonnainen varmasti auttaa..
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:29"]
[/quote] Aika paljon porukkaa pitäisi yhdellä kertaa palkata...
Olisi kannattanut asua muualla kuin Suomessa, tuttuni sai kenkää 10 vuoden jälkeen Saksassa ja sai n. 14 kk:n paketin eli 100000€ ja risat.
Suomen wanna-be-kokkaremaassa vain unta tällainen.
Itse olen virassa ja tiedän, että jos meidän toimipiste lopetetaan (jota tuskin koskaan tapahtuu) niin työnantajan on etsittävä minulle uusi työpaikka. Tämä ehkä vastauksena tuolle, joka sanoi, että "mitään eläkevirkoja ei ole enää olemassakaan".
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 20:47"]
Ihan hyvin sä vielä kuitenkin rahaa saat jonkin aikaa, jos irtisanomisajan olet töissä ja vasta sen jälkeen saat lomakertymät rahana, joita tulee sentään n. 7 viikon edestä (karkeesti laskettuna), mites, kuuluuko sulle lomaraha? Oletettavasti saat ansiosidonnaista (kuuluthan työttömyyskassaan) ja eikös siinä lakikin muuttunut, että se ei enää vaikuta työttömyyspäivärahojen alkamiseen, vaan päiväraha alkaa juosta heti, kun olet ilmoittautunut työttömäksi ( 7 päivän omavastuuaika vain on).
Mä uskon, että tulet huomaamaan, ettei tuo sentään kauheesti maailmaa heilautakaan.
[/quote]
Tarkoitus oli kirjoittaa, että lomakertymät ei vaikuta enää työttömyyskorvaukseen, vaan korvaus alkaa juosta heti kun ilmoittautuu työttömäksi.