Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsen jakaa kaikki tavaransa/ lelunsa lapsivieraan kanssa?

Vierailija
15.05.2013 |

Esimerkkejä:

Jos leluja on yksi, joko sillä leikitään vuorotellen tai kumpikaan ei leiki sillä. 

Lapsella oma tuoli ruokapöydässä (trip trap). Siinä istutaan yhdessä tai kumpikaan lapsista ei istu siinä (kaksi lasta mahtuu juuri ja juuri istumaan viereikkäin)

Lapsella paljon erilaisia naamiaisasuja. Nekin jaetaan niin, että molemmilla lapsilla on melkein samanlaiset vaatteet päällä. Erikoisimmat jätetään pois, koska lapsivieraalle tulee paha mieli, jos vain toinen niihin pukeutuu.

Lapsi ei saa ajaa polkupyörällään, koska lapsivieraalle tulee paha mieli. Tai saa, jos on valmis ajamaan vuorotellen (pihasta löytyy potkulautoja, lelumopoa yms)

Ja nuo kaikki käskyt tuli tuon lapsivieraan äidiltä. Olen häkeltynyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ollaan lähdetty siitä, että vieras on kunkku.

Vierailija
2/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni on ihan ok, että vuorotellaan jos kyseessä on jokin, mitä on vain yksi kappale. Näin olen opettanut omille lapsilleni kun kinastelevat lelusta. Nyt jo osaavat itsenäisesti sopia, että sinä ensin ja minä sitten. Jos sopua ei synny, joko määrään itse kuka leikkii ensin ja ilmoitan milloin vaihdetaan tai saatan ottaa lelun kokonaan pois.

Tuo tuolijuttu oli mielestäni jo liioiteltua. Se istuisi trip trapissa, kumpi on pienempi tai tarvitsee sitä enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ikinä käskytelty ketään, mutta lähtökohtaisesti noin, mutta vieras saa valita ensin.

Vierailija
4/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös, vieras saa leikkiä millä leluilla haluaa. Jos lapsella on joku sellainen juttu jota ehdottomasti ei halua antaa toisten leikkiä, se laitetaan pois näkyviltä vierailun ajaksi. Mutta ei siis kaikkea mitä lapsi keksi että ei haluaisi lainata, vaan jos on joku spesiaalijuttu kuten tärkein unikaveri tms.

Vierailija
5/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksihän mun lapsuudessa ei ollut tällaisia ongelmia? Kavereiden kanssa leikittiin, ihan omatoimisesti osattiin leikkä sovussa niillä lelulla mitä tarjolla oli.

Vierailija
6/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lelut, joilla lapsi ei halua leikittävän, menee vierailujen ajaksi pois näkyvistä. Muilla leluilla leikitään vuorotellen. Lapsen oma tuoli on lapsen oma tuoli, ja hän istuu siinä ellei halua antaa toisen istua. 

En halua vieraillekaan lapsille opettaa, että jakaa ei tarvitse. 

Vierailija
7/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voi jättää lasten itse mietittäväksi. Jos riitatapauksiin pitää puuttua, niin silloin lähtökohta on että talon isäntäväki on talon isäntäväki, vieraan ei auta kuin sopeutua.

Vierailija
8/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla muilla lapsiemme leluilla saa muutkin lapset leikkiä paitsi heidä rakkaimmilla unileluillaan. Mutta nekin pistetään peiton alle piiloon kun tulee vieraita, niin ei tule ikäviä tilanteita sitten vastaan. 

Joskus olen joutunut taaperovieraita ihan turvallisuus syistä kieltämään leikkimästä esikoisemme legoilla ja muilla pikkuesineillä, joten esikoisen huone on laitettu suosiolla kiinni. 

Muuten minusta vanhempien tehtävä on opettaa, että leluja jaetaan jos tulee vieraita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi