Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako koira juosta irrallaan ja haukkuen ihmisiä päin?

Vierailija
15.05.2013 |

Niin, onko se oikein, saako koirat tehdä niin? Ihan siis yleisillä teillä, taloyhtiöiden pihassa... onko se normaalia koiran käytöstä mihin ei pidä puuttua?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään saa. koiran pitää olla kiinni muualla, kuin omalla pihallaan. mutta eihän koiranomistajat tätä usko, ne haluu seisoskella ja vetää spaddua kun koira riehuu ympäriinsä. ei ne jaksa niitä juoksuttaa.

Vierailija
2/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa, mutta näin joskus käy, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täsmälleen yhtä sallittua kuin se, että antaa kissansa käydä paskomassa naapurin pihassa ja tonkimassa kukat ylös naapurin kukkamaasta ja tunkemassa itsensä naapurin pihassa oleviin vauvanvaunuihin.

Vierailija
4/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa saa pitää käytännössä irti vain omalla pihalla (ei siis taloyhtiön pihalla) ja metsästäessä.

Taajamassa koiran pitää aina olla kytkettynä, maalla voi pitää koiraa niinkin että hihna ei ole kiinni, mutta koiran pitää olla kytkettävissä. Kytkettävissä oleminen onkin sitten vähän tulkinnanvaraista, harvempi koira tulee käskystä luokse siinä tilanteessa kun polulta edestä säntää rusakonpoikanen juoksuun.

Vierailija
5/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah, mun koira törmäs vapaana rusakkoon ja pinkaisi mun jalkoihin turvaan. Samoin kävi, kun meni haistelemaan kuusen alaoksien suojassa lymyilevää fasaania. Lintu ponkaisi lentoon ja koira melkein mun syliin. Ainoa riista, joka sille kelpaa on HK:n nakit.

Mutta taloyhtiön pihassa ei saa pitää koiraa vapaana. Mulle jos vieras koira haukkuu niin karjaisen täysillä "HILJAA!"

Vierailija
6/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa.

Ja siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.

(näin Vantaalla)

Vierailija
7/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:19"]

Se on täsmälleen yhtä sallittua kuin se, että antaa kissansa käydä paskomassa naapurin pihassa ja tonkimassa kukat ylös naapurin kukkamaasta ja tunkemassa itsensä naapurin pihassa oleviin vauvanvaunuihin.

[/quote]

Olet muuten väärässä.

Koirien vapaanapito on järjestyslain mukaan kiellettyä, mutta kissoja EI tarvitse pitää kytkettynä.

http://www.resy.fi/artikkelit/kissa%20ei%20ole%20lainsuojaton.html

"Kissan omistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, uimarannoille, urheilukentille, toriaikana torille eikä kytkemättömänä kuntopolulle."

Naapurin kukkapenkkiä ei tuossa mainita ja tietenkin itse lähtisin siitä, ettei sinnekään ole kateilla asiaa. Mutta se ei silti ole samalla lailla lainvastaista kuin koiran pito irrallaan taajama-alueella.

Muualla kuin taajamissa koiria ei saa pitää vapaana metsästyslain määrittämänä pesintäaikana eli  metsästyslain säätämä koirien kiinnipitoaika on alkanut 1. päivä maaliskuuta ja jatkuu 19. päivä elokuuta saakka. Tuona aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että koira on välittömästi kytkettävissä.

Ja se järjestyslaki siis sanoo näin:

"

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä"

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#L4P14

(toisin sanoen kissaa koskee tuo, ettei ole asiaa lasten leikkipaikalla yms.)

Vierailija
8/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koirafobia on ainoa fobia, jonka pillin mukaan maailma menee?

Vierailija
9/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:39"]

[/quote]

Eli sinusta on ihan oikein, että iso koira juoksee haukkuen kohti lasta, ja lapsi tämän jälkeen pelkää kaikkia koiria? Ihan oikein sille lapselle niinkö? Mitäs oli taloyhtiön pihassa leikkimässä taloyhtiön hiekkalaatikolla, kun koira halusi vähän juosta?

Vierailija
10/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi valvoa kissaasi jos et tiedä missä se liikkuu.

Lukuisat eri lakipykälät kieltävät kissan vapaana liikkumisen.

http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf

Vierailija
11/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:41"]

[/quote]

Eli sinusta on ihan oikein, että iso koira juoksee haukkuen kohti lasta, ja lapsi tämän jälkeen pelkää kaikkia koiria? Ihan oikein sille lapselle niinkö? Mitäs oli taloyhtiön pihassa leikkimässä taloyhtiön hiekkalaatikolla, kun koira halusi vähän juosta?

[/quote]

Mä haluan, että maailmasta poistetaan kaikenlainen esiintymisvelvollisuus, koska minulla on esiintymisfobia.

Vierailija
12/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkinkö sä tästä jaksat, ap. Alkaa olla vähän väsy aihe.

Vierailija
13/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kissanloukkuu öisin lasten leikkipaikalla. Jos kissan omistajaa ei kiinnosta noudattaa lakia, niin arvaappa kiinnostaako minua?

Vierailija
14/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:41"]

[/quote]

[/quote]

Mä haluan, että maailmasta poistetaan kaikenlainen esiintymisvelvollisuus, koska minulla on esiintymisfobia.

[/quote]

Lapsellisia vertauksia.

Pitääkö kala-allergikot pakottaa syömään kalaa siksi että minulla ei ole kala-allergiaa?

Vierailija
15/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:44"]

Meillä on kissanloukkuu öisin lasten leikkipaikalla. Jos kissan omistajaa ei kiinnosta noudattaa lakia, niin arvaappa kiinnostaako minua?

[/quote]

No, montako kissaa olette napanneet loukkuunne?

Vierailija
16/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan voit linkittää mitä lakia haluat tänne palstalle, mutta omaa lemmikkiä ei saa pitää toisen omistamalla tontilla. Nuo linkittämäsi lakikohdat liittyvät yleisiin alueisiin, kuten leikkipuistoihin, toreihin, kunnallisiin lenkkipolkiuihin jne. - eivät siis toisten ihmisten kotirauhan piiriin kuuluvaan pihaan. Kissaa saa taajama-alueella ulkoiluttaa vapaana, jos pystyy pitämään huolen siitä, että kissa pysyy omassa pihassa eikä edes siinä omassa pihassa käy esim. sammakoiden tai lintujen kimppuun. Naapurin pihaan ei kissalla ole lain mukaan asiaa.

Vierailija
17/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:42"]

Et voi valvoa kissaasi jos et tiedä missä se liikkuu.

Lukuisat eri lakipykälät kieltävät kissan vapaana liikkumisen.

http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf

[/quote]

Minulla ei ole kissaa, mistä sinä tuollaisen käsityksen sait?

Luepa tuo linkkisi huolella. Siinä määritellään sitä, missä vaiheessa kissa on villiintynyt ja vaaraksi luonnon eläimille (metsästyslain perusteella tapahtuva kiinniottokynnys) ja sitä, missä vaiheessa eläin on selkeästi laiminlyöty (eläinsuojelulain perusteella tapahtuva kiinniottokynnys).

Selvästi ruokitun näköinen, kaulapannalla varustettu ja hyväkuntoinen kissa ei kyllä osu kumpaankaan kategoriaan, vaikka irti onkin.

Joka tapauksessa sitä ei saa koskaan tappaa, mutta jos sellainen on pihassasi riesana ja tunkee vauvan vaunuihin, loukuta ja toimita se eläinsuojelun haltuun.

-9-

Vierailija
18/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:47"]

Ihan voit linkittää mitä lakia haluat tänne palstalle, mutta omaa lemmikkiä ei saa pitää toisen omistamalla tontilla. Nuo linkittämäsi lakikohdat liittyvät yleisiin alueisiin, kuten leikkipuistoihin, toreihin, kunnallisiin lenkkipolkiuihin jne. - eivät siis toisten ihmisten kotirauhan piiriin kuuluvaan pihaan. Kissaa saa taajama-alueella ulkoiluttaa vapaana, jos pystyy pitämään huolen siitä, että kissa pysyy omassa pihassa eikä edes siinä omassa pihassa käy esim. sammakoiden tai lintujen kimppuun. Naapurin pihaan ei kissalla ole lain mukaan asiaa.

[/quote]

Ei kotirauhaa koskeva laki kiellä kissoja liikkumasta. Ei kiellä myöskään villieläimiä. ;-DD

Eikä laki kiellä kattia tappamasta lintujakaan, eli metsästyslaki ei sano mitään kissoista luonnossa - paitsi siltä osin, että kissa on selkeästi villiintynyt eli hankkii ruokansa luonnosta. Silloin sen saa loukuttaa.

-9-

Vierailija
19/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis minä en saa vaatia naapuria pitämään koiraansa kurissa? Ja en muuten ole se henkilö, joka kirjoitti siitä rikosilmoituksesta. Meitä on muitakin, joita toisten koirat ihan todella konkreettisesti häiritsee, tai kuten meillä aiheuttaa lapselle koirapelon :(

Vierailija
20/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:53"]

Eli siis minä en saa vaatia naapuria pitämään koiraansa kurissa? Ja en muuten ole se henkilö, joka kirjoitti siitä rikosilmoituksesta. Meitä on muitakin, joita toisten koirat ihan todella konkreettisesti häiritsee, tai kuten meillä aiheuttaa lapselle koirapelon :(

[/quote]

Miten niin et saa? Mikä tässä ketjussa antoi sinulle vaikutelman, ettei ET saa vaatia? Luitko edes noita lainkohtia kommentistani?

Taajamissa koiran irtipito on laitonta järjestyslain ja maaseudulla se on laitonta metsästyslain perusteella. Kun siis kyseessä ei ole yksityinen piha, vaan taloyhtiö.

-9-