Ms-tautia sairastavat!
Olen googlannut oireitani, epämääräistä kipua tai sellaista kihelmöintiä tai kutinaa tietyssä kohtaa vasemmalla puolella vatsassa sisällä ja välillä säteilee iholle, välillä tuntuu selässä.
Nyt sitten samaa oikealla puolella päälaessa, ei päänsärkyä vaan sellanen pisto.
Laseilla ei kuulemma näköäni pysty korjaamaan sanoi optikko, siinä on jotain muutakin häikkää ja pitäis kuulemma käydä silmälääkärissä.
Välillä tuntuu pistosmaista särkyä nivelissä, hetken aikaa ja menee ohi. Väsynyt olen ja väliin ihan voimaton olo, niinkuin ei jalat vaan jaksaisi liikkua.
Nuo oudot kivut tuntuu jossain, sitten vaihtaa paikkaa.
Nukkumaan mennessä tulee välillä ettei jalkoja pysty rentouttamaan, ne vaan jäykistelee.
Joskus syödessä tuntuu että se ruoka vaan jää jumiin kurkkuun.
Ja pitkään olen ihmetellyt mikä mun päätä vaivaa koska mulla on muistihäiriöitä.
Olen pistänyt oireita vaan stressin ja väsymyksen piikkiin, mutta noiden vatsakipujen jotka on ihan tietyssä kohdassa vuoksi olen alkanut epäillä syöpää. En yleensä mene lääkäriin pikkuvaivojen takia ja olen ignoorannut jotain oireita. Nyt sitten löysin netistä tuon ms-taudin oireiston ja multa löytyy ne lähes kaikki. Mutta haluaisin kuulla kokemuksia miltä ne tuntuu. Minulla on alkanut pahentua ja tullut uusia kipuja uusiin paikkoihin, joten ei se ehkä vatsaan liitykään mikä mua vaivaa.
Kommentit (8)
Uupumus, ahdistuneisuus, fibromyalgia?? Fibrossa on tyypillistä, että kipuja on ympäri kehoa paikkaa vaihtaen, liittyy uni-ja mielialaongelmat, voimakas väsymys ja uupumuksen tunne..
Ei taida minustakaan kuulostaa ms-taudilta...
Tänään oli aamulla tv:ssä juttua ämmästaudista (studio 55)
Hmm..
No esim tästä listasta minulla on lähes kaikkia oireita:
http://www.oireet.fi/ms-tauti.html
t. ap
Ei kuulosta ms:ltä, olen itse diagnoosin saanut ja oireet olisivat paljon "tuntuvammat" ja tosiaan pitkäkestoisemmat, ei jatkuvaa pientä vaivaa. Itselläni esim. iski raju näköhermotulehdus päälle parissa päivässä, siitä voi toki jäädä tuollaisia pienempiä näköhaittoa mutta harvemmin oireet alkavat lievänä ymmärtääkseni, että niistä olisi syytä huolestua. Hakeudu lääkärin juttusille, jos kaipaat vahvistusta tai lisätutkimuksia.
Kaikissa neurologisissa (ja miksei muissakin) sairauksissa on oma asenne ja stressinhallinta tosi tärkeää, ettei anna oireille valtaa oman pään sisällä kasvaa isommiksi kuin ovatkaan.
Optikko on varmaan huomannut sun silmässä/silmissä jotain vikaa, jos noin on sanonut. Optikkohan ei saa antaa mitään diagnoosia, vaan hänen juurikin pitää noin ohjata lääkäriin.
Kannattaa varmaan varata aika sinne silmälääkärille. Sullahan voi olla silmissä joku tauti, joka pahenee tai etenee viivytellessä. Sinällään siis älytöntä viivytellä ja täällä arvuutella asiaa, vielä vähemmän me osaamme sitä diagnoosia arvuutella.
Kuulostaa enemmin joltain ahdistuneisuushäiriöltä. Kuuntelet nyt ihan liikaa omaa oloasi ja oireitasi. Ja mitä enemmän sä noita oireita mietit ja luet netistä niin sitä enemmän niitä tulee. Itselläni paljon kokemusta muutaman vuoden takaa juuri tuollaisesta oireilusta. Millon mulla oli ms tauti. Milloin syöpä. Välillä pelkäsin aivohalvausta tai sydänkohtausta. Oireita oli laidasta laitaan ja ahdistus ruokkii niitä. Paniikkikohtauksia sain sitten vielä kaiken päälle. Nyt onneksi ollaan voiton puolella :)
Toki sun vaivat voi olla muutakin. Kannattaa hakeutua lääkäriin. Myös jännitysniska aiheuttaa kuvailemisia oireita. Googlaa jännitysniska niin löydät paljon keskusteluja joissa ihmiset jotka siitä kärsii on epäilleet myös ms tautia.
Vatsakipu on kyllä ihan todellista. Johan minä sanoin etten ole sellainen joka turhaan kuvittelee mitään. Ei mulla ole aikaa sellaiseen. Ei todellakaan aikaa kuunnella mitään omia oireita. Syöpäepäilyn takia sain lähetteen jo yli kk sitten enkä ole vielä varannut aikaa ja ajattelin etten menekään ennenkuin koveni tämä kipu tai olisiko ennemmin tuntemus tietyssä kohtaa. Ja sitten tuli näitä outoja muita särkyjä ja pistoja. Vasemman puolen vatsa, kylki ja rinta on kosketusarka.
En pelkää edes mitään, olen sitä mieltä ettei mulla mitään ole. Mutta kun tämä kipu tuntuu jo koko ajan ja vierailin vatsasyövän takia viimeisiä päiviään viettävän luona niin ajattelin josko olisi järkevää tutkia. Ja sitten törmäsin tuohon ms-taudin kuvaukseen kun yritin etsiä mistä voisi johtua että välillä en pysty nielemään. Hyvähän se olisi jos olisin luulotautinen, mutta kun tämä luulotaudin aiheuttama kipu haittaa jo normaalia elämää.
Ei kuulosta minusta yhtään ms-taudilta. MS-taudille on tyypillisiä alkuoireita esim. 2 viikkoa kerrallaan olevat tuntopuutokset (ei siis hetkellinen muutaman minuutin tai tunnin puutuminen) tai esim. kaksoiskuvat eli potilas ei näe mitään, mutta silmälääkäri ei löydä vikaa (tällöin vika siis näköhermossa).
Kuulostaa enemmän stressiltä.