Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastaisitko tulipalosta oman koiran vai random vauvan

Vierailija
11.07.2020 |

Törmäsin jonkun aikaa sitten muistaakseni naistenhuoneella vastaavaan ketjuun. Ymmärrys ei itsellä riitä, kun liian moni oli sitä mieltä että pelastaisi sen oman fifin mielummin kun vauvan.
Itse omistan kaksi koiraa, ja vaikka rakkaita perheenjäseniä ovat niin en räpäyttäisi edes silmiä kun olisi koirat jätetty ja random baby pelastettu.

Kommentit (390)

Vierailija
101/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsätä tuli mieleen nälkää näkevät Afrikan lapset. Mieleen muistui sellainen tapaus, kun perhe piti 2-vuotiasta lasta "noitana" ja hylkäsi tämän kadulle. Poika melkein kuoli nälkään, mutta sitten joku  "länsimaalainen" avustustyöntekijä vei tämän johonkin orpokotiin ja poika pelastui. Poika olisi siis saanut kuolla sinne kadulla paikallisten toimesta. Jokainen vuokin tässä miettiä, että onko ihmishenki todellakin niin arvokas. En tarkoita, että tämä on oikea suunta missään nimessä, mutta täytyy muistaa, että maailmaan syntyy joka päivä lapsia joilla ei ole mitään "arvoa" ja joita ei kukaan halua tai rakasta. Se on aika surullinenkin asia. 

Toinen on se Afrikassa nälkään kuoleva vauva, jota vaani korppikotka. Googlesta starving baby and vulture.

Vierailija
102/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikoslaki 11 luku

15 § (21.4.1995/578)

Pelastustoimen laiminlyönti

Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Millä todistat tuon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO MUN KOIRA TIETYSTI... SANO MINULLE YKSIKIN,, HYVÄ SYY MIKSI PITÄISI PELASTAA ihmis-vauva?

Ja se ei ole jämpti niin, että lain tai ihmisyyden velvoitus olisi muka syy. ANNA MINULLE OIKEA SYY!

Veikkaisin, että tulee linnatuomio, jos jätät vauvan pelastamatta.

TUO-EI-OLE-SYY

NO IHAN SAMA JOS TULISI, KUHAN MUN KOIRA SAA ELÄÄ... Pala vauva, koirani kuittailee: hauhau <3

Lääkkeet ottamatta?

Vierailija
104/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan. Ei voi olla ihan tasapainoinen jos jättäisi vauvan palavaan taloon.

Ei. Nuo ”eläin ensin, eläin hyvä ihminen paha”-henkilöt ovat usein jollain tapaa traumatisoituneita eivätkä ole saaneet kokea olevansa itse lapsena arvokkaita. Ihan ymmärrettävää siis katkeruus ihmisiä kohtaan. Suurin osa ihmisistä nettipalstojen ulkopuolella kuitenkin ajattelee eri lailla ja pelastaisi ihmisen ennen eläintä.

Ei. En vain koe ihmishenkeä älykkään eläimen henkeä arvokkaammaksi.

Vierailija
105/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO MUN KOIRA TIETYSTI... SANO MINULLE YKSIKIN,, HYVÄ SYY MIKSI PITÄISI PELASTAA ihmis-vauva?

Ja se ei ole jämpti niin, että lain tai ihmisyyden velvoitus olisi muka syy. ANNA MINULLE OIKEA SYY!

Veikkaisin, että tulee linnatuomio, jos jätät vauvan pelastamatta.

Minkähän lain mukaan?

Ihan Suomen lain mukaan.

Vierailija
106/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli koska laki on mitä on, en pelastaisi kumpaakaan.

Vierailija
107/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Nuo ”eläin ensin, eläin hyvä ihminen paha”-henkilöt ovat usein jollain tapaa traumatisoituneita eivätkä ole saaneet kokea olevansa itse lapsena arvokkaita. Ihan ymmärrettävää siis katkeruus ihmisiä kohtaan. Suurin osa ihmisistä nettipalstojen ulkopuolella kuitenkin ajattelee eri lailla ja pelastaisi ihmisen ennen eläintä.

Kiva, kuulut onneksi vähemmistöön mielipiteinesi.

Vierailija
108/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, kuulut onneksi vähemmistöön mielipiteinesi.

Miksi se on onni, ettei arvota ihmistä ylivertaiseksi lajiksi maapallolla?

Vierailija
109/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin vauvan. Tai kenet tahansa toisen ihmisen. Koska täällä itketään perusteluita, kirjoitan perustelut.

Itsellänikin on koiria, ja hyväksyn koiran luonteen. Koira ei kiinny vain yhteen ihmiseen, vaan useampaan. Omistaja ei ole koiran koko maailma, mistä on hyvänä todisteena koirat, jotka vaihtavat koteja. Koiran ja ihmisen välillä vallitsee hyötysuhde. Tämä on fakta: ihminen on koiralle resurssi. Asiaa on tutkittu paljon, esim. Koirien maailmanhistoria -teoksessa on asiasta hyvää faktaa, kannattaa vilkaista. Koira voi silti olla ihmiselle rakas ja tärkeä kumppani. Koiralla voi olla mahdollisuus pelastua tulipalosta itsenäisesti. Vauvalla ei tällaista mahdollisuutta ole.

Tässä keskustelussa vallitsee mustavalkoinen käsitys siitä, että ihmisvauvasta kasvaa automaattisesti paha. Elämä on kuitenkin enimmäkseen harmaan sävyjä, ja ihmisestä voi jopa kasvaa hyvä. Vauva voi olla rakas monille, joten hänen kuolema aiheuttaisi laajaa kärsimystä. Vauvan elämä on oletettavasti pidempi kuin koiran. Vauva voi olla se, joka keksii vaikkapa ratkaisun ilmastonmuutokseen, kuka tietää. Jos en pelastaisi vauvaa (vaikka voisin), en voisi elää sen ajatuksen kanssa, että olen tappanut toisen ihmisen tulipaloon (tappanut, koska hypoteettisesti olisin voinut hänet pelastaa ja hänen elämänsä olisi jatkunut).

Vierailija
110/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikoslaki 11 luku

15 § (21.4.1995/578)

Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Millä todistat tuon?

Sillähän sinä itse sen todistaisit jos pelastat samasta tilanteesta koiran vauvan sijaan.

Vierailija
111/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikoslaki 11 luku

15 § (21.4.1995/578)

Millä todistat tuon?

Sillähän sinä itse sen todistaisit jos pelastat samasta tilanteesta koiran vauvan sijaan.

Sanoisin vain, etten tiennyt, että siellä on vauvakin. Tai että en päässyt sen luo.

Vierailija
112/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei paljoa muuta ole kuin kasa kuollutta lihaa muutenkin. Ei älyä, ei ymmärrystä.

Vauvat ovat itseasiassa koiraa älykkäämpiä. Fakta.

Eläin on lähinnä kasa kuollutta lihaa ja karvaa.

Vierailija
113/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan, vaikka koirani ovat minulle rakkaita.

En pysyisi elämään itseni kanssa, jos tekisin toisin.

Vierailija
114/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei paljoa muuta ole kuin kasa kuollutta lihaa muutenkin. Ei älyä, ei ymmärrystä.

Koira vastaa älyltään n. kolmevuotiasta lasta.

-Ohis

Vierailija
115/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkyy hyvin, millaista haittaa/häikkää eläinten turha inhimillistäminen tuo. Se on haitallista myös niille elämille, uskokaa tai älkää.

Vierailija
116/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin vauvan, koska omat lapseni ovat enemmän kuin elämäni ja en osaa kuvailla miten onnellinen olisin jos omat lapseni pelastettaisiin tulipalosta.

Siksi haluaisin tehdä sen jollekin toiselle, koska se vauva on varmasti jonkun toisen äidin koko elämä.

Vierailija
117/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohis

Riippuu koirasta. Ja lapsesta.

Lapsen älykkyys sentää kasvaa iän myötä.

Vierailija
118/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastaisin vauvan, koska omat lapseni ovat enemmän kuin elämäni ja en osaa kuvailla miten onnellinen olisin jos omat lapseni pelastettaisiin tulipalosta.

Siksi haluaisin tehdä sen jollekin toiselle, koska se vauva on varmasti jonkun toisen äidin koko elämä.

Ihan samalla lailla se koira voi olla jollekin koko elämä.

Vierailija
119/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohis

Riippuu koirasta. Ja lapsesta.

Lapsen älykkyys sentää kasvaa iän myötä.

...Johan sen av-palsta osoittaa, eiku...

Vierailija
120/390 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy hyvin, millaista haittaa/häikkää eläinten turha inhimillistäminen tuo. Se on haitallista myös niille elämille, uskokaa tai älkää.

Totta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Antropomorfismi

Ihmillistäjät ovat henkiseltä kehitykseltään usein jääneet jonnekin lapsen tasolle...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi