Pelastaisitko tulipalosta oman koiran vai random vauvan
Törmäsin jonkun aikaa sitten muistaakseni naistenhuoneella vastaavaan ketjuun. Ymmärrys ei itsellä riitä, kun liian moni oli sitä mieltä että pelastaisi sen oman fifin mielummin kun vauvan.
Itse omistan kaksi koiraa, ja vaikka rakkaita perheenjäseniä ovat niin en räpäyttäisi edes silmiä kun olisi koirat jätetty ja random baby pelastettu.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Rikoslaki 11 luku
15 § (21.4.1995/578)
Pelastustoimen laiminlyönti
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Millä todistat tuon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO MUN KOIRA TIETYSTI... SANO MINULLE YKSIKIN,, HYVÄ SYY MIKSI PITÄISI PELASTAA ihmis-vauva?
Ja se ei ole jämpti niin, että lain tai ihmisyyden velvoitus olisi muka syy. ANNA MINULLE OIKEA SYY!
Veikkaisin, että tulee linnatuomio, jos jätät vauvan pelastamatta.
TUO-EI-OLE-SYY
NO IHAN SAMA JOS TULISI, KUHAN MUN KOIRA SAA ELÄÄ... Pala vauva, koirani kuittailee: hauhau <3
Lääkkeet ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan. Ei voi olla ihan tasapainoinen jos jättäisi vauvan palavaan taloon.
Ei. Nuo ”eläin ensin, eläin hyvä ihminen paha”-henkilöt ovat usein jollain tapaa traumatisoituneita eivätkä ole saaneet kokea olevansa itse lapsena arvokkaita. Ihan ymmärrettävää siis katkeruus ihmisiä kohtaan. Suurin osa ihmisistä nettipalstojen ulkopuolella kuitenkin ajattelee eri lailla ja pelastaisi ihmisen ennen eläintä.
Ei. En vain koe ihmishenkeä älykkään eläimen henkeä arvokkaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO MUN KOIRA TIETYSTI... SANO MINULLE YKSIKIN,, HYVÄ SYY MIKSI PITÄISI PELASTAA ihmis-vauva?
Ja se ei ole jämpti niin, että lain tai ihmisyyden velvoitus olisi muka syy. ANNA MINULLE OIKEA SYY!
Veikkaisin, että tulee linnatuomio, jos jätät vauvan pelastamatta.
Minkähän lain mukaan?
Ihan Suomen lain mukaan.
Okei, eli koska laki on mitä on, en pelastaisi kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Nuo ”eläin ensin, eläin hyvä ihminen paha”-henkilöt ovat usein jollain tapaa traumatisoituneita eivätkä ole saaneet kokea olevansa itse lapsena arvokkaita. Ihan ymmärrettävää siis katkeruus ihmisiä kohtaan. Suurin osa ihmisistä nettipalstojen ulkopuolella kuitenkin ajattelee eri lailla ja pelastaisi ihmisen ennen eläintä.
Kiva, kuulut onneksi vähemmistöön mielipiteinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, kuulut onneksi vähemmistöön mielipiteinesi.
Miksi se on onni, ettei arvota ihmistä ylivertaiseksi lajiksi maapallolla?
Pelastaisin vauvan. Tai kenet tahansa toisen ihmisen. Koska täällä itketään perusteluita, kirjoitan perustelut.
Itsellänikin on koiria, ja hyväksyn koiran luonteen. Koira ei kiinny vain yhteen ihmiseen, vaan useampaan. Omistaja ei ole koiran koko maailma, mistä on hyvänä todisteena koirat, jotka vaihtavat koteja. Koiran ja ihmisen välillä vallitsee hyötysuhde. Tämä on fakta: ihminen on koiralle resurssi. Asiaa on tutkittu paljon, esim. Koirien maailmanhistoria -teoksessa on asiasta hyvää faktaa, kannattaa vilkaista. Koira voi silti olla ihmiselle rakas ja tärkeä kumppani. Koiralla voi olla mahdollisuus pelastua tulipalosta itsenäisesti. Vauvalla ei tällaista mahdollisuutta ole.
Tässä keskustelussa vallitsee mustavalkoinen käsitys siitä, että ihmisvauvasta kasvaa automaattisesti paha. Elämä on kuitenkin enimmäkseen harmaan sävyjä, ja ihmisestä voi jopa kasvaa hyvä. Vauva voi olla rakas monille, joten hänen kuolema aiheuttaisi laajaa kärsimystä. Vauvan elämä on oletettavasti pidempi kuin koiran. Vauva voi olla se, joka keksii vaikkapa ratkaisun ilmastonmuutokseen, kuka tietää. Jos en pelastaisi vauvaa (vaikka voisin), en voisi elää sen ajatuksen kanssa, että olen tappanut toisen ihmisen tulipaloon (tappanut, koska hypoteettisesti olisin voinut hänet pelastaa ja hänen elämänsä olisi jatkunut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoslaki 11 luku
15 § (21.4.1995/578)
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Millä todistat tuon?
Sillähän sinä itse sen todistaisit jos pelastat samasta tilanteesta koiran vauvan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoslaki 11 luku
15 § (21.4.1995/578)
Millä todistat tuon?
Sillähän sinä itse sen todistaisit jos pelastat samasta tilanteesta koiran vauvan sijaan.
Sanoisin vain, etten tiennyt, että siellä on vauvakin. Tai että en päässyt sen luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei paljoa muuta ole kuin kasa kuollutta lihaa muutenkin. Ei älyä, ei ymmärrystä.
Vauvat ovat itseasiassa koiraa älykkäämpiä. Fakta.
Eläin on lähinnä kasa kuollutta lihaa ja karvaa.
Vauvan, vaikka koirani ovat minulle rakkaita.
En pysyisi elämään itseni kanssa, jos tekisin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei paljoa muuta ole kuin kasa kuollutta lihaa muutenkin. Ei älyä, ei ymmärrystä.
Koira vastaa älyltään n. kolmevuotiasta lasta.
-Ohis
Tässä näkyy hyvin, millaista haittaa/häikkää eläinten turha inhimillistäminen tuo. Se on haitallista myös niille elämille, uskokaa tai älkää.
Pelastaisin vauvan, koska omat lapseni ovat enemmän kuin elämäni ja en osaa kuvailla miten onnellinen olisin jos omat lapseni pelastettaisiin tulipalosta.
Siksi haluaisin tehdä sen jollekin toiselle, koska se vauva on varmasti jonkun toisen äidin koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ohis
Riippuu koirasta. Ja lapsesta.
Lapsen älykkyys sentää kasvaa iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Pelastaisin vauvan, koska omat lapseni ovat enemmän kuin elämäni ja en osaa kuvailla miten onnellinen olisin jos omat lapseni pelastettaisiin tulipalosta.
Siksi haluaisin tehdä sen jollekin toiselle, koska se vauva on varmasti jonkun toisen äidin koko elämä.
Ihan samalla lailla se koira voi olla jollekin koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ohis
Riippuu koirasta. Ja lapsesta.
Lapsen älykkyys sentää kasvaa iän myötä.
...Johan sen av-palsta osoittaa, eiku...
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy hyvin, millaista haittaa/häikkää eläinten turha inhimillistäminen tuo. Se on haitallista myös niille elämille, uskokaa tai älkää.
Totta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Antropomorfismi
Ihmillistäjät ovat henkiseltä kehitykseltään usein jääneet jonnekin lapsen tasolle...
Toinen on se Afrikassa nälkään kuoleva vauva, jota vaani korppikotka. Googlesta starving baby and vulture.