Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 80-luvulla syntyneet eroavat 70-lukulaisista

Vierailija
14.05.2013 |

Ovatko erilaisia kolmekymppisiä kuin 70-luvulla syntyneet olivat aikanaan? Ja mitenkähän erilaisia aikuisia 90-lukulaiset tulevat sitten olemaan?

Kuitenkin lähtökohdat ovat näillä sukupolvilla aika samanlaiset, kun ovat syntyneet ns. valmiiseen yhteiskuntaan.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen työnantaja kertoi haastattelussa että sivuuttivat kaikki 80-luvun ja sitä tuoreemmat hakijat > syy oli tähän että vastuun kantaminen oli ihan eri tasolla kuin "nuorilla". 70-luvulla osyntyneet ovat joutuneet elämään ja mitään ei ole saanut helpolla, 90-luvun lama opiskelijana ja työnhakijana jne , milloin muuttui sekin että lapsille ei saa antaa piiskaa, ei sitä ainakaan kerrottu että tällä siirtymällä ja siitä eteenpäin piiskaa ja tukkapöllyä ei saa antaa! Minä sain piiskaa ja tukkapöllyä nuoruudessani 70-80 luvun taitteessa! enkä yhtään ole katkera, vaan tiedostan että kovat rangaistukset ja muuten rakastavat/huolehtivat vanhemmat oli hyvä kasvatukselle, näitä pitäisi jollain tapaa "jalostaa" nyky nuoriinkiin! Koulussa opettaja vei toverin niskasta suikuun vaatteet päällä urheilu tunnin jälkeen kun ei mennyt muuten. Opettajia kunnioitettiin ja eikä koskaan turvauduttu "yhteiskunna palveluihin" jos koettiin jotain väärää, harvoin puhuttiin edes kotona. Aseetkin roikkui siihen aikaan tuvan seinällä tai hirven sarvissa, usein myös patruunat pussissa siinä vieressä,  isän aseisiin ei uskaltanut koskea ja sitten kun sai 15veenä luvat poliisilta ei se maailmaa hetkautanut, elettiin aseidenkin kanssa ilman pelkoa ja ketään ei uhattu. Ammuttiin kaatopaikalla ja metsästettiin pienriistaa ja jotkut hirveä  (ensimmäisen hirven ampunut 15 vuotiaana)  koulussakin pidin esitelmän yhdestä ampuma aseesta ala-asteella, olisko ollut viidennellä luokalla (vuosi 85), kukaan ei hätkähtänyt kun poljin pyörällä ase mukanaan kouluun , nyt voisi olla toisin!!

Siihen aikaan oli tietokoneita, ensimmäiset "netti yhteydet" saatiin muistaakseen vuonna 1986, silloin soitettiin 1200 baudisella modeemmilla puhelin lankoja pitkin ja tietokone oli "286" PC,  kovalevyn koko huimat 40 Mb, CD-levystä ei tietoakaan, hakattiin "kuusnelosta" (commodore, jos ei nyky nuoriso tiedä) joskus aamusta iltaan mutta silti leikittiin pihalla niin että äiti etsi meitä pitkin kylän raittia nukkumaan. Kotona tehtiin töitä ja tästä olen onnellinen...nuorena on vitsa väännettävä! Korjattiin omat polkypyörät ihan lapsesta asti, 15 veenä viritettiin mopoja (nyky nuoriso ei edes osaisi viilata "tehomäntää" tai tehdä "teharia"=teho pakoputki) ja ajokortti iässä sitten karvanopat autoon ;) ; ei ruinattu vanhemmilta rahaa, vaan kumin poltoon ja bensaan piti itse rahat hommata ja tietysti rehellisesti!

tässä nyt alkua.....kiva olisi kuulla nuorempien 80,90 ja 2000 luvulla syntyneiden tarinoita :)

t. 74 syntynyt

ps.muistan kun -93 amiksessa pidettiin esitelmiä, kaveri piti tekniikka messuilta bongatun esitelmän GSM tekniikasta, missä puhelimeen vaihdetaan kortti ja sillä voi kirjoittaa toiselle tekstiviestejä, sekä vastaanottajan numeron näkee myös. Silloin elettiin sitä NMT450 aikaa :)

Vierailija
62/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 -luvun alussa syntyneethän olivat aivan kusessa 90 -luvun laman aikana! Ei työtä, ei opiskelupaikkoja, ei yhtään mitään missään.Vasta 70 -luvun lopun lapset olivat onnekkaita, koska lama oli loppumassa juuri sopivaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on erilaista onko valmistunut lamaan vai nousukauteen, ja varsinkin 90-luvun suuren laman seurauksista ei ole toivuttu vieläkään. Minä olen ollut sen uhri, ja tyttäreni on nyt 18v. ja valmistuu ensi vuonna ensimmäisen kerran ammattiin ja ylioppilaaksi, en tiedä jatkaako heti opiskeluja vai meneekö välillä töihin, mutta toivon sydämeni pohjasta, että saa työpaikan ja pystyy ostamaan pienen asunnon, sitten tietäisin että hän tulee pärjäämään elässään, ainakin taloudellisesti. Minun nuoremmat sisarukseni ovat kaikki ostaneet nuorena omistusasunnon, ja se on mielestäni parasta mitä voi tehdä, maksaa itselleen tulevaisuuden pesämunaa, eikä maksella vuokria jonkun muun taskuun. Nuorimmat kaksi sisarustani ovat vielä perheettömiä, mutta on se sitten kiva perustaa perhe, kun on oma asunto jonka voi myydä ja ostaa perheasunnon puolison kanssa. 

En kyllä ole huomannut kovin paljon eroa siinä että miten perustetaan perhettä ym. kyllä minun ikäluokassanikin on lapsettomia, vaikka lähennellään jo viimeisiä hetkiä. Ja nuori sukupolvi menee naimisiin ja tekee lapsia. Musta tuntuu, että nuorempi sukupolvi menee naimisiin herkemmin kuin me vanhemmat aikoinaan, ehkä ovat sitten perhettä perustaessaan tosissaan, eikä tee vaan lapsia jonkun seurustelukumppanin kanssa.

Vierailija
64/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne nykyajan nuoretkin osaavat mopoja viritellä, just oli lehdessä että kuinka hirveän suuri osa mopoista on viritetty, en usko että se tulee koskaan muuttumaan :) Mutta mun pojat ei kyllä virittele!

Vierailija
65/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nämä kaksi ryhmää menevät seminaarimatkalle, 70-lukulaiset kysyvät, että onko tarjolla gin&toniceja. 80-lukulaiset kysyvät että onko käytettävissä wi-fi.

Vierailija
66/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viritellä voi niin monella tapaan, nykyään "keskitytään" elektroniikaan ja kierroksien rajoittamisen purkuun!  Moniko osaisi purkaa moottorin ja kasata?  Nyky autojenkin virittäminen on ihan erilaista kuin ennen, nykyään "lastuteen" kuin ennen laitettin "tupla weberit" > näin karrikoiden. Tiedän nyky nuorten viritykset mutta se on vain "palikoiden vaihtoa" kun ennen ei ollut rahaa ostaa uusia osia mitä oltais sitten "viilailtu" vaan vakio vehkeestä piti saadan paljon tehoa, epäilisin että nyky nuorelle annetaan mopo ja työstäkoneet sekä muut työkalut, sormi menee suuhun. Tässä olisi hyvä veto, täydellinen metalli verstas ja vakio mopo > kuka saa kulkemaan mopo tutkaan kovimmalla vauhdilla ja yksi työpäivä aikaa! lähtisin heti siihen vetoon :) Vedon lyöjät voisivat sitten lyödä vetoa.

se -74 syntynyt (mies)

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:57"]

Kyllä ne nykyajan nuoretkin osaavat mopoja viritellä, just oli lehdessä että kuinka hirveän suuri osa mopoista on viritetty, en usko että se tulee koskaan muuttumaan :) Mutta mun pojat ei kyllä virittele!

[/quote]

Vierailija
67/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:48"]

Korjattiin omat polkypyörät ihan lapsesta asti, 15 veenä viritettiin mopoja (nyky nuoriso ei edes osaisi viilata "tehomäntää" tai tehdä "teharia"=teho pakoputki) ja ajokortti iässä sitten karvanopat autoon ;) ; ei ruinattu vanhemmilta rahaa, vaan kumin poltoon ja bensaan piti itse rahat hommata ja tietysti rehellisesti!

tässä nyt alkua.....kiva olisi kuulla nuorempien 80,90 ja 2000 luvulla syntyneiden tarinoita :)

t. 74 syntynyt

[/quote]

kyllä vaan mun -96 syntynyt pikkuveli osaa mopoja rukata ja virittää. Pyöriä on korjannut noin 6-vuotiaasta. Vuosikymmenet vaihtuu mutta kyllä pojat on aina poikia

Vierailija
68/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vielä kommentti...nyky pojat pääsevät helpommalla moponki virittämisessä...eli on eroja milloin on nuoruuden elänyt! Tosin siitä olen katkera kun "meidän aikaan" ei mopolla saanut ajaa "kakspäällä" :( . Poliisi pyysi kerrankin irroittamaan tulpan ja kun tulppa oli irti, heitti takaviistoon niin pitkääle kuin jaksoi....nykyään ei varmaan saisi tehdä näin!! kuuli että mopo ei ollut vakio mutta kun oli vapaa-ajalla niin ei voinut sakottaa (vanha kyläpoliisi)  sanoi äkäisesti että työnnä mopo kotia....nurkan takana uusi tulppa penkin alta jemmasta ja karkkun niin paljon kun mopo kulki.

-se seiskanelonen-

Vierailija
69/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 22:04"]

Kun nämä kaksi ryhmää menevät seminaarimatkalle, 70-lukulaiset kysyvät, että onko tarjolla gin&toniceja. 80-lukulaiset kysyvät että onko käytettävissä wi-fi.

[/quote]

Tämä 80-lukulainen ei edes tiedä, mikä on wi-fi :D

Vaikea tosiaan sanoa, mikä on erona kun kerran olen 80-luvulla syntynyt. Muistan vain, kuinka kouluunkin nettiyhteys tuli -93 eikä edes opettaja osannut käyttää noita koneita, koska oli opetellut vain Commodoren ja Amigan käytön :D  Kaveripiirissä vain yhdellä oli pelikone (vanha kunnon Nintendo) kunnes meidän perhe osti Segan. Kännyköitä ei ollut tuolloin vielä kelläkään, taisivat yleistyä joskus -97 --> (oman kännykän sain ollessani 16v. vuonna 2001). Ylipäänsä oltiin ulkona ennemmin kuin istuttiin sisällä pelaamassa. Ulkona oli paljon mielenkiintoisempaa =) 

Lapsuus oli kyllä melko köyhää noin muutoinkin, ainakin meidän kohdallamme. Isäni menetti työpaikkansa laman aikana ja uudelleen työllistymiseen meni aikaa. Äiti teki paljon vaatteita itse (mistä meitä lapsia sitten kiusattiinkin koulussa) ja yksi makupala kuukaudessa oli suorastaan juhlaa. On jotenkin jäänyt mieleen, kuinka äitini itki illalla (kun luuli lasten nukkuvan) sitä, kuinka saada 50 markkaa riittämään viikon ruokiin (meitä oli neljä lasta ja kaksi aikuista). Ei sieltä pöydästä löytynyt välttämättä kuin makaronia ja jauhelihaa ketsupin kera mutta ainakin oli jotakin vatsantäytettä. Ilmeisesti kynnys hakea apua esim. kirkolta on tuolloin ollut suuri eli omin avuin yritettiin pärjätä viimeiseen asti. 

Mitä nyt katson oman kaveripiirini työllisyystilannetta niin aika moni kärsii pätkätöistä. Jotkut opiskelevat yliopistossa ja lopuilla on vakityöpaikka. Perhekin löytyy monelta.

Vierailija
70/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hienoa!!  En tietenkään yleistä, on poikia jotka taatusti osaa virittää mopoa, virityksiä on tietysi hyviä ja huonoja :)  mites kun kannat eteen ruohonleikkurin, moottorisahan, perämoottorin.....esim yamahan 20 heppaisesta saa käden käänteestä 25 heppaisen ( tehty rekisteröinti lain mukaan 20 hv)...monesti ratkaisee myös "yleistieto" eikä se että suuntautuu vain yhteen "asiaan"

Arvostaisin sitä että nykynuoret joutuisivat ihan oikeasti tekemään ja miettimään, oli sitten asia mikä tahansa, vaikka ruoanlaitto. itse ainakin nuoressani kun kalastin ja metsästin (teen niitä nykyään), niin saalis aina käsiteltiin ja pikku hiljaa siinä opittiin ruoanlaitto. Nyt on kiva kun osaa käsitellä lihat ja kalat, voisit vaikka tuoda elävän sonnin, niin äkkiä olisi sonni kinterissä ja 3-4 tunnin päästä paloiteltu ja vaikka sisäfileet grillissä tai savulohi pöntössä savustumassa....nam nam

Liian moni saan ns."manulle illallisen" , monessakin asiassa. Harmi jos ei vanhemmat osaa näitä "kädentaitoja" opettaa omilleen lapsilleen.

Moniko täällä oleva on lypsänyt lehmää? ehkä me -70 lukulaiset ollaan tätä tehty...nykyään kun mummolassa ei lehmiä ole! Toki tällä taidolla ei mitään tee mutta eipä nyky lapset tiedä mistä ( no sen tietää että jostain tissistä) ja miten maito tulee...no nekin monessa paikaa hoitaa lypsyrobotit

se -74 :)

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:48"]

Korjattiin omat polkypyörät ihan lapsesta asti, 15 veenä viritettiin mopoja (nyky nuoriso ei edes osaisi viilata "tehomäntää" tai tehdä "teharia"=teho pakoputki) ja ajokortti iässä sitten karvanopat autoon ;) ; ei ruinattu vanhemmilta rahaa, vaan kumin poltoon ja bensaan piti itse rahat hommata ja tietysti rehellisesti!

t. 74 syntynyt

[/quote]

kyllä vaan mun -96 syntynyt pikkuveli osaa mopoja rukata ja virittää. Pyöriä on korjannut noin 6-vuotiaasta. Vuosikymmenet vaihtuu mutta kyllä pojat on aina poikia

[/quote]

Vierailija
71/77 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, kyllä se riippuu aika pitkälti kotioloista, ja kiinnostuksen kohteista. Mun pikkuveli -85 ei halunnut edes mopoa, sai tietokoneen. Mulla sentään oli PV 50 aikoinaan, vaikka ei mua tietenkään kiinnostanut sitä rassata, serkkupoika sai uutena mopon vuotta aiemmin kuin minä, kun minä sain sitten käytetyn mopon (tytön käytössä ollut) serkkupoika oli jo moneen kertaan purkanut moponsa osiin ja kasannut taas (joka kerta kai jäi osia yli) ja oli sen tankin maalannutkin moneen kertaan. Mun mopo kun sitten myytiin, oli edelleen kuin uusi :) Serkkupojan mopo oli niin viritetty, että en uskaltanut kokeilla ajaa kuin kerran ykkösellä, lähti niin lujaa että meinas pää irrota :) Kai se satasta ainakin sillä päästeli, ihme kun on vielä hengissä, eihän siinä vauhdissa jarrutkaan toimi. On muuten aika monta autoakin elämänsä aikana romuttanut. Pikkuveli ei ole omaa autoaan kuin vähän kolhaissut, ja ajanut ylinopeutta korttinsa kuivumaan.

Aina kun mulla tulee ongelmaa tietokoneen kanssa, niin kyllä minä soitan pikkuveljelle, ihan kätevää; jos autoon tulee vikaa, kysyn mieheltä ja isäpuolelta, ja sitten vien korjaamolle.

En usko että kalastaminen ja metsästäminen oli minun aikanani edes maalla kaikkien kakaroiden juttu, sen enempää kuin nykyäänkään, luulen että joskus 50-luvulla syntyneillä (eli mun vanhempien sukupolvi) oli itsestään selvyys kalastaa ja metsästääkin. Kaupunkimainen elämä on ollut niin monta vuosikymmentä jo olemassa, että erot yksilöiden välillä on suuria, oli millä vuosikymmenellä hyvänsä syntynyt.

-74 nainen

Vierailija
72/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työpaikat eivät edellytä korkeakoulututkintoa. Olit sitten syntynyt 70/80-luvulla. Totta toinenkin puoli, jos oikeaksi työpaikaksi lasketaan vain korkeakoulua vaativat työpaikat.

Vierailija
73/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla syntyneet on n. 10 vuotta 70-luvulla syntyneitä nuorempia, ja vastaavasti 90-luvulla syntyneet on n. 20 vuotta nuorempia. Vastasiko tämä ap:n kysymykseen?

Vierailija
74/77 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat herkempiä

Vierailija
75/77 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me 70-luvulla syntyneet ollaan X-sukupolvea, 80-lukulaiset millenniaaleja...

Vierailija
76/77 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntyneet ovat jo ihan boomereita,sen huomaa jo keskustelun kommenteista.

Vierailija
77/77 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneet ovat jo ihan boomereita,sen huomaa jo keskustelun kommenteista.

Millenniaali ei ymmärrä mitä sana "boomeri" tarkoittaa.

70-luvulla syntyneet ollaan niin pieniä ikäluokkia, ettei voi puhua boomereista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan