Kaunis suomen kesä? Ulkosuomalainen täällä hei :)
Tultiin sitten perheen kanssa eräästä Välimeren maasta Suomeen kevätlomalle viime viikolla. Tulopäivänä käytiin kauppareissun yhteydessä hakemassa tekstiiliosastolta hanskat joka iikalle ja pipot lapsille.
Kyläpaikan isäntä totesi tänään, että on tämä Suomen kesä ihana, että miten emme asu kesiä täällä. Miestä ja minua huvitti, koska olemme kotosalla käyneet jo 2 kk rannalla viikonloppuisin ja pitäisi sen ihonväristäkin huomata, että aurinkoa on ollut.
Mikä ihmeen joukkopsykoosi teihin Suomen suomalaisiin iskee kevään tullessa, että tätä kylmää ja sateista pohjoisen karua maata pitää väkisin kehua vaikka aihetta ei ole?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:47"]
Golf-virta opetettiin jo ala-asteen maantiedossa.
[/quote]
Milläs luokalla tuo satiiri ja sarkasmi käsiteltiin? Vai kaivelitko sinä päivänä räkää nokastasi kotosalla?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:45"]
Viikkoa myöhemmin täällä on vihreää ja paljon lämpimämpää. :)
Ajattelin juuri, että meillä on kuitenkin vihreä kesä eikä ruskea, palanut, kuten eteläeuroopassa.
[/quote]
Suomen luonto onkin sitten fantsun värinen sen 9 kk vuodesta, eikö? Sellainen ruskea, lehdetön, kurainen, paljas..
ap
Ulkosuomalainen Irlannista kommentoi.
Suomen kesä on mielestäni IHANA! Irlanissa ilmasto on ollut viimeiset viisi vuotta täysin suolenmutkasta, siis aivan järkyttävä. Sitä ennen oli täälläkin upeita hellekesiä ja aurinkoiset talvet joka vuosi.
Kunnon suomalainen lumitalvi voittaa myös epämääräisen sadekauden ihan 6-0, omasta mielestäni. Tulen ensi kuussa Suomeen ja toivon saavani nauttia sellaisesta +20 -ilmasta...
Mä olen eläessäni matkustanut melkein kaikki välimeren maat ja ei niiden kesää kyllä Suomen kesään voi verrata. Karua ja kuivaa. Toki Välimeri itsessään on kaunis ja ihana siellä on uida, mutta ei mun mielestä mikään voita Suomen kesäistä luontoa.
Asun myös Euroopan aivan eteläisessä kolkassa, meren rannalla, olen Suomessa kesät, on mulle liian tukalat olot, monet paikallisetkin lähtevät pois pakoon kuumuutta, pakko olla sisällä kun ulkona on 40 ja yli. Kuka hullu siellä viihtyy. Tykkään suomesta paljon enemmän kun tuosta välimeren alueesta, veitän kesät Turun Saaristossa ja Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Milläs luokalla tuo satiiri ja sarkasmi käsiteltiin? Vai kaivelitko sinä päivänä räkää nokastasi kotosalla?
[/quote]
Satiiri, sarkasmi ja ironia ovat taitolajeja, kyllä. Jos joku lukija ei ymmärrä kirjoittajan ironiaa, on kirjoittajan todella helppo syyttää lukijaa ironian ymmärtämättömyydestä sen sijaan, että hän itse miettisi, oliko vika sittenkin yrityksessä tuottaa ironiaa. Sen takia en syytäkään sinua siitä, ettet ymmärtänyt Golf-virta-kommenttiani sarkasmiksi. Olihan se niin lyhytkin, ettei siinä ollut kauheasti ironista tulkintaa tukevia markkereita.
Kesässä on kuule kaunista paljon muutakin kuin se lämpö. Suomen luonto on kesäisin niin kaunis ja yöttömät yöt..
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:54"]
Tulen ensi kuussa Suomeen ja toivon saavani nauttia sellaisesta +20 -ilmasta...
[/quote]
Realismia on kuitenkin fleecetakki, +15 ja paljon sääskiä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:35"]
11 lisää: ymmärtääkö ap mitään maantieteestä? Välimeren kesän pituutta ei oikein voi verrata Suomen kesän pituuteen, toisaalta Grönlannissa jaIslannissa kesä on vielä lyhyempi ja kylmempi. Teidän kesänne on kylmä ja lyhyt jos vertaa vaikkapa Saudi-Arabian tai Etiopian kesään. Talvilomaa jos vietämme Välimeren loma-asunnolla, niin itse syömme ulkona t-paidoissa, kun on +20 mutta afrikkalaiset kävelevät kaduilla pipot päässä ja toppatakit päällä. Kaikki on suhteellista.
Mutta provojahan nämä, aika väsyneitä sellaisia.
[/quote]
Sinulla on hyvin epäjohdonmukainen ajattelutyyli, pää jäässä? ;) Minusta em. maiden kesiä voi hyvin verrata vaika ymmärtäisi, että lähtökohdat ovat täysin eri. Tässä kun ei ole kyse maantieteestä vaan ihmisten mieltymyksistä! Ja en ymmärrä erikoisen paljon maantieteestä, sinä tiedät varmaan golf-virrat ulkoa ja muuta hienoa. Hyvä ja 10+!
ap
[/quote]
Ei, päinvastoin minulla on hyvin johdonmukainen ajattelutyyli, olenhan matemaatikko. Jo peruskoulun matematiikan opettajamme tapasi sanoa, että älkää verratko omenoita ja appelsiineja. Ja kyllä, koen että omaan hyvin laajan ja poikkitieteellisen yleissivistyksen ja pystyn tätä taustaa vasten suhteuttamaan monia asioita, ilmiöitä ja tapahtumia. t. 11
Voi, Suomen kesä on ihana, puhumattakaan lapin karunkauniista ja erittäin lyhyestä kesästä! Suopursu tuoksuu ja hyttynen inisee korvan juuressa, minun lapsuuden kesäni! Ja yötön yö siihen päälle, jospa tänä kesänä pääsisi kotimaisemiin!!
ap ei oo tainnu oikeesti koskaan edes käydä välimeren maissa. jos olis, tietäis hänkin, että pari viikkoa sitten espanjassa satoi lunta, jne. nyt suomessa on paljon lämpimämpää kuin keski-euroopassa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:17"]
Nythän on vasta toukokuu. Ap:lla on nyt mennyt vuodenajat pahasti sekaisin. Todellisuudessa se ap taitaa kuitenkin asua ihan siellä Porvoossa.
[/quote]
Oih! Niin ihanan suomalainen kommentti. Pointtini olikin se, että meillä on ollu se ihana xxx maan kesä jo 2 kuukautta ja alkupuolella vasta mennään. Täällä se kesä ei ilmeisesti ole vielä alkanut? :) Pitkä tämä ihana kesä ei ainakaan ole, jos kesto on noin 3 viikkoa.
ap
[/quote]
Suomessa onkin ihanan kesän lisäksi ihana kevät :)
Siis mitä vittua sä täällä sitten teet, jos koko paikka ärsyttää sua noin paljon?
Ja mikä tän aloituksen tarkoitus oli? Moittia ihmisiä jotka kehuvat Suomen kesää? Toisessa lauseessa sanot että ihmiset valittaa koko ajan ja toisessa valitat itse kun suomalaiset kehuu Suomen kesää.
Ääh. Mä putosin kärryiltä :D
Suomen kesä on mielentila. Jos on ap:n kaltainen kurttunaama ja joka asiasta vikisijä niin yhtä ankeaa se on Bermudallakin olotila kun ei ole itsensä kanssa hyvä olla.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:51"]
[/quote]
[/quote]
Satiiri, sarkasmi ja ironia ovat taitolajeja, kyllä. Jos joku lukija ei ymmärrä kirjoittajan ironiaa, on kirjoittajan todella helppo syyttää lukijaa ironian ymmärtämättömyydestä sen sijaan, että hän itse miettisi, oliko vika sittenkin yrityksessä tuottaa ironiaa. Sen takia en syytäkään sinua siitä, ettet ymmärtänyt Golf-virta-kommenttiani sarkasmiksi. Olihan se niin lyhytkin, ettei siinä ollut kauheasti ironista tulkintaa tukevia markkereita.
[/quote]
Ironia on kohtalon ivaa, se ei ole taitolaji. Jos ap käyttää viestissään golf virta -käsitettä, niin eikö ole oletettavaa, että hän tietää, mikä golf virta on? :D Tässä kohtaa ainakin tälle lukijalle avautui tekstissä käytetty sarkasmi. :D Oot hölömö ja ehkä ass?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:12"]
Siis mitä vittua sä täällä sitten teet, jos koko paikka ärsyttää sua noin paljon?
Ja mikä tän aloituksen tarkoitus oli? Moittia ihmisiä jotka kehuvat Suomen kesää? Toisessa lauseessa sanot että ihmiset valittaa koko ajan ja toisessa valitat itse kun suomalaiset kehuu Suomen kesää.
[/quote]
Tarkoitus oli nimenomaan moittia ihmisiä, jotka valheellisesti kehuvat Suomen kesää.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 13:48"]
Tultiin sitten perheen kanssa eräästä Välimeren maasta Suomeen kevätlomalle viime viikolla. Tulopäivänä käytiin kauppareissun yhteydessä hakemassa tekstiiliosastolta hanskat joka iikalle ja pipot lapsille.
Kyläpaikan isäntä totesi tänään, että on tämä Suomen kesä ihana, että miten emme asu kesiä täällä. Miestä ja minua huvitti, koska olemme kotosalla käyneet jo 2 kk rannalla viikonloppuisin ja pitäisi sen ihonväristäkin huomata, että aurinkoa on ollut.
Mikä ihmeen joukkopsykoosi teihin Suomen suomalaisiin iskee kevään tullessa, että tätä kylmää ja sateista pohjoisen karua maata pitää väkisin kehua vaikka aihetta ei ole?
[/quote]
voi jeesus, lopeta nama aloitukset. Onko sulla niin pienet, auringossa kutistuneet aivot, etta on vaikea ymmartaa, etta ihmiset pitavat eri asioista.
terveiset Singaporesta, missa sinne sun rannalle paasee joka ikinen paiva ;)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:12"]
[/quote]
Tarkoitus oli nimenomaan moittia ihmisiä, jotka valheellisesti kehuvat Suomen kesää.
ap
[/quote]
Tä? Kyllähän mäkin kehun mun miestä vaikkei varmaan kaikkien mieleen oliskaan. Moititko kaikkia jotka ei tykkää samoista asioista kuin sä?
ei suomen kesä ala vielä toukokuun alussa. ja vain dorka lähtee ilman hanskoja yhtään mihinkään keski-euroopassakaan näinä päivinä.
t. aamulla oli +8
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:30"]
Itse asun Keski-Euroopassa ja täällä keväiset ilmat alkavat huhtikuun alussa, kesällä tyypillisesti 25-35 astetta lämmintä. Mutta siitä huolimatta koen, että kesä Suomessa on kauniimpi kuin täällä. Suomen luonto on niin ihana, mäntymetsät, koivikot ja peltomaisema, sellaista ei täällä ole. Ja lämpöä on useimmiten ihan riittävästi ainakin minulle. Mielestäni kesää ei välttämättä tee lämpö vaan kesäinen luonto. Tosin kyllähän minäkin odotan aurinkoisia ilmoja kun lomalle tullaan. Maltan tuskin odottaa!
[/quote]
Komppaan 100% tätä. Ei ole Suomen kesän voittanutta. Innolla odotamme taas kesälomaa Suomessa. Onneksi meillä on aika lyhyt lentomatka sinne.
[/quote]
Eikö sieltä sveduista pääse helpommin laivalla?
[/quote]
Mitä niiin hienoa on siinä, että 2 kertaa vuodessa saa oikein kunnon kurakelit? Me asuimme 4 vuotta jenkeissä ja siellä oli upeaa kun ei tarvinnut ostaa välikausivaatteita, ei pestä kuraa koirasta ja lapsista. Aina oli lämmin ja luonto kaunis.
Jos joku kehuu suomen luontoa vihreäksi, niin se on vihreä 3 kk vuodesta! :D mutta suomessa suomalainen ruskea puu on sekin kaunis. Välimeren palanut ruskea puu on ruma. Toisaalta lämpimissä maissa kastellaan puistot ja viheralueet, joten eivät ole oikeasti ruskeita kuin eräiden mielikuvissa. :D