Kuinka usein joudutte pyörtämään kaupasta ulos...
...koska haluatte välttää törmäämästä tiettyyn ihmiseen, joka juuri sattumoisin tupsahti kauppaan samaan aikaan. Minulle tämä sattui viimeksi tänään. Jouduin koukkaamaan äkkiä jäätelötiskin kautta ulos ja jäi muut ruokaostokset ostamatta.
Sama pätee esim. jos joutuu vaihtamaan kulkureittiä kaupungilla tai lenkillä huomattuaan riittävän ajoissa, että joku "ei toivottu" ihminen on osumassa kohdalle.
Hemmetin kiusallisia tälläiset tilanteet, mutta minkäs teet, kun asut liian pienessä kaupungissa :o/.
Kommentit (233)
Kannattaisiko hakea apua, jos normaali arki ja ihmisten kohtaaminen rassaavat noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä. Mulle on ihan se ja sama vaikka kaupassa olisi samaan aikaan exäni tai joku joka ei pidä minusta. Ei sille ole mikään pakko puhua. Jatkan normaalisti ostosteni tekoa.
Jos se toinen ois kiusannut sua jollain sun hänelle uskomallasi heikkoudellasi, joka on nolo, tuskin haluaisit törmätä. Siis ihan esimerkkinä.
Siis muiden tuttujesi kanssa nauranut sitä vaikkapa sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä, miksi ei voi kävellä ohi, vaikka olisikin ei-toivottu tuttu. en jää juttusille, jos ei huvita.
Hyvät sulle. On se vaan kuitenkin vaivaannuttavaa, kun ei jotenkin kehtaa kävellä vaan ohi nokka pystyssä ja sit jos sanoo hei, niin harvoin se siihen jää............ ja sitten vee-ituttaa ihan huolellla. Menee aikaa ja energiaa ihan hukkaan turhia lätistessä.
"Hei, nyt en ehdi jäädä juttelemaan" ja matka jatkuu. Onpa vaikeaa....
Entäpä, jos toinen ajattelee sen olevan tekosyy? Siis jos ei kiinnostakaan jäädä ja yleensä jäät kohteliaisuudesta?
Siinähän sitten ajattelee. Ei sillä ole mitään merkitystä. Jos en ole kiinnostunut ko. henkilön seurasta, eivät hänen ajatuksensakaan minua kiinnosta.
Kaikki eivät ole tuollaisia epäsosiaalisia moukkia, katsos.
Otetaanpa uusiksi, kun ei kerralla mennyt perille: Sosiaalinen ei ole synonyymi puheliaalle kaikkien kanssa juttelemaan jäävälle. Näin ollen ei myöskään ole epäsosiaalista, jos ei juttele kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko hakea apua, jos normaali arki ja ihmisten kohtaaminen rassaavat noin paljon?
Kantsisko itse, jos et edes tajua milloin olet satuttava (jos et tajua aloittajan ongelmaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä, miksi ei voi kävellä ohi, vaikka olisikin ei-toivottu tuttu. en jää juttusille, jos ei huvita.
Hyvät sulle. On se vaan kuitenkin vaivaannuttavaa, kun ei jotenkin kehtaa kävellä vaan ohi nokka pystyssä ja sit jos sanoo hei, niin harvoin se siihen jää............ ja sitten vee-ituttaa ihan huolellla. Menee aikaa ja energiaa ihan hukkaan turhia lätistessä.
Entäpä, jos toinen ajattelee sen olevan tekosyy? Siis jos ei kiinnostakaan jäädä ja yleensä jäät kohteliaisuudesta?
Siinähän sitten ajattelee. Ei sillä ole mitään merkitystä. Jos en ole kiinnostunut ko. henkilön seurasta, eivät hänen ajatuksensakaan minua kiinnosta.
Otetaanpa uusiksi, kun ei kerralla mennyt perille: Sosiaalinen ei ole synonyymi puheliaalle kaikkien kanssa juttelemaan jäävälle. Näin ollen ei myöskään ole epäsosiaalista, jos ei juttele kaikkien kanssa.
Niin, no siinä tapauksessa tajuat kai, että jos ihminen normaalisti sitä on, ei voi toimia, kuten sinä, joka sitten ilmeisesti et ole? Ei kauhean sosiaalista, jos et tätä tajua...
Alko. Käyn nykyään Alkossa naapuri paikkakunnilla, koska oman paikkakunnan Alkoon en voi mennä, sillä viereisessä smarketissa käy usein eräs henkilö, jonka mukaan kaikki Alkon asiakkaat on rapajuoppoja. En halua antaa hänelle sitä iloa, että pääsee liittämään minut siihen kategoriaan. Siitä juoruämmästä on niin paljon harmia ollut, että en halua törmätä häneen missään. En kaupassa, en kadulla, en uimahallissa, en yhtään missään. Olen heivannut hänen tuttavansa ja tyttärensä facekavereistani ja estänyt heidät kaikkialla facessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä. Mulle on ihan se ja sama vaikka kaupassa olisi samaan aikaan exäni tai joku joka ei pidä minusta. Ei sille ole mikään pakko puhua. Jatkan normaalisti ostosteni tekoa.
Jos se toinen ois kiusannut sua jollain sun hänelle uskomallasi heikkoudellasi, joka on nolo, tuskin haluaisit törmätä. Siis ihan esimerkkinä.
Terve aikuinen kykenee kohtaamaan ihan kenet tahansa sen verran, mitä kaupassa ohi käveleminen vaatii. Jos ei kykene, on syytä hankkia apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuommoinen epäsosiaalinen asiaa tajuaisikaan.
En ole tuo sama, mutta se, että pitää rajansa ystävällisesti on eri asia kuin epäsosiaalisuus. Esim. jos mulla on kiire, niin osaan sanoa ystävällisesti, että nyt on pakko kiiruhtaa.
Kuitenkin joidenkin ihmisten aktiivinen välttely ja pelkääminen kuulostaa todella neuroottiselta ja oudolta toiminnalta. Teini-ikäiset voivat toimia siten, mutta aikuisella ei pitäisi olla aihetta sellaiseen.
Kyllä voi olla, syynä esim. juuri muiden ihmisten ilkeys. Ja siis jos yleensä jää juttelemaan kohteliaisuussyistä on vaikeaa sanoa ystävällisesti, että nyt ei sovi ilman, että se vaikuttaisi täysin tekosyyltä, jonka arvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve aikuinen kykenee kohtaamaan ihan kenet tahansa sen verran, mitä kaupassa ohi käveleminen vaatii. Jos ei kykene, on syytä hankkia apua.
Entä jos ei vain halua? Miten se ei muka olisi tervettä? Onko noin vaikeaa ja vastenmielistä tajuta, että ehkä sinutkin voidaan kokea noin? Pitää selittää, että toisen täytyy olla sairas? Ehkäpä itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no siinä tapauksessa tajuat kai, että jos ihminen normaalisti sitä on, ei voi toimia, kuten sinä, joka sitten ilmeisesti et ole? Ei kauhean sosiaalista, jos et tätä tajua...
Normaalisti on mitä? Ja miten sosiaalisuus liittyy sen tajuamiseen, millainen joku on tai ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantsisko itse, jos et edes tajua milloin olet satuttava (jos et tajua aloittajan ongelmaa).
Miten tässä oli satutettu? Ai se, että joku on pudottanut Facebook-kavereistaan? Mullekin on käynyt niin joskus ja sen asian kanssa nyt vain on elettävä. Kyllä se harmitti, mutta en ottanut sitä kovin raskaasti.
Vierailija kirjoitti:
Alko. Käyn nykyään Alkossa naapuri paikkakunnilla, koska oman paikkakunnan Alkoon en voi mennä, sillä viereisessä smarketissa käy usein eräs henkilö, jonka mukaan kaikki Alkon asiakkaat on rapajuoppoja. En halua antaa hänelle sitä iloa, että pääsee liittämään minut siihen kategoriaan. Siitä juoruämmästä on niin paljon harmia ollut, että en halua törmätä häneen missään. En kaupassa, en kadulla, en uimahallissa, en yhtään missään. Olen heivannut hänen tuttavansa ja tyttärensä facekavereistani ja estänyt heidät kaikkialla facessa.
Tässä hyvä esimerkki. Ei, vaan tämän kirjoittajan pitää olla todella sairas, niinhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei vain halua? Miten se ei muka olisi tervettä? Onko noin vaikeaa ja vastenmielistä tajuta, että ehkä sinutkin voidaan kokea noin? Pitää selittää, että toisen täytyy olla sairas? Ehkäpä itse olet.
No se on toki eri asia. Ap:n kuvauksesta sai sen käsityksen, että hän ei kykene kohtaamaan tuota ihmisestä. Minulle on ihan ok, jos joku ei minua halua tavata. Olen aikuinen ja ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä myös toisten ihmisten suhteen. Kaikista ei tarvitse tykätä. Mutta siinä vaiheessa tilanne on huolestuttava, jos ei pysty kohtaamaan niitä, joista ei pidä. Katsos, kun aikuisten maailmassa usein joutuu sellaistakin tekemään. Ja siitäkin selviää, jos on terve.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Mutta miksi alistut toisaalta tuollaisen kiusaamiseen? Miksi välität tuollaisesta? Et ole varmaankaan paikkakunnan ainoa ihminen, joka käy Alkossa. Miksi silti hänen tyttärensäkin poistit kavereista? Kannattaa varmaan relata, niin elämä ei muutu liian hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä oli satutettu? Ai se, että joku on pudottanut Facebook-kavereistaan? Mullekin on käynyt niin joskus ja sen asian kanssa nyt vain on elettävä. Kyllä se harmitti, mutta en ottanut sitä kovin raskaasti.
No minäpä otin sen aika raskaasti, koska olemme tämän kyseisen ihmisen kanssa kirjoitelleet ja jutelleet aika henkevistä asioista ja sitten hän vain yhtä-äkkiä oli "siivonnut" minut pois naamakirjaystävistään. Itselläni on hyvin vähän ihmisiä naamakirjaystävinä ja näiden kaikkien kanssa olen huomattavasti enemmän kuin hyvänpäiväntuttu. / Ap
Mä käyn aina töiden jälkeen kaupassa, on nälkä, väsy ja haluan vaan nopeasti kotiin.
En minäkään siinä paljon ihmisiä vilkuile, tavarat vaan äkkiä kärryyn ja kassan kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki. Ei, vaan tämän kirjoittajan pitää olla todella sairas, niinhän?
No ei se ihan tervettäkään ole, jos antaa selkeästi mt-ongelmaisen juorueukon määritellä tekemisiään. Estämiset ymmärrän, mutta tuo Alkon välttäminen menee yli. Sellaisella toiminnalla antaa ymmärtää, että eukon harhoissa on totuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei silti kertonut konkreettista syytä tuolle ongelmalle. Ei kai Facebookin kavereista pudottaminen nyt noin iso juttu ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse toimit, jos tekemisiäsi listaa ja raportoi Ulla Taalasmaan, Kontio&Parmaksen Kyylän sekä Hyacinth Bucketin pahimmat puolet omaava henkilö? Kyllä se sairas on joku ihan muu kuin minä.
Sepä se. Kohteliaisuuttahan (typerää sellaista) se yleensä on. Jos kehtaisi suoraan sanoa - tai better yet, olla sanomatta mitään - niin kävelisin vain ohi välittämättä rotan häntäkarvan vertaa kenestäkään yhtään mitään. Sitä on vain koulittu niin muka tavoille, että pitäisi se muutama sana vaihtaa, vaikka kuinka vituttaisi.