Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joita luullaan vähävaraisiksi, mutta ette oikeasti ole. Mistä asia johtuu?

Ihansama
11.07.2020 |

Miten se tulee esiin?

Itselläni tämä tilanne, eikä se haittaa ollenkaan. Useita erikoisia tilanteita on tämän takia koettu.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä etten halua kertoa ihmisille varallisuudestani. En käytä merkkivaatteita, koska nekin on ihan samalla lailla tehty jossain lapsityövoimalla kun halpisvaatteetkin, muutenkin on vaikea löytää oikeasti kauniita desginvaatteita. Yleensä teetän vaatteeni ompelijalla. Kodissani on designhuonekaluja, mutta harva pääsee kotiini vierailemaan. En viitsi ostaa kallista autoa, koska ne on tehty vain näyttämismentaliteetin vuoksi, eli on hinnoissa sitä kuuluisaa pienen munan lisää. Nyt korona-aikaan ostin sellaisen parin tonnin koslan, eli senkin vuoksi naapurini luulevat ettei ole varaa ostaa parempaa.

Vierailija
42/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku luulee, koska työskentelen duunariammatissa. Olen ollut työelämässä 18-vuotiaasta asti ja asustellut velattomassa asunnoissa 30-vuotiaasta lähtien. Serkut kävi sentään yliopiston ja nyt sitten valitellaan, kun ei niillä humanististen alojen palkoilla saa edes opintolainoja maksettua, saati että olisi toivoakaan ostaa omaa asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailunkestävyyteni on n. 20 minuuttia ja pidän yksinkertaisista vaatteista. Juuri kastoin lomakuvia 6 vuoden takaa ja totesin, että minulla on edelleen se n. 10 € maksanut neuletakki ja samanhintainen sateenvarjo. Housut ovat vaihtuneet, koska painoa on tulut lisää 5 kg tänä aikana.

Vierailija
44/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suku luulee, koska työskentelen duunariammatissa. Olen ollut työelämässä 18-vuotiaasta asti ja asustellut velattomassa asunnoissa 30-vuotiaasta lähtien. Serkut kävi sentään yliopiston ja nyt sitten valitellaan, kun ei niillä humanististen alojen palkoilla saa edes opintolainoja maksettua, saati että olisi toivoakaan ostaa omaa asuntoa.

Jaa. Minua taas suku pitää köyhänä, koska olen humanisti 😅

Vierailija
45/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme itäisessä Helsingissä kerrostalossa.

Vaatteet käytämme loppuun, erityisesti lapsilla. Emme käy kaukomatkoilla.

Vierailija
46/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se johdu pitkälti vaatteista, hoitamattomasta parrasta ja yleisestä habituksesta joka ei varallisuudesta kerro. Vaatteet ostan prismasta ja niitäkin ostan melko harvoin. Sukkien lisäksi en joka vuosi edes vaatteita osta. Harva ihminen joka minua ei tunne tuskin uskoisi, että tienaan 90 000€ vuodessa. Eipä sen niin ole väliäkään. Oikeastaan ainoat ”merkkituotteet” mitä minulla on päälläni on serengetin aurinkolasit ja omegan kello. Kelloakin osassa aikoinaan myyjä hieman kyseenalaisti, että onkohan minulla tuohon varaa.

Sen olen huomannut, että hieman on välillä vaikea saada palvelua. Viime kuussa kävin ostamssa kengät ja myyjä valitteli ettei oikein ole ale-kenkiä minun koossa jäljellä. Sanoin ettei sillä ole väliä, että tuo nyt muutamaa eri mallia speksieni pohjalta. Myyjä oli kovin hämillään, kun poistuin kolmen kenkäparin kanssa kaupasta kun en osannut päättää mitkä kengistä haluan.

Vierailija
47/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas luullaan varakkaaksi vaikka en sitä ole ja en edes näytä olevani. Olen ihan hyvätuloinen, mutta en varakas. 

Jos ihmisellä on terve itsetunto eikä hartiat ole kyyryssä ja katse alaspäin luotuna, niin ehkä silloin oletetaan hänen olevan ainakin ns. hyväosainen.

Vierailija
48/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhtuneet/juntit vaatteet ja vanhat autot. Muutenkin pihi, joskin terveelliseen sapuskaan laitan rahaa. Ja kalastus/eräilyvälineiden pitää olla laadukkaita.

Vierailija
49/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja. Naapurit jne kuvittelevat, että uusi auto jne johtuu siitä, että "vein" mieheltä rahat avioerossa. Tosiasiassa tienaan yli 100k vuodessa, ex huomattavasti vähemmän ja ostin sen ulos omakotitalostamme. Ex maksaa minimielarit eikä mitään harrastuksia tai lomia lapsille, eikä edes halua nähdä niitä kuin pari kertaa vuodessa. Maksan siis itse kaiken.

Vierailija
50/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiholla luen rikkaiden elämästä täällä. Itse kun olen taloudellisesti niin pohjalla kuin mahdollista ja joudun hankkimaan elämiseen rahaa hyvin kyseenalaisillakin keinoilla. Olisinpa joskus edes normaalituloinen. Nauttikaa elämästä. Rahahuolet syö elämänlaatua ihan älyttömästi.

Kaiholla minäkin vielä noin 15 vuotta sitten normaalituloisten elämää katselin. Kahden pienen lapsen yh, ammattikoulussa ja osa-aikatyössä. Aina rahapulassa ja poissa lasten elämästä. Tuntui tosi pahalta.

En nytkään mikään hyvätuloinen ole, mutta kuitenkin vakityöpaikka, omakotitalo, auto ja jo aikuiseksi kasvaneita lapsiakin on varaa rahallisesti avustaa sekä eläkesäästöjä kartuttaa. Ensimmäinen lapsenlapsi tulossa. En minä paljon itse tarvitse, kunhan jälkikasvulla on asiat hyvin, olen tyytyväinen.

Vierailija
51/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ulospäin tavalliset asiat, autot, talo ja mökki ym, mutta ei velkaa.

Useat, joita luullaan rikkaaksi omaavat jopa 600 000 velat, joilla on asuntoja ja autoja vaihdeltu, mutta velkaa on otettu kaupoissa aina vaan lisää. Nämä "köyhät rikkaat"pröystäilevät näkyvästi mutta nettovarallisuus on pitkästi miinuksen puolella.

Vierailija
53/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienasin viime vuonna 240k€ ja keskimäärin viimeiset 10 v n 200k€ netto.

Aloitin sijoittamisen pörssiin 93 vuonna 18 vuotta täytettyäni.

Teen raksalla kylppäreitä ja työmaakopissa tuskin kukaan tietää varallisuuttani.

Lopetan fyysiset työt 30.05 2021 syntymäpäivänäni.

Tulen saamaan aikanaan myös miljoonaperinnön, isäni on yli 8 kymppinen (pitkää elämää toki toivon hänelle ja terveyttä, mutta kukaan ei elä ikuisesti)

Auto mallia 2012.

Vaatteet siistit. mutta vanhoja.

Teen itse ruokani, en pidä ravintolaruoista, paitsi pari kertaa vuodessa.

Velaton 90m2 omakotitalo.

Ei juuri mitään kuluja.

Matkailua harrastan lomilla ja tulevat vuodet asun kesät Suomessa, talvet Thaimaassa, keväät ja syksyt Slovakiassa. Lämmin on mukavaa.

Vaimo "eläköityy" kanssani.

Vierailija
54/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-elämä jäänyt päälle vaikka tulot nousseet yli keskitulon. Edelleen halpa yksiö, 18v vanha auto jne. En yksinkertaisesti halua laittaa autoon ja asumiseen enempää rahaa. Sijoituksiin on kertynyt ihan mukavasti. Velkaa 0€ joten hyvin jää rahaa sijoittaa joka kk.

Vierailija
55/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kerrostalolähiössä. Me pidämme kodistamme, mutta aika usein saamme vastailla kysymyksiin, että miksi ette asu ”leveämmin”.

Kumpikaan meistä ei halua omakotitaloon. Ja lasten koulu on lähellä, vaikka onkin lähiökoulu.

Meillä on varallisuutta ja perin itse juuri toisen vanhemmistani. Pelataan rahoillamme pörssissä ja ostan, mitä haluan.

Vierailija
56/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maatalapalkka-alalla ja etenkin Työkaverit luulee, että olen varaton.

No, minulla on mies joka tienaa 3 kertaa minun palkkani.

Todellisuudessa tililläni on tuhansia, minun palkkani jää minulle. Maksan toki ruokia ja lasten menoja, mutta laskuihin tms. ei mene rahaa.

En ostele kalliita vaatteita, ajan tavallisella halpamerkkiautolla, tukka yleensä laittamatta, omat eväät töissä, ei matkustella. Talo on uusi, mutta sisustettu lähinnä Ikealla...

Vierailija
57/82 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista huomaa, että ulkoisten merkkien perusteella todellakin arvioidaan jopa itselle vieraiden ihmisten varsllusuutta.

Vierailija
58/82 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Asumme suhteellisen vaatimattomassa talossa, mutta sijainti on meille sopiva ja olemme laittaneet sen mieleiseksemme. Sisustukseen ei sopisi kalliit design-lamput koska kokonaisuus on varsin boheemi. En osta turhaa, koska en halua enempää tavaraa, en siksi että ei olisi varaa. Pukeutuminen ei kiinnosta minua, joten ostan vaan eleettömiä käyttövaatteita. Kengissä ja ulkoiluvaatteissa panostamme laatuun. Matkustellessamme asumme Airbnb:ssä, koska minusta niissä pääsee näkemään enemmän paikallista kulttuuria kuin hotellikomplekseissa yms.  Säästöön/sijoituksiin on jäänyt sen verran että ellei tilanne oleellisesti muutu, voimme ostaa lapsille opiskelukämpät kun lähtevät kotoa. 

Tarkennan vielä, että ei meitä varsinaisesti "vähävaraisena" pidetä, koska mun ammattini on tiedossa ja olen hyvätuloinen. Mutta puolisoni ei ole työelämässä vaan elää pääomatuloilla ja käytännössä tienaa saman kuin minä. Kuvitellaan siis että mun palkkatuloilla elätetään koko iso perhe ja siksi pitää elää säästeliäästi. 

Vierailija
59/82 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytetään mieheni kanssa lähinnä kylähulluparilta, vapaa-aikana siis, kun tuolla hiihdetään menemään. Pieruverkkarit ja joku tuulitakki on meidän vapaa-ajan pukeutuminen. Asutaan ihan tavallisessa talossa, autosta joku tosin voi päätellä oikeaa tulotasoamme.

Voisin ostaa vaikka joka päivä jonkun 2000€ merkkikäsilaukun, jos niin haluaisin. En halua. Ostan ennemmin kirppikseltä.

Tosin nautin myös satunnaisesti siitä, että menen niissä pieruverkkareissa ns. paremman väen vaateliikkeeseen, jossa en yleensä palvelua saa, ja ostan useammalla tonnilla töihin vaatetta 😀

Vierailija
60/82 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmaan naapurusto luuli näin pitkään. Ei olla rikkaita, mutta hyvätuloisia ja käytetään rahaa järkevästi.

Ekat vuodet tässä asuessa ei osa edes tervehtinyt. Kun pihaan tuli kohtuuhintainen auto, niin alkoi osa moikata. Nyt korjataan ja huolletaan taloa normaaliin tapaan, maalausta, terassia, laattoja, ym. Ja alkaa olla jopa kateutta, miten on varaa.

Taloa ostaessa jo pitää pohtia tulevia remontteja, säästää. Tinkiä ehkä jostain muusta kuten matkustelu joka vuosi. Joka vuosi korjataan jotain. Ei meilläkään ole enempää laittaa yhtenä vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi