Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joita luullaan vähävaraisiksi, mutta ette oikeasti ole. Mistä asia johtuu?

Ihansama
11.07.2020 |

Miten se tulee esiin?

Itselläni tämä tilanne, eikä se haittaa ollenkaan. Useita erikoisia tilanteita on tämän takia koettu.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparivaatteet, vanha ketjulukon kolhima pyörä, kaupungin vuokra-asunto, hintatietoisuus, ei mitään logoja missään. Tarkemmin katsova/kuunteleva saattaa huomata että olen ostamassa asuntoa, ei ole oikein rahahuolia, ja laukkuni, kenkäni, koruni jne. ovat laatutavaraa ja oikeista materiaaleista. Ostan ja omistan mieluummin vähän ja laadukasta, enkä halua kissan kokoisia logoja tavaroihini. En ole mikään kävelevä mainos.

Minulla on pankissa puolet asunnon hinnasta säästettynä, nyt odotan vain kivan asunnon tulemista markkinoille.

Vierailija
22/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt varmaan ihan vähävaraiseksi sentään luulla, mutta varattomammaksi kuitenkin kuin mitä todellisuus on. 

Asun vaatimattomammalla asuinalueella kuin mihin olisi helposti varaa, ajan vanhemmalla autolla kuin mihin olisi varaa ja ostan vaatteita, jotka ovat kertakäyttömuotia kalliimpia, mutta eivät mitään statusmerkkivaatteita. 

Sama täällä. Asumme suhteellisen vaatimattomassa talossa, mutta sijainti on meille sopiva ja olemme laittaneet sen mieleiseksemme. Sisustukseen ei sopisi kalliit design-lamput koska kokonaisuus on varsin boheemi. En osta turhaa, koska en halua enempää tavaraa, en siksi että ei olisi varaa. Pukeutuminen ei kiinnosta minua, joten ostan vaan eleettömiä käyttövaatteita. Kengissä ja ulkoiluvaatteissa panostamme laatuun. Matkustellessamme asumme Airbnb:ssä, koska minusta niissä pääsee näkemään enemmän paikallista kulttuuria kuin hotellikomplekseissa yms.  Säästöön/sijoituksiin on jäänyt sen verran että ellei tilanne oleellisesti muutu, voimme ostaa lapsille opiskelukämpät kun lähtevät kotoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä käyn hyväpalkkaisessa työssä ja oon perinytkin rahaa, mutta pukeudun nuhjaisesti ja erittäin kuluneisiin, hillitynvärisiin vaatteisiin. Käytän melkein aina samoja tai ainakin keskenään hyvin samannäköisiä vaatteita. Pukeudun vain juuri niin siististi, että se "riittää" työkuvioissani, mutta en satsaa yhtään ylimääräistä ulkonäkööni. Olen tosin hoikka, syön terveellisesti, ja käyn harvoin, mutta hyvällä kampaajalla (hiukset ovat pitkät, niin tasaan lähinnä latvoja ja pyydän olaplexin ja pari raitaa). Mutta mitään ylimääräisiä härpäkkeitä en harrasta missään asiassa ja olen tosi hissunkissun muutenkin. Olen kohdannut alentuvaa kohtelua joskus ja musta tulee ilmeisesti vääränlainen käsitys ulkopuolisille helposti.

En edes viitsi vastata, kun tämä vastaaja jo kirjoitti puolestani. ;-)

Vierailija
24/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen duuni alle 30ke/v, vanha auto ja edullisesti syöminen hämää monia. Olen arjen pihistelijä. Pyöräilenkin usein säästön vuoksi.

Toisaalta on kohtuu hyvin sisustettu omistusasunto kalliilta alueelta ja sijoituksissa kuusinumeroinen nettosumma. Nämä vaan on useimmilta piilossa. 

Vierailija
25/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutan ehkä naiselta, joka panostaisi ulkonäköön muuten, mutten voi rahan puutteen takia. Oikeasti ei vain kiinnosta.

Vierailija
26/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiholla luen rikkaiden elämästä täällä. Itse kun olen taloudellisesti niin pohjalla kuin mahdollista ja joudun hankkimaan elämiseen rahaa hyvin kyseenalaisillakin keinoilla. Olisinpa joskus edes normaalituloinen. Nauttikaa elämästä. Rahahuolet syö elämänlaatua ihan älyttömästi.

Vierailija
27/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tilanteita olet sen vuoksi kokenut, ap?

Tilanteita on todella paljon, mutta uusimpana seuraava:

Tuttavat, jotka ehdottivat yhteisreissua ja aina itse yöpyvät hotellissa ja syövät ravintolassa, ehdottivat meille telttamajoitusta kohteeseen, jossa se olisi melko epäkäytännöllistä. Asia tuotiin esiin vähän häpeillen kertomalla että olisi sitten edullistakin ja voisimme hakea esim. Lidlistä eväät.   Sanoin suoraan, että meille (molemmissa perheissä pari lasta) sopii kyllä hotellilomakin tälle reissulle.

Telttamajoituksessa ei ole mitään vikaa ja voisin hyvin retkeillä, mutta retkireissut sitten erikseen.

En itse kauhistele hintoja tai puhu raha-asioista muutenkaan.  Meillä on 12v vanha auto ja asumme vuokralla kaupungin keskustassa. Meillä on ihan siistit vaatteet ja teemme paljon asioita, mutta en postaa niitä Instaan tai Facebookiin.

Emme ole varakkaita, mutta perheemme nettotulot ovat vaihdellen 7000-8000 euroa, joten pärjäämme erittäin hyvin. 

Vierailija
28/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmaa mun Tokmannin vaatteista 😂 turha näillä läskeillä on sen kummempaa vaatetta ostaa.

T. Suaminainen

Vierailija
29/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vähävaraisen raja? 

Vierailija
30/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu varmaa mun Tokmannin vaatteista 😂 turha näillä läskeillä on sen kummempaa vaatetta ostaa.

T. Suaminainen

Tokmannissa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
31/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja.

Vierailija
32/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suaminainen

OT

Olen vähän ihastunut herra Tokmanniin ❤

Vierailija
33/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkup. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tilanteita olet sen vuoksi kokenut, ap?

Tilanteita on todella paljon, mutta uusimpana seuraava:

Tuttavat, jotka ehdottivat yhteisreissua ja aina itse yöpyvät hotellissa ja syövät ravintolassa, ehdottivat meille telttamajoitusta kohteeseen, jossa se olisi melko epäkäytännöllistä. Asia tuotiin esiin vähän häpeillen kertomalla että olisi sitten edullistakin ja voisimme hakea esim. Lidlistä eväät.   Sanoin suoraan, että meille (molemmissa perheissä pari lasta) sopii kyllä hotellilomakin tälle reissulle.

Telttamajoituksessa ei ole mitään vikaa ja voisin hyvin retkeillä, mutta retkireissut sitten erikseen.

En itse kauhistele hintoja tai puhu raha-asioista muutenkaan.  Meillä on 12v vanha auto ja asumme vuokralla kaupungin keskustassa. Meillä on ihan siistit vaatteet ja teemme paljon asioita, mutta en postaa niitä Instaan tai Facebookiin.

Emme ole varakkaita, mutta perheemme nettotulot ovat vaihdellen 7000-8000 euroa, joten pärjäämme erittäin hyvin. 

Noilla tuloilla pääsee jo ylimpään tulodesiiliin.

Vierailija
34/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suaminainen

OT

Olen vähän ihastunut herra Tokmanniin ❤

Niin minäkin :)

Vierailija
35/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat, erityisesti äiti, pitää mua vähävaraisena. Se/he luulee, että mun ala on jotenkin matalapalkka-ala, vaikkei ole. Tai on se niille, jotka on matalimmassa palkkaluokassa, mutta mä oon toiseksi ylimmässä ja ehkä tänä vuonna, viimeistään ensi vuonna nousen korkeimpaan palkkaluokkaan ( korona hidasti urakehitystä koulutuksien peruuntumisien myötä).

En ole tuhlaavainen vaan harkitsen mihin rahani laitan. Tämä ilmeisesti viestii vanhemmilleni sitä, ettei minulla ole varaa. Vertailen hintoja, kilpailutan jne. Lomaillaan edullisissa majoituksissa. Mun ei tarvitse ostaa koko ajan jotain uutta sisustusta, vaatteita tms.

Mun äiti on itse ollut aina sellainen, että pitää ulkoisesti näyttää muille siltä, että rahaa on. Siksi kai kuvittelee, että tyttärensä on kuin puilla paljailla kuluneine vaatteineen ja vanhoine verhoineen.

En mielelläni puhu vanhempieni kanssa rahasta, enkä kyllä oikein mistään muustakaan henkilökohtaisesta.

Vierailija
36/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun samassa yksiössä johon muutin vuosia sitten jo opiskeluaikoina (on niin hyvä sijainti ja hinta etten tahdo muuttaa)

En omista autoa

"Kaikki" vaatteeni ovat tyyliin Onlysta tai H&M (olen aika pienikokoinen ja vain noissa kaupoissa XS on todellakin XS, kaikkialla muualla pienin koko on oikeasti liian iso)

Olen yli 30 ja ihan hyvätuloinen, joka kuu jää 1000-1500 € säästöön vaikken elä missään nimessä mitenkään nuukaillen.

Vierailija
37/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhtuneet vaatteet, saviset saappaat.

Asun erittäin kalliilla alueella, ja koirani kanssa löntsötän kumppareissa ja ei niin aina hienoissa alkoiluvaatteissa, mutta puhtaat kuitenkin aina. Tämän takia minun epäillään olevan tavallista rikkaampi naapuri, kun on kanttia kulkea tällaisissa vaatteissa. Asuntoni perin silloin, kun tämä alue ei ollut mitenkään kallista, mutta myöhemmin hinnat lähti käsistä ja muutin tänne sitten erotessani. Olen siis ihan tavis rikkaiden joukossa. 

Vierailija
38/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työstä luullaan, että tienaan pari tonnia vähemmän kuin palkkani oikeasti on (on noussut merkittävästi viime vuosina). Inhoan logotuotteita ja shoppailua, matkailu ei oikein kiinnosta. Auto on vanhahko ja paljon pyöräilen tai kävelen, menen autolla vain pitkät matkat. Just tehtiin tarjous omakotitalosta, jonka hintaa kaveri ihmetteli, kun ei ”vaikuteta sellaisilta”. Niin...

Vierailija
39/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pienituloisia joten jo ammattien perusteella voisi päätellä köyhiksi mutta on saatu säästettyä satoja tuhansia, ihan sijoittamalla ja äärimmäisellä säästäväisyydellä, asuttiin mm. yksiössä pitkään. Nytkin asumme vaatimattomasti mutta ihan hyvällä alueella ja lapset on jo teinejä. Sama auto oli 15v ja nyt vasta vaihdettiin se eikä mitään ökyä nytkään ostettu vaan sellainen 15t€ maksava että voi käteisellä ostaa. Vaatteet kirpparilta ja kenelläkään ei ole mitään iPhoneja tms. No, teineille olen ostanut merkkivaatteita jonkin verran kun ovat halunneet. Itse pukeudun vaatimattomasti.

Vierailija
40/82 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiluvaatteet 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi