Oksettavan likainen perhe
Mitä mieltä olette ihmisistä jotka pitävät kotiaan saastaisen likaisena? Kyseessä ulkoapäin ihan normaalin näköinen ja oloinen pariskunta ja muutama lapsi. Lapset nyt tietenkin aiheuttavat likaisuutta, joten heitä ei voi juuri syyttää, tosin jonkin verran pientäkin lasta voi opettaa siisteyteen.
Jouduin itse muuttamaan tälläisen perheen jälkeen vuokralle asuntoon joka muuttosiivouksen jälkeenkin oli terveydelle vaarallisen likainen. Ikkunoissa ja parvekkeella ylivuotiset siitepölyt, keittiö rasvalian peitossa (yritetty pyyhkiä jotain pois likaisella rätillä josta jäänyt rämmäleitä kaakeleihin), kylpyhuoneen kaakelit punaisessa (levä?) mähnässä, vessan pytyn takana mustaa jotain, keittiön lavuaarista tulvi ulosteen ja mädän sekainen löyhkä, astianpesukoneeseen oli ilmeisesti heitetty astian ruokineen, liesituulettimen päällä muruja, makuuhuoneen katossa roiskeita, kaikki ovet tahmaisen likaiset, likaiseen ikkunaan kirjoitettu nimi jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Lisäksi asunnossa on sokeritoukkia vaikka talo on uudehko ja nämä ötökäthän elävät lialla.
Ymmärrän kyllä sen että aina ei ole täysin pölytöntä, ikkunat voivat olla likaiset ja tavarat sekaisin, mutta en pysty käsittämään miten kukaan pystyy hetkeäkään elää asunnossa joka on niin likainen, että likaisuuden tuntee koskemalla ja haistamalla ilman katsomistakin? Voiko aikuinen ihminen joka onnistuu käymään töissä ja perustamaan perheen niin avuton, että luulee siivouksen tarkoittavan likaisella rätillä lian pyörittelyä pitkin pintoja?
Kommentit (56)
Pitääkö muuten lapsiperheessä olla automaattisesti likaista? Onko se osoitus, että meillä eletään täyttä elämää eikä välitetä pikkuasioista kuten siivouksesta?
Ap on hyvä ja googlettaa sokeritoukat. Ne eivät johdu liasta, vaan kosteudesta!
Hoitakaa hyvät ihmiset elämänne kuntoon niin ei tarvii täällä valittaa jostain likaisista läävistä! AP:ta ei ehkä voi enää auttaa, mutta nuoret: opiskelkaa hyvät ammattit, menkää töihin heti kun pääsette, ostakaa omat asunnot vaikka tekisikin aluksi tiukkaa.
No mä en ole mikään siisteysintoilija mutta kyllä mua ärsyttää myös edellisen asukkaan jäljiltä järkyttävän kuntonen kämppä. Maaleja kun kyseltiin isännöitsijältä niin sanoi että eivät kustanna kun ollaan edellisen asukkaan kanssa päikseen vaihdettu, kaupungin vuokrakämppä siis kyseessä. En tiedä saadaanko niitä omin päin ruveta sitten maalailemaan, yhessä aiemmassa kaupungin vuokrakämpässä oli tää tilanne niin kyllä sain isännöitsijätoimistolta sellaiset maalit joilla he halusivat pinnat maalattavan. Oikeasti niin pinttynyttä likaa kaikissa seinissä yms. pinnoissa ettei pesemällä lähde. Mua masentaa tää saastainen luukku mutta pidän sijainnista, kohtuullisesta hinnasta ja pohjaratkaisusta. Kämpässä ei ole muuta vikaa kuin se että pinnat ovat todellakin aivan järkyttävässä kunnossa. Sit tulee sellanen olo että ei viitsi ketään edes pyytää tänne kun varmaan kauhistelisivat miten hirveään kuntoon ollaan tämä kämppä saatu ja/tai miten voidaan elää tällaisessa sikolätissä. :(
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:30"]
No mä en ole mikään siisteysintoilija mutta kyllä mua ärsyttää myös edellisen asukkaan jäljiltä järkyttävän kuntonen kämppä. Maaleja kun kyseltiin isännöitsijältä niin sanoi että eivät kustanna kun ollaan edellisen asukkaan kanssa päikseen vaihdettu, kaupungin vuokrakämppä siis kyseessä. En tiedä saadaanko niitä omin päin ruveta sitten maalailemaan, yhessä aiemmassa kaupungin vuokrakämpässä oli tää tilanne niin kyllä sain isännöitsijätoimistolta sellaiset maalit joilla he halusivat pinnat maalattavan. Oikeasti niin pinttynyttä likaa kaikissa seinissä yms. pinnoissa ettei pesemällä lähde. Mua masentaa tää saastainen luukku mutta pidän sijainnista, kohtuullisesta hinnasta ja pohjaratkaisusta. Kämpässä ei ole muuta vikaa kuin se että pinnat ovat todellakin aivan järkyttävässä kunnossa. Sit tulee sellanen olo että ei viitsi ketään edes pyytää tänne kun varmaan kauhistelisivat miten hirveään kuntoon ollaan tämä kämppä saatu ja/tai miten voidaan elää tällaisessa sikolätissä. :(
[/quote]
Niin ja huvittaa tuo "tee ls-ilmoitus, se on velvollisuutesi". Tässä meidän kodissa on asunut aiemmin nimenomaan lastensuojelussa työskennellyt tyyppi perheineen.
Silloin kun vielä asuimme mieheni kanssa vuokralla, yksi asunnoistamme oli kanssa melko järkyssä kunnossa. Kunta ei ottanut juurikaan kantaa kun valitimme ja jouduimme itse desinfioimaan koko kämpän. MUTTA kun itse muutimme pois, oli nöyryyttävää kun kunnan ukko tulee kyyläämään asunnon kunnon ja pakotti meidät jälkikäteen putsaamaan uunin luukun välissä olevia muruja, siis wtf?! Me olemme tosi siistejä ihmisiä, tuo oli aivan totaalista saivartelua. Hitto, tästä on aikaa jo monta vuotta mutta vieläkin vituttaa kun muistelee.
Mun naapuri krstalossa muutti kun oli pakko remontin takia.
Kysyi neuvoa. Menin sisälle.
Valtavan paha löyhkä.
Huoneen kulmassa lattia musta.
Yksinäinen rassu mies.
Luojan kiitos meillä käy kotisiivous. Muuten olisi juuri tuollaista, kun tässä ketjussa on kuvailtu. Minä en mitään seiniä, nurkkia, kaappeja enkä kalusteita pyyhi!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 22:04"]
Kuulostaa oikeasti todella järkyttävältä :(. Suuri huoli heräsi tästä likaisesta perheestä, etenkin tuo "sormella kirjoitettu likaiseen ikkunaan" tuntui niin hirveältä, että en varmaan saa edes untakaan :( :(
Olethan AP tehnyt lastensuojeluilmoituksen? Se on kansalaisvelvollisuutesi!
[/quote]
Haha, mitä siinä likaisessa ikkunassa sitten luki, lukiko siinä "APUA"? :D
Joo aivan ehdottomasti ls-ilmoitus tulisi moisista elukoista tehdä! :D
[quote author="Pomplemousse" time="13.05.2013 klo 20:41"]
Mun mielestä kodin pitää olla edes sen verran siisti että siellä ei elä likaisuudesta johtuvia ötököitä. Yök!
[/quote]
Entisessä asunnossamme oli sokeritoukkia, tulivat kylppärin viemäristä.
Ja kämppä oli aina siivottu ja puhdas kuin mikä.
Ja Tampereella.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 20:54"]
Lopputarkastus tehdään muuton jälkeen kun asuonto on tyhjä. Kyllä noi olis näkyneet.
[/quote]
Ehkä porvoossa lopputarkastus tehdään asukkaiden vielä siellä asuessa....
[/quote]
(ap) Kaikki kaapit ja pinnat olen pyyhkinyt desinfioivalla yleispuhdistusaineella ja kaatanut viemärinpuhdistusraetta kaikkiin viemäreihin. Vielä on edessä kaikkien kaakalisaumojen läpikäyminen höyrypesurilla. Toivottavasti noita sokeritoukkia ei ilaantuisi enää kauaa, en haluaisi myrkyttäjää paikalle kun meillä on lemmikkejäkin, joille on vaikeaa saada hoitopaikkaa. Kerran olen tuon myrkytyksen kokenut ja ainakin silloin se tapahtui kahdesti kahden viikon aikana ja asunnossa ei muistaakseni saanut oleskella 4 tai 6h myrkytyksen jälkeen. Lisäksi kaikki alakaapit ja korkeat kaapit oli tyhjennettävä.
Hei! Saisko vinkkejä kylppäri/wc:n pesemiseen? Muutettiin n. kuukausi sitten, tämäkin asunto oli ollut jonkun lapsiperheen ja muuten ihan siisti, mutta kylppäri on aika törkyinen. Olen sellaista pintasiivousta tehnyt, mutta edelleen siellä tuntuu haisevan erinäiset eritteet, seinien kaakeleissa näkyy jotain tahraa ja lattiakaakeleiden saumatkin on aika karmean näköiset. Millä tököteillä ja välineillä saisi vessan oikeasti puhtaaksi? Kaakelia siis on seinissä ja lattiassa.
Mun yhdellä opiskelukaverilla on kans aivan törkeän likainen kämppä! Niillä on nelihenkinen perhe ja kaksi tai kolme kissaa. Aivan jokapaikka on täynnä kissankarvoja. Sohvat on niillä käytännössä päällystetty. Onneksi istuimme keittiön pöydän ääressä... Keittiön tasot oli aivan täynnä likaisia astioita ja ne kissat kuleksi jokapaikassa... Yök! Sellaisia pitkäkarvaisia kissoja. Vaikka älyttömän suloisia ovatkin, niin ei hemmetti...
Tää on aika hyvä laattojen pesuun, saumatkin puhdistuu kun antaa vähän aikaa muhia.
http://www.kiilto.com/fi/rakentaminen/tuotteet/tuotetietokanta/?prod=66
Olisko aloittajan kannattanut käydä katsomassa sitä luukkua ennen muuttoa? Ettei tarttis täällä vauhkota jostain sotkusta.